• Akira Öken

IVF våren 2018

Inalina skrev 2018-05-30 12:27:23 följande:

Äntligen är vi igång igen! :)

Var på första UL idag på dag 7, och har denna gången kört 'dubbeldos' från förra gången, Gonal F 300ie. Ultraljudet visade på 12 äggblåsor och jag är SÅ glad över detta!! var väldigt nervös att jag knappt skulle ha några ägg liksom förra gången!

har knappt haft några känningar alls av Gonal F och minns att förra gången var jag både hormonstinn, hade en huvudvärk from hell och var väldigt uppblåst (i magen;))

På måndag åker jag till kliniken i Prag och förhoppningsvis går allt som på räls denna gången..

Låter ju väldigt lovande! :)
  • Akira Öken
    anina skrev 2018-05-29 21:43:57 följande:

Whaaaaaat? Men det är ju helt sjukt. Tänker på dig.

Inte för att pengarna kanske är det man tänker på nu för du måste må så dåligt, men de räknar väl inte detta som ett försök nu? De måste ju ersätta era kostnader plus ersättning för sveda och värk.

Vi kommer att få ett nytt försök. Eventuell ersättning får vi ansöka om själva genom Löf patientförsäkring.
  • Akira Öken
    LillaAw skrev 2018-05-29 19:10:16 följande:

Men herregud! Kan knappt tro detta är sant :( vad är detta för klinik? Hur ska de kunna gottgöra detta..

Det går förstås inte att gottgöra, men vi får ett nytt försök.
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-06-01 12:04:26 följande:

ja man är ju en bit på vägen!

Vad händer med dig nu efter klinikens miss? verkligen mardrömsscenario med allt man går igenom, helt sjukt... tänker på dig ska du veta!

Tack för omtanke! Vi kommer att få göra ett nytt försök i slutet av sommaren.

Vi har varit på möte med två chefer för kliniken. De har förklarat och vi har fått möjlighet att framföra våra synpunkter. Upptäckte att ytterligare ett fel hade begåtts gällande felaktig ordination under behandlingen. Vi har krävt att få ta del av utredning och anmälan av det inträffade.
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-06-04 20:35:32 följande:

Ok bra om ni i alla fall får känna er hörda och att det blir ändring hos dem. förhoppningsvis kan ni påverka så detta inte händer något annat par framöver. 

Kram och hoppas det känns lite bättre nu

Tack!

Stort lycka till imorgon!
  • Akira Öken
    lillatrollet85 skrev 2018-06-13 07:53:31 följande:

då vi har lite andra planer i helgen. valde mannen att vi skulle tjuvtesta idag... har ju inte testdag förrän på söndag... dag 18 (innan har vi alltid haft dag 15?!)... men... han ville förbereda sig mentalt om de skulle visa negativt, då har vi en chans att bryta ihop innan...

men asså... vågar inte hoppas alltför mycket... men de va "gravid 2-3 veckor".... känns konstigt.. kan de stämma?! är de sant?! ja.. nu får vi hålla tummarna att de fortsätter stå PLUS även på söndag..

önskar alla en bra onsdag! <3

Vilka fina nyheter! Grattis!
  • Akira Öken
    Jennifer79 skrev 2018-06-16 00:16:02 följande:

Hej!

Då jag haft mensliknande blödning i 2 1/2 dag så gjordes ett ultraljud 45min innan äggplock, det visade endast 5 äggblåsor o vi råddes fundera över om vi skulle avbryta eller köra på. De varnade oss att det kan bli så att inga blir befruktade eller klarar sig så långt att de kan frysas. För sätta in visste vi att vi inte kunde då blödningar kommit o slemhinnan var för tunn. Men vi var beredd på ägguttag och glada att det var iaf 5 blåsor. Jag trodde o var säker på att allt var förlorat. Visst var vi ledsna över situationen och rädda att vi slängde pengar i sjön! Men vi ville ändå inte avbryta o gå tomhänta därifrån.

Vi valde ägguttag o blev omhändertagen väl! Själva äggutaget kändes bra, inget smärtsamt och det gick snabbt då det bara var 5 blåsor.

När hon var klar sa hon att jag redan ägglossat, alla blåsor var tomma! Hon förstod inte själv hur det gått till o hur jag kunde blöda så snabbt.. Det kändes ledsamt och snopet! Min pojkvän grät, jag kände mig bara tom. Jag tänkte oxå på de 37 000 kr som inte ledde till någonting o tänkte på att vi måste betala ett nytt försök i augusti.

