• Linsi

IVF våren 2018

Hej!
    Hoppar också in här
    Jag har varit på mitt första UL idag. De såg två stora blåsor och 4 mindre. Ska öka dosen lite och återkomma för nytt UL på torsdag.
    Med tanke på min ålder (40) så känns väl det antalet normalt.
    Vi har manlig faktor då min sambo har väldigt få spermier så det kommer att bli ICSI. 
    Äggplock blir det troligtvis på måndag.

Känner att man slängs mellan hopp och förtvivlan i hela den här karusellen.
    Man måste först få ut några ägg och sedan måste de bli befruktade och fortsätta dela sig.
    Mycket som ska stämma innan de ens blivit insatta.

Lycka till alla härinne!

• Linsi
    Percafluviatilis skrev 2018-01-23 11:21:09 följande:

Haft VUL nu och det visade 5 blåsor av bra storlek och en del små. Bättre än sist! Plock blir på torsdag men är osäker på insättning (om vi får ut något som kan befruktas). Vet inte om de gör insättning på lördagar? Det är Nordic IVF. De sätter in ett tvådagars om man får ut färre än fem ägg. Får man ut fler sätter de in blastocyst och det blir ju i sådana fall nästa tisdag. Sist fick vi ut fyra ägg så då blev det tvådagars.

Jag går hos Nordic IVF i Malmö, vi har preliminär insättning av 3-dagars på torsdag och om det går att odla vidare så har vi insättning på lördag.
    Så i Malmö har de insättning på lördagar.
  • Linsi
    Percafluviatilis skrev 2018-01-23 14:43:07 följande:
    Jag mailade kliniken och frågade och det var som du säger, de har också insättningar på lördagar! Hoppas dock på en blastocyst på tisdag istället :)
    Skönt att veta iaf Glad
    Här hoppas vi på lördag.
  • Linsi
    Percafluviatilis skrev 2018-01-23 19:04:03 följande:
    Fler blastocyster åt folket! :) Lycka till!
    Håller helt med digGlad
  • Linsi
    FrökenBlåklocka skrev 2018-01-23 18:18:46 följande:

En fråga till er alla. 
    Hur många av er har Orgralutran sprutorna?
    Och hur många packet fick ni hämta ut första gången på apoteket? 
    Hade ni uttags intervaller?
    Eller räckte det med 5 sprutor för nästa steg dvs äggplock?

Jag fick utskrivet 7 på en gång (1 st 5-pack + 2 st 1-pack)
    Det räckte för mig - sprutade i 11 dgr varav de sista 7 även med orgalutran.
    Du ska ju in på ultraljud och då kan de skriva ut mer om det skulle behövas. 

• Linsi
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-01-24 14:58:22 följande:

Embryo återförande idag, en blastocyt 5 dagar + en till frysen och kanske någon till frysen, de odlar vidare tills imorgon :)

Jag knep för läkaren i början men sedan samarbetade vi. Man ska ju inte kissa två timmar innan, det var lugnt, önska att jag hade druckit mer innan men läkaren kunde ändå se vätskan med embryot i som något vitt på ultraljudet, full blåsa underlättar för läkaren att göra sitt jobb

så underbart att se vårt lila embryo på skärmen :)

då ruvar jag igen

Lycka till alla där ni är i era behandlingar!

Har också haft insättning idag - dock med 2-dagars. Men fick tillbaka två små embryon Glad
    Visst känns det märkligt att se den lilla vita fläcken på skärmen.

Nu är det bara att hoppas - mitt första försök.

• Linsi
    Percafluviatilis skrev 2018-01-23 19:04:03 följande:
    Fler blastocyster åt folket! :) Lycka till!

Blev ingen blastocyst - fick sätta in idag.
    Men två små embryon finns nu i min mageSkrattande

• Linsi

Låter som några i den här tråden har gjort fler än ett försök.
    Jag ska påbörja mitt andra försök nästa vecka - men känner lite att hoppet och förväntar har försvunnit, som att jag redan tagit ut att det inte kommer att funka denna gången heller.

Hur har ni peppat er själva för att hitta tillbaka till den positiva känslan man hade första gången?
    Hur gick det för er med antal ägg och befruktningsgrad jämfört med första gången? Bättre? Sämre?
    De säger ju att första gången är som en liten testomgång för att se hur kroppen svarar på hormonerna och doserna.
    Vi har manlig faktor, men tyvärr även åldern emot oss - så jag skulle uppskatta alla tips på att få positiva tankar.

Vore tacksam för era erfarenheter!

• Linsi
    Tuttifrutti17 skrev 2018-02-27 13:04:33 följande:

Heej alla!

