• Sommarhopp

IVF våren 2018

Hej tjejer! Jag hoppar in här. Var på vårt första möte på kliniken igår och ska börja spraya om 19 dagar. Känns läskigt och roligt på samma gång. Mycket känslor som åker berg-och-dalbana just nu, men nu är vi igång iallafall!

• Sommarhopp

Här räknar jag bara dagarna. Börjar med sprayen den sista januari och dagarna går jättelångsamt just nu...

• Sommarhopp
    mileythebunny skrev 2018-01-22 23:14:44 följande:

Har visserligen bara gjort ett äggutag, men vill ändå tipsa er som, precis som jag, lätt blir illamående av morfin. Sköterskan frågade mig innan om jag blir lätt illamående och erbjöd medicin mot det intravenöst tillsammans med morfinet. Jag kände av yrseln som vanligt, men påverkades inte alls. Jag förknippar yrsel med illamående, så det var en väldigt underlig känsla, men det funkade superbra. Inget illamående varken under äggplock eller efter, guld värt när man ändå är öm och omtumlad.

Dock kommer även jag be om mindre morfin om det blir en nästa gång, jag var så luddig att jag glömde titta på skärmarna och dansade ut ur salen med armarna i vädret. Min man skrattar fortfarande åt det...

Åh vilket bra tips! Jag är redan nu livrädd för äggplocket och har inte ens börjat spraya än... Det börjar jag med den 31 jan, så det är en bit kvar. Jag donerade ägg en gång för ca 10 år sedan, så jag har gått igenom ett äggplock. Och det var bland det värsta jag varit med om. Det gjorde galet ont under tiden, och sen kräktes jag hela kvällen och natten efteråt och hade så ont så jag inte kunde stå upp. Jag tror det beror på morfinet jag fick, för de gav mig så mycket de kunde eftersom jag hade så ont. Men då kände jag inte av morfinet alls. Blev inte yr och fortsatt jätteont. Det slog efteråt lagom till jag kom hem. Hoppas min klinik har sån medicin som de kan ge samtidigt så det inte blir riktigt lika jobbigt igen.
  • Sommarhopp
    Ni som redan gjort IVF en gång och gjort långa protokollet. Har mensen alltid blivit sen och isf hur mycket? Och hur långt efter att mensen kommit får man börja med sprutorna? Sen efter ET, blir mensen sen då också per automatik när man gör IVF? Jag har vanligtvis 10-11 dagar från ägglossning till mens, och ägglossning vid IVF borde väl vara ÄP? Om man sedan sätter in ett ägg som odlats i 5 dagar, då är det bara 5 dagar kvar innnan beräknad mens? Men testdag är 3 veckor efter ET? Då har jag ju både hunnit få mens och ägglossat igen... Eller tänker jag fel? 

Så nervös över allt. Börjar spraya om en vecka.
  • Sommarhopp
    mileythebunny skrev 2018-01-25 20:41:17 följande:

Jag kan inte svara för vad som händer efter ET för jag ruvar fortfarande och har testdag nästa vecka. Men jag gjorde långa protokollet, började spruta på dag 21 i min cykel och fick en blödning på dag 8 (den ska komma mellan spraydag 8 och 14) men det är inte mens utan visar att du nedreglerats. Jag blödde mycket mer än vanligt, plus att det höll i sig i tio dagar. Individuellt såklart, men tydligen vanligt att det är som en monstermens. Jag visste redan innan start att jag skulle spraya 19 dagar och sedan börja med sprutor (medans jag fortsatte med sprayen). Det verkar dock som det långa protokollet är väldigt individuellt och olika för olika kliniker så behöver ju inte se likadant ut för dig...

Lycka till!!! Jag upplevde att spraytiden var evigt seg och man gick mest och väntade på att få börja med sprutor...

