• mileythebunny

IVF våren 2018

FrökenBlåklocka skrev 2017-12-29 20:43:27 följande:
    zuces skrev 2017-12-10 21:00:09 följande:
    Jaa, jag fick göra det. Hade läst tidigare att andra fick göra det men vet inte om alla barnmorskor ber en. Men jag sa faktiskt själv till att jag ville innan hon hann säga iallafall. Men man sprutar ju in med en tom spruta så inget riskerar att komma in :)Åh vad jobbigt med sjukhusfobi.. min man gillar heller inte sjukhus men det är bara en känsla ingen fobi liksom.. kan tänka mig det är riktigt jobbigt att ha fobi för sjukhus. Själv älskar jag sjukhus för jag förknippar det med förlossningar och bebisar från när mamma födde mitt syskon(va ganska gammal då). Sen älskar jag serien grey?s anatomy så någon kärlek för sjukhus ha jag på något konstigt sätt haha, mitt drömjobb är ju typ att bli barnmorska! Valde förskollärare istället :) vad jobbar ni med?
    Intressant för vi ville testa men fick inte... hade varit skönt att få testa på det en gång i alla fall när man är där men nu blev det inte så tyvärr... 

Jag var tvungen att visa att jag klarade att sticka mig själv med sprutan (som var fylld med vatten) och det skrevs t.o.m in i journalen (även på 1177) men det verkar vara väldigt olika hur de gör på olika kliniker. Jag har inte börjat spruta än, börjar i övermorgon, och hoppas verkligen att man vänjer sig...
    Ett tips om man tycker det är väldigt jobbigt är att gå till sin vårdcentral, om de har provmottagning med drop-in, och be om hjälp eller support där i början.
  • mileythebunny
    8992 skrev 2018-01-03 13:41:32 följande:

Förlåt för två inlägg på raken men herregud!

Loggade in på 1177 av ingen anledning egentligen och såg att vi har fått kallelse redan! 1 februari ska vi till RMC! Löjligt glad :D

Hej!
    Vilket RMC ska du till, Malmö eller Linköping? Jag går hos RMC Malmö...
  • mileythebunny
    8992 skrev 2018-01-03 18:30:39 följande:
    Linköping då vi bor i Norrköping :) är så nervös redan nu för jag inte vet vad jag kan vänta mig av första besöket haha
    Jag vet, jag var likadan. Men det är så skönt att få komma på första mötet och komma igång. Med oss gick de igenom massor av info, gjorde ett ul, la upp en behandlingsplan med ungefärligt startdatum (bestämmer om man ska göra långt eller kort protokoll osv) och så fick jag teststicka med en spruta. Det var det hela. Efteråt gick vi direkt till apoteket för att hämta ut allt för då kändes det verkligen som att vi var igång.

Lycka till!
  • mileythebunny
    minipeach86 skrev 2018-01-03 20:54:41 följande:
    Ja du minns rätt! =) Vi fortsätter med Letrozol så länge och väntar på kallelse (eller ett tursamt plus innan dess).. Om det inte tar sig nu i januari så ska jag få spola äggledarna. Har alla ni gjort det som väntar på/har fått börja med IVF?
    Samma här, spolade äggledarna under utredningen hos min gynekolog.
  • mileythebunny
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-10 19:07:05 följande:
    Vad härligt att ni får köra igång! Jag håller tummarna! Har aldrig hört talas om Fragilt X, ska googla på det, men som du säger så spelar det ju ingen roll egentligen eftersom det ju är som det är.

Själv är jag lycklig efter mitt VUL igår som visade hela 13 äggblåsor!
    Wohoo, 13 blåsor, måste kännas superbra!
    Jag undrar om jag kanske kommer följa i dina fotspår. Jag tar Gonal-f nu, fick precis höjt från 250 till 300ie (hade få blåsor). Nytt ul på lördag, men har en känsla av att det inte blir så mycket mer än det här och att jag istället får testa en annan cocktail nästa vända...vet ju inte än såklart, bara en känsla...

Ska du på nytt ul innan äggplock? Lycka till!
  • mileythebunny
    Anonym (Lilla jag) skrev 2018-01-11 06:28:03 följande:

Hej tjejer! Är det någon av er som gör eller skall gör ivf med sperma donation? Hur lång tid tog det för er från det ni va hos psykologen till det att ni startade er ivf behandling? För enligt RMC i malmö kan det ta allt i från 4-6 månader efter det att vi blivit godkända. Det är ju en evighet känns det som.

