e.l.s skrev 2018-02-24 19:42:39 följande:
Asså jag måste bara fråga, är det bara jag som är så sjuk nojjig vad gäller mat?! Jag håller på bli galen. Jag tror det finns listeria i allt nu förtiden å googlar man är det ju livsfarligt för då vågar man inte äta nått i kylskåpet. Står att listeria sprids i kylskåp å kan finnas på frukt å grönsaker å man måste vara noga med å skölja allt å förvara allt på visst vis å tvätta händer ofta. Sedan blir de inte bättre när man läser att det kan finnas på redskap som man inte diskat ordentligt å man kan få i sig de på så vis. Jag tror fasiken att jag ibland diskar en gryta typ 4 gånger innan jag kan laga mat med den.
Är det någon annan som känner denna oro som jag gör?
När jag var gravid med första barnet så var jag jätteorolig. Blev en gång i början innan jag hunnit berätta om graviditeten bjuden på ostbricka med en mängd fina och OPASTÖRISERADE ostar. Värdinnan utbrister "titta vilka ostar vi köpt, vilken tur ingen av oss är gravid" och inom mig fick jag ett nervsammanbrott. Jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde då för jag åt, inte mycket men tillräckligt för att kunna bli smittad ifall det hade varit listeria i den.
Oron fortsatte hela graviditeten, var jättenojig och googlade sönder mig. Jag läste till och med läkarrapporter om hur många fall, var i landet de skett osv av listeria år för år.
Jag åt en hel del saker man inte får äta, speciellt i början. Lax, ostar, skinka, färdiga sallader och smörgåsar. Jag klarade mig.
Nu är jag gravid med andra barnet och inte alls lika nojig. Tänk såhär, listeria är otroligt ovanligt. Det är nästan en tidningsangelägenhet när listeria sprids i samhället via ett livsmedel. Visst, du kanske inte ska proppa i dig lufttorkad skinka men oroa dig inte om du skulle råka göra det någon gång. För bara trettio år sen så var restriktionerna inte lika hårda och bebisar och mammor klarade sig ändå.
Jag vet att det här troligtvis inte hjälper dig men jag hoppas ändå kunna lugna dig med att du inte är ensam om din hysteri och att du (vi) egentligen kan släppa lite på nojan.
Kram!