Igår på ruvardag 7 kom en brun blödning, sen inget mer. Vad kan de betyda? Tog ett gravtest, ett sånt ?testa tidigt? ifrån graviditetskollen idag, men de va negativt. Testdag på Fredag. Är de kört? Borde väl synas på gravtest nu? Har inga symtom heller :((

Har du testdag nu på fredag? Det låter väldigt tidigt isf. Jag hade testdag på rd17.
    Eller menar du nästa fredag.
    Det låter oavsett väldigt tidigt att testa redan. Avvakta lite till.

• Linsi
    Tuttifrutti17 skrev 2018-02-27 13:20:50 följande:
    Jag har en blastocyst, om de gör någon skillnad? Alltså 5 dagars odlad. Men de sa testdag på fredag, men är de tidigt?
    Även om det är en blastocyst så är det ju bara 2-3 dagars skillnad på de som sätts tillbaka dag 2 eller 3.
    Jag är ingen expert har bara gjort en behandling med det låter tidigt.
    I en normal cykel så är det ju ca 14 dagar mellan ägglossning till bim. Så om du räknar äggplocket som din ägglossning och sedan lägger på 14 dagar är det på fredag? Även om många plussar tidigat med bastocyster så misströsta inte - du kan fortfarande på ett positivt test.
  • Linsi
    Tuttifrutti17 skrev 2018-02-27 13:36:07 följande:
    På fredag är det 16 dagar sedan det var äggplock :)

Okej men ska ta ett test på fredags och hoppas på de bästa! Undrar bara vad det var för brun blödning som kom?
    Men då låter det rimligt. Lät så tidigt när du sa att du var på rd8...
    Jag fick också nåt liknande 4-5 dagar före min testdag och 3 dagar för testdagen fick jag mens, så den kom som vanlig - kanske en dagen senare än vanligt.
  • Linsi
    8992 skrev 2018-02-28 14:00:03 följande:
    Jag har exakt samma tankar! Har alltid sagt att jag inte vill ha ett december-barn och att det är synd om barn som föds då av olika anledningar. Men som det ser ut nu så kommer det bli ett december-barn om nästa försök lyckas. Självklart är det viktigaste att man får ett barn men det är inte fel, eller konstigt att ha dessa funderingar och känslor

anina skrev 2018-02-28 13:41:43 följande:

Hej tjejer.

Lider med er som det inte har fungerat för. Och grattis till er som har lyckats. =)
    Min mens lyser med sin frånvaro, som vanligt när det nalkas FET. Nästa vecka blir det semester i fjällen, ska bli så skönt. Dock går mina sista semesterdagar där så får väl ta obetald semester under behandlingen sen.

Jag har en fundering. Jag känner mig både snäll och hemsk som tänker på det. Behöver få ur mig tankarna lite.
    Om min mens kommer inom ett par veckor, och OM det går vägen denna gången och så långt så att jag får ett barn så kommer det isf födas i december. Och jag tänker att det är jättetråkigt för barn som är födda i december som alltid är sist med allting (moppe, körkort, gå ut på krogen) och födelsedag nära jul osv. 

Samtidigt så har vi försökt i 2,5 år (1,5 år med IVF) och varenda dag som går känns som ett år. Jag längtar så jag nästan spricker. Jag vill bara ge upp vissa dagar och skita i allt, för den här resan är så otroligt jobbig. En extra månad känns som en evighet.

Men å andra sidan, när vi har försökt så här länge så kanske man ska vänta en extra månad för ett ev barns skull. Sedan är ju det där "ev" ganska stort, det är ju en stor risk att det inte fungerar denna gången heller eller nästa. 

Min sambo tycker att det är ju såklart tråkigt för barnet som ev får sen födelsedag, men att vi har ju försökt så länge och haft så många motgångar och det kanske blir fler, så vi ska köra på.

Vi har väl bestämt att vi kör så fort mensen kommer, att vänta en extra månad känns "för jobbigt" och onödigt i en sån här process. Samtidigt så känner jag mig elak, som att jag inte tänker på det bästa för mitt framtida barn när vi kan "bestämma" att inte bli gravida just i mars. Å andra sidan kanske jag aldrig blir gravid ändå så tankarna kanske är meningslösa. Suck vilka tankar som snurrar i huvudet på en. Jag vill bli gravid nu. 

Ursäkta för ett väldigt långt inlägg, jag behövde skriva av mig lite. =)

Kram på er

Hej!
    Har också alltid resonerat så, men hellre ett decemberbarn än inget barn.
    Och som sambon sa, det kan ju hända att det kommer tidigt. Hans syster födde sin son i vecka 26+någonting.
    Så om man planerar till januari och det kommer tidigt så kan det mycket väl komma i december iaf...

