• anina

IVF våren 2018

EndoS skrev 2018-02-14 16:19:52 följande:
    Oj, vad tråkigt att det tagit så lång tid för er att kunna försöka igen. Håller tummarna för att det funkar bättre den här gången! Hjärta

Vad gäller bemötande så tycker jag faktiskt att vi har fått precis ett sådant bemötande som du önskar Glad Varje gång vi har varit dit så har de frågat hur det har fungerat, om jag har märkt av något eller känt något i kroppen. De har också frågat hur min endometrios har utvecklat sig, och om jag har märkt något av den.

Det jag däremot kan sakna är lite mer info kring provsvar etc. Vi har fått fråga efter svaren varje gång när de bara har sagt "det ser bra ut" eller "vi vill ha upp det lite mer", men inte talat om vad det innebär.

Vi går i Falun Glad
    Tack. Hjärta
    Vad skönt att få sånt bemötande. Vi har nog tvärtom, haha. De berättar antal mm på slemhinnan, vid återföring sa de att det var 80% chans att det skulle lyckas osv, så vi får all fakta. Men undersökningarna är bara in och ut för att hinna med nästa patient. Visserligen gör det väl också att de kan ta emot fler snabbare.
    Min endometrios har blivit sämre och sämre under resans gång, men det är ingen som har frågat om det. Hur har det varit med din endo?

Hur går det med ruvandet?
  • anina
    Inalina skrev 2018-02-14 16:39:43 följande:
    Hahaha ja detta är ju åtminstone det närmaste jag vart gravid någonsin så lite special treatment ska man ha :)

Jag tycker att det är orättvist hur mycket vi kvinnor måste utstå vid en IVF-behandling medan mannen endast behöver lämna ETT sperma prov och ETT blodprov. (som min man tjorvade som fasen inför då han är sprut-rädd) men för fasen knip igen o var glad att du slipper ta 20 sprutor och ligga och spreta med benen med hela härligheten för allmän beskådan för ett ANTAL VUL,  gubbe!!! Tyst{#emotions_dlg.djavulsk}

Detta gäller ju även om det är hos mannen som problemet ligger! grrrrr.....
    Deras prov är ju dessutom en njutning. Skrattande
    Tror inte min sambo lämnade blodprov, han gjorde bara den sköna delen. Sen klagar han på hur jobbigt det var för honom när jag var i ett kemiskt klimakterie i 3 månader och då blev så deprimerad så jag ville ta livet av mig. Ja det är klart det var jobbigt för honom att se sin sambo gråta varje dag i 3 månader, men gissa hur jobbigt det var för mig? 

Men jag tror inte det hade blivit så många barn, definitivt inte många genom IVF, om männen skulle göra det. Tungan ute
  • anina
    EndoS skrev 2018-02-14 17:08:17 följande:
    Min slemhinna har de inte sagt ett ord om! Förvånad

Samma för mig, blir bara sämre och sämre. Jag gick på Enanton från augusti-januari, och sedan Synarela  fram tills att jag började med Menopur. När jag började med sprutorna kändes det att den verkligen kom igång igen Rynkar på näsan Nu när jag inte har varken Enanton eller Synarela så har det galopperat iväg ganska mycket, och nu har jag tarmblödningar i stort sett varje dag. Tarmblödningar är ett säkert mens-tecken för mig, så jag är ganska säker på att ruvningen inte går vägen. Har dock inte testdag förrän på fredag och jag vägrar att tjuvtesta så vi lever på hoppet än Oskyldig
    Alla kliniker har väl sina olika sätt. Men du kan säkert fråga om det om du vill veta.

Ja det blir ju sämre när man inte har nån behandling. Vi började försöka få barn för 2,5 år sen så enda "behandlingen" jag har haft är enanton i 3 månader. Den vill jag för övrigt aldrig ta igen, jag blev så sjukt deprimerad och fick självmordstankar. 

Hoppas verkligen på det bästa imorgon. Hjärta
  • anina
    EndoS skrev 2018-02-14 17:14:32 följande:
    Håller med dig helt, men det kan vara en kämpig resa för mannen ändå. Min fick lämna 4 spermaprov (varav ett vid ET så klart) och fick även ta flera blodprover (varav han nästan tuppade av vid ett av dem Tungan ute)

I vårt förhållande är det nog faktiskt han som lider mest, även om det är jag som drar det fysiska lasset. Han har verkligen varit under isen sista tiden. Han äter inte, sover inte, har konstant ont i huvudet och oroar sig för hur framtiden blir (oavsett om vi lyckas nu eller får försöka igen).