Vi var kvar på kliniken hela dagen ca 6 timmar. Vi talade med läkaren som själv inte förstod hur detta kunde hända, hon hade tom berättat allt för verksamhetschefen som beslöt att vi skulle få ett nytt försök gratis. Sån lättnad, då kunde vi vara ledsna över situationen men slippa vara oroliga över pengar. Vi pratade och beslöt oss om ett nytt försök. Hon tycker vi ska köra långa behandlingen nu, då har de bättre koll på ägglossningen. Så vid nästa mens är det tänkt att jag ska börja med nässpray dag 18. Nu är jag dock orolig den ska komma för tidigt så jag inte kan börja med spray nästa mens. Jag är orolig för biverkningarna oxå. Jag har varit nedstämd hela veckan, känns tomt o som att tiden rinner iväg! Fyller 39 i höst.

Kram Jennifer

Usch vad ledsamt! Fick ni ut 5 ägg? Det kan ju ännu finnas en chans att det blir något av dem i så fall. Låter rimligt att de ger er ett nytt försök.

För mig har långa protokollet fungerar bra. Vid de två första försöken lossnade äggen för tidigt. Under första behandlingen mådde jag rätt dåligt av sprayen. Andra gången mådde jag bättre.

Har ni stöd? Kan annars vara en bra idé. Det brukar finnas kuratorer kopplade till klinikerna som man kan få komma till.
  • Akira Öken
    Regnbågens färger skrev 2018-06-18 19:54:23 följande:

Hej igen!

Vi testade negativt i lördags efter försök 2, frun fick mens 2 dagar innan test exakt som förra gången *suck*

Tråkigt men sant. Sommaruppehåll. Sen en ny omgång långt protokoll pga endometrios.

Det var inte vår tur denna gång heller. Men man hoppas ju på att det ska ta sig på de landstingsfinansierade försöken för sen blir det riktigt svettigt:( både känslomässigt o i plånboken .

Lycka till ni andra! Kram från oss

Tråkigt att höra!

Kram
  • Akira Öken
    Anonym (BaKu) skrev 2018-06-21 20:17:11 följande:

Så otroligt rädd nu. Har börjat blöda... Än så länge är det inte så mycket, men det skrämmer mig extremt. Efter allt vi gått igenom så borde vi slippa det här. Försöker läsa överallt och visst så behöver det inte vara så farligt, men är ju van vid dåliga nyheter så tankarna är ju redan vid värsta scenariot. Och nu är det midsommar så får ju inte komma in någonstans om inte det blir värre. Hade precis skjutsat iväg mannen så är ensam hemma. Han är påväg hem nu...Men tar lite tid...kände att jag behövde skriva här... Ni tjejer vet ju hur jobbig den här resan är och hur skrämmande allt är...

Förstår din oro! Men som redan skrivits, det är vanligt och normalt med blödningar. Har dig i tanken. Har mannen kommit hem?

Kram
  • Akira Öken
    Elcca skrev 2018-06-25 20:08:06 följande:

Hej!

Ny här på sidan och hittade till denna tråd! Jag och min sambo påbörjade våran ivf-resa i oktober förra året. Efter ett hemskt äggplock där jag blev överstimulerad fick vi två cystoblaster till frysen. Satte in ett i april som slutade i tidigt missfall och ruvar just nu på det sista. Är inne på RD 2, och har sedan imorse haft rosa/beiga flytningar. Kommer endast på pappret när jag går på toa, så det är inte mycket. Men man blir ju så jävla nojig för allt. Är ju förtidigt för både mens och missfall. Skulle det kunna vara en nidblödning? Någon som känner igen detta?

Hej! Det kan absolut vara en nidblödning. Hoppas på det!
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2018-06-26 09:32:51 följande:

Idag känns det kämpigt... Vägen som redan känts så otroligt lång och svår med över 3 års aktiva försök där alla vännerna har hunnit få både första och andra barnet.. Vi har lite avvaktande sagt att vi inte har någon brådska och det är klart att vi vill ha barn någon dag.

Ingen har vetat om tårarna som kommit varje månad då mensen visat sig, och ingen förstår vår längtan efter ett plus som verkat vara helt omöjligt för oss att få.

Nu i fredags fick vi äntligen ett plus för första gången i vårt liv. Så glada och chockade och försiktigt förväntansfulla. Det höll bara i 2 dagar innan blödningen kom  

Känner mig så rädd att det inte kommer gå hela vägen någon gång, eller att jag helt enkelt inte kommer orka gå igenom fler IVFer. Har två blastocyster i frysen men det finns ju inga garantier överhuvudtaget. Ledsen för deprimerat inlägg, tror det är först nu jag känner att jag kan sörja ordentligt. kram på er alla

Ja, den känslan! Känner så väl igen den. Så ledsen för er skull. Om det känns rimligt, ge inte upp! De flesta lyckas trots allt till slut. Stor kram
  • Akira Öken
    My102 skrev 2018-07-06 11:47:43 följande:

Hur mycket betalar ni för FET? Ni som får via landsting, betalar dem ett FET åt er och det räknas som behandling nr 2 eller hur funkar det? Någon som vet?