Räknar med att min mens kommer nästa vecka så att vi kan dra igång försök nr 2.
    Känns som man vill komma igång, men samtidigt känns det lite nedstämt att starta om - man bär ju med sig känslan av misslyckandet från denna gången.

Men nu ska det väl vara vår tur!!!

• Linsi

Vi genomförde vårt första IVF (ICSI) i januari, då fick vi ut 6 ägg varav 4 var bra och 2 blev befruktade - fick tillbaka båda vid insättningen men inget tog sig.
    För snart två veckor sedan gjorde vi ytterligare ett försök, men denna gången fick vi avbryta då två blåsor hade tagit över och de andra hade inte en chans att komma ikapp.

Vi fick rådet att ta ovritellesprutan och försöka på egen hand. Har inga förhoppningar på det då vi har manlig faktor och väldigt få spermier.
    Vi träffades sent i livet och har därmed även åldern emot oss. Så det är ju såklart en faktor som spelar in.
    Ni andra som är här är nog mycket yngre, men det är många faktorer som spelar in. IVF är ju ingen mirakelmetod som funkar för alla - men man vill ju iaf försöka.

Läkaren sa att hon trodde att vi har små möjligheter att lyckas men att vi kan testa med en ny medicin.
    Jag vet inte om jag vågar mig på ytterligare ett försök - tänk om det blir samma besvikelse denna gången.

Är det någon mer som fått avbryta försök och sedan försökt på nytt med bra antal blåsor? Vilken medicin har ni svarat bäst på?

• Linsi
    stellanocte skrev 2018-03-20 20:37:43 följande:

Har inte skrivit på ett tag. Vi fick ju missfall i vintras och sedan dess har vi genomgått en ny IVF. Vi kom till äggplock och befruktning och satt i bilen på väg till kliniken för återföring när de ringer och säger att alla embryon har slutat utvecklas :( Det finns ett ägg som ser något bättre ut som de ska långtidsodla till i morgon för att se om det kanske, kanske kan bli en blastocyst. Chansen är liten.

Hur orkar man resa sig igen? 

Usch så tråkigt! Samtalet man inte vill ha när man sitter på väg till kliniken med ett visst hopp.
    Tråkigt med ert missfall i vintras och att det ni får vänta på ytterligare besked.

Jag har genomförde ett försök i januari och fick då tillbaka två, men inget fäste. För någon vecka sedan startade vi ett nytt försök och då fick vi avbryta pga av att två blåsor hade utvecklats och blivit stora, vilket gjorde att de andra inte hade en chans. Jag skulle ta ovritellen på kvällen så att de äggen lossnade och sedan skulle vi försöka på egen hand - vilket känns ganska meningslöst då vi har manlig faktor. Men vi har gjort vårt bästa.

Känner igen mig i dina funderingar orkar man? Jag känner att jag är lite rädd att prova igen. Att ta en omgång sprutor till och känna någon form av förhoppning som kanske grusas igen redan på första UL. Både jag och min sambo är runt 40 så vi har ju även åldern emot oss. Jag funderar nu jättemycket på äggdonation. Men för att det ska fungera måste vi även kolla sambons spermier, vilket man tydligen inte gör i Sverige. Här kollar man bara antal och rörlighet men inte om det är kromosomfel på spermierna - för då kan inte äggen/embryona dela sig vidare även om de blir befruktade.

Lycka till och ta er tid att känna och fundera och prata med varandra!

• Linsi
    prickblomma81 skrev 2018-03-22 07:56:37 följande:

Har egentligen inget svar på din fråga men vill ge lite hopp ändå, har bara gjort ett ivf-försök, vi har både manlig och kvinnlig faktor. På ul sågs endast 3 blåsor! Men fick ändå ta otrivelle och göra plock 3 dagar efter ul. Fick ut tre ägg, varav två blev befruktade med ICSI. Fick ett tillbaka dag 3, det andra klarade sig inte till frysen. Men nu sitter jag här med ett plus, v6+0 idag och vul om en vecka. Blev så besviken på första ul när det bara var 3 blåsor men som gynekologen sa så behövs det ju bara ett ägg för en graviditet. Vi körde Menopur 300.

Så underbart! Jag hade bara två så de ville avbryta pga att det ändå kostar en del (vi kör privat så detta avbrutna försök kostade 8000kr, ett samtal med läkaren som skickade in recept och sedan ett UL)

Vi är inne på att ev köra ett försök till och då be att få menopur.
Svar på tråden IVF våren 2018