Inlägg från: Anonym (Nubbelina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • Anonym (Nubbelina)
    kioskvältare skrev 2017-11-08 19:10:44 följande:

Jag gör ungefär som du fast börjar med glögg kl 15 till Kalle anka. Snaps till maten men dock inte öl då jag inte gillar det utan dricker julmust. En Baileys till kaffet och senare på kvällen kanske en rom&cola.

Låter också trevligt och avkopplande! Glad
    taquine skrev 2017-11-08 19:16:05 följande:

Klart man ska unna sig nubben. , julölen , glöggen osv.Har man inte alkholproblem  så tror jag inte ungarna far illa.Det handlar ju inte om att välta julgranen och spy i hyacinten... 

Precis min åsikt, det är klart att man inte kan göra så om man har problem med alkoholen. Är det så då gör också resten av sällskapet klokt i att låta bli.
    Nej, det handlar om en avslappnad atmosfär och en trevlig stämning!
    Anonym (Pappa) skrev 2017-11-08 19:19:20 följande:

Jag, maken, makens mamma, min äldsta syster, mellanbrorsan och min svägerska gör ungefär som ni. Öl och nubbe till sillen. någon liten drink eller whiskey när vi samlas i vardagsrummet, alkoholhaltig glögg eller en skvätt starksprit i kaffet eller chokladen på kvällen, kanske något mer,

Yngsta bror och syster samt barnens mammor tar gärna en öl till julbordet och en mugg glögg på kvällen, och kanske en drink.

Mellansyrran tar på sin höjd en whiskey eller har rom i sin varma choklad, om hon är sugen, annars låter hon bli.

Det är nog alla vuxna, med undantag för 18-årige sonen Vill han ha något alkoholhaltigt att dricka den här julen så får han, men vi kommer inte erbjuda och han kommer förmodligen inte vilja ha, eftersom hans bror som är ett år yngre absolut inte får, och de där två är mer som tvillingar är som store- och lillebror.

Jag anser att det är helt ok att dricka alkohol så länge man inte bli askalas och börjar pilla på sina ungar.

Låter som ni kommer ha en mysig jul!
    Jag har också en 18-åring, säger som du... vill han ha så får han men han är inte mycket för alkohol. Kanske en tv-grogg i så fall.  Några yngre barn har jag inte längre men jag har alltid gjort så här, även när ungarna var små.

Bläää, nej börjar man pilla på ungarna så är det nog mer än spriten det är fel på! Förvånad
    Anonym (C) skrev 2017-11-08 19:21:00 följande:
    Precis. Och det är upp till var och en att bestämma om man har alkoholproblem eller ej.

Man ska inte bry sig om moralkärringar.
    Exakt!
    Eena skrev 2017-11-08 19:24:00 följande:

Dricker julmust. Mest för att det alltid varit så i min familj. Jag förknippar inte alls julen med alkohol.

Nej, man gör som som man själv känner och vill. Var och en har ju sin tradition!
    Rebecca1987 skrev 2017-11-08 19:25:35 följande:

Vi kör vit jul dels för att ingen av oss dricker och sen är min man uppväxt med alkohol i familjen som förstört hans jular och många dåliga minnen för honom så vi kör fritt. Men vi firar oftast bara vi i familjen.

Fullt förståeligt!
    Anonym (Pappan) skrev 2017-11-08 19:32:30 följande:

En snaps till maten men i övrigt julmust. Kanske en iskall punsch till kaffet.

Snapsen är det viktigaste, även för mig. Solig

• Anonym (Nubbelina)
    Anonym (Julgranen) skrev 2017-11-08 19:37:32 följande:

Julen handlar om barnen men inte i praktiken om alla vuxna super, vet ni om att ett spädbarn känner av ifall föräldern är påverkad? Ni kan åtminstone hålla er tills barnen lagt sig,är EN dag om året som är barnens förutom deras födelsedag, och inte ens då får det handla om barnen? Hur kul är det att som barn leka med sin pappa eller mamma som är på lyset? Känns det tryggt? Känns det äkta? Vi har alkoholfritt på julen och nyår. Vi kan skratta leka spela spel umgås ha det kul alla i familjen, utan droger. Och det märks att alla uppskattar en sån tillvaro. Kom ihåg att julklapparna har inget värde med frånvarande vuxna. Det barnen kommer ihåg är inte leksakerna,men att ni kunde leka och finnas där och dela upplevelsen med de. Känns trist att man får detta till att handla om moral när det är självklar respekt mot sina barn.

Allvarligt talat, nej julen handlar inte om barnen. Har aldrig gjort, kommer aldrig att göra.

Resten väljer jag att inte kommentera eftersom början av kommentaren är felaktig.
  • Anonym (Nubbelina)
    Anonym (MC) skrev 2017-11-08 20:00:30 följande:

Om man har stora problem med att avstå en nubbe oavsett om skälet är närvarande barn eller intelså kanske man har lite mer problem än vad man själv tror..

Stora problem att avstå nubbe?
    Nja, jag dricker nubbe tre gånger per år. Midsommarafton, påskafton och julafton. Så nej, rent krasst har jag inga problem att avstå utan detta handlar om tradition och njutning.

