Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

Kan han stämma mig?

Hur kommer det sig att vissa har behov av att uttala sig som om de vet hur det ligger till när de iställe tydligt kommer med helt felaktiga fakta?

Han kan inte stämma på umgänge själv. Däremot kan socialnämnden väcka talan om umgänge.

Du som vårdnadshavare har dessutom skyldighet att möjliggöra umgänge med närstående.

"Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses."

"15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.

På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära."

• Brumma
    Kjell2 skrev 2017-11-10 15:19:58 följande:

Jo, men om vådnadshavaren blåvägrar bli det till sist domstol som får fatta beslut.

Vilket är innebörden av vad jag skrev.. :)

Socialnämnden väcker talan i domstol...

En del påstår ju dock här att det aldrig skulle gå för en bonusförälder att få umgänge - vilket är helt fel.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-09 20:27:27 följande:

Sjukt att man ska behöva kriga mot nån som inte ens är biologisk förälder!?

Har han haft en papparoll?

Isåfall är det sjukt att han ska BEHÖVA kriga...

Hur är hans relation till barnet?
Svar på tråden Kan han stämma mig?