• marran87

GRAVID BF AUGUSTI 2018

Hoppas in i den här augustitråden också :) 

Plussade 20/12 med bim 25/8

Jag blir lite avis på er som redan fått se dom små liven där inne men vi har bestämt oss att vänta till KUBen :) 

• marran87
    saijda skrev 2018-01-03 22:19:54 följande:
    Jag har samma problem både uppsvälld/gravid mage och förstoppning typ :0 men jag tar inget mot förstoppningen för min kropp blir konstig av det :/ samma dilemma här, har redan fått frågan vilket gör mig lite stressad :0

Känner mig som minst vecka 15 typ ^^

Detta är första barnet och som vi har längtat <3 men min svågers treåring nämnde för några dagar sedan att det är bebisar (alltså två) i magen. Vi vet inte om det finns tvillingar i min eller min mans familj så är lite (mycket?!) nervös

Åh vad mysigt med flera barn. Jag vill också ha flera <3 åh det kan inte vara roligt med magen men måste vara värt det när man skapat liv!
    Förstoppning och uppsvälld mage är verkligen inte kul, men något vi flera får smaka på tror jag. Tänk på mkt fibrer, mycket vatten och rör på dig mycket. Det kan hjälpa slappa tarmar.

Pirrigt om det skulle vara tvillingar :) 
    Vad jag vet så spelar det ingen roll om pappan har tvillingar på sin sida, han kan inte påverka det i en eventuell gravid, han kan bara före genen vidare till sin dotter.. någon får gärna rätta mig om jag har fel :) 
  • marran87
    saijda skrev 2018-01-04 09:59:27 följande:
    Ja det är verkligen inte kul ;0, hoppas vi får våra riktiga gravidmagar snart <3 mycket vatten och rörelser blir det (jobbar ett fysiskt arbete) men har svårt att äta pga det extrema illamåendet :/

Ja verkligen hade varit mysigt <3 aha det var intressant ju, det visste jag inte :0

Vi får se vad de ser på vul, om det är ett hjärta eller två hjärtan som slår :)

Går in i vecka 7 imorgon - kan man få vul då. Eller hur länge måste man vänta? :D
    VUL är ingenting man får någonstans tror jag. Det brukar erbjudas vid IVF eller möjligen om man absolut INTE har en aning om när man blev gravid. 
    I några landsting erbjuds man bara rutinUL, i andra ingår även KUB-test oavsett ålder på mamman. 
  • marran87
    Onewayticket skrev 2018-01-04 11:11:16 följande:

Har ni haft med er partner på de första besöken hos Bm? Både hälsosamtal och inskrivning. Är oroliga för att göra fel ;)

Min sambo var med på hälsosamtalet och kommer följa med på inskrivningen också. Barnmorskorna ser gärna att båda kommer, dom delar ju med sig av väldigt mycket info och undrar en hel del också om både mamman och pappan. Det är nyttigt för pappan - min sambo tyckte att han fick lite mer "att ta på". 

Sen tvivlar jag på att min sambo och jag kommer få ihop kalendern när alla andra besök ska göras. 
  • marran87
    saijda skrev 2018-01-04 11:48:41 följande:
    Aha okej, vad får man göra då? :)
    Menar du på KUB och rulUL? 

Läs på 1177, där finns väldigt bra info. 
  • marran87
    saijda skrev 2018-01-04 13:34:10 följande:
    Aha okej jag får göra det. Tog en bild på magen precis, känner mig gigantisk :( och går in i vecka 7 (6+0) imorgon. Väntar på samtal från BM nu.
    Det kommer vara roligt med magbilder under resan :)
  • marran87
    3hjärtan skrev 2018-01-05 12:09:25 följande:

Vul idag med tickande hjärta och liten som sprattlade.

V10

Åh vad glad jag blir för er, vad härligt! :)
  • marran87

Sådär tidigt i graviditeten gömmer sig livmodern fortfarande bakom blygdbenet och kan därför vara svår att se tydligt har jag förstått. I Stockholm finns det några ställen som gör tidiga ultraljud privat från ca v8+0 och då gör man ultraljudet utanpå magen i första hand och tar till vul om det absolut inte går på magen.

• marran87
    Spillevink skrev 2018-01-08 09:44:38 följande:

Hej alla! Grattis till +!!!

Plussade för ca 1 månad sedan och är i vecka 9, gjorde VUL i vecka 7+5 och såg det pickande hjärtat! 

Var verkligen inte planerat (vi har bara känt varandra i ett par månader...)

Min sambo är dock överlycklig och lugn medan jag längtar efter barnet även om jag mer pendlar mellan panik, glädje och ren och skär rädsla. Vi är runt 30 år och detta är första barnet. 

Har ganska dåligt koll på allt med graviditeten även om det känns som att det är allt jag läser om just nu...Så jag ser väldigt mycket fram emot att få dela denna upplevelse med er och att vi kan dela med oss av våra erfarenheter!

Hej, välkommen hit. Och grattis till plusset! :)

Det där är exakt mina ord för 10 år sedan :) Jag och min dåvarande kille satt k exakt samma båt och gick igenom det ni går igenom nu.. och idag har vi en superhärlig 10åring <3 :)
  • marran87
    Intenuintesåhär skrev 2018-01-08 11:13:56 följande:

Huvudsaken är att ni är glada båda två. Det tycker jag låter alldeles underbart. Resten löser sig sen. Att folk sedan tycker att man går förhastat fram det är deras ensak. De känner inte er och vet inte hur ni fungerar.

Grattis till plusset!

Och läs så mycket du kan om allt vad graviditet och förlossning heter, det är bara nyttigt.

Super nyttigt och roligt att läsa mycket, men Spillevink - var källkritisk! Att läsa massor här inne är långt ifrån klokt. 1177 & Sjukhusens sidor är toppen. Min barnmorska sa på inskrivningen att hon & hennes kollegor blir mörkrädda när dom är här inne och läser för att ?hänga med? ... folk spär på, hittar på och rent ut sagt ljuger här inne. Så ta familjeliv med en nypa salt :)
  • marran87
    Intenuintesåhär skrev 2018-01-08 12:45:56 följande:

Sant, folk har en tendens att vända sina ord till sin fördel eller till din nackdel. När jag var gravid första gången så läste jag mycket på Familjeliv och jag var helt övertygad om att jag skulle få missfall för det är så det känns när man läser här. Tyvärr kommer mycket tråkiga historier upp här, de goda hörs inte lika ofta.

Nä men precis. Det är så himla mycket skräckhistorier här inne och det behöver man inte i våra sitser, det här är mitt andra barn och när man hamnar i en missfalstråd så får man liksom väcka sig själv! Tyvärr är det väl som inom många kategorier - det är bara det negativa som kommer fram.
Svar på tråden GRAVID BF AUGUSTI 2018