Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

SD:s rasistiska valfilm!!!

Anonym (mor) skrev 2017-11-27 14:20:46 följande:
    Jo men vi har ju lagar och regler att följa även i vårt land och socialtjänstlagen kan knappast sättas ur spel? Man kan knappast tänka att en svensk "soc-familj" i en trappuppgång får X antal kronor medan en invandrarfamilj får X++? Kanhända initialt att det utgår en massa bidrag men i det långa loppet så är det rimligtvis lika knapert för båda grupperna.
    Nyanlända får etableringsersättning, inte socialbidrag. Skillnaden är att de bidrag som nyanlända får kräver ingen större motprestation, vilket de bidrag som svenskar får gör. Dessutom är invandrarnas bidrag inte behovsprövade, vilket svenskarnas bidrag är.

Nyanlända invandrare får bidrag oavsett de behöver det eller ej och oavsett vad de gör på dagarna. Det finns fall som uppmärksammats i media där invandrare flyttat hem till sitt hemland igen och fortsatt att leva på svenska bidrag där. Det finns inga fungerande kontrollsystem.

Svenskar kan få socialbidrag, men endast så mycket som de anses behöva för att uppnå skälig levnadsstandard och i utbyte mot att de står till arbetsmarknadens förfogande (dvs aktivt söker jobb). Åker man utomlands på semester så kan ersättningen sänkas eller (tillfälligt) dras in.

Det är nog det som sticker rejält i ögonen på många.

Att invandrare, på sikt efter två år som nyanlända, får samma bidragsnivåer som svenskar är en senare och annan fråga.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (mor) skrev 2017-11-27 14:48:39 följande:
    Så när det gäller invandrare så är svensk byråkrati HELT tandlös? Där står "pappersnisse" och har inga blanketter som kan tillämpas? Så det är inga möten på socialkontoret där man diskuterar aktuella ärenden utan vissa är liksom "hysch hysch" och sånt som vi liksom inte bryr oss i här på kontoret? Vi skickar pengar till familjen "Muhammed" fast ingen varit i kontakt med dem senaste året? WHAT?
    Jag tror att du missuppfattat hur det fungerar.

Etableringsersättning/bidrag och ekonomiskt bistånd (socialbidrag) är två helt olika bidragssystem. Nyanlända får inte socialbidrag, de får etableringsbidrag.

Etableringsbidraget är det staten som betalar ut via Försäkringskassan och är lika för alla nyanlända i hela Sverige. Socialkontoren har ingenting med de bidragen att göra alls.

Socialbidraget (kallas även ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd) betalas däremot ut efter beslut av handläggare på socialtjänsten. Hur mycket pengar man får och vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att få bidrag är olika från kommun till kommun.

Nyanlända kan ansöka om socialbidrag OCKSÅ, men nekas som regel sådant bidrag eftersom de ska klara sig på etableringsbidraget. Det är staten som ansvarar för nyanländas integration de första två åren.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (mor) skrev 2017-11-27 16:13:06 följande:
    Okej. MEN frågan är då, för mig, HUR förhåller sig "etableringsstödet" sig till "försörjnings"-dito? Är det liksom i slutändan samma sak med olika namn?
    Nej, det är det inte.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (mor) skrev 2017-11-27 17:15:28 följande:
    Klart sa Bill. Som korvspad sa Bull.
    Jag vet att det kan vara svårt, men jag kan försöka förklara en gång till eftersom många i tråden inte tycks ha förstått:

För det första måste man lära sig skillnaden mellan stat och kommun.

Det som staten finansierar är sådant som riksdagen och regeringen beslutar om att statens pengar ska gå till. Staten får främst in pengar genom momsen, en skatt på nästan alla varor och tjänster som säljs i Sverige. Titta på ett kvitto från Ica t.ex, där står hur mycket du betalade i moms senast du köpte något i butiken.

Kommunens pengar är sådant som kommunfullmäktige och kommunstyrelsen ute i varje kommun beslutar över. Kommunen får främst in pengar via inkomstskatter, det är skatten som din arbetsgivare drar från din lön varje månad.

