• Anonym (BaKu)

IVF våren 2018

FrökenBlåklocka skrev 2018-01-31 06:57:33 följande:

Får se hur de blir med mig. Rädd för eventuella humörsvängningar då jag jobbar med folk som redan drar mig på nerverna rejält. Men får väl jobba hemma om det skulle bli för tungt. Oavsett är de ju värt målet i slutet av allt!

Ja, det är ju så man får försöka tänka. Imorgon är det ultraljud så då får man ju se om det åtminstone ser bra ut så här långt. Känns som ett viktigt delmål så man orkar vidare.

Humörsvängningar har jag inte känt av. Har varit lite blödig, men det är jag ganska ofta så kanske inte alls har med sprutorna att göra
  • Anonym (BaKu)
    Yammamamma skrev 2018-01-31 11:05:29 följande:

Tänkte bara uppdatera att strecken blev starkare imorse. Det är tydlig .

Första gången under de här jobbiga åren (4 IVF + FET), är jag faktiskt gravid. Helt overkligt.

Sedan får man se om det håller...men nu vill man bara vara glad en stund. 

Stort grattis!
  • Anonym (BaKu)
    8992 skrev 2018-01-31 16:17:20 följande:

Imorgon är det dax för vårt första besök på rmc. Är nervös så jag spricker! Förutom hälsodeklarationen vi fått att fylla i, vad mer får vi inte glömta ta med? Vad bör jag förvänta mig av besöket? Gynundersökning/vul? Frågor jag bör ställa? Hoppas någon har lite svar :)

Har du inte fått någon annan info så minns jag inte att vi hade något annat med. Räkna med gynundersökning, men kan säkert se olika ut. Det enda råd jag riktigt kan ge är att våga fråga om något är oklart eller så. Anteckna gärna också för det är mycket information och känslor samtidigt. Lycka till!
  • Anonym (BaKu)
    FrökenBlåklocka skrev 2018-01-31 20:25:31 följande:

Då var vi igång på riktigt! Första sprutan tagen precis och trotts att svetten lackade å nervositeten var hög gick det bra.

Nu är de bara köra på!

Härligt! Själv ska jag alldeles strax ta min första Orgalutranspruta...
  • Anonym (BaKu)
    linsen79 skrev 2018-01-31 21:02:30 följande:

Hej alla!

Har varit och nosat lite här i tråden och ställt några frågor men har nog inte riktigt presenterat mig. Och nu är jag redo att kasta mig in här!

Börjar förbereda mig för sprutomgång och äggplock nr 2. Kör korta protokollet igen. Förra gången fick jag ut 13 ägg, varav 12 var mogna. Tre av dem blev fina embryon. Ett tvådagarsägg sattes in och två lades i frysen. Och till min förvåning blev jag gravid! Tyvärr slutade den graviditeten i en tragedi där jag på rul fick veta att barnet hade ett svårt hjärtfel på rutinultraljudet. Så vi tvingades avbryta, vilket var fruktansvärt tugnt. Har efter det gjort FET två gånger utan resultat. Hade hoppats slippa ett till äggplock men nu är jag alltså där igen... Känns skönt att vara här och följas åt! Håller tummarna för er alla. :) 

Välkommen!

Måste kännas hemskt att tvingas avbryta när man kämpat så. Hoppas det går bättre den här gången!
  • Anonym (BaKu)
    linsen79 skrev 2018-01-31 21:23:03 följande:

Tack BaKu! Jag det är nog det värsta jag varit med om och fortfarande en stor sorg. Så jag är ganska rädd när jag går in i det här igen. Tänk om det händer en gång till... Men samtidigt lever ju hoppet på något sätt. 

Försök tänka på att du faktiskt har lyckats och att det betyder att du kan bli gravid.
  • Anonym (BaKu)
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-01 10:57:26 följande:

Vet inte varför men just den sprutan är jag lite orolig över. Tror de är för att de är så mycket i den och ser ut som en verklig spruta.

Ja, den ser ju lite värre ut. Den kändes lite mer och det sved lite efter, men helt klart inte så farligt som det kändes innan.
  • Anonym (BaKu)
    Anonym (Lime) skrev 2018-02-01 19:01:35 följande:

Hej! Jag är ny här i tråden. Slutade med p-piller i somras och har inte fått mens. Tog upp detta vid ett cellprov och fick konstaterat att jag har pco efter ultraljud och blodprov. Har problem med akne men är normalviktig. Snart ska jag och min sambo påbörja en fertilitetsutredming tillsammans som par. Min gynekolog nämnde att det troligtvis kommer bli aktuellt med ivf direkt då hon menar att risken för överstimulering och att fler än ett ägg lossnar är stor vid pco. När jag läser verkar det dock ganska ovanligt med ivf direkt? Blir dessutom orolig och stressad när jag tänker på väntan, köer mm och undrar hur lång tid det brukar ta från första utredningsbesöket till själva insättningen i ivf-behandlingen?

Hej!

Lite osäker på vad du menar med IVF direkt. Men för att svara på din fråga angående tid så tar det nog väldigt olika lång tid beroende på var i landet man bor, om man söker via landstinget eller privat och vad proverna visar. Men det är nog bra att ställa in sig på att det tar tid. Oavsett om det är köer eller inte så måste viss provtagning göras. Exempelvis måste även killen utredas även om man redan vet att det finns PCO. Försök att inte stressa upp dig i onödan (jag vet, svårt) utan ställ in dig på att det tar tid och försök göra roliga saker medan ni väntar. För oss tog det ungefär ett år från första besöket till första försöket.

Lycka till
  • Anonym (BaKu)
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-01 20:14:20 följande:

Tre s å frågor som jag undrar över...

Hur många här har gonal f och vilken dos?

Har ni fått ändra dos efter vägen?

Räckte hela sprutan för er eller fick ni nytt utskrivet?

Jag har inte gonal f, men har inte heller fått "tillräckligt" många. Men idag ska läkaren ringa för att eventuellt justera dosen och då antar jag att de skriver ut mer om det skulle behövas. Om jag ska fortsätta på samma eller lägre dos och det räcker med 10 dagars behandling så räcker det. Så ta det lugnt. Det verkar vara standard att de inte skriver ut mer än nödvändigt.
  • Anonym (BaKu)
    Inalina skrev 2018-02-02 08:26:37 följande:

Hur gick det på ditt ultarljud BaKu? hade du många äggblåsor?

Jag blev lite orolig då de bara hittade 5st på mig och KANSKE några mindre, men de var knappt mätbara. Mina 5 var också små, ca 6-8 mm. Verkar inte vara risk för överstimulering i alla fall...

Det gick bra. Vet inte exakt hur många men det såg bra ut. Tror det kanske var runt 12 stycken och de flesta var över 8 om jag inte minns fel. Väntar nu på att läkaren ska ringa för instruktioner om vidare behandling
Svar på tråden IVF våren 2018