Ok. Men då kommer alltså alltid blödningen lite senare än vad den gör annars. Jag börjar spraya på dag 19 men brukar få mens dag 23-25 vanligtvis
  • Sommarhopp

Nu är även jag igång på riktigt. :) Började spraya imorse. Troligtvis blir det sprutor v 8. Jätteläskigt! Ni som sprayat först, hur blev ni av med den äckliga smaken eftetåt? Har både ätit frukost och druckit kaffe efter att jag sprayade, men det smakar fortfarande illa.

• Sommarhopp
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-01 20:14:20 följande:

Tre s å frågor som jag undrar över...

Hur många här har gonal f och vilken dos?

Har ni fått ändra dos efter vägen?

Räckte hela sprutan för er eller fick ni nytt utskrivet?

Jag har fått gonal f och fick 3 sprutor. Men ska börja på 300 som dos vilket verkar vara ganska högt när jag läser era svar. Jag har inte börjat med sprutorna än, är bara på spraydag 3 än så länge så jag kan inte svara på hur långt de räcker.
  • Sommarhopp
    Octobersun skrev 2018-02-04 16:05:14 följande:

I fredags hade jag behandlats i 12 dagar med menopur och 6 dagar med orgalutran, jag går den korta behandlingen. Hade varit en gång tidigare och tittat hur äggblåsorna utvecklades, VUL alltså. Jag började med 150 menopur men efter första VUL:et så hade det inte hänt så mycket så det höjdes till 187,5 istället.

På fredagen skulle det kollas att det såg bra ut och att jag skulle få ett grönt tecken på äggplock nu i kommande veckan. Dom sa att allt såg tiptop ut och sköterskan vi haft kontakt med berättade om vilken upplevelse vi ska få vara med om på måndag osv.. 

Vi har helt upprymda och längtade till måndagen, hade tagit ledigt nästa veckan och så ringer Uppsala och säger att det inte blir nåt. Jag hade tydligen bara 2 stora blåsor och 19 små men att dom 2 stora var dominerande och gjorde så att dom små inte skulle växa till sig. Med andra ord ingens chans alls.

Jag vart helt paff, tagen på sängen. Sen blev jag arg och nu är jag besviken. Visst det kan bli så men allt var förgäves denna gången. 

Någon annan som varit med om det?

Men vad märkligt! Hur kan de säga på ultraljudet att det ser bra ut, och sen ringa efteråt och säga tvärt om? Var det inte samma läkare som gjorde ultraljudet som ringde? Går du på sjukhuset i Uppsala eller på cvl? Jag går på cvl och nlir lite nervös nu inför mitt första ultraljud där efter sprutstart.
  • Sommarhopp
    8992 skrev 2018-02-05 18:38:42 följande:

Då är vi nästan i exakt samma fas! Min mens är beräknad 12/2 och ska då ringa in för klartecken om starten :D skönt att någon mer är ett nervvrak förutom jag hah

Vi är nog också i nästan samma fas. Jag håller på att sprayen nu, men tror att jag ska börja med sprutorna kring den 14 feb. Väntar på att mensen ska komma så jag får ringa och få det bekräftat. Den borde kommit idag enligt min cykel, men den blir ofta sen med synsrela tydligen och jag har än så länge bara sprayat 6 dagar dessutom. .
  • Sommarhopp
    8992 skrev 2018-02-05 22:37:47 följande:

Va kul med ett litet gäng i samma fas :) vilken klinik går ni till?

jag är så glad att jag ska köra det korta protokollet, får panik av vanlig nässpray! Hur känns det, märks sprayen av i kroppen?

Vi går på CVL. Jag känner lyckligvis inte av hormonerna så mycket i kroppen mer än att jag har fått ont i brösten. Däremot är jag som du och hatar nässpray, så jag har svårt att ta den morgon och kväll av den anledningen. Dessutom smakar den jätteilla flera timmar efteråt i svalget. Men det är ju för en god sak, och vår läkare trodde vi skulle svara bäst på långa protokollet så då är det ju bara att gilla läget.
Svar på tråden IVF våren 2018