• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • Anonym (Vit jul)

Jag är absolut ingen nykterist, men ändå:

Kolla på filmen och fundera gärna:

• Anonym (Julgranen)

Borde stå "Att inte låta våra barn ha en rofylld jul pga vårt alkoholberoende" men men,

• Anonym (Nubbelina)
    Anonym (Julgranen) skrev 2017-11-20 04:52:21 följande:

Borde stå "Att inte låta våra barn ha en rofylld jul pga vårt alkoholberoende" men men,

"Alkoholberoende"?
    Vi har inte några alkoholproblem för femtioelfte gången!

Att fira traditionsenlig jul innefattar nubbe och öl. hos oss är det ALLAS jul. Inte bara barnens.

Och nej, jag har inte sett filmen och kommer inte att göra det heller efter att jag läste det jag nämnt ovan.
  • Anonym (Tomtemor)

Bara blivit så att jag dricker väldigt sällan nu för tiden. Jag är ensamstående med två barn, 24/7. Så jag känner ganska stor press på mig angående ansvar. Därför tackar jag ofta nej till alkohol nu. Men herregud hade jag haft någon som hade koll på barnen eller om jag var utan barn; fram med nubben för faan!

• kusbölehelvete

Hemma hos oss dricker vi inte särskilt mycket, men julen håller vi inte vit och barnen har aldrig tyckt det är obehagligt, har diskuterat kring detta.

På jul brukar vi dela på en sån där miniflaska snaps till sillen på 2-3 personer, brukar bli någon öl till maten varvat med julmust och sen på kvällen kan det bli någon glögg, whiskey eller en iskall smirnoff ice, ungefär som vi för under resten av året(- glögg och snaps).

I snitt går det kke en flaska vin varannan månad, 3 öl/månad och 2 smirnoff ice/månad.

Hade barnen tyckt det varit jobbigt så hade vi ej druckit under jul

• BossHoss

Jag tycker denna tråden är skrämmande

Den visar hur många som inte har koll på sitt alkoholintag och inte kan hantera det. För alla som gapar och srkiker att man inte kan ta ETT glas vin till maten och dricker man blir man givetvis berusad och barnen hamnar i klämm. Ni borde verkligen inte dricka någon dag på året över huvud taget om ni har barn. stackars era barn.

Ni andra som däremot vet att man kan ta ett glas vin eller en nubbe till maten för smakförhöjandets skull och sedan stanna där. GOD JULNUBBE TILL ER ALLA

• Darimna
    BossHoss skrev 2017-11-20 07:54:20 följande:

Jag tycker denna tråden är skrämmande

Den visar hur många som inte har koll på sitt alkoholintag och inte kan hantera det. För alla som gapar och srkiker att man inte kan ta ETT glas vin till maten och dricker man blir man givetvis berusad och barnen hamnar i klämm. Ni borde verkligen inte dricka någon dag på året över huvud taget om ni har barn. stackars era barn.

Ni andra som däremot vet att man kan ta ett glas vin eller en nubbe till maten för smakförhöjandets skull och sedan stanna där. GOD JULNUBBE TILL ER ALLA

Exakt!

Så himla läskigt med alla som räknar alla alkoholkonsumtion som alkoholmissbruk.

Sunt förnuft och respekt för barnens behov är en självklarhet här i alla fall. Och det betyder inte att någon måste hålla sig spiknykter precis jämt. 

Ska tillägga att jag också bara har positiva minnen från alla högtidsfester i barndomen. Trots att alla vuxna tog en nubbe och en öl till maten.. 

• BossHoss
    Darimna skrev 2017-11-20 07:59:04 följande:

Exakt!

Så himla läskigt med alla som räknar alla alkoholkonsumtion som alkoholmissbruk.

Sunt förnuft och respekt för barnens behov är en självklarhet här i alla fall. Och det betyder inte att någon måste hålla sig spiknykter precis jämt. 

Ska tillägga att jag också bara har positiva minnen från alla högtidsfester i barndomen. Trots att alla vuxna tog en nubbe och en öl till maten.. 

Kan inte dra mig till minne en enda gång jag har hemska minnen av julen eller nyår, eller kräftskivan, eller midsommar och då samlades hela tjocka släkten och nog fan drack endel
  • Anonym (Ointressant)
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-20 05:24:40 följande:
    "Alkoholberoende"?
    Vi har inte några alkoholproblem för femtioelfte gången!

Att fira traditionsenlig jul innefattar nubbe och öl. hos oss är det ALLAS jul. Inte bara barnens.

Och nej, jag har inte sett filmen och kommer inte att göra det heller efter att jag läste det jag nämnt ovan.
    Nu blir det ju bara pinsamt, du klarar inte ens av att ta in att vissa barn blir riktigt illa berörda av att vuxna kring dem dricker alkohol. Problemet försvinner inte bara för att man sticker huvudet i sanden. Var inte en sådan ynkrygg utan se filmen och sedan fortsätter du med din nubbe. Du vet ju ändå att det inte alls är något obehag för barnen kring dig. Eller?
  • BossHoss
    Anonym (Vit jul) skrev 2017-11-20 00:32:44 följande:

Jag är absolut ingen nykterist, men ändå:

Kolla på filmen och fundera gärna:

Japp detta som barnen beskriver stämmer på berusade personer. Inte de som tar något glas vin såvida de inte är väldigt lättpåverkade vilket du troligen inte är på julen då du äter ordentligt till drickandet.

Förstår inte hur denna filmen inte stöder det vi säger i tråden
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?