• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • LauraPalmer
    Anonym (Noppe med två pe) skrev 2017-11-08 20:44:59 följande:
    Samma här!
    Iallafall om det var med sådana där skitnödiga föräldrar som tror att ungarna får men för livet om det skålas lite.

Jag firar med vuxna barn och ett barnbarn och vi ska minsann ta både en nubbe och ungefär det ts ska. Inga bekymmer.
    Jag tänkte mest att jag behövde lugnande för ungarnas skull, dom har en förmåga att vara extra "jävliga" på julafton. :-P
  • drupo45
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 20:49:03 följande:
    Det irriterar då tråden handlar om måttligt drickande - mycket tydligt definierat i TS.
    hur tänkte du där? det står ju faktiskt:
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-08 19:06:51 följande:

Så, hur gör DU?

så du hade ju fel, för tidigt firande av julen kanske? Tungan ute
  • drupo45

är jag barnfri slinker det ner lite alkohol at times under julen men har jag barnen eller släkt över så klarar jag mig utan, kalle och skinkan känns för mig viktigare och jag gråter inte om det inte finns alkohol på julbordet, julmusten däremot är ett måste Tungan ute

• Tow2Mater
    drupo45 skrev 2017-11-08 21:02:08 följande:
    hur tänkte du där? det står ju faktiskt:...
    Det står det handlar om måttligt drickande mend andra ord.
  • taquine
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 21:16:18 följande:
    Precis, men i Sverige är så svart eller vitt , dricker du något alkoholaktigt  så är du minsann alkis och förstör barnens högtid.. Hur orkar vissa . 
    Nu känner jag för en stor gammeldansk
    Goodness me
  • Anonym (MC)
    taquine skrev 2017-11-08 21:27:50 följande:
    Precis, men i Sverige är så svart eller vitt , dricker du något alkoholaktigt  så är du minsann alkis och förstör barnens högtid.. Hur orkar vissa . 
    Nu känner jag för en stor gammeldansk
    Själv har jag varken pekat ut någon personligen eller kallat folk för alkisar utan bara påpekat att om man inte kan avstå så har man ju större problem än vad man vill erkänna, vilket ju är korrekt eller hur? 

Dem som inte har problem med att avstå har ju sjäklvlart inga problem så jag har faktiskt lite svårt att förstå varför vissa reagerar så starkt och verkar ta det så personligt.. kritiken är ju bara riktad mot dom som har det svårt att avstå och inte klarar sig utan alkohol.

• drupo45
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 21:16:18 följande:
    jaså, vissa gärna var det står det, du kan ju inte  hitta på en massa saker för att det ska passa dig , ska vi andra också göra våra tolkningar av det som står?  och alla som inte har din åsikt får inte svara eller vad menar du??????? 

ts berättade hur dom gör och frågade sen vilka alkoholvanor andra har, hon skriver sina åsikter och på ett diskussionsforum skriver sen andra sina åsikter, vissa håller med och vissa inte
    hon frågar ju till och med om om vissa avstår för barnens skull sen kommer hon med sin egna  åsikt att ingen unge tar skada av det och där är vi en del som inte håller med, det har inget att göra angående våra egna alkoholintag eller inte(jag är inte nykterist men avstår ibland för jag måste inte dricka för att kunna umgås elelr ha det trevligt) 
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-08 19:06:51 följande:

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Så, hur gör DU?

• Mrs Green

Här blir det som vanligt en mugg glögg till fikat och en öl till maten + ev en nubbe till sillen, men det är inte varje år. Ibland blir det en till öl senare på kvällen. 

• Anonym (rubiner)
    Anonym (MC) skrev 2017-11-08 21:39:00 följande:
    Själv har jag varken pekat ut någon personligen eller kallat folk för alkisar utan bara påpekat att om man inte kan avstå så har man ju större problem än vad man vill erkänna, vilket ju är korrekt eller hur? 

Dem som inte har problem med att avstå har ju sjäklvlart inga problem så jag har faktiskt lite svårt att förstå varför vissa reagerar så starkt och verkar ta det så personligt.. kritiken är ju bara riktad mot dom som har det svårt att avstå och inte klarar sig utan alkohol.
    Precis, men på nätforum så har vissa väldigt svårt att ta till sig andras åsikter och tar saker och ting väldigt personligt och skriver kanske lite väl fort det dom tänker.
  • Anonym (MC)
    Anonym (rubiner) skrev 2017-11-08 21:52:04 följande:
    Precis, men på nätforum så har vissa väldigt svårt att ta till sig andras åsikter och tar saker och ting väldigt personligt och skriver kanske lite väl fort det dom tänker.
    {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?