Inlägg från: Anonym (ännu en anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ännu en anonym)

SD:s rasistiska valfilm!!!

Jag tycker den här diskussionen är väldigt intressant.
    Själv står jag och velar om vad jag tycker, från att ha varit för en generös och solidarisk invandring till att bli mer och mer skeptisk.
    Jag tycker fortfarande att man ska hjälpa människor i nöd och att Sverige ska vara en fristad för människor på flykt.
    Men inte till vilket pris som helst, och inte när vi blir tackade med våldtäkter, gängskjutningar, könsstympningar, allmän kriminalitet och grov brottslighet.
    Där nånstans börjar jag famla efter nödbromsen.

Jag tycker inte filmen är rasistisk och jag delar problembilden som målas upp av sd, jag kan bara inte dela det som dom vill se som lösningar för det skulle drabba så många helt oskyldiga och jag kan definitivt inte ställa mig bakom dom grova generaliseringar om andra människor baserat på härkomst.
    Det är däremot rasism. 

Anonym (Ingrid) skrev 2017-11-27 09:23:30 följande:

Ok alla svenskar är rasister! Jag som många andra har blivit retade i skolan för att man är just SVENSK...

Anonym (Ingrid) skrev 2017-11-27 09:25:31 följande:

Vi svenskar hör inte hemma här i Sverige längre tydligen.

Men lägg av, kasta av dig offerkoftan.
    Du gör dig bara patetisk.
    Det är inte svenskarna som är dom utsatta här.
    Skärp dig för fan. 
    Anonym (Nja) skrev 2017-11-27 18:50:19 följande:
    Jag vet att det kan vara svårt, men jag kan försöka förklara en gång till eftersom många i tråden inte tycks ha förstått:

För det första måste man lära sig skillnaden mellan stat och kommun.

Det som staten finansierar är sådant som riksdagen och regeringen beslutar om att statens pengar ska gå till. Staten får främst in pengar genom momsen, en skatt på nästan alla varor och tjänster som säljs i Sverige. Titta på ett kvitto från Ica t.ex, där står hur mycket du betalade i moms senast du köpte något i butiken.

Kommunens pengar är sådant som kommunfullmäktige och kommunstyrelsen ute i varje kommun beslutar över. Kommunen får främst in pengar via inkomstskatter, det är skatten som din arbetsgivare drar från din lön varje månad.

Nyanlända invandrare får sina pengar, sina bidrag, från staten. Det är regeringen och riksdagen som bestämt hur mycket pengar de ska få och pengarna betalas ut av Försäkringskassan som är en statlig myndighet.

Människor som vänder sig till socialkontoret i den kommun där de bor för att de inte har pengar till mat, hyra eller kläder kan beviljas försörjningsstöd (socialbidrag). De pengarna kommer alltså ifrån kommunen, inte staten. Det är upp till varje kommun att besluta hur mycket pengar som de som lever på försörjningsstöd ska få och det varierar därför från kommun till kommun.

Man kan alltså inte säga att den etableringsersättning som nyanlända invandrare får och socialbidrag är "samma sak med olika namn". Det är två olika kassor som pengarna kommer ifrån och det är två helt olika regelverk.

En annan avgörande skillnad är att socialbidraget behovsprövas, det görs inte med etableringsbidraget. Etableringsstödet är 308 kronor per vardag och person, sedan tillkommer eventuellt etableringstillägg och bostadstillägg. Nyanlända kan även ansöka om "vanliga" bidrag och sammanlagt kan det bli ganska stora belopp, enligt Rut (Riksdagens utredningstjänst):

"Resultatet för två vuxna med två barn ligger på 22400 kronor i månaden. Med tre barn 27400 och med fyra barn 32800. Om man är ensamstående ligger man 3000 kronor lägre i varje nivå."

www.di.se/artiklar/2016/9/4/ledare-ms-forslag-fortjanar-respekt/

Sådana belopp kommer en "normal" svensk socialbidragstagande familj inte upp i.
    Bra sammanfattning. 
    Jag vill bara komplettera med att anledningen till att etableringsstödet är högre än socialbidrag är för att en nyanländ har ingen bas att stå på, dom har ingenting, dom behöver köpa allt nytt.
    En socialbidragstagare räknar man med har en grund att stå på, i form av inventarier, kläder, hushållsartiklar etc,
    Socialbidraget är ju avsett för bara en kortare tid, medan man kommer på fötter igen. (även om det inte alltid funkar så i praktiken, så är den ursprungliga tanken den)
    Och inte sällan har socialbidragstagaren ett kontaktnät som den nyanlända saknar. 
    Samt att man vet att den nyanlände saknar möjlighet på lång tid framöver att förändra sin sitaution.
    Något som en socialbidragstagare förhoppningsvis kan. 

