• anina

IVF våren 2018

My102 skrev 2018-08-20 17:17:33 följande:

Jobbet kryllar av det av gravida nu efter sommaren. Plopp så det så är det magar överallt!

Jag funderar också på att sätta in två stycken. Får man avgöra det själv?

Inalina skrev 2018-08-20 15:26:35 följande:

min klinik har inte sagt något men jag funderade också över det häromdagen. jag tror risken är att det kan bli flera ägg som befruktas i så fall, det är därför man inte ska ha sex.

Jag funderar på att återföra 2 blastocyster så jag kommer nog hålla mig i från sexet efter ÄL, vill ju inte riskera trillingar  

Vad jobbigt med alla magar överallt.

Till mig har de sagt att de aldrig sätter in 2 frysta, eller blastocyster. Endast 2 och 3-dagars. Jag vill också göra det.

Kan du göra det i Prag Inalina?
  • anina
    S91 skrev 2018-08-22 16:50:59 följande:

Börjat blöda och hade BIM igår. Negativt gravtest nu efter att jag börjat blöda så det är kört, var likadant förra gången. Har testdag på måndag. Det känns bara så hopplöst ledsamt..

Det största problemet är att jag inte får stimulera på denna blödningen utan kommer bli tvungen att vänta en månad, och så kommer det bli efter varje misslyckad insättning. Man känner ju redan att tiden bara går och så ska man behöva vänta en extra månad inför varje insättning, det är heller inte fair. :(

Tack för kramen

Åh neej. Så orättvist. Finns det ingen liten chans?

Tänker på dig. Bryt ihop och kom igen. Du klarar mer än du tror. Stor kram

Vi gick igenom parterapi förra hösten, en del var nog pga ivf, det tär på förhållander. Kanske ska ni prova det redan nu? Kram igen
  • anina
    S91 skrev 2018-08-21 12:37:22 följande:

Förresten blev nyfiken, hur vet de att det blir återföring på dag 24? Jag gjorde ÅF på dag 21. Då räknade de 6 dagar efter ovitrelle.. för att blastisen är 5 dagar gammal ich blir 6 när den Tinas upp.. roligt att veta hur olika kliniker tänker olika.

Min klinik vill göra UL på dag 12 i cykeln, fick göra på dag 10 nu pga helg, då fick jag till mig att slemhinnan var för tunn, ca 1 mm men hon måste mätt fel för 4 dagar senare (gick till annan gynekolog) var den 10 mm tjock. Då fick jag tjata till mig det senare ultraljudet, kliniken ville egentligen avbryta detta försöket efter första ultraljudet -_-

Man får kämpa och ifrågasätta heeela tiden i den här processen

S91 skrev 2018-08-21 12:23:49 följande:

Usch, det är så jobbigt. Vi har haft babyboom istället, tre bebisar ich fler på gång i min arbetsgrupp. Det är jobbigt alltså.

Inte i Sverige tror jag, ska till många misslyckade försök innan de sätter in flera och isåfall 2-3dagars.. utomlands vet inte..

Här gör man alltid insättning prick en vecka (på timmen) efter ovitrelle om man gör fet. Jag tar liten gos gonal f när mensen börjar, sen vill de att slemhinnan är en viss tjocklek och att äggblåsorna är en viss storlek, därför tar det olika antal dagar innan jag tar ovitrelle. Så då blir det så. :)

Dessa babybooms. Snart dags för en ivf-babyboom.

För över ett år sen, i en annan ivf-chat här så fick jag en del kontakt med en tjej som kände att allt kändes hopplöst med ivf. Vi började maila. Nu har hon fött sitt barn. Jag är jätteglad för hennes skull, hon är värd det, hon har kämpat i flera år som oss. Men det känns konstigt att vi stod på samma ruta för ett år sen och nu har hon redan gått igenom 9 månaders graviditet medan jag är kvar på samma plats.
  • anina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-08-21 20:11:40 följande:

Så roligt att se att många av er är igång igen. Kan inte låta bli att följa er och hoppas verkligen att ni snart får uppleva magin med ett plus som stannar.

När det gäller insättning av flera embryon så har jag också uppfattat det som att det är vanligare/lättare att få igenom utomlands.

Vi fick frågan vid vårt andra försök om vi ville sätta in i det fallet att vi skulle ha dålig kvalitet på embryona. Det blev dock aldrig aktuellt. Vi fick dock sätta tillbaka på dag 2 trots många befruktade ägg eftersom inga av våra många ägg klarade sig till frysen vid första försöket. Det var nog ett bra val för oss.

Har en släkting som för många år sen och utomlands fick sätta in fler embryon. Fyra av dem tog sig och det slutade med att hon fick göra abort på två för att öka chanserna för de andra samt minska riskerna för henne. Inte heller ett lätt steg så nog klokt att man idag är mer restriktiv.

Vi är nu i vecka 20+1 och på torsdag är det dags för RUL. Har känt rörelser i cirka tre veckor, men dagligen i ungefär en. Det gör att man känner sig lite lugnare än innan. Vi vågar äntligen tänka att vi faktiskt ska bli föräldrar.

