• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • Anonym (Vit tomtemor)
    BossHoss skrev 2017-11-09 13:32:22 följande:
    Tror detta stämmer till 100%

Men ingen i tråden har väl pratat om att bjuda sina barn på sprit?
    Det som nämns är beteende och attityd.... Självklart får barn som ser föräldrar dricka alkohol en annan acceptans till det än barn som aldrig ser detsamma. Om man tror att det endast gäller om man bjuder barnet på alkohol är man ju mer än lovligt naiv. Men jag förstår att man vill sätta på skygglapparna om man gillar sin alkohol. Är det bara föräldrar vars föräldrar röker och som bjudit barnen som röker i större utsträckning??? Nej, barn till rökande föräldrar röker oftare.
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:48:43 följande:
    Det som nämns är beteende och attityd.... Självklart får barn som ser föräldrar dricka alkohol en annan acceptans till det än barn som aldrig ser detsamma. Om man tror att det endast gäller om man bjuder barnet på alkohol är man ju mer än lovligt naiv. Men jag förstår att man vill sätta på skygglapparna om man gillar sin alkohol. Är det bara föräldrar vars föräldrar röker och som bjudit barnen som röker i större utsträckning??? Nej, barn till rökande föräldrar röker oftare.
    Men det du saxade in var ju om att man bjuder barn på alkohol och dess inverkan på dem. Vet nog ingen som skulel bjuda sin småbarn på alkohol bara för att de själva tar en nubbe till maten.
    Så förstår inte sammbandet. Jag har föräldrar som dricker, jag gör det inte, polarens föräldrar dricker han gör det inte. Så det håller ju uppenbarligen inte att bara för att föräldrar tar en nubbe så får barnen alkoholproblem, isåfall snarare tvärt om enligt mina personliga erfarenhet.

Men att föräldrar har alkoholproblem tror jag verkligen har stor påverkan att barnen börjar dricka mycket och tidigt
  • sextiotalist
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:30:40 följande:

En undersökning som genomförts av TNS-Sifo på uppdrag av Folkhälsomyndigheten visar att de allra flesta tonårsföräldrar i landet känner till att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol.

? Detta är mycket glädjande eftersom det finns ett samband mellan föräldrars attityder och beteenden kring alkohol och barnens drickande. Det enda man lär sitt barn när man bjuder på alkohol, det är att dricka alkohol, säger Anna Jansson, enhetschef vid Folkhälsomyndigheten.

Ursäkta, men var det någon här som skrev att man skulle bjuda sina småttingar på snapsen?
  • Stårschan
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:48:43 följande:
    Men det som du har klippt in nämner ju problematiken "att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol". Det handlar ju om en helt annan sak, nämligen det resonerande som man hörde talas om mer förr i tiden - föräldrar som köpte ut åt sina ungdomar för att de då trodde att de hade lite koll på VAD ungarna drack, i en tid när hembränd sprit florerade betydligt mer än nu.

Själv har jag inga som helst aspirationer på att försöka lära mina barn att aldrig dricka alkohol, för jag ser inte riktigt poängen. Det jag däremot vill lära dem, är de sociala reglerna för hur man dricker, och när man dricker, och när man inte ska dricka mer. Tjejerna är i yngre tonåren nu, i en ålder då de är fast beslutna att aldrig någonsin börja dricka något så jäkla äckligt som sprit, och den åsikten är det ju bra om de behåller så länge som möjligt, men jag är inte så naiv att jag tror att det kommer att hålla livet ut. (Det har det inte gjort för någon i släkten - inte ens för dem som var med i nykterhetsföreningar när de var unga.) Vi pratar om alkoholbruk med ojämna mellanrum, och diskuterar då allt ifrån de släktingar som vi vet har alkoholproblem, till hur man kan hantera baksmälla, och VARFÖR det är så viktigt att aldrig dricka samtidigt som man äter medicin. Lite av varje helt enkelt. Jag skulle aldrig köpa ut åt dem, och det vet de om. Men förr eller senare blir barnen vuxna, och någon gång kommer det första tillfället att komma när det känns naturligt att fråga dem om de också vill ha ett glas vin till middagen - så är det ju. Och då är det ju bra om man inte gör så stor sak av det. Man måste skilja på vuxna och barn.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Stårschan skrev 2017-11-09 14:00:00 följande:
    Men det som du har klippt in nämner ju problematiken "att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol". Det handlar ju om en helt annan sak, nämligen det resonerande som man hörde talas om mer förr i tiden - föräldrar som köpte ut åt sina ungdomar för att de då trodde att de hade lite koll på VAD ungarna drack, i en tid när hembränd sprit florerade betydligt mer än nu.

