Anonym (Nja) skrev 2017-11-27 21:28:10 följande:
Resurserna är ändliga, så givetvis hänger det ihop. Skatterna kan sänkas om färre ska ha bidrag eller så kan de som redan har bidrag få mer. Det är inte alls orimligt att resonera så.
Sedan har även välfärden utöver transfereringarna, det som populärt brukar kallas "vård, skola och omsorg" försämrats kraftigt de senaste decennierna och det är väldigt svårt att inte räkna med invandringsrelaterade effekter där.
Flyktingkrisen, men även den historiskt höga invandring vi hade de två mandatperioderna innan den, har kostat hundratals miljarder kronor. Hade de pengarna satsats på vården eller skolan istället så hade det gett märkbara effekter. Sverige har halkat efter våra nordiska grannländer just för att vi vill ta emot betydligt fler flyktingar än de gör.
Sedan skapar invandringen kostnader utöver rena bidrag i form av belastningar på samhället. Invandrare är betydligt mer kriminella än svenskar. Alla gängmord och skjutningar kostar miljarder att utreda, skapar otrygghet, oro och givetvis sorg och tragedier för dem som drabbas.
Likadant är det för de kvinnor som blir överfallna och våldtagna. Det får inte lika långtgående ekonomiska konsekvenser, men det skapar otrygghet för hundratusentals kvinnor och de som utsätts mår ofta dåligt av det.
Sedan vet jag att det känns bättre att tänka sig att det finns ett gott val och ett ondskefullt val när det gäller invandring. Det känns såklart bra att kunna hjälpa tiotusentals människor som är på flykt från sönderbombade städer och trånga flyktingläger. Men verkligheten är inte riktigt så enkel.
Ja, resurserna är ändliga, men man kan välja vart man tar ifrån. och till vem man ger.
Jag är ingen ekonom, men jag tänker att det vore bättre om dom som redan är gynnade får betala mer istället för att skära ner för dom som redan har lite.
Hur mycket skulle bankernas överskott på vår bekostnad ha räckt till inom välfärden t ex, sånt funderar jag på.
Och jag ser hellre att rika knösar betalar än redan utsatta som redan har mycket mindre.
Den som har mycket ska ge mer helt enkelt.
Den senare delen av ditt inlägg är precis sånt som gör att jag känner mig mer och mer skeptisk till invandringen.
Jag tycker det är problematiskt, men det skrev jag om i mitt första inlägg på tråden och jag ska inte upprepa mig.