Åh vad jag önskar att ni snart får uppleva detta!

Åh vad härligt. :) skönt att få lite hopp från dig. Måste kännas fantastiskt att känna rörelser. :) stor kram
    Ellencassandra skrev 2018-08-21 13:37:53 följande:

Hej allihop. Efter mitt missfall i april har jag tagit en lång paus hela sommaren. Det tog väldigt hårt på mig men nu är jag redo för ett nytt försök. Börjar med sprutor nästa vecka om mensen kommer som den ska. Jag e livrädd men taggad. Hoppas att det ska gå hela vägen den här gången! Lycka till alla

Stor kram. Fick missfall i maj. Men nu är det vår tur.

Som ni säger, det känns ändå skönt att man fick det där plusset efter nästan 3 år, nu vet jag att det kan fästa.

Inalina: vart i behandlingen är du nu? Är det nästa vecka du ska på vul?

Nu är jag på väg till kliniken för insättning. :)

Kram på er alla
  • anina
    S91 skrev 2018-08-23 13:35:23 följande:

Okej! Det är så spännande hur olika kliniker gör olika. Vi får se hur vi går vidare nu, jag önskar att de försöker ändra på något eller lägga till något i behandlingen till nästa insättning. Jag vet att dom tror på detta, men det är knappt att jag gör det just nu..

Jag vet, det känns så knäppt. Som när man följt några här och man börjat på samma ruta men det gick för dem redan första gången. De är gravida i 7e månaden. Andra verkar den här resan aldrig sluta för. Och några kommer ju inte ut på andra sidan om man ska vara krass, alla lyckas ju inte. Jag har en kollega som också gör ivf, och det är både skönt och jättejobbigt för man är ju orolig att det snart ska gå för någon av oss och inte den andra, och då känns det nästan som ett svek. Det är så knäppt att ha alla dessa känslor i sig.

Jag vet också att min bästa vän inte vågar bli gravid innan mig (hon skulle aldrig erkänna det, men jag vet att hon känner så) för hon har sett hur mycket jag längtar, hon har sett mig falla isär flera gånger pga detta. Jag har absolut inte bett henne om det, utan skulle bli glad för hennes skull och barnet skulle bli som ett syskonbarn för mig men jag skulle också bli vansinnigt avundsjuk. Besvikelsen är ju min egen, men ändå färgar det mig som person. Jag är inte van vid att vara ledsen, jag har varit en glad person hela mitt liv och är nästan aldrig ledsen i vanliga fall, men nu är jag så himla mörk.

Men idag är en bra dag, för idag ska du få sätta in ett litet pyre och jag hoppas så innerligt att den stannar hos er <3 <3 :)

Man är ju inte mindre glad för andras skull, bara mer ledsen för sin egen. Men man blir gladare när det är någon som gjort ivf. Likaså har jag en släkting som ställde sig i remisskö långt efter jag börjat med ivf, hennes son är några månader nu. Som sagt jag är jätteglad för det, men man känner att man själv står kvar på samma ställe.

Det är såå drygt att behöva vänta till nästa mens efter ett misslyckat försök, kan man inte bara få köra direkt. Och så ska man noja över ifall mensen ens kommer. Min försvann i 4 månader efter ett misslyckat försök en gång. Men det var ett ett långt protokoll där jag hade varit i ett kemiskt klimakterie i 3 månader i väntan på remiss, så det var nog det.

Tack, ja nu är eskimån där. :) hoppas tiden går fort till nästa månad för dig.
    Inalina skrev 2018-08-23 14:11:48 följande:

Jag är på dag 6 i cykeln idag, kommer göra VUL dag 10, alltså på måndag och hoppas allt ser bra ut då så jag kan boka flygbiljetten till Prag för överföring vill bara komma vidare nu, jag vet att ruvartiden är seg men detta är typ segare än segast! dagarna kryyyper fram, förhoppningsvis går det fortare efter mitt VUL!

Åh så spännande med insättning idag, stort lycka till, NU KÖR VI!!

Japp nu köööör vi. :) måste vara jobbigt att resa till Prag varje gång? Jag tycker det är jobbigt att vi har 20 mil till Malmö.
    Ellencassandra skrev 2018-08-23 20:01:13 följande:

Jaaa hoppas! Är lite orolig för äggkvaliten nu efter sommaren.. rest i Europa å blev en del alkohol så hoppas jag inte förstört kvaliten.. blir lätt nojig!

Ja det tror jag verkligen! :)

Vår klinik fryser på dag 3. Men det e verkligen olika från klinik till klinik.

Jag har kört lite olika varianter, ingen alkohol på en månad, alkohol fram till veckan för insättning osv (med måtta). När jag avstod alkohol en månad innan behandling strejkade kroppen och vi fick inte ens sätta in. När jag levde som vanligt så fick vi 6 blastocyster. Men jag nojar mig ändå nu att de har dålig kvalitet, eftersom det är de vi sätter in nu. Men de säger att de är jättefina.