Vi har alla olika saker som vi brottas med, och det är nog viktigt att inte förminska varandra eller bagatellisera det man upplever som jobbigt. Jag hatar t ex både nässpray och sprutor, men skulle ändå inte vilja byta med min sambo för allt smör i Småland...!
    Förstår att det säkert är så för många män och kvinnor som står bredvid. Min sambo visar dock inga känslor. Och jag tror ärligt talat inte han tycker det är så jobbigt heller. Han har två barn från ett tidigare äktenskap och gör detta för min skull. Så blir det inget så är det inte hela världen för honom. Han är av inställningen att fungerar det inte denna gången så kanske det gör det nästa gång, utan att tänka på vad jag går igenom. Så jag känner att jag går igenom både det fysiska och psykiska själv och det är tungt. 
    Sen är han duktig i hemmet när jag ligger i fosterställning i sängen, han fixar med mat och tvätt och sånt. Men ibland skulle jag bara behöva att han lägger sig hos mig en liten stund och håller om mig. 
  • anina
    EndoS skrev 2018-02-15 11:06:59 följande:
    Absolut, vi har frågat väldigt mycket Tungan ute

Jag hade Enanton i 6 månader, och det var länge sedan jag mådde så bra! Visst, lite ilsket humör men på det stora hela ändå bättre än symtomen från sjukdomen. Märker det framför allt nu när det börjar komma tillbaka igen. Tråkigt för dig att det inte fungerade! Har de sagt något om alternativa behandlingsmetoder för dig efter graviditet?

Tack Hjärta
    Man börjar bli expert nu. =) Och som någon skrev så lägger man sig rätt i den där arma gynstolen direkt. =)

Nej vi har inte pratat något om det. Det är som sagt ingen som har frågat hur jag mår i endon. Jag har inte heller funderat så mycket på hur vi ska göra sen. Jag hoppas att endon blir bättre under en graviditet, så det är min plan. Glad
    EndoS skrev 2018-02-15 11:08:55 följande:
    Fy vad tråkigt det låter...! Du behöver ju stöttning från honom, även om han inte tycker att det är hela världen. Känns som att han har väldigt lite förståelse för dig och dina känslor i detta. Skulle nog inte orka om vi inte pratade om det hemma...
    Ja jag gör ju verkligen det. Han tycker inte alls om när jag gråter och han inte trösta överhuvudtaget. Han frågar aldrig hur jag mår psykiskt av detta. Är jag däremot förkyld frågar han ofta hur jag mår, för det ser han. Det har tyvärr lett till att förhållandet är sämre. Jag har köpt hem en bok som handlar om kärlekens 5 språk, att man visar kärlek på olika sätt. Men just med ivf behöver jag mer stöttning. Låter hemskt men det hade känts bättre om han var ledsen när det går dåligt för oss, om vi kunde gråta tillsammans. 
  • anina
    EndoS skrev 2018-02-15 15:44:30 följande:
    Haha, ja det är inte så konstigt. Man har ju en del i huvudet liksom :P

Jo, nog har jag känningar men tyvärr bara negativa. Har haft tarmblödningar nästan en vecka och sista 3 dagarna även haft rosa flytningar och lite blod på införingshylsan till Lutinus. Jag är ganska säker på att det är kört :(
    Rosa flytningar kan man dock få av Lutinus. Hoppas på det bästa imorgon. 
  • anina
    Elinmedlängtanombarn skrev 2018-02-15 19:16:50 följande:

God kväll.

Jag har pco. Håller på som bäst med alla sprutor och mediciner för att sätta tillbaka en fryst blastocyst. Någon som vet ?kriterierna? för att ev kunna få återföra 2st samtidigt?

Tack!

Till oss sa de att man aldrig sätter tillbaka två frysta. Om man ska sätta tillbaka 2 så gör man det med färska. Sen verkar det som att de endast gör det om man har försökt med 1 några gånger tidigare. Kanske är olika på olika kliniker?
  • anina
    EndoS skrev 2018-02-15 19:12:43 följande:

Jag har inget solklart svar, men det hänger dels på hur många som blir befruktade och hur de utvecklas (alltså delar sig). Vi fick t ex ut 7 ägg, varav endast 2 befruktades (trots ICSI). Vi fick då återföring dag 3. Antagligen tänker de så att det var tillräckligt många/bra för att vänta till dag 3, men inte tillräckligt många/bra för att chansa på att de skulle klara sig till dag 5.

Det är så jag har tolkat det också. Helst vill man ha 5-dagars och har man då många befruktade så tänker de att då "chansar man hellre bort" några som ändå inte hade klarat sig för att få fram de bästa.
  • anina
    Cilia 82 skrev 2018-02-15 18:47:54 följande:

Förstår hur det känns min sambo är lite sån med fast han har dock inga egna barn, men är också lite mer att funkar det inte nu så funkar det nästa gång.

Kanske vill de låta uppmuntrande eller positiva. Eller så bryr de sig inte lika mycket. Men ibland kan det låta nonchalant. Och ibland vill man inte höra "det löser sig", man vill bryta ihop med sin partner och sen komma igen tillsammans.
  • anina

Stort grattis ni som har plussat. =)
    Och kämpa på ni andra. Hjärta

Jag har blött mörkt blod i ca 10 dagar nu efter det avbrutna fet-försöket. Men blodet måste tydligen vara klarrött för att jag ska få börja ny behandling. Så risken är väl att det drar ut på tiden. Blödde ganska mycket i helgen så trodde jag skulle få börja med sprutor då och skulle hämta ut dem på apoteket, men läkaren hade glömde skriva ut dem. Fick till slut tag på dem i söndags men då sa hon att jag ändå måste vänta på den klarröda färgen. Suck. Små motgångar hela tiden. 

Svar på tråden IVF våren 2018