• Inalina

IVF våren 2018

Regnbågens färger skrev 2018-06-12 17:08:09 följande:
    Hej!

Vad roligt att du skrev! Åhh vad härligt! Hoppas att det vill sätta sig nu då!! Vi sa att vi inte skulle tjuvtesta men det gick sådär;)

Jag håller med! Men jag tog en liten pause efter vårt första misslyckade ivf men har tittat in lite då o då.

Är detta ert andra försök? Frys eller färsk?

Vi fick bara ett till frysen som vi nu satt in, hade velat ha fler men tydligen ska man va glad om man får något alls för frysen!

Man känner en liten stress över sommaruppehåll osv långt protokoll mm. Men vi alla går igenom samma så det är bara att försöka lägga band på känslorna. Men ALLA går verkligen runt med stora magar känns det som.

Sen påminns man av de 3 försöken som man får gratis, sedan blir det plötsligt väldigt mkt jobbigare när man ska betala varje försök.

Lycka till med ruvningen :))) tack för din fina omtanke! <3
    Första försöket i feb fick jag alldeles för låg dos Gonal F, och fick bara ut 4 ägg varav 2 inte var mogna och ett dog andra dagen. det sista sattes in på dag tre men såg då inte perfekt ut, utan hade 6 celler istället för 8 så egentligen hade vi nog inte så stor chans att lyckas den gången. 
    vi fick alltså inga till frysen då vilket var väldigt jobbigt då vi betalar allt privat (bor inte i sverige). så det blev en dyr första omgång, men nu fick jag dubbeldos Gonal F och fick ut 12 ägg där vi fick 2 till frysen och 1 till mig så förhoppningen är större denna gången samtdiigt som stressen är lite mindre då vi har 2 kvar som kan bli något :) 

Hur kommer det sig att ni kör långa protokollet? 
    Ja förutom att alla går runt med magar har de flesta av mina vänner nu lyckats skaffa 2 barn medan vi försökt få 1 under de senaste 3 åren, så vår resa hem till sverige är ju liksom en 'baby-turné' och kanske hade det känts lättare om man åtminstone var gravid själv då.. 
    Stort lycka till själva {#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    lillatrollet85 skrev 2018-06-13 07:53:31 följande:

då vi har lite andra planer i helgen. valde mannen att vi skulle tjuvtesta idag... har ju inte testdag förrän på söndag... dag 18 (innan har vi alltid haft dag 15?!)... men... han ville förbereda sig mentalt om de skulle visa negativt, då har vi en chans att bryta ihop innan...

men asså... vågar inte hoppas alltför mycket... men de va "gravid 2-3 veckor".... känns konstigt.. kan de stämma?! är de sant?! ja.. nu får vi hålla tummarna att de fortsätter stå PLUS även på söndag..

önskar alla en bra onsdag! <3

Men åh stort grattis till er!!! vilka härliga nyheter Solig!!! förstår att det känns overkligt, men nu är det eran tur!
  • Inalina
    anina skrev 2018-06-13 09:59:27 följande:
    Det är faktiskt lite lugnande efter vårt missfall, just att denna gången fäste det faktiskt. Första plusset efter mer än 2,5 år. Nu vet jag att det går.
    Hoppas verkligen ert fäster denna gången. =)
    =) tack snälla.

ja tyvärr är ju såna där tidiga missfall vanliga så det är väl först efter första VUL man vågar börja hoppas på riktigt. Hade du något till frysen från förra försöket? Jag känner mig ganska hoppfull och förväntansfull denna gången både då blastocysten såg fin ut av bra kvalitet, och jag fick både Embryo Glue (som skulle göra det lättare för den att fästa) OCH jag tar en spruta som heter Klexane för att det inte ska bildas blodproppar i livmodern som kan förstöra för embryot.