Nyanlända invandrare får sina pengar, sina bidrag, från staten. Det är regeringen och riksdagen som bestämt hur mycket pengar de ska få och pengarna betalas ut av Försäkringskassan som är en statlig myndighet.

Människor som vänder sig till socialkontoret i den kommun där de bor för att de inte har pengar till mat, hyra eller kläder kan beviljas försörjningsstöd (socialbidrag). De pengarna kommer alltså ifrån kommunen, inte staten. Det är upp till varje kommun att besluta hur mycket pengar som de som lever på försörjningsstöd ska få och det varierar därför från kommun till kommun.

Man kan alltså inte säga att den etableringsersättning som nyanlända invandrare får och socialbidrag är "samma sak med olika namn". Det är två olika kassor som pengarna kommer ifrån och det är två helt olika regelverk.

En annan avgörande skillnad är att socialbidraget behovsprövas, det görs inte med etableringsbidraget. Etableringsstödet är 308 kronor per vardag och person, sedan tillkommer eventuellt etableringstillägg och bostadstillägg. Nyanlända kan även ansöka om "vanliga" bidrag och sammanlagt kan det bli ganska stora belopp, enligt Rut (Riksdagens utredningstjänst):

"Resultatet för två vuxna med två barn ligger på 22400 kronor i månaden. Med tre barn 27400 och med fyra barn 32800. Om man är ensamstående ligger man 3000 kronor lägre i varje nivå."

www.di.se/artiklar/2016/9/4/ledare-ms-forslag-fortjanar-respekt/

Sådana belopp kommer en "normal" svensk socialbidragstagande familj inte upp i.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ännu en anonym) skrev 2017-11-27 19:09:11 följande:
    Bra sammanfattning. 
    Jag vill bara komplettera med att anledningen till att etableringsstödet är högre än socialbidrag är för att en nyanländ har ingen bas att stå på, dom har ingenting, dom behöver köpa allt nytt.
    En socialbidragstagare räknar man med har en grund att stå på, i form av inventarier, kläder, hushållsartiklar etc,
    Socialbidraget är ju avsett för bara en kortare tid, medan man kommer på fötter igen. (även om det inte alltid funkar så i praktiken, så är den ursprungliga tanken den)
    Och inte sällan har socialbidragstagaren ett kontaktnät som den nyanlända saknar. 
    Samt att man vet att den nyanlände saknar möjlighet på lång tid framöver att förändra sin sitaution.
    Något som en socialbidragstagare förhoppningsvis kan. 

Så du har rätt, det är helt skilda bidrag och går inte att jämföra rakt av. 
    Det finns säkert jättefina och bra skäl till att nyanlända invandrare får högre bidrag än svenskar som har försörjningsstöd, men det kan ändå ge upphov till missnöje och motsättningar.

Den som arbetat i 30 år, blivit arbetslös för att fabriken man arbetat på sedan tonåren lagt ned, gått på a-kassa, blivit utförsäkrad och nu får socialbidrag eller jobbgarantiersättning (65% av a-kassan) kan ha svårt att förstå det fina i att få mindre i bidrag än dem som inte jobbat eller betalat skatt alls i Sverige.

Jag kan absolut först den fina tanken som någon utredare på Rosenbad, som själv har 50000 i lön, tog fram en gång i tiden. Men jag vet inte om den uppfattas som särskilt rättvis bland folk i allmänhet.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ännu en anonym) skrev 2017-11-27 20:14:51 följande:
    Jag förstår hur du menar, men om jag går till mig själv, så tänker jag att jag får ju inte mer för att nån annan får mindre.
    Om någon tycker att hen får för lite socialbidrag, då är det ju politikerna man ska gå på och kräva mer, inte hacka på dom som har ännu mindre än en själv. 
    Vi har banker som tjänar storkovan på vår bekostnad, vänd i så fall blicken ditåt och kräv att dom är bidrar mer eller andra som kommer undan nu.
    Kräv av dom som  har det bättre om man ska kräva alls.
    Genom att slå på dom som har det lika eller mer illa än en själv skapar man ju bara splittring istället för solidaritet, och det är tillsammans man kan åstadkomma förändring.
    När dom som har det svårt börjar slå mot varandra så går vi maktens ärenden och gör det lätt för dom att fortsätta sko sig på utsatta grupper som socialbidragstagare och invandrare.
    Resurserna är ändliga, så givetvis hänger det ihop. Skatterna kan sänkas om färre ska ha bidrag eller så kan de som redan har bidrag få mer. Det är inte alls orimligt att resonera så.

