• Ellencassandra

IVF våren 2018

Hej! Jag hoppar in här. Varit med i flera andra trådar men de verkar ha dött ur lite! Har själv varit lite frånvarande då det inte hänt så mycket.

Men nu på måndag ska jag göra FET med en blastocyst. Den enda vi har i frysen så oroar mig att den inte ska överleva. Tog ovitrelle i måndags å hade faktiskt myspys på tisdagen för vill inte missa den chansen ifall blastis inte överlever upptining. Lär ju inte va så stor risk för tvillingar ändå..

Läser att några blivit gravida! Så kul att höra!! Heja heja :)

• Ellencassandra

Jag har så ont i magen. Kl 14 ska vi va på plats å förhoppningsvis få vår blastocyst. Men är SÅ orolig att de ska ringa idag och meddela att den inte överlevt :( läkaren sa att det e typ 95-98 procents chans att den överlever. Men skulle va typiskt om jag är den där 5 procenten som inte lyckas..

• Ellencassandra
    Punktens skrev 2018-03-12 09:21:00 följande:

Jag ska också (förhoppningsvis) på mitt allra första ET Idag kl 14. Kom igen, vi oroar oss inte i onödan! Det kommer gå vägen de här! Vilken klinik går du på? I Umeå där jag går så tyckte dem det var hemskt att behöva vänta på ett dåligt beslut (att inget blivit befruktat eller bra) över helgen så om de var så att de ingenting blev av så skulle dem ringa under helgen vilket dom inte har gjort, tack o lov!

Nä jag vet att man inte Borde oroa sig i onödan men jag är verkligen drottning av oro i onödan haha!

Då håller vi tummarna för oss två nu! Jag går på Stockholm ivf. Ska alltså göra FET!

Lycka till!!
  • Ellencassandra

Det gick bra!! Blastocysten såg fin ut å nu är den på plats. Nu ska jag försöka slappna av och inte analysera så mycket. Men lättare sagt än gjort..

• Ellencassandra
    Punktens skrev 2018-03-12 15:32:50 följande:

Stort grattis! Håller alla tummar och tår för dig!

För mig blev det inget ET idag och jag vet inte hur jag ska toka det hela. Kliniken ringde imorse och berättade att av 13 ägg blev 5 befruktade. Men dom ville odla dem vidare till dag 5. Har läst att om man har många ägg så kan dom ibland använda den här metoden, men 5 befruktade är väl inte överdrivet många? Hon sa något om att dem inte såg tillräckligt bra ut ännu utan dem ville odla dem vidare istället?

Har någon erfarenhet av fem dagars odling? Vi gjorde ÄP i fredags och var preliminärt bokade för ET idag (måndag) vilket ju är dag 3, men som sagt ville dom vänta till dag 5..

jag är 25 år gammal och på mig har man inte hittat några fel och jag har tydligen en mycket rik äggreserv. (Vill tillägga detta då jag läst att sånt också kan spela roll i frågan om när ET görs.

Erfarenhet någon? Går på Livio i Umeå.

Tack! :)

Jaså! Brukar nog inte va det vanliga att de odlar vidare om inga såg särskilt bra ut. Man förlorar alltid några på vägen. Men sen tänker jag att du är ung och har bra äggreserv å förmodligen bra kvalite att de vågar odla vidare för att sen se vilka som ser bäst ut. Om alla ser likadana ut nu vet man ju inte riktigt vilken som är bäst å då är det bättre att ge dom några dagar till så att de verkligen kan sätta in det allra bästa!

Tror det kommer gå bra :)
  • Ellencassandra
    Punktens skrev 2018-03-12 15:56:06 följande:

Ja, men 5 är ju ändå inte mycket tänker man.. tänk om alla fem förloras?! Är det så att om inget ser speciellt bra ut dag 3 så odlar dom inte alls vidare, eller kan de vara så att dom inte ser tillräckligt bra ut dag 3 för ett ET men man odlar vidare för o se om de kanske kan utveckla sig? Om du förstår hur jag tänker.

Dag 3-inget ser tillräckligt bra ut för ET men man testar att odla till dag 5 för o se om de ändå kanske kan hända något.

Eller gör dom istället så att om inget ser speciellt bra ut dag 3 så kasseras alla?

Hur tror ni dom tänker på klinikerna..?

(Rätt bra på överanalysering jag med... haha)[/

[quote=78544860][quote-nick]Punktens skrev 2018-03-12 15:56:06 följande:[/quote-nick]Ja, men 5 är ju ändå inte mycket tänker man.. tänk om alla fem förloras?! Är det så att om inget ser speciellt bra ut dag 3 så odlar dom inte alls vidare, eller kan de vara så att dom inte ser tillräckligt bra ut dag 3 för ett ET men man odlar vidare för o se om de kanske kan utveckla sig? Om du förstår hur jag tänker.

Dag 3-inget ser tillräckligt bra ut för ET men man testar att odla till dag 5 för o se om de ändå kanske kan hända något.

Eller gör dom istället så att om inget ser speciellt bra ut dag 3 så kasseras alla?

Hur tror ni dom tänker på klinikerna..?

(Rätt bra på överanalysering jag med... haha)

Det finns ju alltid en risk såklart. Men tror kliniken vet vad dom gör! Har läst att ett dag 3 embryo har 50 % chans att bli en blastocyst. Alltså en dag 5. Det kommer förmodligen förloras några på vägen för det gör det oftast. Men alla är olika. Jag förstår att du är orolig! Men blir det en blastocyst så är det det allra bästa!

Tyvärr ver jag ju inte hur klinikerna tänker å vet inte om de kastar embryona om de inte ser bra ut efter dag 3. Men vet iaf att embryon som inte ser så bra ut dag 2 kan se SKITfina ut dag 3, dag 5. Och tvärtom!

Hoppas så för dig att det ska bli gods nyheter å att ni kanske till och med får frysa ner några :)
  • Ellencassandra
    Anonym (Lime) skrev 2018-03-13 20:34:30 följande:

Gjorde spolning nyligen å helvete vad ont det gjorde. Höll på att svimma och låg och skakade. Är livrädd för ett framtida äggplock nu. Ni som hade smärta vid spolning -hur var äggplocket?

Usch då :( vad jobbigt! Nu gjorde ju inte min spolning ont. Men det här med äggplock och smärta är så olika. Första gången tyckte jag inte det gjorde ont speciellt mycket. Hade mest mensvärk efter bara. Men andra gången gjorde det skitont. Så bara för du hade ont under spolningen så behöver äggplocket inte bli lika illa. Plus att du får massa smärtstillande å lugnande som hjälper :)
  • Ellencassandra
    Anonym (Lime) skrev 2018-03-14 06:43:53 följande:

Tack för svar, känns lite bättre att veta att det inte måste bli ännu värre smärta vid äggplocket :)

Det kommer gå så bra så! Lycka till!
  • Ellencassandra

Jag har ju alltså gjort FET nu. Men undrar om det räknas som stimulerat eller ostimulerat? Tog bara ovitrelle. Alltså inget innan utan de kolla med ultraljud å sen fick jag äl sprutan. Tar lutinus 2ggr per dag. Räknas det som stimulerat då? Förlåt för dum fråga

Svar på tråden IVF våren 2018