• Abegayle70

SD:s rasistiska valfilm!!!

Uppväxt i Malmö på 70-80 talet. Det var rena idyllen mot idag.

Med det sagt så kommer jag inte att rösta SD oavsett hur mångs valfilmer de producerar.

have a dream for breakfast and another one for life
  • Abegayle70
    Anonym (Aska) skrev 2017-11-29 15:52:50 följande:
    Men du glömmer en mycket viktig bit av historien och det är att det var inte Socialdemokraterna som styrde Sverige under kriget. Det var en samlingsregering. Du får inte heller glömma bort att det är väldigt enkelt att vara efterklok när man har alla fakta i famnen. Då visste man inte hur illa det var för judarna.
    Sedan fanns det en viss nazismvurm i Sverige under kriget och bl.a. adeln hade tydliga kopplingar med adeln.
    Finns en väldigt bra dokumentär om det på SVT. Se den.
    Man visste mycket väl om att det pågick folkmord, men valde av olika anledningar att blunda. De allierade hade mycket väl kunnat stoppa transporter till utrotningslägren genom att t.ex. bomba järnvägslinjer men valde att bomba tyska civila istället.

www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/forintelsen/vad-visste-omvarlden

• Abegayle70
    Anonym (M) skrev 2017-11-29 20:59:34 följande:
    Före 1941 visste väldigt få något kring omfattningen av just förintelselägren.

Källa: levandehistoria.se
    "Den slutgiltiga lösningen" presenterades ju inte förrän sommaren 1941, så den industriella förintelsen av människor hade inte hunnit börja än.
  • Abegayle70
    Anonym (Aska) skrev 2017-11-29 23:02:32 följande:
    Hemskt men jag tänkte som så att man i Sverige inte var riktigt medvetna om omfattningen av det hela. Efter kriget när det stod klart att det här ohyggliga hade hänt så¨såg man till att försöka evakuera så fort som möjligt med bl.a. vita bussarna.
    I de dokumentärer som jag har sett så har man just påpekat att man bl.a. UK under själva kriget fick viss information om att något pågick- men man förstod inte omfattningen. Hemskt och fruktansvärt oavsett.
    Det skrämmande i nutid är att man ser samma fenomen som innan allt skedde samma retorik som på 30-talet och 90-talet och det ledde till folkmord i stor skala.
    Tack för länken ska läsa vidare där.
    Gör det, lyssna så mycket du kan på de som fortfarande är vid liv och kan berätta, snart är de borta och då är jag rädd att nazisterna kommer att öka sin propaganda om att allt varit ett påhitt.
Svar på tråden SD:s rasistiska valfilm!!!