Anonym (Nja) skrev 2017-11-29 18:55:19 följande:
Jo, det är sant och det du påstår stämmer inte.
Man kan aldrig hävda att barn är en kostnad för samhället. De är inte en kostnad för samhället eftersom det alltid är föräldrarna som försörjer dem. Alltid.
Att försöka bygga ett bland- eller planekonomiskt system med höga skatter, bidrag och välfärdsnät som tillgodoser skola och barnomsorg förändrar inte det faktumet.
Om man först tar pengar från föräldrarna och sedan ger tillbaka pengarna i form av barnbidrag förändrar det absolut ingenting. Det är fortfarande föräldrarnas pengar, som visserligen tagit omvägen via statskassan, men det går inte att påstå att barnet är en samhällskostnad utifrån förändrade spelregler.
Ditt ekonomiska synsätt, alltså att staten är total, att allas egendom egentligen är statens och att föräldrarnas löner som de använder för att försörja sina egna barn är en samhällskostnad eftersom de hade kunnat användas av staten till andra saker, är en totalitär syn på ekonomin.
Ditt synsätt är en grundbult i nazismen och kommunismen som båda är totalitära ideologier. Miljöpartiet har ett snarlikt synsätt på ekonomin och samhället. Man brukar ibland prata om ekofascism och många miljöpartister är i varierande grad ekofascister.
sv.wikipedia.org/wiki/EkofascismDet hjälper inte att du skriver långa dimridåer av ord och därtill smutskastar min person. Det första är löjligt det andra är ynkligt!
Du skrev faktiskt att föräldrar betalar för sina barns skolgång, som svar på någon som skrev att infödda barn kostar samhället stora pengar under sin uppväxt.
Alla som förvärvsarbetar betalar skatt. Dessa pengar försörjer samhället via olika kanaler bl.a. till skolan.
Alltså betalar jag som inte haft barn i skolåldern på årtionden även för dina barns skolgång, och jag gör det med glädje, för det är så det fungerar i en demokrati.
Det är möjligt att du hade otur när du tänkte, sånt händer ibland.
Ditt övriga svammel lämnar jag därhän