• LilV

IVF våren 2018

mileythebunny skrev 2018-01-12 15:59:59 följande:

Hej!

Vi gör vår första behandling nu på rmc i Malmö, roligt att höra från fler som också går där. Har också det långa protokollet, med Synarela, och idag är sprutdag 10. Vi kommer förhoppningsvis göra äggplock någon gång i slutet av nästa vecka, ska på ul 2 imorgon bitti...

Lycka till med ert andra försök!

Vi går också på RMC i Malmö :) Hur är det att köra långt protokoll? Körde kort med gonal -f första och ska köra kort med menopur nu andra försöket som vi påbörjar nästa vecka.
  • LilV
    Regnbågens färger skrev 2018-01-14 08:09:26 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in i denna tråd ????

Vi är ett gift par ( två kvinnor ), som börjar vår IVF resa idag , långt protokoll.

Vi börjar med nässpray och går på RMC i Malmö!

Min fru som ska bära barnet fyller 36 i feb.

Tålamod har dock krävts från dag ett i denna karusell.

Vi började utredning i Växjö i dec 2016.

Vi var väldigt taggade och det första som hände var att de hittade en jätte myom, muskelknuta på min frus äggstock o detta krävde en operation.

Efter lång väntan på bara remiss till operation så var det iaf dags!

Operationen gick bra men blev större än väntat, så istället för att ?vila? upp livmodern i 3 mån blev det 6. ????

I sept skickades remissen från Växjö , fick äta levaxin o prova oss fram för rätt värde , sköldkörtel värde.

Den 18 dec träffade vi kurator, läkare o koordinator i Malmö.

Allt gick bra, jag var dock jätte nervös inför kuratorn. Känns nog konstigt för de flesta att bli ?granskad?.

De såg att min fru hade en sk. Chokladcysta o trodde ev det var endometerios. Därav kör vi långt protokoll ????

Nervöst o spännande på samma gång. Hoppas verkligen på ett barn men vågar inte hoppas för mkt ..

Lycka till alla, o ursäkta för lite långt inlägg??

Välkommen :) Ja, man slits lite mellan hopp och förtvivlan i den här processen. Håller tummarna för att 2018 blir ett riktigt bra år! (Går också på rmc Malmö och blir precis som din fru 36 i år)
  • LilV
    mileythebunny skrev 2018-01-15 19:10:16 följande:

Så roligt med fler skåningar! Jag tror den största skillnaden mellan det korta och långa protokollet är just att det är lååångt... Det tar två månader istället för en. Vi började officiellt behandling den 25/11 och ska inte göra ägguttag förrän nu denna veckan. Från den 25/11, som var min cd1, fick vi vänta tre veckor och börja spraya på cd21. Sedan sprayade vi i 19 dagar innan vi började med Gonal-f-sprutorna. För mig kändes den väntan som en evighet och att få börja spruta på cd2-3 låter som en lyx.

Nedregleringen kan ju också ge lite biverkningar. Jag har hört att tre veckors nedreglering är som tre års klimakterieutveckling. Jag har dock mest haft vallningar och huvudvärk.

Har du börjat med Menopur än? Hur tycker du den skiljer sig från Gonal-f?

Inväntar fortfarande mensen, borde komma i veckan så då kör jag igång med menopur :) Hoppas på något till frysen den här gången! Ouff, klimakteriet låter tufft, har en kollega som går igenom det och hon rådde mig att aldrig bli 50 :/ Vad skönt att det snart är dags för ägguttag då :)
  • LilV
    Resan skrev 2018-01-16 20:39:47 följande:

Hej!

Är det någon som tar/har tagit Fyremadel istället för Orgalutran? Enligt instruktionen rekommenderas det att den tas i låret. Jag vill hellre att den tas i magen som den andra sprutan. Orgalutran tar man ju i magen och jag tänker att det borde vara ok med Fyremadel också ?

Jag fick Fyremadel istället för orgalutran första försöket och tog den precis enligt instruktionerna för Orgalutran. Det här med låret såg jag ingenstans, är nog inte bra på att läsa ordentligt :)
  • LilV

Blanda menopur, vilken pärs! Så pilligt :/ Ngn liten droppe hamnade utanför = panik! Nu är den redo iaf, vid 22.00 tar jag första sprutan.