Sedan har även välfärden utöver transfereringarna, det som populärt brukar kallas "vård, skola och omsorg" försämrats kraftigt de senaste decennierna och det är väldigt svårt att inte räkna med invandringsrelaterade effekter där.

Flyktingkrisen, men även den historiskt höga invandring vi hade de två mandatperioderna innan den, har kostat hundratals miljarder kronor. Hade de pengarna satsats på vården eller skolan istället så hade det gett märkbara effekter. Sverige har halkat efter våra nordiska grannländer just för att vi vill ta emot betydligt fler flyktingar än de gör.

Sedan skapar invandringen kostnader utöver rena bidrag i form av belastningar på samhället. Invandrare är betydligt mer kriminella än svenskar. Alla gängmord och skjutningar kostar miljarder att utreda, skapar otrygghet, oro och givetvis sorg och tragedier för dem som drabbas.

Likadant är det för de kvinnor som blir överfallna och våldtagna. Det får inte lika långtgående ekonomiska konsekvenser, men det skapar otrygghet för hundratusentals kvinnor och de som utsätts mår ofta dåligt av det.

Sedan vet jag att det känns bättre att tänka sig att det finns ett gott val och ett ondskefullt val när det gäller invandring. Det känns såklart bra att kunna hjälpa tiotusentals människor som är på flykt från sönderbombade städer och trånga flyktingläger. Men verkligheten är inte riktigt så enkel.
  • Anonym (Nja)
    mjölkallergiker skrev 2017-11-28 00:54:17 följande:

En annan sak som fascinerar mig är många SD-väljares förmåga, eller oförmåga, till reflektion över lag. Jag kan liksom inte tänka mig något annat parti som är så skandalomsusat som just SD är. Deras företrädare åker dit både för det ena och det andra, de fick klippa sitt egna ungdomsförbund på grund av samröre med högerextremister. De har en handfull politiska vildar i riksdagen. Och pratar man om dessa sakerna med kärnväljare möts man av "argumentet": "SD 2018!!!!!". Det blir liksom inte ens en dialog. Hur är det möjligt att vara så oförmögen till reflektion och eftertanke?

Apropå förmåga till reflektion:

Att SD klippte banden med SDU hade nog mer med intern maktkamp att göra än vem som hade samröre med vem. Jag trodde inte folk var så blåögda, men SD-toppen lyckades tydligen sälja in det där med att alla i SDU hade samröre med extremister, medan iiingen i moderpartiet har/hade det, och att man därför tvingades klippa banden.

Det var inte aaalls så att SD klippte banden med SDU för att de valt en ordförande som inte ansågs lojal mot SD-ledningen. Nej då... Absolut inte! Det vore ju odemokratiskt. Sånt sysslar inte SD med...

Drömmer
  • Anonym (Nja)
    mjölkallergiker skrev 2017-11-28 01:35:09 följande:
    Det skulle säkert kunna vara så också. Avhoppare vittnar om toppstyre/maktgalen ledning.
    Och om man ska vara igång och kritisera politiska partier så kan man fråga sig varför så oproportionerligt många pedofiler och våldtäktsmän tycks flockas till Miljöpartiet.

En miljöpartist drogade och våldtog en student, en annan våldtog en handikappad kvinna och nu senast MP-politikern som förgrep sig på en liten flicka...
  • Anonym (Nja)
    themia skrev 2017-11-28 09:58:15 följande:
    "... oproportionerligt många pedofiler och våldtäktsmän ..."
    Det får du allt visa källa på, alltså källa på som visar att det är vanligare i MP än i andra partier, inte bara enstaka anekdoter.
    Ursäkta. Jag tänkte inte på att man får göra sådana generaliserande påståenden om SD, utan någon källa alls, men inte om MP.

