Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Tycker hela konceptet med vit jul är löjlerier förutom vit snö

MIna föräldrar har alltid tagit sig en nubbe eller en jul öl och inte fan har det skadad mig eller mina syskon. Jag dricker i stort sett aldrig men skulle nästan kunna ta en julnubbe enbart för att inte ha en vit jul.

Barn som har föräldrar som har alkohol problem har detta problem varje helg hela året. Och dessa personer kommer INTE lyssna på någon TV reklam eller media hets om att inte dricka kring jul de komemr dricka sig fulla som de gör varje helg oavsett om du och jag som inte är helgalkoholister tar oss en nubbe eller ej.

Det är lite som reklamen för att inte spola vatten i kranen när man borstar tänderna, för då gör man åt mer vatten än vad fler andra har i en vecka.. Så om jag inte spolar vatten i kranen betyder det då att de får mer vatten att dricka i andra länder?

• BossHoss
    Anonym (Måttlig?) skrev 2017-11-09 09:23:14 följande:

Är det bara jag som anser att exemplet i TS inte alls är en måttlig alkoholkonsumtion?

En nubbe= ca 4 cl sprit

Ett glas öl= 33-50 cl (jag förutsätter här att man tömmer en flaska) starköl=4-6 cl sprit

1 Bailys/vin=20 cl likör/vin=0.3 cl sprit

1 drink= 4-6 cl sprit

Några (2-3?) groggar=8-18 cl sprit

Här har jag förutsatt att man dricker "fyror" eller "sexor" när det är frågan om drinkar/grogg.

Totalt innehåller TS exempel 20,3-34,3 cl sprit. Inga absurda mängder men absolut inte en måttlig konsumtion.

Standarddefinitionen för berusningsdrickande går vid 4 standardglas (knappt 4 cl sprit) för kvinnor och vid 5 standardglas för män. TS exempel överskrider den gränsen och är då för mig inte en måttlig konsumtion.

I debatten kring drickandets vara eller icke vara runt barn är jag inte den som tycker alkohol på jul behöver vara ett problem. Men jag vidhåller att TS exempel inte är ett måttligt drickande.

Tre öl, tre nubbar lite likör 
    under hela eftermiddagen/kvällen tycker ag inte är så mycket för en vuxen. Även om jag inte dricker så är väl det ingen större mängd
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 10:35:42 följande:

Har inget alkoholbehov alls så det blir en helt vit jul. Alla barn förtjänar en vit jul både ute och inne.  

Alla är vi olika.

MEn jag förstår ändå inte på vilket sätt barnen påverkas om föräldrarna tar en julöl
  • BossHoss

Glögg
    julöl
    snapps
    Desert dryck

ser jag som sagt inget fel på även om jag inte dricker det. Jag är julmust kille som sagt, men mina päron skulle jag aldrig ifrågasätta om de tog detta även när mina avkommor är med

• BossHoss
    Anonym (Nubben) skrev 2017-11-09 10:50:35 följande:

Vi har inte alkohol på dagen men ser inget fel i att ha det. Tag gärna ett glas efter att gästerna gått hem på kvällen.
    Dricker aldrig läsk men julafton med julmust är undantag.
    Jag kan undvara julmust men tycker att jag kan unna mig det till julmaten.
    Jag kan undvara senap på skinkan , men tycker den förhöjer smaken.
    Jag kan undvara kantarellstuvning på omeletten men vill inte det.

Är det lika illa som dom som unnar sig nubben?

Nubben har ju faktiskt ett syfte, julmaten är ofta fetare än vad vi är vana vid att äta därför tog man en nubbe för magens skull. 

som edvard blom säger

Så sillen har något att simma i
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 12:14:48 följande:
    OM det endast gäller en endaste julöl så märks det vanligtvis inte. Fast i dom flesta fall brukar det bli mer än så om man är i branschen. Och det är nästan alltid folk som dricker som påstår att det inte märks medan jag som inte dricker märker väldigt tidigt när alkoholen börjar påverka folk trots att dom påstår motsatsen.
    Vilken branch?

