• Anonym (9onde)

IVF våren 2018

Hej!

Hoppar in här! Ultraljud nr två imorgon.

Brukar inte få sååå många äggblåsor men däremot brukar de flesta innehålla ägg och av bra kvalitet. Vi gör vårt 9onde försök. Har blivit gravid två gånger men slutat i utomkveds och mf.

Efter en operation är jag nu redo för vårt sista försök.

Gör en liten specialare med behandling men som sagt så närmar sig äp antingen på fredag el i början på v4 beroeende på hur det ser ut imorgon.

Vi håller tummarna.

Iom vår erfarenhet kan jag nog svara på de flesta frågor om ni vill. Varit med om mycket ;)

Lycka till åt oss alla!!!

• Anonym (9onde)
    zuces skrev 2018-01-14 20:33:47 följande:

Är det någon som fått kraftig huvudvärk av gonal f? Det sprängs i huvudet nästan.. tredje sprutdagen idag.

Ja huuua vad skallen kan gå i bitar. Alvedon eller liknade är helt ok att äta. Dock inte treo eller ibuprofen :)

Själv fått äta i två dagar då jag trodde jag skulle gå i bitar....:/
  • Anonym (9onde)
    zuces skrev 2018-01-14 21:45:32 följande:

Jag tog en alvedon för en halvtimma sen och det känns redan bättre.. blir rädd när jag reagerar såhär starkt på en dos av 112.5. Har även någon slags illamående och ingen aptit. Kan ju vara något annat också, det får tiden utvisa. Men hur ska eventuell graviditet gå när man är såhär känslig? Aja, allt är värt det i slutändan <3

Vad bra! Ååh det är så himla olika. Vissa behandlingar har jag mått fantastiskt och vissa inte alls bra. Illamående eller huvudvärk. Tror det har mkt med övrigt måeende att göra också i livet. Men det är min teori... östrogen som du får i määängder nu med follikelstimuleringen är inte samma hormon som vid graviditet om det är någon tröst.

Vid min längsta graviditet kände jag inget illamående trots hcg på 49000. Den andra mådde jag apa på. Himla olika dedär....

Men kort och gott; en ivf är jobbig som det är. Plåga dig inte i onödan och ?bit ihop? om du har te x huvudvärk. Ta en alvedon isf för din ork och energi behöver du till annat viktigt nu. Lycka till ;)
  • Anonym (9onde)
    mileythebunny skrev 2018-01-15 19:34:13 följande:

Hej! Oj, ni är verkligen ivf-veteraner! Hoppas detta försöket blir toppen och går bra hela vägen.

Jag läste häromdagen att ibuprofen inte är bra för fertiliteten, och så skrev du också att man inte ska ta det... Jag måste bo bakom en sten för jag har aldrig hört det innan och ingen läkare har påpekat det nu, inte ens när jag frågat om det är ok att ta smärtlindring. Jag har alltid tagit ibuprofen för huvudvärk och mensvärk och nu börjar jag bli supernojig, har ju även tagit det nu mot huvudvärken från min Gonal-f och Synarelan. Har iof bara tagit någon enstaka, men ska jag vara orolig?

Hejsan!! Jo det kan man nog säga att vi är. Haha.

Det är inte konstigt att Du inget visste. Tkr däremot din läkare kunnat upplysa dig om det. Men nu vet du och det är bättre sent än aldrig.

Var inte orolig! Du kör alvedon framöver helt enkelt ;)
  • Anonym (9onde)

Lycka till allihopa!

Å till alla som har huvudvärk - ta alvedon. Inte ibuprofen :)

Idag var jag på vul nr2 och hade ca 7 äggblåsor. Ungefäf vad jag brukar få.

Osäkert om det blir äp på fredag eller måndag så vi kör ännu ett vul på onsdag så bestämmer vi då:)

Någon som hade två äggblåsor frågade om man kunde få fler till ultraljud nr 2, och även om behandlingen kan ta längre tid. Mitt svar är: absolut!

Vissa av våra behandlingar har blivit förlängda med många dagar för att äggen växt långsamt. Ibland fåf man öka dosen, ibland sänka.

Jag litar på min läkare till 100% och kan iom det slappna av.

Mycket händer där inne de första ca 8 dagarna och vissa äggblåsor växer snabbare än andra. Ha is i magen några dagar till:)

Någon frågade om antal ägg också.

Våra första behandlingar fick vi alltid tillbaka ?bara? ett. MEN då var det 10poängare.

