Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:48:43 följande:
Det som nämns är beteende och attityd.... Självklart får barn som ser föräldrar dricka alkohol en annan acceptans till det än barn som aldrig ser detsamma. Om man tror att det endast gäller om man bjuder barnet på alkohol är man ju mer än lovligt naiv. Men jag förstår att man vill sätta på skygglapparna om man gillar sin alkohol. Är det bara föräldrar vars föräldrar röker och som bjudit barnen som röker i större utsträckning??? Nej, barn till rökande föräldrar röker oftare.
Men det som du har klippt in nämner ju problematiken "att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol". Det handlar ju om en helt annan sak, nämligen det resonerande som man hörde talas om mer förr i tiden - föräldrar som köpte ut åt sina ungdomar för att de då trodde att de hade lite koll på VAD ungarna drack, i en tid när hembränd sprit florerade betydligt mer än nu.
Själv har jag inga som helst aspirationer på att försöka lära mina barn att aldrig dricka alkohol, för jag ser inte riktigt poängen. Det jag däremot vill lära dem, är de sociala reglerna för hur man dricker, och när man dricker, och när man inte ska dricka mer. Tjejerna är i yngre tonåren nu, i en ålder då de är fast beslutna att aldrig någonsin börja dricka något så jäkla äckligt som sprit, och den åsikten är det ju bra om de behåller så länge som möjligt, men jag är inte så naiv att jag tror att det kommer att hålla livet ut. (Det har det inte gjort för någon i släkten - inte ens för dem som var med i nykterhetsföreningar när de var unga.) Vi pratar om alkoholbruk med ojämna mellanrum, och diskuterar då allt ifrån de släktingar som vi vet har alkoholproblem, till hur man kan hantera baksmälla, och VARFÖR det är så viktigt att aldrig dricka samtidigt som man äter medicin. Lite av varje helt enkelt. Jag skulle aldrig köpa ut åt dem, och det vet de om. Men förr eller senare blir barnen vuxna, och någon gång kommer det första tillfället att komma när det känns naturligt att fråga dem om de också vill ha ett glas vin till middagen - så är det ju. Och då är det ju bra om man inte gör så stor sak av det. Man måste skilja på vuxna och barn.