Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Anonym (Apotekarens) skrev 2017-11-09 12:58:00 följande:
    snabbt svar från mig  innan jag går, problemet är väl att det är väldigt sällan som det stannar vid bara en nubbe, ibland blir det fler, sen på det glögg, vin och öl mm

många barn tycker också det är jobbigt när föräldrar dricker även om föräldrarna inte blir asberusade och börjar slåss, jag tror dom gjorde en undersökning på lunarstorm för ett antal år sen som visade att så mycket som en fjärdedel av alla barn och ungdomar tyckte det var jobbigt att föräldrarna drack och då även det föräldrar som drack med måtta, nu kommer jag inte ihåg om undersökningen gällde under julen eller bara allmänt men det visar att många föräldrar inte har så mycket koll på vare sig sitt intag eller hur deras ungar faktiskt mår (lite off topic finns lunarstorm kvar? herregud vad gammal man har börjat bli, haha ha)

en bra sak vore väl att se om ens barn reagerar på samma sätt som en del gör som inte tycker om när mamma och pappa dricker, vissa blir extra klängiga men vissa drar sig undan, ser man det beteendet då kanske man ska hoppa över ett år och se om det blir någon skillnad på barnets beteende.

nu måste jag ha mig lite sill Skrattande hej då
    Och nu det längre svaret.

Jag håller med om att det är knepigt nä föräldrar dricker sig berusade, det var sjukt pinsamt även om det i stort sett aldrig hände i mitt hem och då först när jag var äldre.
    Men de barn som svarar på denna undersökning tror jag alla menar att när det märks att föräldrarna dricker, för som barn har man ingen uppfattning om det är lättöl eller starköl som dricks, men man märker direkt när det börjar påverka personen. Och jag tror alla barn som upplever det som ångersfullt när föräldrar dricker är barn som också är vana med att se sina föräldrar bli för berusade och därav förknippar drickandet direkt med något neggativt.

Jag som hade föräldrar som aldrig var fulla såg inte det som neggativt alls eller konstigt om de tog en öl emellanåt
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:30:40 följande:

En undersökning som genomförts av TNS-Sifo på uppdrag av Folkhälsomyndigheten visar att de allra flesta tonårsföräldrar i landet känner till att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol.

? Detta är mycket glädjande eftersom det finns ett samband mellan föräldrars attityder och beteenden kring alkohol och barnens drickande. Det enda man lär sitt barn när man bjuder på alkohol, det är att dricka alkohol, säger Anna Jansson, enhetschef vid Folkhälsomyndigheten.

Tror detta stämmer till 100%

Men ingen i tråden har väl pratat om att bjuda sina barn på sprit?
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:48:43 följande:
    Det som nämns är beteende och attityd.... Självklart får barn som ser föräldrar dricka alkohol en annan acceptans till det än barn som aldrig ser detsamma. Om man tror att det endast gäller om man bjuder barnet på alkohol är man ju mer än lovligt naiv. Men jag förstår att man vill sätta på skygglapparna om man gillar sin alkohol. Är det bara föräldrar vars föräldrar röker och som bjudit barnen som röker i större utsträckning??? Nej, barn till rökande föräldrar röker oftare.
    Men det du saxade in var ju om att man bjuder barn på alkohol och dess inverkan på dem. Vet nog ingen som skulel bjuda sin småbarn på alkohol bara för att de själva tar en nubbe till maten.
    Så förstår inte sammbandet. Jag har föräldrar som dricker, jag gör det inte, polarens föräldrar dricker han gör det inte. Så det håller ju uppenbarligen inte att bara för att föräldrar tar en nubbe så får barnen alkoholproblem, isåfall snarare tvärt om enligt mina personliga erfarenhet.

Men att föräldrar har alkoholproblem tror jag verkligen har stor påverkan att barnen börjar dricka mycket och tidigt
  • BossHoss
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-11-09 15:16:23 följande:

Spelr ingen roll om barnen är med eller inte fsttar inte folk som gör en sån stor jävla grej om det. Så länge alla sköter sig så är det bara o köra på.