Ja man skall inte dricka sig berusad det håller jag verkligen med om, när småbarn finns i närheten
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 12:14:48 följande:
    OM det endast gäller en endaste julöl så märks det vanligtvis inte. Fast i dom flesta fall brukar det bli mer än så om man är i branschen. Och det är nästan alltid folk som dricker som påstår att det inte märks medan jag som inte dricker märker väldigt tidigt när alkoholen börjar påverka folk trots att dom påstår motsatsen.
    Ah braschen, sorry läste fel
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 12:42:17 följande:
    Så du tror inte att beteenden går "i arv"? Att rökare oftare har föräldrar som röker, att alkoholproblem finns i vissa släkter etc? Och nej, jag säger inte att det alltid blir så men sannolikheten ökar markant. Jag som har tonårsbarn ser att hos dom föräldrar som vardagsdricker så är det betydligt vanligare att deras barn ser det som mer ok att dricka och har testat på det i mycket högra utsträckning än ex.vis mina barn som inte ser det som normalt beteende.
    Det är väl stor skillnad på familjer med alkoholproblem och de som tar sig en nubbe till julen? INGEN här i tråden tycker att man skall dricka sig berusad, men det verkar som om endel tror att bara för att det finns alkohol så skall man supa sig full skricka och slå sina barn som följd???, DET är alkoholproblem inte att ta ett glas vin eller nubbe till maten.
  • BossHoss
    Anonym (Apotekarens) skrev 2017-11-09 12:43:28 följande:
    Stårschan skrev 2017-11-09 11:20:33 följande:
    Håller helt med. Att bli ifrågasatt eller trugad är ett otyg, oavsett om det handlar om alkohol, "en kaka till" eller "Men NÅN måste ju förbarma sig och äta upp glassen". (Min dotter slog mig med häpnad som ett under av tålmodighet i helgen, när hon inte skrek rakt ut åt sin farmor i helgen som inte gav henne en lugn stund utan hade gett sig fan på att tvinga i barnbarnet en massa sötsaker som hon inte ville ha. Min underbara dotter tackade vänligt men bestämt nej utan att ens himla med ögonen åt trugandet. Själv hade jag inte lika stort tålamod, utan bad till slut svärmor tagga ner.)

Självklart ska man kunna säga, "Du, jag var inte så sugen på öl idag. Fanns det mera julmust?" utan att någon höjer på ögonbrynen även om alla vet att man gärna dricker öl annars. Det är ju ingen stor sak.
    håller med er, man blir nästan behandlad som man vore konstig när man tackar nej (själv dricker jag inte för att jag tycker helt enkelt inte det smakar gott)
    Har aldrig blivit behandlad konstigt, kan va för att jag skiter i vad andra tycker. Men ingen har ifrågasatt när jag tackar nej
  • BossHoss
    Anonym (Apotekarens) skrev 2017-11-09 12:58:00 följande:
    snabbt svar från mig  innan jag går, problemet är väl att det är väldigt sällan som det stannar vid bara en nubbe, ibland blir det fler, sen på det glögg, vin och öl mm

många barn tycker också det är jobbigt när föräldrar dricker även om föräldrarna inte blir asberusade och börjar slåss, jag tror dom gjorde en undersökning på lunarstorm för ett antal år sen som visade att så mycket som en fjärdedel av alla barn och ungdomar tyckte det var jobbigt att föräldrarna drack och då även det föräldrar som drack med måtta, nu kommer jag inte ihåg om undersökningen gällde under julen eller bara allmänt men det visar att många föräldrar inte har så mycket koll på vare sig sitt intag eller hur deras ungar faktiskt mår (lite off topic finns lunarstorm kvar? herregud vad gammal man har börjat bli, haha ha)

en bra sak vore väl att se om ens barn reagerar på samma sätt som en del gör som inte tycker om när mamma och pappa dricker, vissa blir extra klängiga men vissa drar sig undan, ser man det beteendet då kanske man ska hoppa över ett år och se om det blir någon skillnad på barnets beteende.

nu måste jag ha mig lite sill Skrattande hej då
    Två snabba saker
    Klädesholens senapssill (om den finns kvar)
    Och jag var med på tiden innan det döptes om till lunarstorm
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?