Jag tror ändå att man ska leva ungefär som vanligt (med måtta), annars blir det en konstig omställning för kroppen. Men jag vet inte. Lagom är väl bäst. :) bra på att noja blir man iaf. :)

Nu ligger min lilla eskimå där. Känns inte som de andra gångerna, då har jag känt att det är jag och embryot mot världen, att jag redan är två personer. Låter löjligt kanske. Men nu känner jag mig tom. Kanske är det ett omedvetet sätt att skydda mig om det inte fungerar. Kram på er
  • anina

Förresten har ni haft ont efter insättning? Jag har sån ?mensvärk? och ont i äggstocken. Inget konstigt egentligen men minns inte att det gjorde så ont förra gången. Började innan insättningen. På ett väldigt dåligt humör också. Men det är väl alla hormoner och grejer antar jag.

Vet ni om man kan ha en värmedyna på magen?

Känns som jag frågar samma frågor varje gång men minns inte om svaret var säkert från gång till gång. :) var ett tag sen jag tog lutinus men ska göra det denna gången eftersom jag fick missfall senast. Måste man använda den där hylsan? Minns att den gjorde ont förra gången. Och ska man ligga ner efter?

Nu ska jag lägga mig på soffan med en alkoholfri öl. För ett par såna kan väl inte skada? De flesta är ju upp till 0,5%. Men cider från Ica som ungar dricker är ju t.o.m. 0,7%.

Hoppas ni har en trevligt fredagkväll, det är ni alla värda.

Förresten på tal om dumma kommentarer. T.o.m en tjej som gjort ivf (men det gick fort för henne) skrev till mig att det var så jobbigt att vänta på förlossningen för hon längtade. Men sen insåg hon och skrev förlåt.

• anina
    Inalina skrev 2018-08-24 15:29:29 följande:

ja det är lite jobbigt att resa (eller framförallt att planera in det med jobb etc), men i vilket fall skulle jag inte göra IVF i landet jag bor i ändå, det är ett av de dyraste länderna i världen så då hade jag fått äta gröt resten av året ;) 

vad bra att du ruvar nu, du kan ju faktiskt inte göra så mkt mer nu, utan allt är på plats! håller alla tummar o tår för dig och hoppas jag får säga grattis om ett par veckor 

Förstår det. Får man fråga vilket land du bor i?

Tack, det hoppas jag med. :)
  • anina

Hej tjejer.

Är det någon av er som blivit typ deprimerad under ruvning? Jag börjar gråta helt plötsligt och känner att allt är skit. Jag borde ju vara glad som ruvar. Det är ju en positiv sak. Jag är bara på RD 3 så det borde inte vara symptom. Kan det bero på lutinus? Levt med depression i ca 17 år, men det här känns som nåt annat. Eller kan det vara mensen som år på gång...?

Har en gammal bekant som snart ska föda. Hon lägger upp bilder heeeela tiden på den arma magen. Idag började jag gråta när jag såg en bild. Vet ni vad det roliga med det hela är? Hon och hennes pojkvän firade 1 år tillsammans häromdagen.

Nej jag är inte bitter, haha.

Kram på er. Hoppas ni har en bra helg. Jag ligger i sängen med ?mensvärk? och lipar.

• anina
    My102 skrev 2018-08-24 19:52:07 följande:

Jag hade jätte ont efter insättning, hade ont innan också men efter blev jag väldigt svullen och hade ont, spenderare 4h på tåg hem också, katastrof när det enda jag ville va att knäppa upp jeansen :S. Lutinus går jätte bra att stoppa upp med fingret, som en tampong ungefär. Jag använde tom glidmedel vissa ggr för det var så förbannat torrt när nere och fick kämpa för att få in den. Var generellt svullen. Du behöver inte ligga ner efteråt, jag tog två st på jobbet så det är bara att va som vanligt.

Trevliga tider :)

Tack för ditt svar. :)

Jag minns inte alls att jag haft så här ont tidigare. Fast oftast får jag mensvärk 7-10 dagar innan mensen kommer så det kan ju vara den vanliga värken som jag blandar ihop med fet.

Vad bra, jag gillar inte alls den där hylsan. :) ja visst är det jobbigt, hon stänger igen som en mussla när jag ska stoppa in den, haha.
  • anina
    anina skrev 2018-08-26 11:53:38 följande:

Hej tjejer.

Är det någon av er som blivit typ deprimerad under ruvning? Jag börjar gråta helt plötsligt och känner att allt är skit. Jag borde ju vara glad som ruvar. Det är ju en positiv sak. Jag är bara på RD 3 så det borde inte vara symptom. Kan det bero på lutinus? Levt med depression i ca 17 år, men det här känns som nåt annat. Eller kan det vara mensen som år på gång...?

Har en gammal bekant som snart ska föda. Hon lägger upp bilder heeeela tiden på den arma magen. Idag började jag gråta när jag såg en bild. Vet ni vad det roliga med det hela är? Hon och hennes pojkvän firade 1 år tillsammans häromdagen.

Nej jag är inte bitter, haha.

Kram på er. Hoppas ni har en bra helg. Jag ligger i sängen med ?mensvärk? och lipar.

Hittade detta om lutinus:

?Patienter med depression i anamnesen ska övervakas noggrant.?

Kanske är lutinus då.
Svar på tråden IVF våren 2018