• Ellencassandra

IVF våren 2018

Punktens skrev 2018-03-15 14:27:11 följande:

Dom ringde idag igen, (odlingsdag 6) och en hade sett jättefin ut så nu har vi trots allt en liten krigare i frysen :D kommer sättas in i ostimulerad cykel. Om den klarar upptiningen, de är ju de också.. o vi har ju trots allt bara 1. Men 1 är ju vad som behövs, eller vad säger man..? :)

Håller tummarna nu för att den här eskimon ska klara sin upptining så vi får göra en FET i april! :)

Åh va skönt å höra!! Grattis! Skönt å veta att all behandling inte var förgäves! Har läst på rätt mycket om frysning osv nu å dag 5 och 6 embryon använder de en metod som kallas vitrifering när de fryser embryona. De fryses ned väldigt snabbt och den metoden har visat sig ha väldigt bra resultat så de flesta klarar upptining. MEN jag förstår ju såklart att du ändå är orolig över det, för det var jag med xD

Lyssna på ivfpodden å avsnittet - vad sker i labbet. De pratar med en embryolog å det är så intressant! Hur de bedömer osv!
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-15 12:36:44 följande:

Det är bra, 25e blir det test då. Försök fokusera på annars fram tills dess, till 25e kan du inte påverka något. Det är precise som tiden mellan mens och äl, bara att vänta, inget som går att skynda på. Tiden går fort, plötsligt är du där.

Kram!

Ja har faktiskt lyssnat på meditation idag å det har gjort mig rätt avslappnad å tänkt på annat så det ska jag definitivt fortsätta med :)

Tack. Du har rätt. Går ju inte att påverka. Kram!
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-16 07:45:07 följande:

Våran ska ha skickats igår... men jag känner mig så korkad - hur funkar remissen?! Ska man få ett hederligt gammalt brev hem, eller kan man se någon annanstans när den är ok och börja ringa runt?

Det är väl bra att man inte behövt lära sig sånt tidigare, men nu önskar jag att jag förstod mer. Hur vet jag att remissen är ok, och när kan jag ringa och boka tid? Och vad fasen får jag tid till? En ny utredning igen, eller ivf direkt?

Min läkare tycker jag kan testa bara sprutor, eftersom kroppen tillslut svarade på det. Jag är kluven. Å ena sidan skulle det vara skönt att slippa resten av ivf, men jag är rädd att det tar ännu längre tid och jag måste få en chans att bli gravid snart. En enda jävla ägglossning - det känns så lite begärt!! Ivf känns säkrare, men också som att man ?bränner? sina chanser om det inte går bra.. bättre att börja med sprutor igen om kliniken tycker det? Så kluven..

Du får remiss på brev. Tror du måste vänta med att få hem den innan du kan ringa. Det är där de olika alternativen står. Du bokar tid med en ivf klinik som står på papperet å första besöket är en genomgång av vad som kommer hända. De gör ett ultraljud å sen får du ett schema med vilken sort spruta mängd osv. Sen hör du av dig när du fått mens för start :)
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-16 16:30:23 följande:

Okej, då ska man stalka brevbäraren nu alltså. Vad gammaldags det känns med brev, och post som oftast inte ens kommer fram!

Tack för svar - brevbäraren i mitt område är inte lika glad

Haha ja! Jag vet! Har ju ingen aning om det ändrats sen i somras. Kollade iof inte Mina Vårdkontakter. Där kanske det kan komma? Håll koll :)

Lycka till!
  • Ellencassandra
    Elinmedlängtanombarn skrev 2018-03-16 18:09:52 följande:

Hej tjejer!

Kan någon berätta för mig hur ett återinförande av en fryst blastocyst går till? Fredag den 23/3 är det dags????????

Menar du själva återföringen när man kommer dit eller om man gör stimulerat/ostimulerat?

