• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 09:37:34 följande:

Är det alltid demonstativt om man har en vit jul? Det kan inte bara vara det normala eller?

Dricker man inte alkohol annars så är det ju det normala, likaså om alla gör som de känner för och några avstår helt.

Bestämmer man att hemma hos oss ska det vara vit jul för alla inbjudna vare sig de vill eller inte FÖR BARNENS SKULL så verkar det demonstrativt.
  • Anonym (Nubbelina)
    Anonym (Mom) skrev 2017-11-09 20:56:15 följande:

Räcker väl 1-2glas under julafton när barnen är med.Man behöver /ska inte supa,då barnen är med.

Nej, 1-2 glas räcker inte.
    Det vi dricker är långt ifrån att supa.

Vad man "behöver/ska" avgör man dessutom själv.
  • kottelin

Här brukar det inte bli några nubbar eller glögg.

Ett par öl, några glas vin och något starkare på kvällen är mer min avdelning.
    Vi firar inte med julmat och så utan har mest en avkopplande långhelg.

Har aldrig varit så mycket för det där med julen och ungarna är dessutom vuxna.

Ja, typ så...
  • Ascendere

Jag dricker julmust till jul, det var så när jag växte upp, att ingen av de vuxna drack, förutom morfar, och det skämtade alla om, att morfar måste alltid ha nubbe på julafton. 
    Jag har därför aldrig förknippat jul med alkohol, för mig är det lika främmande som att man skulle säga "det är ju Alla helgons dag idag, så vi tar väl en nubbe till lunchen?" 
    Jag har liksom inte den kopplingen. 
    Således dricker vi lättöl och julmust på jul, det funkar jättebra för oss. Alkohol finns det så många andra tillfällen till.  

• Ascendere
    BossHoss skrev 2017-11-10 09:41:36 följande:
    Ja man är alltid demonstrativt om man demonstrativt skall stå för en vit jul. 
    Nej inte för mig. 
    För mig låter "vit jul" lika bissart som "vit Allahelgonaafton", dvs för mig är det normala att inte dricka på julafton. Har alltid varit så.
  • Ascendere

Däremot är ju grönt en av julens färger, precis som gräset, så den riktiga julstämningen kommer när pappa tar ner julbongen från vinden och fyller den med julmust och årets julgräs, sen får alla ta så många hits de orkar medan Cypress Hill spelar på stereon, när farfar sedan inte kan sluta skratta åt mönstret på tapeterna, ja då är det sannerligen jul! 

• sextiotalist
    Anonym (hahahahah ha) skrev 2017-11-10 14:35:44 följande:

hahahaha den här tråden är guld

jag har aldrig sett så många människor som försöker rättfärdiga sig själva och säga att dom minsann inte har något problem med alkohol men varför då detta behov att rättfärdiga säga själva isfåall för har man inga problem behöver man självklart inte förklara sig eller ursäkta sig eller angripa andra

men fortsätt, älskar tråden!!

Jag kommer rättfärdiga min julskinka, köttbullar och julklappar till alla med samma envishet, innebär det att jag har problem med detta då
  • BossHoss
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 14:16:22 följande:
    Så om det bara är det naturliga så är det inte demonstrativt?
    Självklart inte.
    Gör man det inte så gör man det inte.
    Men om man måste säga att alla som inte dricker har alkoholproblem och förstör för barnen är att aktivt gå ut och markera att man inte tycker det är ok.
  • BossHoss
    Ascendere skrev 2017-11-10 17:59:57 följande:
    Nej inte för mig. 
    För mig låter "vit jul" lika bissart som "vit Allahelgonaafton", dvs för mig är det normala att inte dricka på julafton. Har alltid varit så.
    Nej jag håller med dig, men se svaret ovan
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-09 17:13:54 följande:

Skulle du "ALDRIG" eller skulle du dricka lite?

Du talar mot dig själv.

En julöl, en nubbe, en Baileys och en DM... på en hel dag. Skulle det vara mycket?

Åh, herre jösses!

Och julen är verkligen inte barnens tid, det är bara fånigt att påstå. För dig kanske det är det men rent generellt är det det inte. Har aldrig varit. Kommer aldrig bli.

Tack för omtanken men min alkoholkonsumtion behöver du inte bekymra dig om. det gör inte jag heller.

Det är möjligtvis inte så att du är lite präktig?

Hittills aldrig, men om jag i framtiden skulle dricka alkohol i närheten av mina barn skulle det vara extremt lite. Eller ska jag Formulera mig ännu tydligare?

Beskymrar mig inte om dig, hur ditt liv går ger jag fan i, det är väl de oskyldiga barnen jag bryr mig om i så fall. I mitt arbete ser jag varje dag vad alkohol ställer till med och efter ett tag behövs det inte större mängd än det du beskriver. Präktig, ja du får kalla mig vad du vill. Själv skulle jag nog säga att jag mött många med ditt resonemang, ditt sätt att försvara din alkoholkonsumtion är nog egentligen det större problemet än själva konsumtionen. Den är så viktig att du måste försvara den, där ringer varningsklockorna för mig!
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?