När är bäst att börja med potträning?
Hej, hoppar in i den här tråden med en fundering, vill gärna ha tips och råd.
Min son blev två i augusti. Vi har toatränat en hel del då han har problem med exem och får det av blöjor då han blir varm och det sitter tätt.
Nu har vi kommit så långt att han kan vara utan blöja i stort sett hela dagar (hemma då det är lugnt och inga aktiviteter, i förskolan och om vi ska iväg så har han blöja) och är torr 2-3timmar. Dock säger han sällan till själv, och när han gör det är det när han kissar, inte innan.
Vårat problem ligger i att han inte verkar vilja kissa eller bajsa på toan. när jag sätter honom där (inga protester att gå dit, han upplever det roligt och mysigt då vi läser och sjunger) kommer det bara lite. Han tömmer sig i blöja när han sover eller så händer det en stor olycka.
Ska han bajsa så skriker han efter en blöja, han vägrar bajsa på toan, verkar nästan rädd.
Jag blir lite förvirrad då han ändå verkar tycka det är roligt med toan och själv även ber att få kissa på toan, men återigen så kommer det bara småmängder då.
Undrar nu om någon har tips och råd på hur man kan få honom att kissa ur sig på toan och inte bara småskvätta, samt hur man kan få honom att våga bajsa på toan.