Så går det inte nu så har vi i alla fall försökt med allt möjligt och inte lämnat något åt slumpen, men har ändå 2 eskimåer att försöka igen med till hösten annars =)

kram och jag hoppas du får en skön sommar där du kan dricka sommardrinkar om du vill Solig
  • Inalina
    My102 skrev 2018-06-14 07:26:55 följande:

Fick besked igår att vi fick fyra blastisar till frysen! Det gjorde att allt känns lite lättare om det skulle gå åt pipsvängen

Oj så bra!!! grattis vad härligt!!Skrattande
    har du några känningar nu på RD 3? jag känner ingenting alls... förutom progesteronet som gör att jag får väldigt ont i brösten!!Skrikandes
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-06-14 14:18:41 följande:

Tänkte bara fråga er som gjort insättning vid ivf. Användes ultraljud samtidigt för att se att embryot hamnade rätt i livmodern?

Jag hade en ganska otrevlig läkare vid insättningen som dels va en halvtimme sen utan att ursäkta eller informerade mig. Sedan användes inget ultraljud när hon satte in det. Utan bara en kateter som han förde in i "blindo" utan något ultraljud alls.

Sen misslyckades ivfen med så det klart man tänker på det mycket efteråt.

Jag har läst att det är viktigt att det hamnar på rätt plats vid insättningen så undrar bara hur det gick till för er andra?

vid min IVF användes ultraljud, men du kan egentligen aldrig se embryot då det är alldeles för litet, utan det man ser är en liten 'luftbubbla' som blir när man sätter in embryot.

jag tror det är ganska vanligt att de inte kör hela ultraljudgrejen, men det är ju lite roligt för en själv när man ligger där att få se förloppet.
    ledsen att höra att det inte gick bra för er, har du några i frysen kanske..?{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-06-14 14:18:41 följande:

Tänkte bara fråga er som gjort insättning vid ivf. Användes ultraljud samtidigt för att se att embryot hamnade rätt i livmodern?

Jag hade en ganska otrevlig läkare vid insättningen som dels va en halvtimme sen utan att ursäkta eller informerade mig. Sedan användes inget ultraljud när hon satte in det. Utan bara en kateter som han förde in i "blindo" utan något ultraljud alls.

Sen misslyckades ivfen med så det klart man tänker på det mycket efteråt.

Jag har läst att det är viktigt att det hamnar på rätt plats vid insättningen så undrar bara hur det gick till för er andra?

vid min IVF användes ultraljud, men du kan egentligen aldrig se embryot då det är alldeles för litet, utan det man ser är en liten 'luftbubbla' som blir när man sätter in embryot. 

jag tror det är ganska vanligt att de inte kör hela ultraljudgrejen, men det är ju lite roligt för en själv när man ligger där att få se förloppet.
    ledsen att höra att det inte gick bra för er, har du några i frysen kanske..?{#emotions_dlg.flower}
    ///

läste din blogg nu! vad bra du skriver, jätteledsen att höra att inga hamnade i frysenGråter styrkekram!
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-06-14 23:10:27 följande:
    Tack för ditt svar :) nä förstår att det inte är själva ägget man ser. Man vill bara att det ska göra på bästa sätt och se att katetern ligger rätt i livmodern. Man tänker så mycket efteråt också. Antagligen var det bara ett embryo som inte var bra nog.. men allt som kan optimera att det ska gå vägen vill man göra.

Ja när man får ut 16 ägg så hoppas man att någon ska gå till frysen men det blev inte så. Nya tag i augusti! Ska försöka njuta lite av sommaren tills dess. Kram och hoppas det ska gå hela vägen för dig nu med!
    Ja det är många tankar som snurrar när ett försök inte lyckas... jag var ganska hoppfull första IVFen men egentligen hade vi nog ganska små chanser att lyckas då eftersom embryot var långsamt i tillväxten. det förstår jag nu.

man blir ju lite av en expert efter att ha gått igenom en IVF och allt vad det innebär, och följt hundratals trådar är på FL, och man vill ju göra allt i sin makt för att det ska lyckas - trots att det faktiskt inte alls ligger i min makt. (märkligt hur man alltid ska ta ansvar för allt, men här är det ju kliniken/läkarnas ansvar inte vårt!)

