• S91

IVF våren 2018

Hormonkarusellen skrev 2018-02-06 15:47:17 följande:

Hej hörrni. Har läst men inte skrivit på ett tag, vi tar bara sprutor men fick inte göra ivf... tänkte ändå fråga er spm tar gonal f, hur gör ni med träning? Kör ni som vanligt medan ni sprutar eller har ni lagt om?

Får ibland så dåligt samvete, tänk om det blev tufft för kroppen, förstörde jag något med ägglossningen? Sen inser jag att ett träningspass kan inte förstöra... och att leva som vanligt borde vara bäst - men man har ju alltid ett dåligt samvete för att ma kanske gör något fel ... tar en kaffe för mycket eller för stor, ett glas vin på fredagen, för lite sallad, för mycket sallad, för mycket sötsaker...

Jag har fått sluta träna (ridning) helt nu när jag sprutar. Jag fick till mig att det är risk för torsion av äggledare/äggstock när man tränar och hormonstimulerar då äggstockarna blir uppåt 7 cm i diameter stora och att man då kan få akut operera bort äggstocken och äggledaren om de vrider sig. Jag vet dock inte hur det är när man sprutar så som du gör där målet är att få fram enstaka ägg:) men ring och fråga din gyn om du är osäker, konstigt att du inte fått mer riktlinjer kring det!
  • S91
    EndoS skrev 2018-02-06 11:18:14 följande:

När jag var på första hade jag bara ett fåtal som var över 10 mm, men de växte till fint efter en justering av dosen Menopur :) Tror inte du behöver oroa dig. De har koll på det där, och justerar dosen och datum för ÄP efter utvecklingen på blåsorna :) Kan dock hända att du får göra fler VUL för att kolla läget :)

Okej vad skönt att höra :) han trodde inte de skulle justera dosen utan nytt VUL efter provsvar (kommer inte ihåg vad det var för prov men någon hormongrejs för att se om tillväxten stämmer överens med UL-svar). Troligen UL på torsdag och äggplock i början på nästa vecka. Men kliniken ska ringa imorgon om direktiv vidare. Känns skönt att fler inte haft så stora äggblåsor vid första VUL, han sa att de måste vara minst 17mm vid äggplock så känns som de behöver växa till rejält.. jag är redan sååå trött på sprutor!

Hur går det för dig/er?
  • S91
    Mariana79 skrev 2018-02-06 11:48:39 följande:

Jag har haft runt 12 mm vid 6 dagens sprutdag, de växte till sig bra till äggplock som var 5 dagar senare. Lycka till!

Okej vad skönt med lite mer referenser.. hur gick det sen? Har inte läst hela tråden så har inte full koll.

Gyn trodde äggplock på måndag tidigast och det innebär 6 sprutdagar till för min del..
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-06 18:48:31 följande:

Min andra omgång växte mina blåsor långsamt och de ökade dosen. Tror jag gick på två/tre extra vul och fick spruta några dagar extra. Vid äggplock fick de ut ca 20 ägg. Fick du en ny tid för vul? Ska de justera dosen ?

Jag har inte fått någon ny tid men han trodde nytt VUL på torsdag. Lkpg ska ringa imorgon så vet jag lite mer.. han trodde inte de skulle våga öka dosen, sen trodde han eventuellt äggplock på måndag men det är ju ivf-kliniken som bestämmer. De tog något hormonprov också idag som Lkpg får svar på. Bara hålla tummarna att de små växer snabbt..
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-06 20:08:19 följande:

Det låter som vi är på samma dag. Jag har VUL nr 2 torsdag och troligt äggplock måndag enligt det sjuksköterskan sa vid start.

Kul med någon som är exakt samma! Hur såg det ut på ditt första VUL? Hade du gonal f? :)
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-07 06:24:32 följande:

De sa inte mer än att jag har ett stort ägg på vänster sida och flera små på höger. De sa aldrig något Storlek eller så då de skickar uppgifter vidare till ivf kliniken. Men kliniken ringde dagen efter å bad mig öka gonal f så antar de var lite för små än.

Jag har Gonal f plus orgalutran.

Okej! Ska bli spännande att kunna följas åt, får man fråga vart du har din ivf-klinik? :)
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-07 06:35:23 följande:

Det låter väldigt likt hur det var för mig. Mig skrev dem som att jag är långsamt i starten och sedan sticker iväg. Att blåsorna växer långsamt och sedan snabbare. Så det var nog efter andra vul som de höjde dosen på mig. Sen var det även att från sista vul till äggplocket hade fler blåsor vuxit till sig än vad de hade räknat med. Så håll hoppet uppe!

Jag fick min mens igår, trodde jag skulle få den i helgen men det blev tidigare. Är väldigt glad över detta. I morgon börjar jag med mina ägglossningsstimulerade tabletter och sedan vul nästa torsdag. Hoppas på frysåterföring i slutet på feb.

Jag ska försöka tänka positivt :)

Vad skönt att höra! Nu hoppas vi det går hela vägen denna gång!! Tänkt jättemycket på dig och allt du fått genomlida..
  • S91
    snuttjohan skrev 2018-02-06 22:12:32 följande:

Hej! Hade äggplock idag efter korta protokollet. Har en son sen tidigare som kom efter en frysåterföring. Tidigt mf med första försöket och fick då ett ägg till frysen som blev vår son

Fick ut 12 ägg idag (16 förra gången).

Återföring i övermorgon om något ägg blir befruktat, spännande! Ser inte fram emot den lååånga väntan mot testdag sen. Hoppas dock att det går snabbare denna gång då det är fullt upp på dagarna med en drygt ettåring

Grattis till ett fint äggplock :) hoppas många blir befruktade och att återföring går bra! Håller alla tummar
  • S91
    Regnbågens färger skrev 2018-02-06 20:37:28 följande:

Hej!

En vecka med sprutor i morgon. Vårt första ultraljud i morgon. Långt protokoll..

De flesta här inne verkar fått ett bra antal ägg, härligt!!jag är dock jätte nervös att vi har få ägg alt inga alls:(

Frun har endometrios och har en chokladcysta som jag oroar mig för. ( Det är kanske tur att det är hon som ska genomgå behandling och inte jag som är ett nervvrak).ha ha.

Långt protokoll som sagt och hennes humör har inte visat sig från sin bästa sida..:)

I morgon åker vi till rmc Malmö :)

Önskar alla lycka till!

Det ska du inte oroa dig för! De justerar ju dosen utifrån hur UL ser ut så att det växer till sig, tror det är ovanligt att de får avbryta pga inga ägg.

Men jag känner med din oro, är själv ett nervvrak just nu.

Jag har ev också en chokladcysta hö sida enl min gyn, och det ska nog inte ha någon betydelse! Äggen har vuxit lite ändå och blivit många även på den sidan:)

Lycka till idag! Hoppas på många fina äggisar!
  • S91
    zuces skrev 2018-02-07 14:08:30 följande:

Idag på ruvardag 11 med ett 2-dagars embryo <3 första försöket, kan inte förstå att vi äntligen har lyckats!!!!

Stoooort grattis!!
Svar på tråden IVF våren 2018