• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • BossHoss
    taquine skrev 2017-11-10 09:12:42 följande:
    Varför  bli berusad ? Vissa av oss kan dricka utan att bli drängfulla.  Jag dricker vin för det är gott , inte för att bli packad.
    Hellre vin än läsk (som smakar skit i min bok)
    Säger som förut.

Tror att de felsta som demonstrativt skall stå för vit jul är sådana som inte kan dricka utan att bli apraka. Och nu anser de att de offrar en kvälls fylla för att va nyktra och då skall alla göra det. Och då är det ingen sprit alls som gäller för de enda de vet är att om man dricker så dricker man tills man däckar och de klarar inte av att ta öl och vin till maten som vuxna utan måste akut supa varje gång..
  • Anonym (De)
    Anonym (Pappa) skrev 2017-11-08 19:50:06 följande:

Hittills är det inte en enda som skrivit att de tänker supa (sig dyngraka), så du behöver nog inte bekymra dig.

Dessutom upplever jag att det är precis tvårt om, alla är spiknyktra hela året, utom just på högtider, eftersom högtider är till för alla, och även vuxna har rätt att äta och dricka gott, då de flesta dricker lite lagom. Folk blir på sin höjd salongsberusade, men de flesta inte ens det. Det finns så klart alltid undantag som verkligen inte vet hur man slutar dricka, men då är det sällan julen som är problemet, utan vardagen.

De är ganska många, de som inte kan dricka med måtta. Har du levt med skygglappar på kanske det är svårt att märka eller veta om det men Allt för många barn och familjer lever med spritens hägring vilandes över sig.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    BossHoss skrev 2017-11-10 09:21:51 följande:
    Säger som förut.

Tror att de felsta som demonstrativt skall stå för vit jul är sådana som inte kan dricka utan att bli apraka. Och nu anser de att de offrar en kvälls fylla för att va nyktra och då skall alla göra det. Och då är det ingen sprit alls som gäller för de enda de vet är att om man dricker så dricker man tills man däckar och de klarar inte av att ta öl och vin till maten som vuxna utan måste akut supa varje gång..
    Är det alltid demonstativt om man har en vit jul? Det kan inte bara vara det normala eller?
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 09:37:34 följande:
    Är det alltid demonstativt om man har en vit jul? Det kan inte bara vara det normala eller?
    Ja man är alltid demonstrativt om man demonstrativt skall stå för en vit jul. 
  • taquine
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 09:37:34 följande:
    Normalt att trycka i sig massa socker i form av julmust ? 
    Goodness me
  • BossHoss
    taquine skrev 2017-11-10 09:41:51 följande:
    Normalt att trycka i sig massa socker i form av julmust ? 
    julmust light is the thing
  • sextiotalist
    Anonym (De) skrev 2017-11-10 09:36:29 följande:
    De är ganska många, de som inte kan dricka med måtta. Har du levt med skygglappar på kanske det är svårt att märka eller veta om det men Allt för många barn och familjer lever med spritens hägring vilandes över sig.
    När det gäller jul, så brukar man fira med de man känner. Om vi skriver här att VI kan hantera alkohol utan att bli berusade (dvs dricker inga mängder) så innebär det inte att vi har skygglappar, det innebär endast att inom våra väggar så är det ingen som blir dyngrak och spyr på toaletten, inte ens så berusade att det är märkbart.

Sedan är jag fullt medveten om att det finns vuxna som inte hanterar det, men där är julen det minsta problemet, då är det lika illa (och kanske tom värre) de andra 364 dagarna om året (eller 52 helgerna). Som någon skrev, så kanske det är endast på julen de är någorlunda nyktra. Men det gör inte de barnen lyckligare, eftersom problemet finns kvar.
    Dessa barn blir inte heller lyckligare av att en fungerande familj avstår från vin, för att grannen super till varenda helg.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    BossHoss skrev 2017-11-10 09:41:36 följande:
    Ja man är alltid demonstrativt om man demonstrativt skall stå för en vit jul. 
    Så om det bara är det naturliga så är det inte demonstrativt?

• Anonym (hahahahah ha)
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 14:16:22 följande:
    Så om det bara är det naturliga så är det inte demonstrativt?
    hahahaha den här tråden är guld

jag har aldrig sett så många människor som försöker rättfärdiga sig själva och säga att dom minsann inte har något problem med alkohol men varför då detta behov att rättfärdiga säga själva isfåall för har man inga problem behöver man självklart inte förklara sig eller ursäkta sig eller angripa andra

men fortsätt, älskar tråden!!
  • Anonym (Nejf)

Jag dricker ingen annan alkohol än vanlig öl man kan hitta i en vanlig affär, på grund av medicinering. Jag har inte druckit något annat på flera år, så mitt val är ju ganska lätt.

De andra som firar dricker möjligtvis någon öl och whiskey.

Den viktigaste drycken på jul är julmust.

Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?