Senare började vi få 2 ägg. Då var det inte självklart att båda var 10 poäng heller och därmed vågade man göra så. Hormonerna i embryona kan stötta varandra till att fästa.

Vår läkare bestämmer alltid tillsammans med oss om vi tar ett eller två. Förhoppningsvis är fler läkare lika bra som våran :)

• Anonym (9onde)
    Anonym (Livrädd) skrev 2018-01-16 11:35:47 följande:

En liten fråga här emellan,

gör det ont med äggplock? Jag är livrädd för det av någon anledning och skulle vilja höra era erfarenheter kring det.

Var inte rädd. Du kan få lugnande innan om du vill också. Mina två första gånger tog jag det. Va en liten shot som jag tog innan, du får även alvedon/panodil innan. Och en infart i hand/arm.

De sätter likalbedövning med en tunn tunn nål i slidväggarna å den är bra. Du får även morfin så du slappnar av. Äggplocken går ofta ganska snabbt och de känns till och från, jag känner ofta då de ?suger ur? blåsorna men det gör inte ont.

Ibland har mina äggstockar gömt sig lite och då har det gjort mer ont än då de ligger där de ska.

Men personalen är toppen och ger mer morfin om de ser att man behöver + att de pratar med en så man ?glömmer? vad man gör.

Sen kommer du säkert vara så fokuserad på skärmen och ifall embryologen ropar ?ägg? så du glömmer vad som händer.

För hur man än ser på det är det ju fantastiskt det vi går igenom. :)
  • Anonym (9onde)
    McSlemmy skrev 2018-01-18 08:33:42 följande:

Det är första svängen vi gör ivf så är rookie på allt och litade på supergulliga personalen som jag träffat MEN de glömde skriva ut recept på ovitrelle.

Kliniken i Falun ringde igår och sa att jag skulle komma in för äggplock på fredag. Hurra vad bra!

Igår kl 19.30 stod jag gråtandes på apoteket två mil utanför stan(de är de enda som har ivfsprutor) utan recept på ovitrelle som skulle tas kl 21. Skjutsad av min stackars far med noll stresstålighet blev det racerbil i snöstorm till sjukhuset, sparka in dörrn till primärvårdsjouren, får veta att de inte har nån läkare där.

De ringer en gynläkare på akuten som jag får prata med som sen pratar med någon annan.

Efter en halvtimma ringer gynläkaren och berättar att jag fått ?en normal dos? orvitrelle utskriven.

Ut igen till apoteket, låna deras toa, tjonga in sprutan i magvalken och äntligen andas ut.

Ååh nej stackare!!!

Tur det löste sig! Jag har varit med om liknande och det är inte kul. Spec inte i den här stan då inget nånsin finns hemma på apoteket.

Om detta NÅGONSIN skulle hända igen (och jag skriver för att fler ska se) så har Falun möjlighet att skriva ut recept via sina mobiler = går sjukt snabbt

Så använd jour/akutnumret i så fall så fixar dom det på två röda :)
  • Anonym (9onde)
    herbs skrev 2018-01-19 22:36:23 följande:

Hej på er! För mig är det dags att ta Ovitrelle, det såkallade finalsprutan, imorgon lördag! Har använt Menopur och Orgalutran. På måndag blir det ägguttag i Umeå. Om allt går som vi önskar sätts embryo tillbaka på ons eller tors. Detta är vårt andra uttag. Någon fler som använt denna kombination av sprutor?

Hej!

Jag har använt precis samma denna gång. Har oftast haft Menopur faktiskt. Den funkar okej. Glart Gonal-f är lättare att hantera men det funkar.

Igår tog jag ovitrellen och imorgon är det dags för äggplock. Mitt 9onde. Helt sjukt då jag tänker på det.

Denna gång har jag haft omänskligt ont i brösten. Haha.

Känner mig svullen och tung i buken också.

Men värst är det innuti huvudet. Varje gång. Yrare människa får man leta länge efter. Gör tok hela tiden eller tappar/välter saker. Helt hopplös. Så blir jag varje gång.

Lycka till i Umeå!!!
  • Anonym (9onde)
    herbs skrev 2018-01-19 22:36:23 följande:

Hej på er! För mig är det dags att ta Ovitrelle, det såkallade finalsprutan, imorgon lördag! Har använt Menopur och Orgalutran. På måndag blir det ägguttag i Umeå. Om allt går som vi önskar sätts embryo tillbaka på ons eller tors. Detta är vårt andra uttag. Någon fler som använt denna kombination av sprutor?

