• Akira Öken

IVF våren 2018

Vi planerar att göra FET (frozen embryo transfer) i början på 2018. Två blastocyster i frysen sedan tidigare försökt.

Känns jobbigt och härligt att vara på väg in i denna värld igen. Skönt att vi är flera som kan dela med oss och stötta varandra!

• Akira Öken

Hej på er!

Nu var det ett tag sen jag skrev mitt första och enda inlägg i den här gruppen. Här inte riktigt hängt med i vad som skrivits, men ska ta mig tid att läsa ikapp. :)

För oss har det gått lite snabbare än vi hade räknat med. Tanken var att vi skulle göra en återföring först i januari, men nu klaffade allt och jag fick en blastocyst återförd idag!

Det är vår fjärde återföring och jag hoppas, hoppas, hoppas att det ska gå vägen denna gång.

• Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-01-07 16:06:08 följande:

Hej.

Mår och har mått så fruktansvärd dåligt nästan hela förra året känns det som pga MA och misslyckade ivf och har nu i längre period haft jätte svårt att hitta glädjen i nånting eller tänka positivt även om vill och försöker anstränga mig :( detta påverkar ju även förhållandet nu.

Frågan är vad kan man göra? Kan man börja tex. äta antidepressiva under pågående ivf eller måste man lägga alllting på hyllan tills mår bättre? Grejen är också att har ont om tid eftersom är äldre och får panik bara av tanken att måste pausa.

Vad gör man? Känner skam också pga att mår så dåligt och kan inte rycka upp mig själv :(

Jag tycker att LilV har skrivit ett jättefint svar ovan och instämmer helt i det.

Det vi går igenom är för många oerhört påfrestande och det är svårt att förstå för någon som inte är eller har varit där själv. Partnern är nära och ofta högst delaktig. Skillnaden är att allt ska ske med och i ens egen kropp. Ditt mående är en helt normal reaktion på de påfrestningar som du och din kropp utsätts för.

Jag tycket att ni ska se till att få samtalsstöd så fort som möjligt för er båda. Jag tänker även att man på något vis behöver hitta något som gör att resan blir värd målet.
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-01-07 17:51:52 följande:

Jag tror det är just det, att allting sker inom mig o min kropp som min sambo kan inte riktigt relatera till. Sen tror jag alla hanterar det på sitt sätt, jag skulle behöva agera utåt men min sambo inom sig, och det är där det sker sig. Han jobbar väldigt mycket och kanske det är hans sätt att döva känslorna men jag är inte lika duktig med det.

Ska på samtal i morgon hos gynegologen som jag tar sprutorna och vul hos men är inte helt säker på om ska säga nått... och vad isf... rädd :(

Ja, det är ju en väldigt stor skillnad, mellan vad partnern och man själv utsätts för.

Det är bara du som kan bestämma vad som är rätt för dig gällande hur mycket du ska berätta för andra om ditt mående. Jag önskar själv att jag/vi hade sökt hjälp i tid när jag mådde som sämst. Vad är det du är rädd för?
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-01-07 18:48:07 följande:

Så är det ju, vill prata men känner att dem som vet inte orkar med riktigt längre med mitt ältande.

Jag är rädd att jag skulle vara såpass deprimerad att behöver mediciner för att komma på fötter igen och att det skulle äventyra hela ivf processen , att jag måste pausa. Jag fyller 37 det här året så känner att jag har inte tid med någon paus och vill egentligen inte pausa men vill må bättre.

Förstår din oro samtidigt som jag tänker att man ska orka med en graviditet och allt vad den kan innebära också. Hur blir det om du helt kör slut på ditt psyke? Tänker att det viktigaste är att ta hand om sig själv så bra som möjligt. Om du är så dålig redan nu att du tänker att du kan behöva mediciner och att läkare kan avråda dig från att fortsätta hur ska du då orka hålla ihop?

Jag menar inte att vara hård eller okänslig, ifall det ter sig så i text, jag vill bara uppmana dig att vara rädd om dig själv.
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-01-07 21:31:02 följande:

Jag förstår hur du tänker och blir inte sur att du säger din åsikt. Har ingen aning hur skulle orka en eventuell graviditet, tänker bara att det är ju det som är roten till mitt mående, att inte få barn, skulle det gå vägen så skulle det i mitt huvud vara en ljusning i livet, att det går framåt, att det finns hopp, vilket jag just nu känner inte alls ,bara tvivel och hopplöshet.

Och tänkte från början att kolla här om någon har erfarenhet av medicinering under ivf och om det är flera som mår såhär dåligt eller bara jag. Har läst om antidepressiva och graviditet iaf. och att det går, inte en omöjlighet.

Jag har haft en dialog om antidepressiv medicin både med min gynekolog samt med läkare och med barnmorskor på mottagningen vi behandlas på. Det går att äta antidepressiv medicin både under IVF-behandling och under graviditet. I mitt fall hade jag ätit medicinen under lång tid och jag vet därför inte hur man ställer sig till att medicin sätts in under pågående IVF-behandling.
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-01-07 21:40:49 följande:

Sorry alla hoppas inte dödat trådens spirit nu :) kram

Tänker att just detta är en viktig anledning till att sådana här trådar är så bra. Tiinuli, du är ju inte ensam om detta och bara att du ställer frågan gör att fler kanske vågar prata om hur detta påverkar dem. Det är ju just här vi ska kunna dela med oss till varandra, stötta och ge olika infallsvinklar och erfarenheter.
  • Akira Öken
    Gåvan83 skrev 2018-01-16 00:02:10 följande:

Ruvdag 6 idag. Har gjort ett Ivf tidigare men fick MF

Är orolig eftersom jag fick blödnind förra gången dag 7

men håller tummarna för alla som snart ska göra IVF

hoppas ni lyckas från första gången

Håller tummarna!
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-01-16 21:37:05 följande:

Hur har det gått för dig?

Det gick tyvärr inte vägen. Började blöda på ruvardag 12, samma dag som jag skulle fått mens i vanliga fall. Blödde mer än vanligt och graviditetstestet var förstås negativt på testdagen några dagar senare. Lite ledsen, men ser framåt. Nu inväntar vi ägglossning för att få återföra den sista blastocysten från frysen.

Tack för att du frågar!
Svar på tråden IVF våren 2018