Så du har rätt, det är helt skilda bidrag och går inte att jämföra rakt av. 
    Anonym (Nja) skrev 2017-11-27 19:36:14 följande:
    Det finns säkert jättefina och bra skäl till att nyanlända invandrare får högre bidrag än svenskar som har försörjningsstöd, men det kan ändå ge upphov till missnöje och motsättningar.

Den som arbetat i 30 år, blivit arbetslös för att fabriken man arbetat på sedan tonåren lagt ned, gått på a-kassa, blivit utförsäkrad och nu får socialbidrag eller jobbgarantiersättning (65% av a-kassan) kan ha svårt att förstå det fina i att få mindre i bidrag än dem som inte jobbat eller betalat skatt alls i Sverige.

Jag kan absolut först den fina tanken som någon utredare på Rosenbad, som själv har 50000 i lön, tog fram en gång i tiden. Men jag vet inte om den uppfattas som särskilt rättvis bland folk i allmänhet.
    Jag förstår hur du menar, men om jag går till mig själv, så tänker jag att jag får ju inte mer för att nån annan får mindre.
    Om någon tycker att hen får för lite socialbidrag, då är det ju politikerna man ska gå på och kräva mer, inte hacka på dom som har ännu mindre än en själv. 
    Vi har banker som tjänar storkovan på vår bekostnad, vänd i så fall blicken ditåt och kräv att dom är bidrar mer eller andra som kommer undan nu.
    Kräv av dom som  har det bättre om man ska kräva alls.
    Genom att slå på dom som har det lika eller mer illa än en själv skapar man ju bara splittring istället för solidaritet, och det är tillsammans man kan åstadkomma förändring.
    När dom som har det svårt börjar slå mot varandra så går vi maktens ärenden och gör det lätt för dom att fortsätta sko sig på utsatta grupper som socialbidragstagare och invandrare.
    Anonym (....) skrev 2017-11-27 19:49:20 följande:

Har själv arbetat i 20 år och blivit sjuk men blev utförsäkrad och är samtidigt för sjuk för att jobba. Får ingen hjälp så självklart svider det i ögonen att inte få hjälp själv och leva på några hundralappar i månaden när jag grovt räknat betalat 1 miljon i skatt och nu får vända på varenda krona... Hade inte en lätt uppväxt heller utan alkoholism och misshandel så bara för man inte varit med i krig betyder det inte att man kan vara utsatt. Detta skapar splittringen och har själv bott i förorter alltid så vet hur det är

Jag kan förstå om du är förbannad och besviken, jag vet också hur det är. 
    Jag har varit där du är nu, det är inte lätt.
    Men inget blir ju bättre för dig för att invandrarna får det sämre.
    Rikta din ilska uppåt mot dom som har makt att åstadkomma förändring istället. 
    Anonym (....) skrev 2017-11-27 19:44:43 följande:
    Synd att verkligheten är tvärtom alltså att de som kommer hit har stora kontaktnät och får hjälp från en massa organisationer och kyrkan. Kyrkan hjälper till exempel i första hand nyanlända och svenska hemlösa får vänta. De får massa möbler och kläder och allt de vill från massa organisationer och snälla människor dessutom företag som friskaste och svettis som ger gratis gymkort och Liseberg som delar ut gratis festicalpass och detta är bara en liten del
    Du kan väl också få hjälp på samma villkor av organisationer och kyrkan i så fall, det är väl inte enbart för flyktingar utan för alla som behöver hjälpen.
    Vad företag väljer att göra är ju svårt att göra något åt, det avgör ju varje företag för sig.
    När jag var nyinflyttad hit fick jag ett tjockt häfte med gratis eller starkt rabatterade erbjudanden från företagen i kommunen, så det är inte bara mot invandrare, dom vill ju ha nya kunder och göra goodwill,  men återigen det där är ju något som varje företag för sig avgör. 
    Anonym (Nja) skrev 2017-11-27 21:28:10 följande:
    Resurserna är ändliga, så givetvis hänger det ihop. Skatterna kan sänkas om färre ska ha bidrag eller så kan de som redan har bidrag få mer. Det är inte alls orimligt att resonera så.

