• Ellencassandra

IVF våren 2018

S91 skrev 2018-03-14 12:08:30 följande:

Nä det tror jag inte, stimulerat är väl om man tar hormoner för att stimulera en ägglossning (om man inte har ägglossning i sig själv). Det är så jag fattat det, men jag vet inte om alla tar ovitrelle? Det skulle jag också vilja veta..

Jag kommer få ta letrozole och sen ovitrelle vid mitt FET.

Ja jag tycker det men vet inte om de räknas ovitrelle som stimulerat eftersom det är ett hormon som gör att ägget släpper? Nä alla tar inte ovitrelle, de kollar med ägglossningssticka å sen ringer in till kliniken. Men jag får aldrig utslag på äl stickan trots bevisad äl så fick komma på ultraljud å sen därefter ta sprutan!

Okej! När skulle du göra ditt FET?
  • Ellencassandra
    Punktens skrev 2018-03-14 12:42:24 följande:

Dom ringde imorse, (dag 5 idag) och sa att dom tyvärr inte såg tillräckligt bra ut för att göra en återföring. :( dom är tydligen långsam, som hon uttryckte de. dom skulle testa att odla dem tills imorgon för o se om dom ev. Kunde frysa in några/någon. Men det blev som sagt inget ET den här gången iaf. Och att de skulle gå att frysa in imorgon känns ju ganska otroligt eftersom dom inte ens gick att föra tillbaka idag på dag 5..

Känns så väldigt ledsamt o ändå är detta vårt första försök. Kan inte tänka mig hur de känns efter 3,4,5,6... försök :(

Men åh nej :( vad tråkigt att höra. Beklagar verkligen men håller alla tummar att några ska se bra ut imorgon!!

Vid mitt första ivf försök så såg ett embryo inte bra ut ena dagen, den var långsam i utvecklingen men den såg jättefin ut (10 poängare) dagen efter å då fick jag tillbaka den! Så ibland kan det vända helt. Hoppas att det ska bli så för dig. Förstår att det känns väldigt tungt. Kramar!
  • Ellencassandra
    Punktens skrev 2018-03-14 12:42:24 följande:

Dom ringde imorse, (dag 5 idag) och sa att dom tyvärr inte såg tillräckligt bra ut för att göra en återföring. :( dom är tydligen långsam, som hon uttryckte de. dom skulle testa att odla dem tills imorgon för o se om dom ev. Kunde frysa in några/någon. Men det blev som sagt inget ET den här gången iaf. Och att de skulle gå att frysa in imorgon känns ju ganska otroligt eftersom dom inte ens gick att föra tillbaka idag på dag 5..

Känns så väldigt ledsamt o ändå är detta vårt första försök. Kan inte tänka mig hur de känns efter 3,4,5,6... försök :(

Men räknas det här som ett försök? Haft för mig att får man inte tillbaka nåt embryo så får man ett nytt försök. Om det är genom landstinget. Så att du har 3 försök kvar. Om du inte betalar privat. Vet inte hur de räknar.
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-14 15:54:26 följande:

Hoppas man aldrig behöver spola igen i alla fall!! Huuu!!! Plock ger ju något, så även om det gör ont känns det lättare att stå ut med. Spolningen var ju bara tvunget för remissen. Undrar när man får tiden nu, jag försöker att sluta oroa mig, men är så rädd att det inte kommer bli första ivf förrän efter sommaren..... alltid finns något att oroa sig för

Bodde du i Stockholm? :) för oss gick det väldigt fort med att remissen blev skickad till vårt första ivf besök. Vi fick remiss slutet av juni, vi bad om remiss typ i början av juni. Sen får man flera olika kliniker att välja bland. Ringde dom i början av juli, tyvärr var det semester, men fick iaf första besöket i slutet av augusti så jag tycker det gick fort. Trodde det skulle ta typ 6-8 månader!
  • Ellencassandra
    MatildaMaxx skrev 2018-03-14 17:53:50 följande:

Hej tjejer! Är det någon annan som står i kö för IVF via landstinget i Stockholm just nu? Hur ser köläget ut? Min man och jag var på möte med läkare på mottagningen som gjort utredningen idag och jag var så bestämd och säker på innan mötet att läkaren skulle säga att vi skulle få prova hormonstimulering med tabletter innan då min ägglossning verkar utebli trots god äggreserv. Läkaren berättade dock idag att min man också har nedsatt antal spermier och även kvaliteten (inte mycket på något men lite på båda) vi blev därför erbjudna IVF remiss direkt... Mycket blandade känslor på en gång. Vi har försökt i 1,5 år.

Vet inte hur kön ser ut nu. Men 2017 Början av juni - remiss skickad - första besök på ivf klinik 29 augusti! Skulle fä tid snabbare om inte semester stängning kom emellan :)
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-14 20:26:23 följande:

Japp, i Stockholm. Hur funkar remissen?! Gick du på första besök på Huddinge och ringde runt efter det? Har hört att man ska få välja, och tänker att st Göran ändå ligger bäst till med jobbet, så väljer antagligen det. Om inte väntetiden är längre där, då åker jag runt stan!!

Nej utan jag fick hem remiss ifrån karolinska Huddinge å där stod det flera val. St Göran t ex. Typ ?gör ett aktivt val av dessa kliniker. Gör du inget val så hamnar du hos oss?. Typ. Så behövde aldrig gå dit. Utan valde direkt å ringde Stockholm ivf :)
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-14 20:38:43 följande:

Jaha, gud vad dåligt informerad jag är... hur lång tid tog det att få det då? Ett par veckor?

Tre veckor typ! Lite osäker för var borta på semester å sen när jag kom hem låg det i brevlådan. Men nåt sånt! Från att remiss blev skickad tills jag fick hem bekräftelse å kunde ringa vald klinik :)
  • Ellencassandra

Åh alltså ruvningstiden är hemsk :( det är det absolut värsta med ivf. Tänkte att jag skulle försöka va lugn och leva som vanligt. Funkade två dagar. Idag e jag ett vrak. Irriterad på allt å alla och så otålig. Känner ingenting å vet att jag bara är på ruvardag 3 men önskar att man kunde känna nån skillnad.. känns så hopplöst allt.. :( Depp inlägg.

• Ellencassandra
    Punktens skrev 2018-03-15 09:16:53 följande:

Förstår att de känns tungt.. försök sysselsätt dig med saker som du tycker om så kanske tiden går lite fortare även om det är svårt att tänka på något annat.

Inom ett par veckor kanske du nått ditt stora mål?! :) styrkekram!

Jaa jag får försöka med det. Ibland går det ju bra men det kan skifta så snabbt.

Tack för stöd. Kramar!
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-15 09:23:35 följande:

Förstår att det måste kännas så. Kan du tänka som med bf? Jag tänker att nu du får ställa in dig på att ruvningen börjar på testdag - du kan inget göra fram tills dess. Om allt går vägen och du ska ha bf att se fram emot - då ställer du mentalt in ett datum två veckor efter - bara slippa de där nedriga veckorna då alla tappat orken

Så har jag försökt tänka i allt och det har hjälpt mig ganska mycket, jag siktar in mig på en enda sak och släpper allt annat.

Vilken dag ska du testa?

Tack för tips. Man behöver lite nya sätt att tänka på!

Jag har fått testdag 26e mars. En måndag. Så kommer testa under helgen istället. Vägrar testa på morgonen innan jobbet.. får sån ångest över att ens ta test :p
Svar på tråden IVF våren 2018