• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Anonym (Nattvandrare) skrev 2017-11-09 19:55:21 följande:

Dina bristande insikter i hur samhället för ungdomar ser ut dag är beklagansvärda. Måtte du inte få insikt den riktigt hårda vägen. Det är alltför många föräldrar som vaknat till på tok för sent för sin tonåring. I den universitetsstad där jag bor hålls regelbundet LAN-parties, stora sådana och lokal ordningsmakt kunde konstatera att senast var gott och väl 30% drogpåverkade. Det gäller troligen även för VR. Men som sagt vill man blunda ser man inte...

Eftersom ingen har en spåkula som visar exakt vad dom kommer hända så blir ditt resonemang tämligen löjligt. Däremot brukar man kunna ana från rätt tidig ålder vilka dom nyfikna barnen är och vilka dom lugna trygga barnen är. Sen finns det alltid undantag men på det hela stora brukar bilden stämma rätt bra.
  • Anonym (R)

Jag är uppvuxen med att mina föräldrar drack sig redigt berusade tillsammans med övrig släkt på både jul och nyår. Jag har absolut inga dåliga minnen av det utan tyckte snarare det var roligt när de blev lite på lyset och började skoja. Mina föräldrar och övriga släktningar har varit kanon full på alla andra högtider också midsommar, påsk etc. De har inte druckit en snaps utan öl, sprit och vin i mängder. Mamma small av en gång sittandes på toa. Pappa har legat hela natten vid toastolen en gång och spydde. Jag har inga dåliga minnen av detta iaf. Ingen släkting som blev jobbig eller hårdhänt när de var fulla eller så.

Själv dricker jag i princip aldrig. En gång per halvår kanske och jag dricker inget på varken jul eller nyår. Eller jo. Förra året tog jag och sambon ett glas champagne på 12-slaget då barnen sov sedan länge. Sedan gick vi och la oss. Jag dricker aldrig till mat eller så medans sambon kan ta en öl till maten eller på kvällen framför teven. Våra barn har aldrig sett oss berusade och det är väldigt väldigt sällan någon av oss är märkbart påverkade av alkohol.

• Anonym (min jul!!!!!!)
    Anonym (Julgranen) skrev 2017-11-08 19:37:32 följande:

Julen handlar om barnen men inte i praktiken om alla vuxna super, vet ni om att ett spädbarn känner av ifall föräldern är påverkad? Ni kan åtminstone hålla er tills barnen lagt sig,är EN dag om året som är barnens förutom deras födelsedag, och inte ens då får det handla om barnen? Hur kul är det att som barn leka med sin pappa eller mamma som är på lyset? Känns det tryggt? Känns det äkta? Vi har alkoholfritt på julen och nyår. Vi kan skratta leka spela spel umgås ha det kul alla i familjen, utan droger. Och det märks att alla uppskattar en sån tillvaro. Kom ihåg att julklapparna har inget värde med frånvarande vuxna. Det barnen kommer ihåg är inte leksakerna,men att ni kunde leka och finnas där och dela upplevelsen med de. Känns trist att man får detta till att handla om moral när det är självklar respekt mot sina barn.

Nej julen är inte barnens högtid, så jävla trött på den ramsan!!!!

Sen så dungör rätt som inte dricker eftersom du
  • Anonym (min jul!!!!!!)
    Anonym (min jul!!!!!!) skrev 2017-11-09 22:28:17 följande:

Nej julen är inte barnens högtid, så jävla trött på den ramsan!!!!