Hej!

Jag har använt precis samma denna gång. Har oftast haft Menopur faktiskt. Den funkar okej. Glart Gonal-f är lättare att hantera men det funkar.

Igår tog jag ovitrellen och imorgon är det dags för äggplock. Mitt 9onde. Helt sjukt då jag tänker på det.

Denna gång har jag haft omänskligt ont i brösten. Haha.

Känner mig svullen och tung i buken också.

Men värst är det innuti huvudet. Varje gång. Yrare människa får man leta länge efter. Gör tok hela tiden eller tappar/välter saker. Helt hopplös. Så blir jag varje gång.

Lycka till i Umeå!!!
  • Anonym (9onde)
    herbs skrev 2018-01-22 19:23:02 följande:

Hej! Ok! 9:e försöket! Bra kämpat! Jag hade också äggplock idag! Jag känner mig väldigt öm! Gick det bra för dig? Vilken stad?

Hello! Ja vi kämpar. Ibland är det längre pauser och ibland hojtar läkaren att ?något nytt? kommit dom vill testa. Skam den som ger sig. So far så har faktiskt denna behandling gått bäst stimuleringsmässigt. Inledde med två sprutor á 150ie Elonva. Något nytt som ännu inte verkar ha slagit igenom men kommer mer och mer. Efter några dagar tillsattes menopur. Jag var på vippen till ös för första gången. Många och jämt växande blåsor också. Vansinnigt nervös över mognade är jag. Vi fick 11 den 7e omgången. Då var 7 omogna. 8e gången fick vi fyra och två var omogna. MEN måste tänka på att denna behandling är för mig ny och som sagt har jag aldrig svarat så bra som nu.

ÄP gick bra. Bad om att de inte skulle ge så mkt morfin då jag blir åksjuk på det. Haha. Klarade mig bra. Ena sidan gömmer sig alltid så det gick lite vilt till i jakten på den och därför är jag just nu väldigt öm och det hugger liksom till ibland. Annars finfint!!

Vi var i Falun på denna behandling. Vi har varit på många olika ställen men jag trivs där.

Hur gick det för dig idag?:)
  • Anonym (9onde)

Den 9onde gången har hitentills varit den bästa behandlingen.

Vi fick 9 ägg. 6 befruktades med vanlig ivf. Ett ägg blev dubbel-befruktat och då blir det ju bara pannkaka. De andra två blev inte befruktade. Så himla glad för de andra gångerna har vi fått få ägg och av dem har få varit omogna!

På lördag får en blastisar tillbaka :) yeey!

• Anonym (9onde)

Pust och stånk. Nu ruvar jag igen. Blastocyst :)

Tillsätter hcg till kroppen var 3e dag för att lura den lite att jag är gravid. Mohahaha. Kanske det gör det hela enklare att nå plusset?

Tar utöver det en rad olika läkemedel för att få detta att gå i mål.

Håll tummarna för ett plus i februari!

Hur går det för alla andra?

• Anonym (9onde)

Åh vad man lätt blir orolig. Jag krockade med bilen idag. Inblandad i en seriekrock på en väg där det var ishalka. Jag tror jag mår bra men herregud vad orolg man är för magen. Vet det ligger tryggt där inne men oro är inte bra nångång... trist!:(

Ta de lungt brudar!!

• Anonym (9onde)
    Akira Öken skrev 2018-01-28 21:10:16 följande:

Läskigt! :(

Är du ok?

Jo jag tror det. Min läkare sa att jag skulle ta lite alvedon å vila. Känns bättre nu... :/
  • Anonym (9onde)
    Julen skrev 2018-02-01 00:58:05 följande:

Hej alla fina, Jag är ny här och vet inte hur jag ska hitta till relevanta tråd, ni kanske kan hjälpa mig.

Jag skulle påbörjade min IVF behandling 15:e November 2017 i ryssland, jag gjorde alla tester och köpte mina mediciner här i Göteborg, så PANG blev jag spontant gravid, mina mediciner gick inte under högkostnadskort så jag betalade en hel del för de, jag hann ta ut: Ovitrell och Synarel nässpray. Min fråga är vad ska jag göra med dessa mediciner, kan men ge det till någon som behöver de eller bara lämna tillbaka till apoteket så de kan kassera de? det är så synd att kassta de.

tacksam för svar

Grattis!!

Tyvärr får du ju inga pengar tillbaka men du kan lämna allt till apoteket så handeras det på rätt sätt
Svar på tråden IVF våren 2018