TROTS att jag såg att de förde in katetern där den 'skulle vara' är jag nu väldigt osäker på om det är ngt embryo där inne för jag känner verkligen inte av någonting alls (RD 4) och förra gången hade jag ont i magen till och från och molvärk och visste liksom att det hände ngt därinne i alla fall. (trots misslyckat försök då)..

Njut av sommaren nu så är din kropp redo att köra igen i augusti! kram!{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    My102 skrev 2018-06-15 10:26:43 följande:
    Samma här! Känner sen igår inte av någonting! Nästan så jag vill ha tillbaka smärtan så ja känner nåt i alla fall :/ . Trodde först det var lutinus som gjorde mig svullen och hade ont.. men det måste ha varit ingreppet och lite överstimulering eftersom jag fortfarande tar lutinus men allt annat är som bortblåst förutom lite onda bröst :/
    Ok skönt man inte är ensam =)  man är ju sällan det här på FL...!! fortfarande väldigt tidigt antar jag, vi får se hur det känns nästa vecka Glad
  • Inalina
    Jennifer79 skrev 2018-06-16 00:16:02 följande:
    Hej!

Då jag haft mensliknande blödning i 2 1/2 dag så gjordes ett ultraljud 45min innan äggplock, det visade endast 5 äggblåsor o vi råddes fundera över om vi skulle avbryta eller köra på. De varnade oss att det kan bli så att inga blir befruktade eller klarar sig så långt att de kan frysas. För sätta in visste vi att vi inte kunde då blödningar kommit o slemhinnan var för tunn. Men vi var beredd på ägguttag och glada att det var iaf 5 blåsor. Jag trodde o var säker på att allt var förlorat. Visst var vi ledsna över situationen och rädda att vi slängde pengar i sjön! Men vi ville ändå inte avbryta o gå tomhänta därifrån.

Vi valde ägguttag o blev omhändertagen väl! Själva äggutaget kändes bra, inget smärtsamt och det gick snabbt då det bara var 5 blåsor.

När hon var klar sa hon att jag redan ägglossat, alla blåsor var tomma! Hon förstod inte själv hur det gått till o hur jag kunde blöda så snabbt.. Det kändes ledsamt och snopet! Min pojkvän grät, jag kände mig bara tom. Jag tänkte oxå på de 37 000 kr som inte ledde till någonting o tänkte på att vi måste betala ett nytt försök i augusti.

Vi var kvar på kliniken hela dagen ca 6 timmar. Vi talade med läkaren som själv inte förstod hur detta kunde hända, hon hade tom berättat allt för verksamhetschefen som beslöt att vi skulle få ett nytt försök gratis. Sån lättnad, då kunde vi vara ledsna över situationen men slippa vara oroliga över pengar. Vi pratade och beslöt oss om ett nytt försök. Hon tycker vi ska köra långa behandlingen nu, då har de bättre koll på ägglossningen. Så vid nästa mens är det tänkt att jag ska börja med nässpray dag 18. Nu är jag dock orolig den ska komma för tidigt så jag inte kan börja med spray nästa mens. Jag är orolig för biverkningarna oxå. Jag har varit nedstämd hela veckan, känns tomt o som att tiden rinner iväg! Fyller 39 i höst.

Kram Jennifer
    Hej! skönt att ditt ÄP åtminstone inte var smärtsamt men gud så trist att dina ägg hade gett sig av redan :( man har ju så mkt anspänning i kroppen inför ett äggplock så att få ett sånt resultat måste vara jättetufft :( Bra att de ger er ett extra försök och hoppas långa protokollet funkar mkt bättre för dig!! tänker på dig kram!Hjärta 
  • Inalina
    My102 skrev 2018-06-16 20:57:43 följande:
    Hej, känns det nåt nytt för dig? :) ikväll har jag börjar få molvärk, tror det sket sig denna gång :/
    Hej! nope känner ingenting, är skittrött hela tiden men det är säkerligen pga progesteronet som jag tar rätt mkt av. Brösten är också sjukt ömma fortfarande, men inga nya känningar... jag skulle nog ta molvärk som något positivt :) ska testa på fredag då jag har BIM, när tänkte du testa?
Svar på tråden IVF våren 2018