Jag tror folk som har alkoholproblem gör stor sak av det för de vet med sig att de inte kan dricka måttligt därför blir de arga när folk som kan göra det säger emot dem om en vit jul, nu när de har tänkt att offra sig för barnen skull och vara nyktra och då bör alla andra göra så med.
  • BossHoss
    taquine skrev 2017-11-10 09:12:42 följande:
    Varför  bli berusad ? Vissa av oss kan dricka utan att bli drängfulla.  Jag dricker vin för det är gott , inte för att bli packad.
    Hellre vin än läsk (som smakar skit i min bok)
    Säger som förut.

Tror att de felsta som demonstrativt skall stå för vit jul är sådana som inte kan dricka utan att bli apraka. Och nu anser de att de offrar en kvälls fylla för att va nyktra och då skall alla göra det. Och då är det ingen sprit alls som gäller för de enda de vet är att om man dricker så dricker man tills man däckar och de klarar inte av att ta öl och vin till maten som vuxna utan måste akut supa varje gång..
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 09:37:34 följande:
    Är det alltid demonstativt om man har en vit jul? Det kan inte bara vara det normala eller?
    Ja man är alltid demonstrativt om man demonstrativt skall stå för en vit jul. 
  • BossHoss
    taquine skrev 2017-11-10 09:41:51 följande:
    Normalt att trycka i sig massa socker i form av julmust ? 
    julmust light is the thing
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 14:16:22 följande:
    Så om det bara är det naturliga så är det inte demonstrativt?
    Självklart inte.
    Gör man det inte så gör man det inte.
    Men om man måste säga att alla som inte dricker har alkoholproblem och förstör för barnen är att aktivt gå ut och markera att man inte tycker det är ok.
  • BossHoss
    Ascendere skrev 2017-11-10 17:59:57 följande:
    Nej inte för mig. 
    För mig låter "vit jul" lika bissart som "vit Allahelgonaafton", dvs för mig är det normala att inte dricka på julafton. Har alltid varit så.
    Nej jag håller med dig, men se svaret ovan
  • BossHoss

Älskar denna tråd

Hysterisak före detta alkoholister och nykterister som anser att man är jävulen själv om man tar ett glas vin till maten.

Snart kommer väl någon och säger att alkoholism är en sjukdom och inte självförvållat

• BossHoss
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-17 15:21:58 följande:
    Tja, enligt läkarvetenskapen är faktiskt alkoholism en sjukdom oavsett vad du, jag eller kungen tycker om saken.

Själv tar jag mig gärna ett glas eller fler som jag redan skrivit, ikväll blir det party. Vi har köpt en BiB Zumbali som ska tömmas innan utgång. Skål
    Ja jag vet att det klassas som det, men det betyder inte att jag behöver hålla med om det  

Ha en bra helg och simma lugnt
  • BossHoss

Jag tycker denna tråden är skrämmande

Den visar hur många som inte har koll på sitt alkoholintag och inte kan hantera det. För alla som gapar och srkiker att man inte kan ta ETT glas vin till maten och dricker man blir man givetvis berusad och barnen hamnar i klämm. Ni borde verkligen inte dricka någon dag på året över huvud taget om ni har barn. stackars era barn.

Ni andra som däremot vet att man kan ta ett glas vin eller en nubbe till maten för smakförhöjandets skull och sedan stanna där. GOD JULNUBBE TILL ER ALLA

• BossHoss
    Darimna skrev 2017-11-20 07:59:04 följande:

Exakt!

Så himla läskigt med alla som räknar alla alkoholkonsumtion som alkoholmissbruk.

Sunt förnuft och respekt för barnens behov är en självklarhet här i alla fall. Och det betyder inte att någon måste hålla sig spiknykter precis jämt. 

Ska tillägga att jag också bara har positiva minnen från alla högtidsfester i barndomen. Trots att alla vuxna tog en nubbe och en öl till maten.. 

