• AnnnaEm

GRAVID BF AUGUSTI 2018

Hej och stort grattis till plusset +++

Har precis plussat med BF i början av augusti (lite oklart när senaste mensen började hehe så osäker på datum). Mitt andra barn, min förstfödda är enbart 4månader (!!). Är 20 år och förlovad med min sambo som är två år äldre än mig. Pluggar just nu på distans samtidigt som jag är hemma med lillen. Sambon jobbar heltid. Flyttar snart till Halland!

Liiite nervöst med nr 2 såhär tätt inpå. Inte direkt planerat... Jaja, så är livet!

??

Berätta lite om er själva, kanske vart i Sverige ni bor, ålder och familjesituation :)

• Svar på tråden GRAVID BF AUGUSTI 2018
  • kaeg

GBS är ett namn för en streptockoktyp, kändast är ju A men detta är typ B.

Fast vad jag förstått är det inte akut utan det beror en hel del på om man antibiotika behandlats för GBS innan och måendet och situationen runt förlossningen.

Fått en urinvägsinfektion pga GBS?

* Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * BF aug 2018
  • Bäbis2018
    LisaKMB skrev 2018-03-07 20:41:05 följande:

Även jag har låga depåer visade det sig när jag var hos barnmorskan för några veckor sedan. Behöver dock inte börja äta järntabletter förrän i vecka 20 (är i vecka 16 nu). Vill egentligen inte ta tabletter för min mage mår inte bra alls. Kör stenhårt med järnrika livsmedel istället.

Min bm tipsade om någon ny järntablett som man tydligen inte får problem med magen om man tar.. kommer inte på vad den hette dock... på apoteket vet dom säkert.. det var inte lika viktigt när man tar tabletten heller för den tas upp av kroppen på något annat ställe i magtarmkanalen än de äldre tabletterna gör.
  • 3hjärtan
    Intenuintesåhär skrev 2018-03-08 12:23:00 följande:

Förlåt att jag helt resolut byter ämne men jag fick precis veta att jag har GBS. Pratade en stund med min barnmorska men blir inte mycket klokare för det. Står fortfarande inte vad det innebär och varför just jag har det om det nu inte smittsam.

Är det någon annan som har det eller har haft det vid tidigare graviditeter?

Hur vet man att man har gbs? Måste det skickas på urinodling?
  • Intenuintesåhär
    3hjärtan skrev 2018-03-09 06:04:37 följande:

Hur vet man att man har gbs? Måste det skickas på urinodling?

Min barnmorska sa att dom bara testar för det om du har besvär. Besvären ska likna urinvägsinfektion med trängningar och att det svider när man kissar. Det gör det inte med mig så jag vet inte vad man gör när förlossningen är igång. Det är inget farligt för kroppen i alla fall, det är mer att barnet inte mår bra om de råkar smittas vid förlossningen.
  • Maddiieee

Jag hade GBS när mitt första barn föddes. Fick antibiotika intravenöst under förlossningen. Inget annat särskilt

• Maddiieee
    Bäbis2018 skrev 2018-03-08 22:18:29 följande:

Min bm tipsade om någon ny järntablett som man tydligen inte får problem med magen om man tar.. kommer inte på vad den hette dock... på apoteket vet dom säkert.. det var inte lika viktigt när man tar tabletten heller för den tas upp av kroppen på något annat ställe i magtarmkanalen än de äldre tabletterna gör.

www.greatlife.se/iron-response-jarntillskott

Den använder jag. Fungerar klockrent. Inte ont eller hård i magen alls.
  • mrsLina
    ensamärstark skrev 2018-03-08 09:51:05 följande:

Nej det enda bm sa att jag måste börja äta järntabletter från vecka 20 och framåt.

Dock är jag mycket

Trött och har huvudvärk varje dag så misstänker stt jag skulle

Behöva äta

Dom redan nu..

Då har hon tagit det. Är ferritin värdet över 20 får man börja i v 20. Under 20 börjar man med en gång och om det är över 60 behöver man inte äta.

Så är våra riktlinjer iaf:)
  • kaeg

Hur mår ni?

Var på RUL idag och allt såg bara bra ut även om den lilla bullen där inne inte var helt samarbetsvillig... bf 11/8 blev det uträknat till.

• kaeg

Förövrigt Hb nere på 109 nu, äter dagligen järntabletter... än ger det inget resultat. :-/

• Solen2
    kaeg skrev 2018-03-15 20:08:31 följande:

Hur mår ni?

Var på RUL idag och allt såg bara bra ut även om den lilla bullen där inne inte var helt samarbetsvillig... bf 11/8 blev det uträknat till.

Åh, vad härligt. Själv så är det 2v kvar till RUL.

Känner mig mest tjock och ingen direkt mage.

Hur är det för er andra?
Svar på tråden GRAVID BF AUGUSTI 2018