Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Anonym (MC) skrev 2017-11-08 20:00:30 följande:

Om man har stora problem med att avstå en nubbe oavsett om skälet är närvarande barn eller intelså kanske man har lite mer problem än vad man själv tror..

Det är endast till julbordet och midsommarsillen jag tar en nubbe, är uppvuxen med detta.
  • sextiotalist
    Anonym (Emma) skrev 2017-11-09 07:43:28 följande:

Skulle ALDRIG dricka alkohol i närheten av mitt barn, i alla fall inte de mängderna du pratar om. Om det skulle stanna vid nubben skulle det väl vara okej, det du beskriver är ganska mycket enligt mig! Julen är barnens tid, vuxnas alkoholbehov borde kunna pausa en högtid i alla fall! Allvarligt kan jag tycka att bör fundera på din alkoholkonsumtion!

Jag har aldrig sett julen som barnens jul, det har varit en familjehögtid som oftast har firats endast vuxna. De allra flesta jular jag har varit med om har inte firats med barn, i begreppet små barn, utan det har varit endast under ett fåtal år.

När det gäller alkohol, så har jag aldrig varit med om en jul där någon, trots serverande av alkoholhaltiga drycker, varit märkbart berusad. Det finns en stor majoritet som kan hantera alkohol.
    För mig är julen, sillbord med snaps, julbord, julklappar, umgänge. Detta oavsett ålder på sällskapet.
    I år kommer vi vara från 19 år till 85 år.
    BossHoss skrev 2017-11-09 08:34:15 följande:

Tycker hela konceptet med vit jul är löjlerier förutom vit snö

MIna föräldrar har alltid tagit sig en nubbe eller en jul öl och inte fan har det skadad mig eller mina syskon. Jag dricker i stort sett aldrig men skulle nästan kunna ta en julnubbe enbart för att inte ha en vit jul.

Barn som har föräldrar som har alkohol problem har detta problem varje helg hela året. Och dessa personer kommer INTE lyssna på någon TV reklam eller media hets om att inte dricka kring jul de komemr dricka sig fulla som de gör varje helg oavsett om du och jag som inte är helgalkoholister tar oss en nubbe eller ej.

Det är lite som reklamen för att inte spola vatten i kranen när man borstar tänderna, för då gör man åt mer vatten än vad fler andra har i en vecka.. Så om jag inte spolar vatten i kranen betyder det då att de får mer vatten att dricka i andra länder?

Exakt, de som verkligen far illa pga hög alkoholkonsumktion hos vuxenvärlden drabbas av detta 365 dagar om året, inte bara julen.

• sextiotalist
    Anonym (jul) skrev 2017-11-09 08:43:51 följande:
    Jag tycker att traditionen med nubbe på jul är konstig. Jag är inte uppvuxen med det, men det är min sambo och han och hans föräldrar ska alltid hålla på med snapsvisor och nubbe. Lite patetiskt tycker jag.

Ingen blir fulle eller ens berusad, men jag tycker det är fjantigt med vuxna som sjunger snapsvisor. Jag brukar aldrig dricka nubbe eller delta i sjungandet. Extra konstigt blir det då vi äter julmaten vid lunchtid. De sitter alltså och snapsar vid kl 12 på dagen.  

Däremot dricker jag gärna en öl till maten, vinglögg och liknande. Det är goda drycker till mat och passar vid många olika tillfällen. 

Mina ungar är stora nu och slocknar ofta senare än sina slitna föräldrar. Så det blir inget groggande med kortspel för oss. Även när de var små hade jag sällan lust att sitta och grogga på julaftons kväll. 

Ingen unge tar nog skada av en nubbe eller att ni groggar på kvällen. 
    Vad är det för patetiskt med snapsvisor, det har vi sjungit varje jul så länge jag kan minnas. Snapsvisor är kultur och har mycket historia.

Men å andra sidan, vi har ju pluggat på tekniska högskolor de flesta av oss och där dricks inte någon nubbe utan en sång till
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-11-09 10:17:01 följande:
    Det är nog väldigt olika beroende på vilka kretsar man rör sig i. Jag har i mitt vuxna liv hittills aldrig stött på någon som har tagit fler än två nubbar till ett julbord (eller till midsommar eller kräftskiva). De allra flesta (som överhuvudtaget tar nubbe) stoppar vid en. En del fyller på glaset en gång till.
    Stämmer här också. Jag har nog aldrig varit med om att någon blivit full på någon jul eller annan högtid där alkohol.

