• S91

IVF våren 2018

Mariana79 skrev 2018-02-21 06:58:04 följande:

Åh vad spännande då är du på G nu - underbart :)

Det gick jättebra igår ett fint 5'dagars tillbaka och 3 i frysen. Vi har aldrig fått till frysen förut så det är helt fantastiskt. Jag har bestämt mig för att sluta oroa mig och va nervös för allt. Jag fullkomligt har sönder mig själv med noja. Så varje dag ska jag nu försöka vara i nuet och om jag tänker på framtiden så är det bara positiva tankar. Jag orkar inte med mig själv annars! Lycka Till!!!

Vad skönt att det gick bra med återföringen och att det blev några till frysen <3 grattis!!
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-21 06:42:02 följande:

Jag går via RMC i Linköping och är väldigt tacksam att de har öppet på lördagar. Två gånger har det fallit sig att vi har gjort plock eller återföring på en lördag.

Har du fått utslag ännu?

Jag var på vul hos min hemortsläkare för att se vart jag är i ägglossningen. Slemhinnan var 7,7 mm och ägglossning var på g. Fick utslag redan igår så det var endast en äggblåsa. På måndag blir det återföring med vår enda blasto i frysen.

Åh vad skönt att du är på g igen!! Nu håller vi tummarna att det går hela vägen denna gång!! :)
  • S91
    AgnetaR skrev 2018-02-20 21:42:34 följande:

Hej!

Härligt och läsa om alla positiva resultat, är så glad för er skull!!!

Idag fick vi en kallelse till vårt första besök på ivf kliniken.

Vilket känns väldigt skönt för oss att det ändå gick relativt snabbt för oss, säker för vår ålder. Jag är 35 och min sambo 40.

Jag kokar av nervositet... Skulle någon av er kunna hjälpa mig med i detalj hur ert första besök var och vad ni pratade om och vilka undersökningar.

Vet att allt är individuellt men lite mer fakta än de allmänna infoblad vi fått skulle lugna mig.

Önskar er all lycka och tack på förhand!

Hej och välkommen :) menar du första besök som vid utredningen eller första besöket när man startar upp inför behandlingen?
  • S91
    Saarah91 skrev 2018-02-21 15:40:14 följande:

Usch då, krya på dig! Samma här. Var alldeles för många blåsor, ingen överstimulering som gjort att jag mått dåligt, men varit lite svullen om magen. Så blir väl någonstans i slutet på amars/början på april för mig med. Nu kan jag ha missat detta från tidigare inlägg, men hur många ägg frös de ner för dig?

Tack!

Ja det verkar ju hända ibland, att man svarar lite väl bra på hormonerna ;)

De frös ner 7 st 5-dagars blastocyster och skulle odla vidare några till men inte säkert de skulle klara sig. Men är jättenöjda med 7 såklart :) vi plockade 38 blåsor och det var ägg i 18 av dem.

Har du fått veta hur många de kunde frysa för er? :)
  • S91
    Asteria skrev 2018-02-22 09:16:38 följande:

Tacksam för feedback! Hade första VUL igår (sprutdag 6) och hade strax under 30 äggblåsor. De flesta var runt 8 mm, tre stycken mellan 10 och 14 mm. Eftersom jag gör ultraljud på hemorten ville hon inte svara på frågor som rör min behandling. Efter ett kort samtal från henne till kliniken skulle jag fortsätta med samma dos, nytt ultraljud imorgon (sprutdag 8). Vad tror ni, är det inte väl små för att vara sprutdag 6? Någon som vet hur många små som brukar utvecklas vidare (förstår om det är omöjligt att svara på). Ahh, känner mig lite stressad :(

Hade mina största runt 11 mm på 6-dagars VUL och fick ändå sänka dosen pga många blåsor (50-60). Oroa dig inte, i värsta fall får du spruta lite längre för att de mindre skall komma ikapp. 14 mm är inte litet för första VUL :)
  • S91
    Anonym (Arie) skrev 2018-02-22 09:03:09 följande:

Måste fråga er, är det någon chans att lyckas med ivf om man har regelbunden ägglossning och mannen har utmärkta spermier? Vi har försök 1,5 år och prickat varje ÄL....