Flört

Det har hursomhelst avslöjats väldigt mycket våldtäktsmän och pedofiler i MP och nu senast riksdagsledamoten som avgick idag efter att ha sextrakasserat kvinnor i tio års tid, utan att partiledningen agerat.
  • Anonym (Nja)
    mjölkallergiker skrev 2017-11-28 11:06:28 följande:

Jag blir alltid väldigt fascinerad av dessa ställningstaganden mot invandring för att invandring kostar. Om vi nu ska strunta helt i människovärdet och bara prata om människor i form av ekonomiska termer så är grundläggande ekonomi att prata om både utgifter och inkomster. För det första så tar det i snitt 7 år för nyanlända att "etablera sig" i Sverige. Det betyder alltså ett eget stadigt jobb, bosättning etc. 7 år på skattebetalarnas bekostnad är ganska kort tid om man jämför med ett nyfött barn i Sverige som går på förskola som oftast betalas av en billig maxtaxa. Oftast har föräldrarna också varit föräldralediga och fått "lön" av staten. Kostnadsfri grundskola och gymnasium och eventuellt kostnadsfri högskola också. På det kan man anta att det blir en hel del sjukvårdsbesök från födsel tills de blir egenförsörjande. Så barn som föds i Sverige kostar en hel del innan de kan börja försörja sig själva och börja bidra till samhället. En stor del av det invandrare får i form av stöd från stat/kommun går dessutom tillbaka till staten i form av konsumtion (moms). För det mesta 25%. Dessutom ökar svensk export av invandring eftersom människor med rötter i andra länder är en tillgång för vår exportmarknad. Så börjar man räkna inser man ganska snabbt att invandring rent ekonomiskt knappast är en ren utgift för staten. Dessutom behöver vi invandringen rent demografiskt för att klara av en åldrande befolkning.

Du gör otroligt många ekonomiska tanke- och räknefel. Det är klart att om man resonerar som du gör så är det inte så konstigt att man ser på saker och ting på ett annorlunda sätt. Då kan jag förstå om man tycker att invandring är odiskutabelt bra.

För det första ett rent sakfel: Efter sju år är ungefär hälften av invandrarna ute på arbetsmarknaden. Det kan inte likställas med något slags genomsnitt för hur lång tid det tar att etablera sig. Du är visserligen inte ensam om att göra det misstaget, så du är i gott sällskap, men det är likt förbannat inte sant.

Faktum är att invandrarna ALDRIG kommer ikapp svenskarna i sysselsättningsgrad. De är en ekonomisk belastning för samhället i minst ytterligare en generation framåt. Andra generationens invandrare har en högre arbetslöshet än infödda svenskar. Hur det ser ut i tredje och fjärde generationerna av invandrare återstår att se, men troligen kommer även de att vara en ekonomisk nettobelastning.

Sedan får du naturligtvis en massa följdfel på det eftersom du gjort ett felaktigt grundantagande.

Det andra felet du gör är att påstå att barn kostar pengar för samhället. Det är en märklig och felaktig syn du har på barn.

Barn har föräldrar som med råge betalar in i skatt det som deras barn kostar samhället när det gäller förskola, skola, barnbidrag, omsorg mm. Det är dessutom föräldrarna som ansvarar för att försörja barnen.

Om man påstår att barn är en samhällskostnad så menar man med det att den lön som barnens föräldrar arbetar ihop egentligen inte är deras egen utan tillhör staten. Det är en totalitär planekonomisk syn på barn som hör hemma bland kommunister och nazister.

Det tredje felet du gör är att hävda att det är bra att invandrare får bidrag för att det ökar konsumtionen.

Du menar att det är bra att öka skatteuttaget för att ha råd med invandring, alternativt sänka pensioner eller bidragen till andra grupper för att ha råd med fler invandrare.

Höjda skatter är nämligen i sig något som bromsar tillväxten. Det är skatten och riksbankens reporänta som används som gas och broms i ekonomin.

Att flytta bidrag från en grupp till en annan kan knappast heller det leda till ökad konsumtion. Den grupp som får mindre pengar kommer oavsett vilket konsumera mindre eftersom de får mindre pengar över.

Det fjärde felet du gör är att hävda att invandring gynnar exporten.