Jag avstår nubbe de 362 andra dagarna.
  • Anonym (Nubbelina)
    Anonym (MC) skrev 2017-11-08 20:21:03 följande:
    Nu vet jag inte varför du kände dig personlligt träffad så jag svarade generellt och inte vände mig till någon men det är ju jättebra om du inte har några problem med at tavstå, det är ju när man har problem med att avstå och måste komma med ursäkter för sitt drickande som det är problem.

Så så länge man skulle kunna avstå att dricka till julen så är det ju inget problem, men om man absolut inte kan eller inte vill avstå ja då är det ju ett problem, så kanske en del borde pröva en jul bara för att se om de verkligen kan avstå annars har man ju svaret där.

De flesta kanske klarar av att hantera alkohol men trots att de flesta tror och anser detta så är det många barn som inte delar den åsikten och som ringer till BRIS eller som i vuxen ålder beskriver en jul som var allt annat än kul.
    Tja, jag tog kanske åt mig för att jag är ts? My bad!

Jag skulle kunna avstå men jag vill inte, så enkelt är det. Det ingår i mitt firande att ta en nubbe och det andra jag skrev om i ts. Och det är inget problem, tvärtom är det en njutning. Inget jag tänker avstå från bara "för att".

Inget som barnen skulle ringa BRIS för, garanterat.
  • Anonym (Nubbelina)
    LauraPalmer skrev 2017-11-08 20:26:12 följande:

Herregud va skönt att aldrig firar jul tillsammans med barn....

Haha, fast det är helt ok att dricka lite även med barn i sällskapet!

• Anonym (Nubbelina)
    Anonym (Pappa) skrev 2017-11-08 20:46:11 följande:
    Jag var med dig hela vägen till "saftsås till risgrynsgröten".Cool
    Haha, jag också!
    Jag har en annan knasig vana, jag saltar gröten. Tungan ute
  • Anonym (Nubbelina)
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-11-08 22:34:16 följande:

Själv inser jag inte behovet av att ?avstå? alkohol under jul. Jag kan avstå alkohol, popcorn eller ost, men varför skulle jag? Om någon inte kan avhålla sig från att bli otrevligt berusad (oavsett tid på året), så är det illa. Om man dricker lite gott och lagom, kan man göra det med eller utan barn.
    Du resonerar kring detta som jag gör.
    Vettigt och ansvarsfullt.

Det handlar ju som sagt inte om att bli "packad".
  • Anonym (Nubbelina)
    Anonym (Emma) skrev 2017-11-09 07:43:28 följande:

Skulle ALDRIG dricka alkohol i närheten av mitt barn, i alla fall inte de mängderna du pratar om. Om det skulle stanna vid nubben skulle det väl vara okej, det du beskriver är ganska mycket enligt mig! Julen är barnens tid, vuxnas alkoholbehov borde kunna pausa en högtid i alla fall! Allvarligt kan jag tycka att bör fundera på din alkoholkonsumtion!

Skulle du "ALDRIG" eller skulle du dricka lite?
    Du talar mot dig själv.

En julöl, en nubbe, en Baileys och en DM... på en hel dag. Skulle det vara mycket?
    Åh, herre jösses!

Och julen är verkligen inte barnens tid, det är bara fånigt att påstå. För dig kanske det är det men rent generellt är det det inte. Har aldrig varit. Kommer aldrig bli.

Tack för omtanken men min alkoholkonsumtion behöver du inte bekymra dig om. det gör inte jag heller.

Det är möjligtvis inte så att du är lite präktig?
  • Anonym (Nubbelina)
    Anonym (Måttlig?) skrev 2017-11-09 09:23:14 följande:

Är det bara jag som anser att exemplet i TS inte alls är en måttlig alkoholkonsumtion?

En nubbe= ca 4 cl sprit

Ett glas öl= 33-50 cl (jag förutsätter här att man tömmer en flaska) starköl=4-6 cl sprit

1 Bailys/vin=20 cl likör/vin=0.3 cl sprit

1 drink= 4-6 cl sprit

Några (2-3?) groggar=8-18 cl sprit

Här har jag förutsatt att man dricker "fyror" eller "sexor" när det är frågan om drinkar/grogg.

Totalt innehåller TS exempel 20,3-34,3 cl sprit. Inga absurda mängder men absolut inte en måttlig konsumtion.

Standarddefinitionen för berusningsdrickande går vid 4 standardglas (knappt 4 cl sprit) för kvinnor och vid 5 standardglas för män. TS exempel överskrider den gränsen och är då för mig inte en måttlig konsumtion.

I debatten kring drickandets vara eller icke vara runt barn är jag inte den som tycker alkohol på jul behöver vara ett problem. Men jag vidhåller att TS exempel inte är ett måttligt drickande.

Du får ta med i beräkningen att första glaset tas vid 12-tiden på dagen och det sista efter midnatt.
    Mer än ett halvt dygn med andra ord.

Det är inte så att allt tippas rakt ner i gapet på en kvart direkt.
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?