Sen så dungör rätt som inte dricker eftersom du

gah skriver på surfplattan... försöker igen...

du gör rätt som inte dricker eftersom du inte kan hantera det om du blir så full att du inte kan spela spel och ha trevligt om du dricker, det tyder nämligen på att du inte kan hantera det i måttliga mängder....
  • Anonym (nä)
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-09 17:52:35 följande:
    Vi har inte samma definition på salongsberusad märker jag.
    Beror på vad du menar med olika definition. Det behöver inte handla om att vi talar om olika grad av alkoholpåverkan. Det kan också handla om hur vi bedömer att det märks på den salongsberusade eller hur vi värderar den skillnaden. Jag (subjektiv uppfattning) tycker t ex att många blir märkbart mer ointressanta redan efter ett par glas vin och kan vara direkt jobbiga efter en nubbe. Tydligt påverkade blir folk väldigt långt innan det handlar om att ragla eller spy, men de verkar inte tro/fatta det själva. Eller så menar de kanske att det handlar om en positiv påverkan där de själva känner sig snygga, glada och smarta. Vilket inte behöver stämma med hur de just då framstår för någon annan.
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-09 17:52:35 följande:
    Menar du att alla som dricker lite alkoholhaltiga drycker på julafton skulle ha social fobi?
    Wow... du tror inte att vi gör det för att vi tycker att det är gott och att det tillhör traditionen?
    Nej det menar jag inte. Och jo, visst kan "ni", eller somliga av "er", göra det för att ni tycker det är gott och det tillhör er egen familjetradition att göra så.

• Anonym (nä)
    Anonym (nä) skrev 2017-11-09 23:10:42 följande:
    . Och jo, visst kan "ni", eller somliga av "er", göra det för att /,,,/ det tillhör er egen familjetradition att göra så.

Hade jag själv vuxit upp med vuxna som drack öl, drinkar eller nubbe till jul hade förmodligen jag också tyckt att det var normalt. Att inte göra det själv hade i så fall varit ett medvetet val. Eftersom jag inte vuxit upp med alkohol till jul (och sällan i vardagslag också) är det inte ett medvetet val att låta bli utan bara...tradition och vana, som inte krävt någon eftertanke.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (------) skrev 2017-11-09 20:29:26 följande:

Just för att man ska kunna köra bil ifall något skulle hända, att få tag i taxi under midsommar, jul, nyår är inte alltid det lättaste och det behöver inte vara akut så till den grad att man ska behölva ambulans.Att vi kan unna oss ett glas ibland är en sak men varför känner sig vissa så hotade av att en av oss avstår om vi båda och barnet är bortbjudna? tycker snarare det är mer suspekt än att en förälder frivilligt väljer att avstå från ett glas vin då och då.

Om man bor avsides och har anledning att vara lite extra orolig så kan jag förstå det. Själva har vi promenadavstånd till akuten när vi är hemma, men vi väljer också att ibland semestra på ställen där vi inte sjäva skulle kunna ta oss snabbt till sjukhuset, nyktra eller inte, som tex skärgården. Dock har vi inget kroniskt att oroa oss för som tex dödligt farliga allergier el dyl.
  • TeresB
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-08 19:06:51 följande:

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben.

Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.

Blir någon sluddrig? Nej.

En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?

Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?

Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

Jag gillar varken nubbe eller grogg i vanliga fall så.. just jul brukar jag inte dricka alkohol. Min man tar kanske en öl eller två till maten ( oftast folköl). Vi har ingen tradition av att dricka på jul från varken hans eller min sida. Och jag gillar julmust.

På nyår brukar vi dricka vin utan att bli plakat!

Visst finns det van som mår dåligt av att vuxna dricker även om de inte blir berusade. Men långt ifrån alla barn.
  • hoppsa

Jag tycker inte alkohol är 'gott', jag gillar inte att vara berusad o c h vi har ingen alkoholtradition i familjen. Barnen tål nog att se vuxna berusade, absolut, även om vi blir äckliga och obekväma men varför ska de behöva det?

• taquine
    hoppsa skrev 2017-11-10 08:29:30 följande:

Jag tycker inte alkohol är 'gott', jag gillar inte att vara berusad o c h vi har ingen alkoholtradition i familjen. Barnen tål nog att se vuxna berusade, absolut, även om vi blir äckliga och obekväma men varför ska de behöva det?

Varför  bli berusad ? Vissa av oss kan dricka utan att bli drängfulla.  Jag dricker vin för det är gott , inte för att bli packad.
    Hellre vin än läsk (som smakar skit i min bok)
    Goodness me
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?