Förra året var Sveriges tio främsta handelspartners Tyskland, Norge, USA, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Belgien, Frankrike och Kina. Handeln med länder som Syrien, Afghanistan, Irak och Somalia, som vi tar emot flest flyktingar från, är så liten att den inte ens tas upp i statistiken.

Sveriges största handelspartner utanför Västvärlden är Ryssland, trots att vi har ett handelsembargo mot det landet. Av länderna i Mellanöstern är det Saudiarabien, Egypten och Förenade Arabemiraten som vi handlar mest med. I Afrika är den främsta handelspartnern Sydafrika, trots att antalet sydafrikaner i Sverige är väldigt lågt.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Sveriges-handelspartners/

Slutligen förstår jag inte vad du menar med att Sverige behöver invandringen p.g.a demografin? Hur menar du då?
  • Anonym (Nja)
    themia skrev 2017-11-28 21:14:01 följande:
    Tack för svaret, men varför inte helt enkelt svara att du inte har någon källa.
    Jag skrev:

"Och om man ska vara igång och kritisera politiska partier så kan man fråga sig varför så oproportionerligt många pedofiler och våldtäktsmän tycks flockas till Miljöpartiet."

Nyckelordet är tycks. Anledningen är att ett flertal våldtäktsmän och pedofiler avslöjats i just Miljöpartiet och med tanke på att partiet är ett av Sveriges minsta så är det uppseendeväckande.

Jag behöver ingen källa för min egen uppfattning. Jag tror att du missuppfattat vad som menas med källkritik och att kräva källor. Det är inte så konstigt kanske med tanke på dagens debattklimat där folk hört att man ska vara källkritisk och därför efterfrågar källor hela tiden.

- Jag tycker inte att den här bilen verkar så bra. Jag vill köpa den där istället.
    - Har du en källa på det?

Drömmer
  • Anonym (Nja)
    mjölkallergiker skrev 2017-11-28 21:50:48 följande:
    Tack för ditt långa svar. Jag vet inte om du va med på att det jag skrev egentligen skulle påvisa hur fel det va att resonera som jag skrev likväl som det är felaktigt att påstå att invandringen kostar utan att nämna något annat? Det kanske va otydligt att det va på det sättet.

Invandringen kostar, barn kostar men i slutändan behövs båda två och vi tjänar på båda två rent ekonomiskt.
    Man kan inte jämföra barn och invandrare.

Barn är något som barnets föräldrar väljer att skaffa och satsar sina pengar på. Vissa avstår barn och kanske väljer att resa jorden runt, satsar på karriären, samlar på dyra bilar eller ägnar sitt liv åt någon hobby istället. Det är upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på.

Men barn är ingen ekonomisk fråga för staten eller samhället såvida man inte bekänner sig till ett planekonomiskt och i förlängningen totalitärt system. Om man gör det, vilket jag får intrycket av att du gör, så ska man inte klaga på SD och deras nazistiska rötter. Då har du ju själv samma människo- och samhällssyn som nazister och kommunister.

Invandrare är ingenting annat än en nettokostnad. Det finns visserligen skillnader mellan olika grupper av invandrare. Arbetskraftsinvandrare från andra västländer har som regel varit en stor samhällsekonomisk vinst.

Asylinvandring från länder som Somalia, Syrien, Irak och Afghanistan är däremot ingenting annat än en gigantisk kostnad. Sedan kan man välja att ta emot dem ändå, av humanitära skäl eller för att det känns bra i själen, men en ekonomisk vinst ska man inte påstå att det är. Det är att ljuga.

Sist men inte minst vill jag påpeka att det inte finns något som säger att asylinvandrare MÅSTE vara så pass ekonomiskt belastande som de är. Det går att ändra på ganska mycket i regelverket, om man vill. En sådan sak är att utfärda arbetstillstånd åt alla asylsökande så att de, om de har möjlighet, har rätt att jobba och försörja sig själva från första dagen i Sverige.

I dagsläget har de inte rätt att göra det, vilket naturligtvis försvårar för dem. Det är inte lätt att gå arbetslös i fem år, innan man får sitt uppehållstillstånd, och sedan försöka komma ut på arbetsmarknaden.