Själv har jag inga som helst aspirationer på att försöka lära mina barn att aldrig dricka alkohol, för jag ser inte riktigt poängen. Det jag däremot vill lära dem, är de sociala reglerna för hur man dricker, och när man dricker, och när man inte ska dricka mer. Tjejerna är i yngre tonåren nu, i en ålder då de är fast beslutna att aldrig någonsin börja dricka något så jäkla äckligt som sprit, och den åsikten är det ju bra om de behåller så länge som möjligt, men jag är inte så naiv att jag tror att det kommer att hålla livet ut. (Det har det inte gjort för någon i släkten - inte ens för dem som var med i nykterhetsföreningar när de var unga.) Vi pratar om alkoholbruk med ojämna mellanrum, och diskuterar då allt ifrån de släktingar som vi vet har alkoholproblem, till hur man kan hantera baksmälla, och VARFÖR det är så viktigt att aldrig dricka samtidigt som man äter medicin. Lite av varje helt enkelt. Jag skulle aldrig köpa ut åt dem, och det vet de om. Men förr eller senare blir barnen vuxna, och någon gång kommer det första tillfället att komma när det känns naturligt att fråga dem om de också vill ha ett glas vin till middagen - så är det ju. Och då är det ju bra om man inte gör så stor sak av det. Man måste skilja på vuxna och barn.
    Jag ser ingen poäng i att "lära" mina barn att dricka alkohol. Känns omodernt och stenålders och dessutom bara allmänt korkat precis på samma sätt som att röka cigaretter eller gräs. Alkoholkonsumtionen bland ungdomar går ner vilket är ett gott tecken. Förhoppningsvis skaffar dom sig modernare och intelligentare intressen än att supa ner sig på helgerna. Och jag kommer aldrig väcka deras intresse för alkohol så chanserna känns goda framöver för mina barns del. 
  • Anonym (Nubben)
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 14:13:59 följande:
    Jag ser ingen poäng i att "lära" mina barn att dricka alkohol. Känns omodernt och stenålders och dessutom bara allmänt korkat precis på samma sätt som att röka cigaretter eller gräs. Alkoholkonsumtionen bland ungdomar går ner vilket är ett gott tecken. Förhoppningsvis skaffar dom sig modernare och intelligentare intressen än att supa ner sig på helgerna. Och jag kommer aldrig väcka deras intresse för alkohol så chanserna känns goda framöver för mina barns del. 
    Så sa min kollega också (som jag skrev om i tidigare inlägg). 
    Himla tjatande hur bra hennes barn var, tills vi visade foto på hennes son som sprang runt med sin korv i ett korvbröd med senap på.

Hade även en lärare som resonerade precis som du...
    Hennes barn varken drack eller rökte så dom skulle få sitt körkort betalt. 
    Varför bad dom jämt om cigg av oss andra och festade minst lika mycket.

Tror inte du har en modernare syn utan bara naivare.

Bra dialog och ärlighet varar längst.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Anonym (Nubben) skrev 2017-11-09 14:29:22 följande:

Så sa min kollega också (som jag skrev om i tidigare inlägg). 

Himla tjatande hur bra hennes barn var, tills vi visade foto på hennes son som sprang runt med sin korv i ett korvbröd med senap på.

Hade även en lärare som resonerade precis som du...

Hennes barn varken drack eller rökte så dom skulle få sitt körkort betalt. 

Varför bad dom jämt om cigg av oss andra och festade minst lika mycket.

Tror inte du har en modernare syn utan bara naivare.

Bra dialog och ärlighet varar längst.

Ja. Har du upplevt nåt sånt så slår det säkert all tillgänglig statistik och övrigt kunnande... Tycker vi borde lägga ner allt kritiskt tänkande och vanlig faktainhämtning och bara gå på vad du upplevt...
  • sextiotalist
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 14:38:01 följande:
    Ja. Har du upplevt nåt sånt så slår det säkert all tillgänglig statistik och övrigt kunnande... Tycker vi borde lägga ner allt kritiskt tänkande och vanlig faktainhämtning och bara gå på vad du upplevt...
    Men den statistik jag har sett har varit att de ungdomar som det bjöds alkohol hemma hade en större risk att hamna snett och självklart så "ärvs" den relationen man har till alkohol, så jag är uppvuxen med att man INTE använder alkoholen som ett berusningsmedel, utan som en dryck till mat etc. Det påverkar självklart. Det är samma här, sonen har också lärt sig det, och han började festa väldigt sent och gör det måttligt. Han ogillar att vara bakfull (ser det som slöseri på tid) och ser till att han inte blir det, genom att dricka måttligt.
    Däremot de som kommer från helnyktra hem och dricker, min erfarenhet är att de inte kan hantera alkohol
  • Stårschan
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 14:13:59 följande:
    På gott och ont så umgås ju inte ungdomar längre på samma sätt som vi gjorde när vi var yngre, så det här med att supa på helgerna är som du säger helt omodernt. Om man nu inte är trashig nog att vara med i Paradise Hotel eller liknande förstås. Men det kan aldrig vara fel att lära sig lite vett och etikett omkring alkoholhantering, och jag tror inte heller att det skadar att man delar med sig lite av sina egna erfarenheter. Jag tror att det kan vara lättare för en ungdom att ringa hem och be föräldrarna om hjälp om man är full och uppgiven på en fest man egentligen inte vill vara på om man vet att föräldrarna också haft dåliga erfarenheter i ungdomen, än om man försöker utmåla sig själv som ett helgon.

På vilket sätt är Nubbens erfarenheter av verkligheten inte godtagbara som 'vanlig faktainhämtning' enligt dig? Du verkar ha en ganska stelbent inställning till hur människor fungerar. Det finns många vettiga och bra teorier baserade på stora undersökningar, men de är aldrig allmängiltiga eftersom vi människor är individer. Alkoholisters barn kan till exempel antingen bli helnykterister för att inte bli som föräldrarna, eller alkoholister för att de bär på samma missbrukargen (och ja, det finns forskning som visar på genetiska orsaker till att vissa löper större risk än andra att bli missbrukare). Bara för att den ena varianten är vanligare än den andra så betyder det inte att den andra inte existerar.
  • BossHoss
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-11-09 15:16:23 följande:

Spelr ingen roll om barnen är med eller inte fsttar inte folk som gör en sån stor jävla grej om det. Så länge alla sköter sig så är det bara o köra på.

Jag tror folk som har alkoholproblem gör stor sak av det för de vet med sig att de inte kan dricka måttligt därför blir de arga när folk som kan göra det säger emot dem om en vit jul, nu när de har tänkt att offra sig för barnen skull och vara nyktra och då bör alla andra göra så med.
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?