• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • Jennie med ie
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-18 14:53:57 följande:

Tycker du?

Det får du gärna utveckla.

OK, utvecklar: mina två inlägg om vin kontra öl var skrivna med en aning ironi.
  • Anonym (Nubbelina)
    Jennie med ie skrev 2017-11-18 17:42:28 följande:
    OK, utvecklar: mina två inlägg om vin kontra öl var skrivna med en aning ironi.
    Det framgick inte särskilt tydligt, men tack för förklaringen! Skål
  • Plupp73

Vi dricker ingen alkohol alls till jul, för att ingen har haft med sig den traditionen. Vi är varken ultrakristna eller nykterister. Vi dricker bara inte alkohol på jul.

• Darimna

Vi dricker julöl till maten (ofta 3,5 ifs, men 5,0 är på intet sätt förbjudet och förekommer ibland)

Och de flesta tar väl åtminstone en nubbe också. Ingen blir märkbart påverkad.

Det är barn i alla åldrar med. Jag har heller aldrig tyckt att det är rimligt att förbjuda alkohol helt (eller ens att tycka att en av föräldrarna måste hålla sig spiknykter) bara för att det finns små barn med på festen. SÅ länge det bara händer vid högtider och stora fester och ingen blir obehagligt påverkad så är det ju ingen fara.

Självklart fattar jag att barn kan ta skada av se sina föräldrar även bara lite berusade OM det händer var och varannan dag. Men absolut inte om det handlar om några gånger om året.

• Fiona M
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-18 10:49:24 följande:

Fast om man nu gillar vin och inte alls tycker om öl då?

Vad är problemet?

Vin passar inte till vår traditionella julmat, men ni kanske äter annat?
  • Fiona M

Jag dricker ofta ett glas vin till festlig mat utan att tro att närvarande barn tar skada, men till jul blir det först på juldagen när vi har kalkon, så det blir väl en vit jul på så sätt, men inte för barnens skull.

Å andra sidan har ingen i släkten alkoholproblem, och jag tror inga barn far illa av att se måttlig konsumtion.

• Anonym (Nubbelina)
    Fiona M skrev 2017-11-18 21:39:39 följande:

Vin passar inte till vår traditionella julmat, men ni kanske äter annat?

Smaken är som baken.
  • Anonym (Ointressant)

Du ställer frågan till fel personer. Fråga de som blir 'drabbade' i stället; barnen.

• Anonym (Nubbelina)
    Anonym (Ointressant) skrev 2017-11-19 09:54:56 följande:

Du ställer frågan till fel personer. Fråga de som blir 'drabbade' i stället; barnen.

Saken är bara den att ingen blir "drabbad" för att man dricker en liten mängd alkohol.
    Och frågan är om du avstår eller inte, det kan man inte gärna fråga kidsen.
  • Anonym (Ointressant)
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-19 10:37:39 följande:
    Saken är bara den att ingen blir "drabbad" för att man dricker en liten mängd alkohol.
    Och frågan är om du avstår eller inte, det kan man inte gärna fråga kidsen.
    Fast det där är vad du tycker, det är helt ointressant. 
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?