Av någon anledning har vi ett politiskt system i Sverige som tvingar in alla nyanlända i ett bidragssystem där de ska leva på bidrag från första dagen. Utgångspunkten är att de inte vill eller kan jobba, vilket jag kan tycka är en märklig och lite unken människosyn. Istället tvingas de nyanlända är driftiga jobba svart, ofta för väldigt låga löner, oförsäkrade och utan några juridiska rättigheter.
  • Anonym (Nja)
    themia skrev 2017-11-29 09:51:38 följande:
    Fel, nyckelorden är "... ett flertal våldtäktsmän och pedofiler ...". 
    "Ett flertal" betyder i min värd mist tre, oftast mer. Därför är det intressant om du känner till andra än den just avslöjade, så att jag kan rapportera till partiledningen.
    Här är en handfull fall som alla gäller miljöpartister de senaste fem åren:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kritiserade-sexlag-valdtog-kvinnlig-student
    nyheter24.se/nyheter/inrikes/646040-politiker-fast-i-sexfalla-valdtog-handikappad-kvinna
    www.aftonbladet.se/nyheter/article22938892.ab

SVT skriver iofs inte i sin artikel att våldtäkten mot studentskan gäller en miljöpartist, men det kan man läsa sig till på annat håll på internet och jag har även läst domen.

Jag tänker inte länka till domen eftersom det kan klassas som förtal och bryta mot Familjelivs regler eftersom mannen namnges i den.
  • Anonym (Nja)
    themia skrev 2017-11-29 13:41:14 följande:
    Detta är inte sant. Vuxna betalar lika mycket skatt oavsett om de har barn eller inte. Dessutom får föräldrar pengar av staten i form av barnbidrag.
    Föräldrar betalar inte ett öre för barnens skolgång, och vården är gratis för små barn.
    Så ta det lite lugnt i dina försök att peka ut invandringen som allt eländes orsak..
    Jo, det är sant och det du påstår stämmer inte.

Man kan aldrig hävda att barn är en kostnad för samhället. De är inte en kostnad för samhället eftersom det alltid är föräldrarna som försörjer dem. Alltid.

Att  försöka bygga ett bland- eller planekonomiskt system med höga skatter, bidrag och välfärdsnät som tillgodoser skola och barnomsorg förändrar inte det faktumet.

Om man först tar pengar från föräldrarna och sedan ger tillbaka pengarna i form av barnbidrag förändrar det absolut ingenting. Det är fortfarande föräldrarnas pengar, som visserligen tagit omvägen via statskassan, men det går inte att påstå att barnet är en samhällskostnad utifrån förändrade spelregler.

Ditt ekonomiska synsätt, alltså att staten är total, att allas egendom egentligen är statens och att föräldrarnas löner som de använder för att försörja sina egna barn är en samhällskostnad eftersom de hade kunnat användas av staten till andra saker, är en totalitär syn på ekonomin.

Ditt synsätt är en grundbult i nazismen och kommunismen som båda är totalitära ideologier. Miljöpartiet har ett snarlikt synsätt på ekonomin och samhället. Man brukar ibland prata om ekofascism och många miljöpartister är i varierande grad ekofascister.

sv.wikipedia.org/wiki/Ekofascism
  • Anonym (Nja)
    mjölkallergiker skrev 2017-11-30 17:53:22 följande:

Mänskligheten lovade varandra "aldrig mer" efter andra världskriget. Aldrig mer skulle vi skylla politiska misslyckanden på andra grupper människor. Aldrig skulle vi i Europa hata igen på grund av religion, hudfärg eller etnisk bakgrund. 

Begreppet "aldrig mer" har använts syftandes på förintelsen som folkmord. Lite oklart däremot när det började användas och av vem. Det är definitivt tveksamt om man kan tala om att "mänskligheten" lovat varandra någonting av det slaget.

Det har genomförts minst ett dussintal erkända folkmord runt om i världen sedan andra världskriget. Det tycks inte som att det där löftet hållits, om det nu verkligen är ett löfte som faktiskt avlagts.

Jag förstår att du försöker få till en sockersöt och klyschig poäng. Jag tror däremot inte att man kommer särskilt långt med floskler, tvärtom tror jag de är kontraproduktiva.
Svar på tråden SD:s rasistiska valfilm!!!