Går ju iaf precis till som det gör efter ivf :) tunn kateder som för in llla embryot på plats. Men du kanske inte menade så.
    Nsde
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-16 17:31:15 följande:

Nej det är säkert så det är...

knäpp man är som går från läkaren ?då skickar jag remissen? yes, jag traskar hem... och inser att jag har inte ett jäkla aning om vad det egentligen betyder och vad som händer nu... sånt man kommer på efteråt. Man har varit så inställd på remissen, och glömt vad som händer med den sen

Man får en pling i vårdkontakterna om något händer där, men tror väl inte riktigt att man hottat upp systemet så sedan i somras

Jo jag vet!! Känner igen det där. Kommer alltid på mina frågor EFTER läkarbesöket xD ba ja okej jättebra tack hej. Å sen efter men varför fråga jag inte det där? Haha:

Nä kanske inte.. men vore ju bra om de införde det.
  • Ellencassandra
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-17 14:26:38 följande:

Nu vet jag i alla fall vad fokus är - hålla koll i brevlådan!

Vad är ditt fokus?

En sak i taget är mitt sätt att överleva - aldrig tänka på nästa steg eller målet, bara fokus på det som kommer näst.

Innan jul grät jag hela tiden, nu har jag hamnat i något sort känslokallt mellanläge. Jag orkade inte vara ledsen mer tror jag. Men nu känner jag ibland att jag låter allt passera utan att känns efter och kanske kommer det en kalldusch av känslor rätt vad det är - men jag mår så mycket bättre till vardags så det får vara värt det tror jag.. hur mår ni andra?

Hoppas det går undan å att du snart får brevet i lådan!

Ja man får hitta sitt sätt att överleva i det här.. ibland känns allt så mörkt att man inte vet hur man ska ta sig ur det.. Förstår vad du menar.. man har typ gråtit så mycket att det knappt finns tårar kvar. Fast det gör det ju, men man stänger inne känslorna lite för att skydda sig själv.

Det kan ju explodera tillslut men ja.

Idag har jag mått bra. Kan bero på solen som skiner haha. Men kan tyvärr inte låta bli att känna efter i kroppen efter nåt som ska kännas annorlunda.. men har inga symptom överhuvudtaget :(
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-17 15:26:43 följande:

Hej, skönt med en tråd där alla är ungefär lika i fas. :) Vi ska göra en insättning av en fryst blastocyst på onsdag, får man haka på? :)

Välkommen!! :) spännande! Är det ostimulerat eller stimulerad FET? :)

Jag ruvar på en fryst blastocyst just nu!
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-17 19:36:54 följande:

Tack! :) känner igen dig från en annan tråd, kul med en tråd där alla gör ivf och inte bara utredningar :)

Vi kör ostimulerat, enbart lutinus efter återförandet. Åh, hur går det? Jag är så nervös inför ruvningen. Men det känns samtidigt mkt bättre vid ett FET utan hormoner än vid ett ET där man var en tickande bomb.

Känner igen dig också ;)

Ja vad skönt! Har ni många i frysen?

Jorå. Går bra. Eller ruvning är så jobbigt.. går lite upp och ner. Jag tog ovitrelle bara när äggblåsan såg redo ut å sen nu lutinus 2ggr per dag. Så är lite osäker om det räknas som ostimulerat? Eller är det om man tar hormoner innan för å få äl som är stimulerat? XD
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-18 01:31:11 följande:

[quote=78560086][quote-nick]Ellencassandra skrev 2018-03-17 19:50:40 följande:[/quote-nick]Känner igen dig också ;)

Ja vad skönt! Har ni många i frysen?

Jorå. Går bra. Eller ruvning är så jobbigt.. går lite upp och ner. Jag tog ovitrelle bara när äggblåsan såg redo ut å sen nu lutinus 2ggr per dag. Så är lite osäker om det räknas som ostimulerat? Eller är det om man tar hormoner innan för å få äl som är stimulerat? XD[/

Vi har 2 i frysen, så jag hoppas nån av dessa klarar upptiningen.

Vad jag förstått så räknas det som stimulerat om man måste stimulera med hormoner för att få äggblåsa och ägglossning? Så i ditt fall bör det räknas som ostimulerat väl? :) jag håller tummarna för er. Är det andra försöket för er nu?

Åh men det gör dom säkert! Håller tummarna! Inte många dagar kvar nu.

Ja jag tänker också så! Får räkna mitt som ostimulerat då :) det här e tredje. Gjort två ivf å efter andra fick vi till frysen. En bara. Men bättre än inget. Första ivf fick vi ut 6 ägg sen ändra vi lite i behandlingen och fick ut 20 ägg. Så lite skillnad var det xD hur många försök har ni gjort?
Svar på tråden IVF våren 2018