• Tiinuli

IVF våren 2018

Hej!

Hoppar in här :)

Ska påbörja vårat andra ivf försök i januari efter avbruten behandling i december pga spontan ägglossning och ett misslyckat försök i september. Vi har även MA i bagaget från februari.

Tiden går sååå sakta, värsta tortyren man varit med om :(

Stressad över ålder och att man faktiskt har bara 3 försök. Fick inga till frysen efter första ivf.

Hoppas på ett bättre år 2018

• Tiinuli

Hej.

Mår och har mått så fruktansvärd dåligt nästan hela förra året känns det som pga MA och misslyckade ivf och har nu i längre period haft jätte svårt att hitta glädjen i nånting eller tänka positivt även om vill och försöker anstränga mig :( detta påverkar ju även förhållandet nu.

Frågan är vad kan man göra? Kan man börja tex. äta antidepressiva under pågående ivf eller måste man lägga alllting på hyllan tills mår bättre? Grejen är också att har ont om tid eftersom är äldre och får panik bara av tanken att måste pausa.

Vad gör man? Känner skam också pga att mår så dåligt och kan inte rycka upp mig själv :(

• Tiinuli
    LilV skrev 2018-01-07 16:47:11 följande:

Nummer ett - känn absolut ingen skam över att du mår dåligt! Att gå igenom IVF kan vara oerhört påfrestande och all väntan och IVF som inte lyckas är jävligt tungt. Att du sen även gått igenom MA, det är inte konstigt att du mår dåligt.

Sen tycker jag att du direkt ska vända dig till din vårdcentral och till din IVF-klinik, det finns ju absolut samtalsstöd och kanske även antidepressiva du kan ta under behandling.

Har pratat massor med min sambo och pratar nu extra mkt igen inför nästa försök om hur både hormonerna jag tar och själva processen kan påverka och tära på mig. Han kan ju inte helt och hållet förstå vad jag går igenom och kan ha lite svårt att hantera om mitt humör svänger för mkt. Men genom att prata, prata, prata funkar det nu mkt bättre :) Vi pratar bl.a. mkt om hur den här processen påverkar vårt förhållande, vi har lagt till extra dejt-kvällar, gjort lista med mysiga filmer att se när det känns jobbigt, osv.. En sak som hjälper mig är också att han alltid är med på precis alla delar i processen och om jag behöver vara hemma en dag från jobbet supportar han det helt och hållet eller så stannar han hemma med mig. Kan förstå ?ålderspaniken?, vi är 35 och 34 år gamla och känns som att det här året bara ?försvann?.

Hoppas att du kan få känna lite hopp och positivitet snart igen och att 2018 blir ett riktigt bra år!

Tack för ditt svar <3

Även om vi är många som lider av det här så känner jag att det pratas inte så mycket hur man egentligen mår, inte pga bara hormoner men även hur psykiskt påfrestande alla misslyckanden och väntan faktiskt är.

Vi har pratat väldigt mycket hemma, i helt år, och min sambo är inte lika känslig mot detta, eller vad han vill erkänna och han hela tiden haft en positiv inställning, det är bara att jag tyvärr inte är längre lika positiv vilket upplever jag skapar irritation hos sambon nu... även alla nära vänner som känner till dethär har börjat ?tröttna? så undviker att prata om det längre med dem.

Det enda jag är rädd nu om jag kontaktar vården att dem säger till mig att avbryta och därför blir lite rädd att be om hjälp, samtal visst men eftersom jag gör alla besöken hos lokal gynegolog och inte kliniken så är det vc som skulle då stå för den biten... mycket som känns tungt när man hamnar i den negativa spiralen och svårt att se ljuset.

Vi hoppas innerligen en bättre 2018 vill inte ge upp
  • Tiinuli
    Akira Öken skrev 2018-01-07 17:16:33 följande:

Jag tycker att LilV har skrivit ett jättefint svar ovan och instämmer helt i det.

Det vi går igenom är för många oerhört påfrestande och det är svårt att förstå för någon som inte är eller har varit där själv. Partnern är nära och ofta högst delaktig. Skillnaden är att allt ska ske med och i ens egen kropp. Ditt mående är en helt normal reaktion på de påfrestningar som du och din kropp utsätts för.

Jag tycket att ni ska se till att få samtalsstöd så fort som möjligt för er båda. Jag tänker även att man på något vis behöver hitta något som gör att resan blir värd målet.

Jag tror det är just det, att allting sker inom mig o min kropp som min sambo kan inte riktigt relatera till. Sen tror jag alla hanterar det på sitt sätt, jag skulle behöva agera utåt men min sambo inom sig, och det är där det sker sig. Han jobbar väldigt mycket och kanske det är hans sätt att döva känslorna men jag är inte lika duktig med det.

Ska på samtal i morgon hos gynegologen som jag tar sprutorna och vul hos men är inte helt säker på om ska säga nått... och vad isf... rädd :(
  • Tiinuli
    Akira Öken skrev 2018-01-07 18:39:06 följande:

Ja, det är ju en väldigt stor skillnad, mellan vad partnern och man själv utsätts för.