Sedan har även välfärden utöver transfereringarna, det som populärt brukar kallas "vård, skola och omsorg" försämrats kraftigt de senaste decennierna och det är väldigt svårt att inte räkna med invandringsrelaterade effekter där.

Flyktingkrisen, men även den historiskt höga invandring vi hade de två mandatperioderna innan den, har kostat hundratals miljarder kronor. Hade de pengarna satsats på vården eller skolan istället så hade det gett märkbara effekter. Sverige har halkat efter våra nordiska grannländer just för att vi vill ta emot betydligt fler flyktingar än de gör.

Sedan skapar invandringen kostnader utöver rena bidrag i form av belastningar på samhället. Invandrare är betydligt mer kriminella än svenskar. Alla gängmord och skjutningar kostar miljarder att utreda, skapar otrygghet, oro och givetvis sorg och tragedier för dem som drabbas.

Likadant är det för de kvinnor som blir överfallna och våldtagna. Det får inte lika långtgående ekonomiska konsekvenser, men det skapar otrygghet för hundratusentals kvinnor och de som utsätts mår ofta dåligt av det.

Sedan vet jag att det känns bättre att tänka sig att det finns ett gott val och ett ondskefullt val när det gäller invandring. Det känns såklart bra att kunna hjälpa tiotusentals människor som är på flykt från sönderbombade städer och trånga flyktingläger. Men verkligheten är inte riktigt så enkel.
    Ja, resurserna  är ändliga, men man kan välja vart man tar ifrån. och till vem man ger.
    Jag är ingen ekonom, men jag tänker att det vore bättre om dom som redan är gynnade får betala mer istället för att skära ner för dom som redan har lite.
    Hur mycket skulle bankernas överskott på vår bekostnad ha räckt till inom välfärden t ex, sånt funderar jag på.
    Och jag ser hellre att rika knösar betalar än redan utsatta som redan har mycket mindre. 
    Den som har mycket ska ge mer helt enkelt. 

Den senare delen av ditt inlägg är precis sånt som gör att jag känner mig mer och mer skeptisk till invandringen.
    Jag tycker det är problematiskt, men det skrev jag om i mitt första inlägg på tråden och jag ska inte upprepa mig. 
    Anonym (Nja) skrev 2017-11-28 01:43:25 följande:
    Och om man ska vara igång och kritisera politiska partier så kan man fråga sig varför så oproportionerligt många pedofiler och våldtäktsmän tycks flockas till Miljöpartiet.

En miljöpartist drogade och våldtog en student, en annan våldtog en handikappad kvinna och nu senast MP-politikern som förgrep sig på en liten flicka...
    Det  här skulle jag också vilja se en källa på, det är grova anklagelser du kommer med, så jag hoppas att du kan backa upp dom med något substansiellt.
    oanonym skrev 2017-12-13 23:14:11 följande:
    Mellan raderna. Konstigt att vi verkar vara flera som missuppfattar dig.
    Jisses, man tar väl ansvar för det man skriver PÅ raderna, inte det du (och andra) fritt fabulerar ihop mellan raderna, 
    Era fantasier får ni ta ansvar för själva. 
    oanonym skrev 2017-12-14 07:20:19 följande:
    Att ha läsförståelse har inget med fantasier att göra.

Och är det så att jag och andra dragit fel slutsats, ja då är det bara att förklara sig.
    Jo, om du hittar på egna slutsatser istället för att läsa det som faktiskt står på raderna och ger fan i att tolka in något annat.
    Det är låg debatteknik.
    Du vet när du kom till forumet så läste jag dina inlägg med nöje och fick ett bra intryck av dig, men nu........det går inte åt rätt håll, jag stannar där. 
    Du kan ju vara saklig, håll dig då för god för såna där manövrar, du behöver inte dom.
    Det får bara din trovärdighet att minska.
Svar på tråden SD:s rasistiska valfilm!!!