Vi får från kommunen och av dem får vi två behandlingsförsök där FET räknas som behandling nr 2. Det känns lite snopet eftersom en hel behandling kostar ca 32000 kr och ett FET 15000 kr i bästa fall. (Nu är jag väl tjurig med tanke på att många ändå betalar allt själv) Jag känner att jag i den här situationen inte vill va dum. Hur skulle ni ha gjort? Vi har ingen aning om vi ens får sätta tillbaka något men jag tänker att vi betalar FET själv och behöver vi en by behandling så får kommunen stå för det. Jag känner att vi vinner mest på det ekonomiskt. Eller vad tror ni? Sambon vill typ vänta å se tills den dagen vi vet om vi kan sätta tillbaka nåt, eller tills kliniken öppnar igen för att rådfråga så han har jag ingen nytta av just nu :P

Hej! I Stockholm läns landsting (åtminstone på Huddinge sjh) ingår samtliga återföringar av embryon som de (max) 3 IVF-behandlingarna förhoppningsvis resulterat i. Vilket landsting tillhör ni? I ert fall skulle jag ha börjat med att kolla deras riktlinjer för assisterad befruktning.

Jag förstår att du vill veta vad ni kan förvänta er.
  • Akira Öken
    Anonym (Lo) skrev 2018-07-06 11:57:38 följande:

Jag hade betalat fet själv och låtit landstinget betala för ivf:en eftersom det skiljer så mycket i pris. Bättre att ha frysen full när man måste börja betala allt ur egen ficka.

Jag är inte helt säker, men har förstått det som att man inte får påbörja en ny IVF-behandling på landstingets bekostnad om man har befruktade ägg i frysen från landstingsbekostad IVF. Men det kan säkert skilja sig åt mellan olika landsting. Läste att de har olika riktlinjer men att ett arbete pågår (har pågått) för att öka likställigheten i landet.
  • Akira Öken
    Hormonkarusellen skrev 2018-07-14 21:28:27 följande:

Efter massor gråt över rosa flytningar åkte vi och köpte test... det är någon där <3 håll nu alla tummar att flytningarna inte blir mer rosa, utan att den får stanna!

Fler som fått rosa flytningar? Äter progynon och tar lutinus, så tänker att det kan påverka? Hoppas nu detta går vägen!!!<3

Grattis! Håller tummarna!
  • Akira Öken
    Hormonkarusellen skrev 2018-07-17 12:35:21 följande:

Tyvärr gick det inte vägen. De rosa föytningarna blev blod och slem och allt äcklig man inte vill vara med om. Blandat med lutinus.

Har försökt få svar från gyn på den klinik jag hänvisas till medan min egen är stängd, men de kan inte svara på hur jag ska göra med medicinen, de vet inte ens vad det är för medicin utan läser innantill på FASS....

men visst måste det enda rimliga vara att stoppa medicinen nu när jag blöder upp binda efter binda, för tredje dagen?

Instruktionen jag fick med mig var - plus - fortsätt äta medicinen och ta lutinus - minus - sluta genast med medicinen. Missfall måste väl vara samma som minus? Sluta, låt stackars kroppen fylla på med gravidhormoner under missfall...

Hur hade ni gjort?

Ska ta ett test till nu, bara för att se så det inte blivit starkare i alla fall, men detta är fullständigt orimligt att det är något annat än missfall...

Fy vad tråkigt och vad ledsen jag blir för din skull. :(

Även om det känns ovärt, hade jag fortsatt med medicinen tills jag fått annan info.
  • Akira Öken
    Hormonkarusellen skrev 2018-07-30 23:46:04 följande:

Här råder kaos, efter nästan två veckor av sörjande över missfall, och slåss för att få en tid för vul - i och med att jag skulle ta både lutinus och progynon så länge jag är gravid, så behövde jag ju få missfallet bekräftat. Men på ultraljudet syntes en graviditet 5+5, precis som det borde....!! Vad som orsakat sådana blödningar vet jag inte, men något växer i alla fall. Fick en chock och sa bara tack och gick från ultraljudet med min lilla utskrift... haha.

Idag ska det vara 6+2 och nog visar kroppen tecken i alla fall, brösten som brukar vara obefintliga Är som kanoner! På torsdag kan vi ringa kliniken när de öppnar och få tid för undersökning igen , efter den känns det kanske npgot säkrare - då kommer man ju kunna se hjärtat om allt fortsatt som det ska <3

Så just nu försöker vi vara glada för en ljus framtid, efter att ha sörjt ett missfall veckan innan... kaos kaos, men just nu blåser vinden åt rätt håll. Håll era tummar för att det kan få fortsätta så!!

Fantastiskt att höra! Stort grattis!
Svar på tråden IVF våren 2018