Mvh lilla jag

Hej! Jag är inte i din situation, men jag känner igen mig i det där med olika bud från olika vårdgivare. Min gynekolog som gjorde utredningen och skickade remissen sa att vi skulle vara igång med behandling 2-4 veckor efter. Jo, men visst! När jag ringde rmc sa de såklart att man får en tid inom vårdgarantin på tre månader. Jag förstod ju redan innan att det var för bra för att vara sant och hade dessutom läst på en del och visste att det tog tid, men ändå, hoppet sköt upp i taket!

Lycka till!

Jag går förresten också på RMC Malmö!
  • mileythebunny
    Anonym (Lilla jag) skrev 2018-01-11 12:08:35 följande:
    Ja där ser man. Hur lång tid tog det för er? Vad spännande. Hoppas att ni snart får ett pluss.!!!!!
    Vår remiss kom in till rmc 11/10 och vi hade vårt första möte den 20/11, så sex veckor. Jag började behandling den 25/11, men då jag går långa protokollet innebär det att jag har sprayat och väntat och inte börjat med sprutor förrän nu den 3/1...
    Tack! Hoppas på detsamma för er och att väntan inte blir så lång!
  • mileythebunny
    Lumej skrev 2018-01-12 08:08:45 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här. Vi är just nu inne på vårt 2:a ivf-försök på rmc i Malmö och denna gången blir det långt protokoll. Jag har tagit nässpray i snart 3 veckor och började igår med första sprutan, 300ie menopur. Hoppas det ska gå bättre denna gången, förra gången blev det 9 ägg men bara 4 mogna och bara 1 som kunde återföras.

Hej!
    Vi gör vår första behandling nu på rmc i Malmö, roligt att höra från fler som också går där. Har också det långa protokollet, med Synarela, och idag är sprutdag 10. Vi kommer förhoppningsvis göra äggplock någon gång i slutet av nästa vecka, ska på ul 2 imorgon bitti...

Lycka till med ert andra försök!
  • mileythebunny
    LilV skrev 2018-01-12 16:39:48 följande:
    Vi går också på RMC i Malmö :) Hur är det att köra långt protokoll? Körde kort med gonal -f första och ska köra kort med menopur nu andra försöket som vi påbörjar nästa vecka.
    Så roligt med fler skåningar! Jag tror den största skillnaden mellan det korta och långa protokollet är just att det är lååångt... Det tar två månader istället för en. Vi började officiellt behandling den 25/11 och ska inte göra ägguttag förrän nu denna veckan. Från den 25/11, som var min cd1, fick vi vänta tre veckor och börja spraya på cd21. Sedan sprayade vi i 19 dagar innan vi började med Gonal-f-sprutorna. För mig kändes den väntan som en evighet och att få börja spruta på cd2-3 låter som en lyx.
    Nedregleringen kan ju också ge lite biverkningar. Jag har hört att tre veckors nedreglering är som tre års klimakterieutveckling. Jag har dock mest haft vallningar och huvudvärk.

Har du börjat med Menopur än? Hur tycker du den skiljer sig från Gonal-f?
  • mileythebunny
    Anonym (9onde) skrev 2018-01-14 20:42:16 följande:
    Ja huuua vad skallen kan gå i bitar. Alvedon eller liknade är helt ok att äta. Dock inte treo eller ibuprofen :)

Själv fått äta i två dagar då jag trodde jag skulle gå i bitar....:/
    Hej! Oj, ni är verkligen ivf-veteraner! Hoppas detta försöket blir toppen och går bra hela vägen.
    Jag läste häromdagen att ibuprofen inte är bra för fertiliteten, och så skrev du också att man inte ska ta det... Jag måste bo bakom en sten för jag har aldrig hört det innan och ingen läkare har påpekat det nu, inte ens när jag frågat om det är ok att ta smärtlindring. Jag har alltid tagit ibuprofen för huvudvärk och mensvärk och nu börjar jag bli supernojig, har ju även tagit det nu mot huvudvärken från min Gonal-f och Synarelan. Har iof bara tagit någon enstaka, men ska jag vara orolig?
Svar på tråden IVF våren 2018