• AnnnaEm

GRAVID BF AUGUSTI 2018

Hej och stort grattis till plusset +++

Har precis plussat med BF i början av augusti (lite oklart när senaste mensen började hehe så osäker på datum). Mitt andra barn, min förstfödda är enbart 4månader (!!). Är 20 år och förlovad med min sambo som är två år äldre än mig. Pluggar just nu på distans samtidigt som jag är hemma med lillen. Sambon jobbar heltid. Flyttar snart till Halland!

Liiite nervöst med nr 2 såhär tätt inpå. Inte direkt planerat... Jaja, så är livet!

??

Berätta lite om er själva, kanske vart i Sverige ni bor, ålder och familjesituation :)

• Svar på tråden GRAVID BF AUGUSTI 2018
  • Spillevink

Nu har vi äntligen fått tid bokad till rul - den 19:e mars och vi längtar så mycket!
    Vi har nu bestämt oss för att köra en gender reveal med vänner och familj. Är det någon mer som tänkt göra det?

• e.l.s

Asså jag måste bara fråga, är det bara jag som är så sjuk nojjig vad gäller mat?! Jag håller på bli galen. Jag tror det finns listeria i allt nu förtiden å googlar man är det ju livsfarligt för då vågar man inte äta nått i kylskåpet. Står att listeria sprids i kylskåp å kan finnas på frukt å grönsaker å man måste vara noga med å skölja allt å förvara allt på visst vis å tvätta händer ofta. Sedan blir de inte bättre när man läser att det kan finnas på redskap som man inte diskat ordentligt å man kan få i sig de på så vis. Jag tror fasiken att jag ibland diskar en gryta typ 4 gånger innan jag kan laga mat med den.

Är det någon annan som känner denna oro som jag gör?

• Intenuintesåhär
    e.l.s skrev 2018-02-24 19:42:39 följande:

Asså jag måste bara fråga, är det bara jag som är så sjuk nojjig vad gäller mat?! Jag håller på bli galen. Jag tror det finns listeria i allt nu förtiden å googlar man är det ju livsfarligt för då vågar man inte äta nått i kylskåpet. Står att listeria sprids i kylskåp å kan finnas på frukt å grönsaker å man måste vara noga med å skölja allt å förvara allt på visst vis å tvätta händer ofta. Sedan blir de inte bättre när man läser att det kan finnas på redskap som man inte diskat ordentligt å man kan få i sig de på så vis. Jag tror fasiken att jag ibland diskar en gryta typ 4 gånger innan jag kan laga mat med den.

När jag var gravid med första barnet så var jag jätteorolig. Blev en gång i början innan jag hunnit berätta om graviditeten bjuden på ostbricka med en mängd fina och OPASTÖRISERADE ostar. Värdinnan utbrister "titta vilka ostar vi köpt, vilken tur ingen av oss är gravid" och inom mig fick jag ett nervsammanbrott. Jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde då för jag åt, inte mycket men tillräckligt för att kunna bli smittad ifall det hade varit listeria i den.

Oron fortsatte hela graviditeten, var jättenojig och googlade sönder mig. Jag läste till och med läkarrapporter om hur många fall, var i landet de skett osv av listeria år för år.

Jag åt en hel del saker man inte får äta, speciellt i början. Lax, ostar, skinka, färdiga sallader och smörgåsar. Jag klarade mig.

Nu är jag gravid med andra barnet och inte alls lika nojig. Tänk såhär, listeria är otroligt ovanligt. Det är nästan en tidningsangelägenhet när listeria sprids i samhället via ett livsmedel. Visst, du kanske inte ska proppa i dig lufttorkad skinka men oroa dig inte om du skulle råka göra det någon gång. För bara trettio år sen så var restriktionerna inte lika hårda och bebisar och mammor klarade sig ändå.

Jag vet att det här troligtvis inte hjälper dig men jag hoppas ändå kunna lugna dig med att du inte är ensam om din hysteri och att du (vi) egentligen kan släppa lite på nojan.

Kram!
  • LisaKMB

Hej alla! Jag hoppar gärna in här om det är okej. Är gravid med tredje barnet, bf 23/8 enligt tidigt ultraljud. Har en 4,5-åring och en 2-åring här hemma. Är själv nyligen fyllda 35 år och bor i Blekinge. Ska försöka läsa i kapp här i forumet. Hoppas ni alla haft en hanterbar graviditet så här långt!

• Intenuintesåhär
    LisaKMB skrev 2018-02-24 20:48:34 följande:

Hej alla! Jag hoppar gärna in här om det är okej. Är gravid med tredje barnet, bf 23/8 enligt tidigt ultraljud. Har en 4,5-åring och en 2-åring här hemma. Är själv nyligen fyllda 35 år och bor i Blekinge. Ska försöka läsa i kapp här i forumet. Hoppas ni alla haft en hanterbar graviditet så här långt!

Välkommen!!
  • Solen2
    e.l.s skrev 2018-02-24 19:42:39 följande:

inte alls i samma utsträckning. Men i början kändes man sig lite ovan men nu i v15 tycker jag man lärt sig i det stora hela vad jag kan äta eller inte. Känner mest att kött som man bjuds på är det svåraste. Då kan det vara svårt att avgöra om det är över 70grader.

Annars så är självklart hygien viktigt men det tycker jag vi är bra på här hemma sen tidigare.

Lycka till med hanteringen av din oror, du kanske kan få någon samtalskontakt via BM som kan hjälpa dig.
  • kaeg

Beklagar ditt MA.

Lästlite i tråden, men ej skrivit innan... är iaf trebarnsmamma och väntar fjärde i augusti 2018! Väntas i början av augusti, men brukar gå över minst någon vecka om det blir som sista två graviditeterna.

Fortfarande inte landat riktigt i detta men hoppas få njuta av en bra graviditet och sedan ett friskt syskon! Alltid sagt fyra barn, men ej tidsram men nu blev det nu.

Har sedan innan en son på 11, dotter på 9 och dotter på 2. Alla sommarbarn så de hinner bli 12, 10 och 3 innan syskonet kommer.

Gjort kub i januari som såg bra ut och väntar på RUL 20 mars.

Börjar komma förbi illamåendet och så glad för det och att det varit lindrigare denna graviditet än övriga!

* Mikael 060804 * Sara 080704 * Emma 150624 *
  • Intenuintesåhär
    kaeg skrev 2018-02-25 14:41:25 följande:

Beklagar ditt MA.

Lästlite i tråden, men ej skrivit innan... är iaf trebarnsmamma och väntar fjärde i augusti 2018! Väntas i början av augusti, men brukar gå över minst någon vecka om det blir som sista två graviditeterna.

Fortfarande inte landat riktigt i detta men hoppas få njuta av en bra graviditet och sedan ett friskt syskon! Alltid sagt fyra barn, men ej tidsram men nu blev det nu.

Har sedan innan en son på 11, dotter på 9 och dotter på 2. Alla sommarbarn så de hinner bli 12, 10 och 3 innan syskonet kommer.

Gjort kub i januari som såg bra ut och väntar på RUL 20 mars.

Börjar komma förbi illamåendet och så glad för det och att det varit lindrigare denna graviditet än övriga!

RUL samma dag som jag!
  • kaeg
    kaeg skrev 2018-02-25 14:41:25 följande:

Beklagar ditt MA.

Hälsningen var till Aamon , men föll bort...
    * Mikael 060804 * Sara 080704 * Emma 150624 *
Svar på tråden GRAVID BF AUGUSTI 2018