• sextiotalist
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 10:35:42 följande:

Har inget alkoholbehov alls så det blir en helt vit jul. Alla barn förtjänar en vit jul både ute och inne.  

Eftersom vi aldrig blir berusade, så är jag 100 på att de, numera vuxna, inte ens reflekterat över att vi vuxna tagit oss en snaps till sillen.
    Eller jag vet, eftersom vi pratat om detta hemma och sonen bara skakar på huvudet och undrar hur det alls kan bli ett problem om föräldrarna tagit en snaps.
    När det gäller vit jul, så är vi många som bor i Södra Sverige och lär nog ha gröna jular de allra flesta gångerna.
  • sextiotalist
    Anonym (Nubben) skrev 2017-11-09 10:50:35 följande:

Vi har inte alkohol på dagen men ser inget fel i att ha det. Tag gärna ett glas efter att gästerna gått hem på kvällen.
    Dricker aldrig läsk men julafton med julmust är undantag.
    Jag kan undvara julmust men tycker att jag kan unna mig det till julmaten.
    Jag kan undvara senap på skinkan , men tycker den förhöjer smaken.
    Jag kan undvara kantarellstuvning på omeletten men vill inte det.

Är det lika illa som dom som unnar sig nubben?

Nubben har ju faktiskt ett syfte, julmaten är ofta fetare än vad vi är vana vid att äta därför tog man en nubbe för magens skull. 

Exakt, men kan utan problem avstå från det mesta på julbordet, finna inget behov av det som serveras. Men man äter för att det är gott och att det hör till.
    Själv äter jag endast sill vid jul, påsk och midsommar, dock är jag uppvuxen med att man åt sill varje söndag hemma, trots denna indoktrinering i mitt barndomshem så klarar jag mig utan sill alla årets dagar, men just vid vissa helger vill jag ha sill.
  • sextiotalist
    Anonym (alkolina) skrev 2017-11-09 11:07:23 följande:

Barn som ser vuxna dricka har större risk att utveckla ett ohälsosamt förhållande till alkohol, men eftersom du benämner dem som ungar så antar jag att ditt drickande kommer i första hand.Skål

Nja, det stämmer nog inte, barn som ser sina föräldrar supa och inte kunna hantera alkohol, de ligger garanterat i riskzonen, men de, vars föräldrar kan hantera alkohol, kunna dricka ett eller två glas till middagen och inte behöver tömma flaskan/boxen.
    Föräldrar som kan dricka en nubbe och inte mer. Barn till dessa (jag är själv uppvuxen så) lär sig faktiskt att vin, nubbe, öl, en drink är något som man tar i begränsade mängder och att det behöver inte drickas massor för att det ska vara OK.

Jag för övrigt brukar benämna den yngre generationer som ungar, vilddjuren, busfrön, barnen, avkomlingar, arvtagarna och självklart deras namn
  • sextiotalist
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 12:42:17 följande:

Så du tror inte att beteenden går "i arv"? Att rökare oftare har föräldrar som röker, att alkoholproblem finns i vissa släkter etc? Och nej, jag säger inte att det alltid blir så men sannolikheten ökar markant. Jag som har tonårsbarn ser att hos dom föräldrar som vardagsdricker så är det betydligt vanligare att deras barn ser det som mer ok att dricka och har testat på det i mycket högra utsträckning än ex.vis mina barn som inte ser det som normalt beteende.

Min erfarenhet är tvärtom, de jag har sett som har svårast att dricka måttligt är de som har vuxit upp i helnyktra hem, som kommer ut i världen
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-11-09 13:19:23 följande:
    Men när dricker man någonsin annars nubbe om inte till julbordet eller midsommarmaten? Det är ju bara då det är aktuellt överhuvudtaget, eftersom det är tradition och del av julbordet. Att folk skulle avstå nubbe just på julafton vore ju som att be dem låta bli att titta på Kalle Anka just på julafton av alla dagar under året. 

Har man däremot problem att avstå nubben till falukorven och makaronerna en tisdag i februari så håller jag med om att det nog tyder på alkoholproblem.
    Exakt, jag dricker nubbe två (kanske tre) ggr per år.
    Till julsillen, till midsommarsillen och eventuellt till kräftorna. de övrig 362 dagarna om året dricker jag inte nubbe
  • sextiotalist
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:30:40 följande:

En undersökning som genomförts av TNS-Sifo på uppdrag av Folkhälsomyndigheten visar att de allra flesta tonårsföräldrar i landet känner till att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol.