• LilV
    mileythebunny skrev 2018-01-19 18:59:27 följande:

Lycka till, kommer att gå superbra!

Tack! :)
  • LilV

Då var det dags för äggplock 2 på måndag :) Läkaren bytte spruta och sänkte dosen inför den här omgången med förhoppningen om att det skulle resultera i lite färre ägg. Men min kropp verkar inte riktigt haja det för såg på VUL ut som att det skulle kunna bli fler ägg den här gången. Fick ta blodprov imorse för att se om det fanns risk för överstimulering, men såg bra ut än så länge iaf. Håller tummarna för att allt ska gå bra! Skönt att bara ha 3 sprutor kvar att ta också, även om det funkar bra att ta dem är det ju inte skitkul :(

• LilV
    Yammamamma skrev 2018-01-31 11:05:29 följande:

Tänkte bara uppdatera att strecken blev starkare imorse. Det är tydlig .

Första gången under de här jobbiga åren (4 IVF + FET), är jag faktiskt gravid. Helt overkligt.

Sedan får man se om det håller...men nu vill man bara vara glad en stund. 

Grattis!
  • LilV
    zuces skrev 2018-02-07 14:08:30 följande:

Idag på ruvardag 11 med ett 2-dagars embryo <3 första försöket, kan inte förstå att vi äntligen har lyckats!!!!

Grattis!! :D
  • LilV

IVF 2 (kort protokoll, Menopur) gick tyvärr inte vägen för oss. Inget till frysen varken första eller andra försöket. Har nu väntat en cykel, om 20 dagar testar vi långt protokoll (Bemfola). Att inte lyckas med andra försöket kändes inte lika tungt som med första och efter en månads vila är jag nu taggad att prova igen. Bara lite orolig på hur kroppen ska reagera på nässprayen :/ Hur har ni som kört långt protokoll känt er?

• LilV
    Ellencassandra skrev 2018-03-23 11:29:13 följande:

Jag fattar ingenting. Tog ett test. Jag e gravid. Va???? Eller har jag sett fel. Skakar

Grattis!! Det ger mig hopp :) Det är konstigt på något sätt, när vänner som försöker bli med barn ?helt vanligt? lyckas bli gravida kan jag bli stressad. Som att det minskar mina chanser. Men när ngn som håller på med IVF lyckas är det precis tvärtom. Då känns det som att mina chanser ökar.
  • LilV

Så underbart med alla plus! Ger mig styrka nu när jag och min sambo påbörjar försök 3 (långt protokoll) i veckan.

• LilV
    Percafluviatilis skrev 2018-04-07 08:31:35 följande:

Ni som tagit menopur istället för gonal f, hur har era biverkningar varit? Börjat förhoppningsvis med sprutor på måndag. Har stimuleringsperioden varit lång? Hade bara 7-8 sprutdagar på gonal f och undrar om det kommer bli längre nu.

Jag upplevde ingen större skillnad på Gonal och Menopur. Lätt huvudvärk några dagar med båda :)
  • LilV
    Anonym (Floppy) skrev 2018-04-12 22:33:41 följande:

Ni som gör långa. Biverkningar, har ni några? Av spray eller sprutor?

Angående jobb. Jag har precis bytt och är på provanställning. Här sagt att jag har läkarbesök och hoppas bara jag inte blir uppsagd pga frånvaron...

Är inne på 9:e dagen med Synarel nu. Humöret är som vanligt, men är trött (kan också vara pollen) och de senaste 2 dagarna har magen börjat krångla lite. Annars mkt mindre biverkningar än jag förväntade mig :) Men ska ju spraya fram till den 25 april, så det kanske kommer mera...
  • LilV
    Anonym (Floppy) skrev 2018-04-15 15:52:20 följande:

Baku: ingen frukost? Jag var tillsagd att inte vara fastande.

