mjölkallergiker skrev 2017-11-28 21:50:48 följande:
Tack för ditt långa svar. Jag vet inte om du va med på att det jag skrev egentligen skulle påvisa hur fel det va att resonera som jag skrev likväl som det är felaktigt att påstå att invandringen kostar utan att nämna något annat? Det kanske va otydligt att det va på det sättet.
Invandringen kostar, barn kostar men i slutändan behövs båda två och vi tjänar på båda två rent ekonomiskt.
Man kan inte jämföra barn och invandrare.
Barn är något som barnets föräldrar väljer att skaffa och satsar sina pengar på. Vissa avstår barn och kanske väljer att resa jorden runt, satsar på karriären, samlar på dyra bilar eller ägnar sitt liv åt någon hobby istället. Det är upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på.
Men barn är ingen ekonomisk fråga för staten eller samhället såvida man inte bekänner sig till ett planekonomiskt och i förlängningen totalitärt system. Om man gör det, vilket jag får intrycket av att du gör, så ska man inte klaga på SD och deras nazistiska rötter. Då har du ju själv samma människo- och samhällssyn som nazister och kommunister.
Invandrare är ingenting annat än en nettokostnad. Det finns visserligen skillnader mellan olika grupper av invandrare. Arbetskraftsinvandrare från andra västländer har som regel varit en stor samhällsekonomisk vinst.
Asylinvandring från länder som Somalia, Syrien, Irak och Afghanistan är däremot ingenting annat än en gigantisk kostnad. Sedan kan man välja att ta emot dem ändå, av humanitära skäl eller för att det känns bra i själen, men en ekonomisk vinst ska man inte påstå att det är. Det är att ljuga.
Sist men inte minst vill jag påpeka att det inte finns något som säger att asylinvandrare MÅSTE vara så pass ekonomiskt belastande som de är. Det går att ändra på ganska mycket i regelverket, om man vill. En sådan sak är att utfärda arbetstillstånd åt alla asylsökande så att de, om de har möjlighet, har rätt att jobba och försörja sig själva från första dagen i Sverige.
I dagsläget har de inte rätt att göra det, vilket naturligtvis försvårar för dem. Det är inte lätt att gå arbetslös i fem år, innan man får sitt uppehållstillstånd, och sedan försöka komma ut på arbetsmarknaden.
Av någon anledning har vi ett politiskt system i Sverige som tvingar in alla nyanlända i ett bidragssystem där de ska leva på bidrag från första dagen. Utgångspunkten är att de inte vill eller kan jobba, vilket jag kan tycka är en märklig och lite unken människosyn. Istället tvingas de nyanlända är driftiga jobba svart, ofta för väldigt låga löner, oförsäkrade och utan några juridiska rättigheter.