Hej! Även om allt ser perfekt ut så finns det saker man inte kan undersöka. Exempelvis rörligheten i äggledarna. Du kan inte veta om dina äggledare fångar upp ägget och för det ner i äggledaren där det ska möta spemrierna. Då spelar det ingen roll att det är passage i äggledarna. Vissa män har trubbiga spermier och då kan inte dem penetrera igenom äggets vägg och befrukta, hur bra kvalitet det än är på spermien i sig. jag tror inte man ser det på ett vanligt spermatest utan då måste man titta på spemrierna närmre. Man kan ha lättare typ av endometrios utan vidare symtom och det syns inte förrän man öppnar buken med titthål och då kan ägget ha svårt att fästa i livmodern pga ärr. Så det enkla svaret på din fråga är att ja, det är större chans att lyckas med ivf då man befruktar och ägget delar sig utanför innan man placerar det i livmodern när slemhinnan är i perfekt fas. :) lyssna på ivf-podden! De förklarar jäääättebra där om alla faktorer som bidrar :)
  • S91
    Saarah91 skrev 2018-02-22 14:49:33 följande:

Superbra resultat ju. Håller tummarna för dig! De ringde precis från Sahlgrenska och det frös bara ner 2st blastocyster.. jag har verkligen inte turen på min sida i denna resan om att bli gravid.. Hoppas verkligen slippa gå igenom den första delen igen..så nu får man vänta in mensen och sen ägglossningen därefter, så runt vecka 15-16 blir insättningen. När blir det för dig? Minnet är bra men kort, men hur kommer det sig att du får göra IVF? Är det något som är ?fel? eller har det bara inte tagit sig naturlig väg?

Men åh! Förstår att du är besviken när det var så många befruktade.. men man får se det så att det faktiskt är få förunnat att få något till frysen alls, speciellt fina blastocyster som vi fått. Hoppa nu de klarar att tinas och är riktiga kämpar. :) det måste vi tro! Vecka 15-16 när blir det? Jag kch veckonummer haha

Jag väntar på en "ingreppsblödning" efter plocket, den kan man visst inte tablettstimulera på så jag får snällt vänta till cykeln efter det och är ganska oregelbunden tyvärr så vet inte om jag får stimulera igång den också med typ provera. Men någon gång i april lär det bli :)

Ska ringa kliniken när den första blödningen kommer.

Jag har pcos och är opererad i buken som bebis pga medfödd sjkd och som 14-åring pga en cysta som snodde sig runt tunntarmen. Så troligen barnlös pga ärrvävnad kring äggledarna. Finns passage dock men det hjälps ju inte när det inte rör sig där inne ;)
  • S91
    Sommarhopp skrev 2018-02-23 23:46:54 följande:

Ni som redan har sprutat en hel omgång. Hur mådde ni de sista dagarna innan äggplock? Jag har Äp på måndag och börjar bli riktigt nervös att äggen redan släppt. Har inte alls lika ont i magen länge som för några dagar sedan, älsekretet finns inte längre kvar och temperaturen har gått upp sedan 2 dagar. På samma dsg som jag alltid har ägglossning utan sprutor. Jag vet att man egentligen inte ska tempa när man gör ivf eftersom man tillför så mycket hormoner, men min tempkurva ser exakt ut som den gjort alla andra cykler. Och jag har inte förändrat dosen på gonal sedan jag började. Har stått på 300 hela tiden. Sprutdag 10 idag. Kan någon gr mig lite hopp att der här är normalt? Jag trodde jag skulle må sämre de sista sprutdagarna inte bättre....

Jag hade exakt samma sista dagarna, värken avtog osv. Äggen SKA inte lossna, om man inte typ tar ovitrelle fel eller missar att orgalutran. Sen var det ju någon här som hade varit med om att alla blåsor försvann och jag förstår din oro men som sagt jag kände exakt samma och sprutade 12 dagar. Du ska ju ta din äglossningsspruta ikväll så snart är det ju dags :) oroa dig inte, äggen är kvar!
  • S91
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-25 08:05:53 följande:

Suck, där kom mensen... Har haft småblödningar sen i torsdags. Igår ökade det och idag kom mensen. Bortsett från hormonbehandlingen så var det bim idag...just nu känner jag ingenting. Trodde jag skulle känna mig förstörd, men det kommer nog när jag ringer kliniken och måste säga det högt.

Beklagar verkligen :( är det direkt på allt från början som gäller eller hade ni något fryst? Massor med kramar <3
  • S91

[quote=78500378][quote-nick]lyckobubblor skrev 2018-02-25 08:09:49 följande:[/quote-nick][/quote]

Stort grattis!! :D

Svar på tråden IVF våren 2018