Det är bara du som kan bestämma vad som är rätt för dig gällande hur mycket du ska berätta för andra om ditt mående. Jag önskar själv att jag/vi hade sökt hjälp i tid när jag mådde som sämst. Vad är det du är rädd för?

Så är det ju, vill prata men känner att dem som vet inte orkar med riktigt längre med mitt ältande.

Jag är rädd att jag skulle vara såpass deprimerad att behöver mediciner för att komma på fötter igen och att det skulle äventyra hela ivf processen , att jag måste pausa. Jag fyller 37 det här året så känner att jag har inte tid med någon paus och vill egentligen inte pausa men vill må bättre.
  • Tiinuli
    Akira Öken skrev 2018-01-07 20:26:47 följande:

Förstår din oro samtidigt som jag tänker att man ska orka med en graviditet och allt vad den kan innebära också. Hur blir det om du helt kör slut på ditt psyke? Tänker att det viktigaste är att ta hand om sig själv så bra som möjligt. Om du är så dålig redan nu att du tänker att du kan behöva mediciner och att läkare kan avråda dig från att fortsätta hur ska du då orka hålla ihop?

Jag menar inte att vara hård eller okänslig, ifall det ter sig så i text, jag vill bara uppmana dig att vara rädd om dig själv.

Jag förstår hur du tänker och blir inte sur att du säger din åsikt. Har ingen aning hur skulle orka en eventuell graviditet, tänker bara att det är ju det som är roten till mitt mående, att inte få barn, skulle det gå vägen så skulle det i mitt huvud vara en ljusning i livet, att det går framåt, att det finns hopp, vilket jag just nu känner inte alls ,bara tvivel och hopplöshet.

Och tänkte från början att kolla här om någon har erfarenhet av medicinering under ivf och om det är flera som mår såhär dåligt eller bara jag. Har läst om antidepressiva och graviditet iaf. och att det går, inte en omöjlighet.
  • Tiinuli

[quote=78346190][quote-nick]LilV skrev 2018-01-07 20:29:36 följande:[/quote-nick]Jag kan inte veta vad du behöver, men av egen erfarenhet vet jag vilken skillnad det kan göra att gå och prata med ngn. Mådde riktigt dåligt för ett par år sen och kunde inte ta mig ur det och tyckte inte att jag hade rätt till mina känslor. Påverkade mitt förhållande ngt otroligt och det var till slut min sambo som föreslog terapi. Gick till en samtalsterapeut och redan efter första mötet kände jag att det lättade. Det var också skönt att det var ngn professionell och ngn som inte alls kände mig, det gjorde att jag kunde vara helt ärlig.

Men jag förstår helt och hållet rädslan att man skulle vara tvungen att ta en paus, blir 36 i år och vill heller inte skjuta upp ngt. Kanske kan du ta kontakt med ngt samtalsstöd som ej är kopplat till varken din vc eller IVF

Va skönt att din sambo kände att han kunde steppa in och hjälpa dig att söka hjälp :)

Jag får göra så helt enkelt att börjar försiktigt med att prata med min gyn i morgon och få se vad händer.

Vill inte pausa, inte nu. Ska påbörja om ca.en vecka med sprutor så försöker tänka att jag kan stå ut kanske en omgång till, blir det inget så då går direkt till läkaren och skjuter upp det sista försöker till hösten... och att få komma och prata får bli mitt första steg.

• Tiinuli
    Akira Öken skrev 2018-01-07 22:17:41 följande:

Tänker att just detta är en viktig anledning till att sådana här trådar är så bra. Tiinuli, du är ju inte ensam om detta och bara att du ställer frågan gör att fler kanske vågar prata om hur detta påverkar dem. Det är ju just här vi ska kunna dela med oss till varandra, stötta och ge olika infallsvinklar och erfarenheter.

Tack det värmer att höra <3

Ja jag tycker det pratas alldeles för lite om det psykiska, ingen i min närhet går eller har gått igenom liknande så kan inte få stöd där alls så jag vill tacka verkligen för alla pepp och inputt gällande allt vad detta innebär! Jag trodde att jag va påläst och förstod att det skulle bli tufft men det här är något på en helt annan nivå ... knäckt Jap.
  • Tiinuli
    Akira Öken skrev 2018-01-07 22:14:19 följande:

Jag har haft en dialog om antidepressiv medicin både med min gynekolog samt med läkare och med barnmorskor på mottagningen vi behandlas på. Det går att äta antidepressiv medicin både under IVF-behandling och under graviditet. I mitt fall hade jag ätit medicinen under lång tid och jag vet därför inte hur man ställer sig till att medicin sätts in under pågående IVF-behandling.

Okej jag förstår, tack att du delar <3 lite det jag undrade också och kanske skiljer sig lite hur gyn/kliniken är, känns väldigt mycket skildnader på vården beroende mottagning och plats/personal.

Jag har ätit sånt innan men det berodde på en livskris och det va länge sen och va inte gravid då... man vill må bra ju :)

Vilken lättnad att få det sagt nu och att ni ger input :)

Får be om samtalskontakt/råd i morgon på mötet
Svar på tråden IVF våren 2018