• andresass

Svårt att lägga 5 åring

Har två tjejer på 5 och snart 8 år. Vi har vid nattning alltid läst bok och sedan legat i vår stora säng där dom somnat. Oftast har hela läggningen tagit ganska lång tid. När de somnat har vi sedan flyttat över om till deras våningssäng. Nu när dom blivit lite större, alltså 5 och snart 8 år så vill vi testa att först läsa och sedan låta dom somna i deras våningssäng. Man vill ju trots allt ha lite egentid också.

Nu är problemet att vår 5 åring är rädd och vill att vi ska ligga eller vara kvar i rummet. Jag säger att jag finns i rummet bredvid och att storasyster också ligger i rummet. Denna procedur har vi kört med några gånger och 5 åringen har somnat in så vd ett tillfälle. Så vi trodde nu att detta skulle gå bra. Men ikväll blev det tvärstopp. Hon skrek och ville verkligen att jag skulle ligga kvar. Till slut så fick mamma gå in och la sig bredvid tills hon somnat. Vilket ju gick fort. Jag känner att detta är svårt. Det känns fel att att tvinga henne somna utan oss när hon är så rädd. Är det någon som har något bra tips? 

Svar på tråden Svårt att lägga 5 åring