Kan inte dra mig till minne en enda gång jag har hemska minnen av julen eller nyår, eller kräftskivan, eller midsommar och då samlades hela tjocka släkten och nog fan drack endel
  • BossHoss
    Anonym (Vit jul) skrev 2017-11-20 00:32:44 följande:

Jag är absolut ingen nykterist, men ändå:

Kolla på filmen och fundera gärna:

Japp detta som barnen beskriver stämmer på berusade personer. Inte de som tar något glas vin såvida de inte är väldigt lättpåverkade vilket du troligen inte är på julen då du äter ordentligt till drickandet.

Förstår inte hur denna filmen inte stöder det vi säger i tråden
  • BossHoss
    Anonym (Ointressant) skrev 2017-11-20 08:26:53 följande:
    Jag håller med här. Folk verkar ha väldigt dålig koll på hur mycket de dricker egentligen. Det kanske känns lite med en snaps här och en whiskey där och så julölen och jo ett glas glögg till fikat såklart och så farmors päronkonjak och, och, och, men tillsammans blir det stora mängder även om man så drar ut på det över en helg.

Men svenskar är lite så. De försöker dricka som vid medelhavet och samtidigt Svensson-supa på lill-lördag, fredag, lördag, jul, nyår, påsk, midsommar osv. Det är AW och projektavsluts-öl, kundmiddag osv. Det fungerar inte riktigt. Bag-in-boxen står på diskbänken och svensken dricker allt mer.

Jag dricker själv inte alkohol och det är som sagt inte pga rabiata skäl utan jag tycker inte om smaken. Men jag jobbar inom beroendevården och ni anar inte hur lätt det är att åka dit på alkohol. Och just alkohol kan göra sådan fruktansvärd skada på kroppen. Och som sagt, många är uppe i ett riskbruk flera år innan de själva fattar att de har problem för det är så normaliserat att dricka/supa.

Jag har lite svårt att fatta att alkohol MÅSTE vara inblandat för att man som vuxen ska känna att man haft en "fin jul". Att man får dricka sin alkohol är viktigare än eventuella barns eventuella obehagskänslor kring detta. Hur kommer det sig?

Samtidigt, om det stannar vi en öl eller en snaps eller ett glas vin, fattar jag inte heller det rabiata skriandet om att det ska vara nolltolerans. Eller, jag fattar ju för det handlar om att många inte klarar av att stanna på EN, ens de som inte har "problem" med alkoholen.

Det är inte helt enkelt men jag tycker att alla de som försvarar sin alkohol med näbbar och klor och med en åsnas envishet hävdar att deras barn minsann aldrig känt obehag är naiva och faktiskt pinsamma (pratar inte om de som nu stannar vid något glas vin eller en nubbe utan de som dricker så de blir lite påverkade). 
    Jag förstår dem som dricker en nubbe elelr vin till maten hundra procent att de blir galna om de inte får det till julmiddagen och blir trötta på alla som inte kan dricka som måste hävda sina uppoffringar på julen för att de itne dricker

INGEN säger något till mig om att jag har fel fastän jag sagt flera gågner att jag skulle bli vansinnig om jag inte fick min julmust till julen? 
  • BossHoss
    kusbölehelvete skrev 2017-11-20 08:32:19 följande:

Har en vännina som brukar kunna gå rätt hårt på bag-in-box och billig starköl, tydligen är priset viktigare än smaken(hennes ord), hon blir nog rätt berusad varje helg samt att det ofta är vin/öl till maten under veckorna.

Hon är en av de som gapar om vit jul för barnen, då blir det bara så fel.

Skulle mina barn eller någon vuxen på besök reagera negativt på att vi tar en liten snaps till sillen, en öl eller glögg så skulle vi självklart inte dricka här hemma och då spelar det ingen roll om det är jul, nyår eller en onsdag

precis så tror jag att det är i flera fall, Antingen nykterister som slåss för en vit jul. Eller alkoholister som gapar och skriker för de gör denna jätteuppoffring för barnen. Borde det inte srkikas om hur deras barn har det alla andra dagar än just julen
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?