? Detta är mycket glädjande eftersom det finns ett samband mellan föräldrars attityder och beteenden kring alkohol och barnens drickande. Det enda man lär sitt barn när man bjuder på alkohol, det är att dricka alkohol, säger Anna Jansson, enhetschef vid Folkhälsomyndigheten.

Ursäkta, men var det någon här som skrev att man skulle bjuda sina småttingar på snapsen?
  • sextiotalist
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 14:38:01 följande:
    Ja. Har du upplevt nåt sånt så slår det säkert all tillgänglig statistik och övrigt kunnande... Tycker vi borde lägga ner allt kritiskt tänkande och vanlig faktainhämtning och bara gå på vad du upplevt...
    Men den statistik jag har sett har varit att de ungdomar som det bjöds alkohol hemma hade en större risk att hamna snett och självklart så "ärvs" den relationen man har till alkohol, så jag är uppvuxen med att man INTE använder alkoholen som ett berusningsmedel, utan som en dryck till mat etc. Det påverkar självklart. Det är samma här, sonen har också lärt sig det, och han började festa väldigt sent och gör det måttligt. Han ogillar att vara bakfull (ser det som slöseri på tid) och ser till att han inte blir det, genom att dricka måttligt.
    Däremot de som kommer från helnyktra hem och dricker, min erfarenhet är att de inte kan hantera alkohol
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2017-11-09 15:19:21 följande:
    Jag tror folk som har alkoholproblem gör stor sak av det för de vet med sig att de inte kan dricka måttligt därför blir de arga när folk som kan göra det säger emot dem om en vit jul, nu när de har tänkt att offra sig för barnen skull och vara nyktra och då bör alla andra göra så med.
    Det ligger lite i det du säger.

• sextiotalist
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 15:25:35 följande:
    Mitt hem var helnyktert under min uppväxt eftersom min farfar var periodare. Han var inte välkommen hem till oss när han inte var nykter och han dog när jag var liten. Har gått alldeles utmärkt för mig. Har festat en del mestadels under universitetstiden, men alltid med måtta. Har däremot sett och hört om en hel del drama (bl a utslagna tänder, våldtäkt, brutna ben pga dumheter, fyllekörningar) bland rejält onyktert folk och ingen av de inblandade kom från nyktra hem.
    Det har jag däremot träffat på, folk som kom från helnyktra hem och spårade ur fullständigt när de fick tillgång till alkohol, en av dessa var mitt ex t.ex.
    Jag skrev i en annan tråd, att vi ordnade stora fester. Jag var en av anordnarna och det innebar att jag hade koll på deltagarna, fångade upp de som var för berusade och det var genom dom man fick höra att deras föräldrar var helnykterister.
    Själv så har jag varit med på många fester spiknykter, så jag har också sett en del.
  • sextiotalist
    Anonym (De) skrev 2017-11-10 09:36:29 följande:
    De är ganska många, de som inte kan dricka med måtta. Har du levt med skygglappar på kanske det är svårt att märka eller veta om det men Allt för många barn och familjer lever med spritens hägring vilandes över sig.
    När det gäller jul, så brukar man fira med de man känner. Om vi skriver här att VI kan hantera alkohol utan att bli berusade (dvs dricker inga mängder) så innebär det inte att vi har skygglappar, det innebär endast att inom våra väggar så är det ingen som blir dyngrak och spyr på toaletten, inte ens så berusade att det är märkbart.

Sedan är jag fullt medveten om att det finns vuxna som inte hanterar det, men där är julen det minsta problemet, då är det lika illa (och kanske tom värre) de andra 364 dagarna om året (eller 52 helgerna). Som någon skrev, så kanske det är endast på julen de är någorlunda nyktra. Men det gör inte de barnen lyckligare, eftersom problemet finns kvar.
    Dessa barn blir inte heller lyckligare av att en fungerande familj avstår från vin, för att grannen super till varenda helg.
  • sextiotalist
    Anonym (hahahahah ha) skrev 2017-11-10 14:35:44 följande:

hahahaha den här tråden är guld

jag har aldrig sett så många människor som försöker rättfärdiga sig själva och säga att dom minsann inte har något problem med alkohol men varför då detta behov att rättfärdiga säga själva isfåall för har man inga problem behöver man självklart inte förklara sig eller ursäkta sig eller angripa andra

men fortsätt, älskar tråden!!

Jag kommer rättfärdiga min julskinka, köttbullar och julklappar till alla med samma envishet, innebär det att jag har problem med detta då
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?