Jag har också fått instruktioner att vara fastande från midnatt (tror jag) när jag har haft äggplock på morgonen.
  • LilV
    Frax skrev 2018-04-22 07:05:49 följande:

Jag har sen länge registrerat min mencykel i en app, enligt den ska jag ha min mens på mån. Jag har testdag på ons. Jag brukar vara rätt regelbunden och hade utan ivf säkert haft mens på mån men hur är det nu? Förutsatt att jag inte är gravid (vilket jag såklart hoppas.. ) borde jag få mens på mån el är allt rubbat med tanke på alla sprutor och lutinus jag tar? Ngn som vet hur det funkar?

Jag har gjort 2 IVF och båda ggr har mensen kommit på testdag, alltså några dagar senare än vanligt. Sen kan min cykel diffa några dagar ibland annars också iofs. Men tror att Lutinus kan skjuta upp mensen lite? Håller tummarna för att din mens varken kommer på måndag eller onsdag utan att du istället går ett fint plus! :)
  • LilV
    Asteria skrev 2018-04-21 18:34:18 följande:

Var på brunch idag, en kompis berättade att hon och hennes kille ska ha barn. De har inte gått igenom hela IVF-grejen, men vet att det inte gått på första försöket direkt. Men ändå, kunde (nästan) inte känna någon glädje för deras skull. Mest bitterhet. Varför gör hela den här processen en till den här personen? Skäms över mig själv, känner mig nere, helt utan anledning. Det är ju inte så att andras lycka minskar mina chanser. Och jag vill vara en bra vän som finns där när det viktiga händer. Men hur gör man...

Det där är skitsvårt! En av mina bästa vänner började försöka bli med barn ett tag innan vi gjorde vårt första IVF. När vi var uppe i försök 2 berättade hon att hon var gravid. Det var absolut en dubbel känsla. Blev jätteglad för deras skull, men det fanns absolut också ett sting av bitterhet där. Det går lite upp och ner för mig. Vissa dagar kan jag glädjas oerhört för andras skull och tycker det är så mysigt att hänga med kompisars barn. Andra dagar är mörka och jag bävar för att ngn mer ska berätta att de väntar barn för jag vet inte om jag kan ta emot det på ett bra sätt.

Och det där du skriver om att andras lycka inte minskar dina chanser, precis så känns det för mig ibland. Om ngn annan blir gravid ?försvinner? en chans. Helt ologiskt såklart, men känslor följer ju sällan logikens lagar. Jag tänker att man både kan bli väldigt glad för ngn annans skull och samtidigt jävligt ledsen för sin egen skull.
  • LilV
    Frax skrev 2018-04-25 04:58:30 följande:

Kl är 04.45 morgonen för vår testdag och jag kan inte hålla mig längre (håller på att kissa på mig...) så smyger upp och testar. Svinorolig för att göra fel.. men direkt kommer två streck! Kan inte tro det! Jag är gravid för första gången i mitt 37 åriga liv!!

Grattis!!
  • LilV
    Frax skrev 2018-04-25 04:58:30 följande:

Kl är 04.45 morgonen för vår testdag och jag kan inte hålla mig längre (håller på att kissa på mig...) så smyger upp och testar. Svinorolig för att göra fel.. men direkt kommer två streck! Kan inte tro det! Jag är gravid för första gången i mitt 37 åriga liv!!

Grattis!!
  • LilV
    Akira Öken skrev 2018-04-26 17:37:57 följande:

Idag är första dagen på min fjärde IVF-behandling. Började i morse med Synarela, som jag ska spraya med två gånger om dagen fram tills jag får en blödning.

Är det fler i tråden som sprayar?

Hur är det för er?

Jag har sprayat 3 ggr om dagen sen 5 april. Igår började jag med sprutor (Bemfola) och gick då samtidigt ner till två sprayningar per dag. Första två veckorna med sprayen gick lätt, nästan inga symptom. På typ dag 15 började jag få huvudvärk, känna mig trött och sliten och typ ?åksjuk? och så känner jag fortfarande. Hoppas att det ska lätta snart :) Första VUL 2/5!
Svar på tråden IVF våren 2018