• Inalina

IVF våren 2018

zuces skrev 2018-02-07 14:08:30 följande:

Idag på ruvardag 11 med ett 2-dagars embryo <3 första försöket, kan inte förstå att vi äntligen har lyckats!!!!

Fantastiskt!!!! GRATTIS :) :) :)
  • Inalina
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-07 19:26:20 följande:
    Visst skulle det kunna vara så, men det ligger inte riktigt för henne att vara finkänslig... jag frågade i julas vad det är för sköldkörtelsjukdom hon och mormor båda har, som jag inte visste om, är det ärftligt och något jag borde vara medveten om. Hon svarade att jag inte ska vara hypokondrisk kring jul. Jag ville ju veta om det kunde påverka fertiliteten, men inte fråga just detta.. hade hon misstänkt något hade hon väl i alla fall stillat min oro menar jag

Ah, hur kom det sig att ni sökte er dit då? Varför inte i Sverige?

Nej Gud jag känner igen det där. Jag har slutat träffa de som inte kan prata annat än om hur jobbigt det är att ha barn, eller för sjuttiofjärde gången känner behovet av att berätta hur lätt det gick att bli gravid, fast man till och med berättat att man inte har ägglossning (har inte sagt att vi försöker...)

Jag är 30 i år, så jag får dessutom alla goa lektioner i att jag inte ska vänta för länge med att SKAFFA barn, du vet väl att fertiliteten minskar bla bla.. suck! Du då?

Man försöker vara positiv, men det är svårt ibland tycker jag, och jag undviker vissa sociala sammanhang dels då jag känner mig nere och dels då jag känner att samtalet kommer glida in på barnverkstad.. på lunchen på jobbet får Jag gärna ett plötsligt ärende att ta hand om när det blir så..
    Oj men sköldkörteln har ju en hel del med hormoner att göra, så jag förstår din fråga, kanske får du försöka ta upp frågan igen med din mamma nu efter jul, när det är ok att vara hypokondrisk ;) 

Jag o min man bor inte i Sverige så vi får inga landstingsförsök eller lättnader via försäkringskassan, så då kände vi att vi hellre åker till Tjeckien eller liknande istället för att springa på en massa besök i Sverige och ändå betala samma pengar. Sen är ju en av anledningarna att nu behöver vi inte 'smussla' med det heller, och åka på en massa konstiga tider till Sverige där alla vet att man är och förmodligen skulle börja 'misstänka' saker.
    Jag tror att behandlingarna/vården är lika bra i Tjeckien också, jag går ju till en klinik som endast gör såna här saker (de har ju även äggdonation och annat intressant - som inte finns i Sverige vad jag vet - om du inte ska vänta i kö en livstid...). de har all ny teknik här och de gör inte 'naturlig befruktning' utan bara ICSI då det är mkt mer effektivt. Det funkar för mig att de tänker så, känner mig trygg här och man får ställa hur mkt frågor man vill :)

Jag är 33, så lite i samma sits med att andra tycker det är 'dags' för oss att skaffa barn, men det är dock väldigt få som sagt det rakt ut (och jag tror folk har rätt fullt med sitt eget), endast dem med egna barn kan ge en kommentar ibland såklart ;) 

Jag umgås inte med så många som har barn, vilket också är en anledning att det är skönt att inte bo i Sverige, eftersom ALLA våra vänner har barn där. När man bor utomlands kan man ju liksom 'välja' lite nya vänner istället, och då har jag valt bort mamma-klubben än så länge haha! Jag skulle känna mig mkt mer stressad om jag bodde i sveirge och blev påmind om alla barndomsvänner/studeivänner och kollegor som har/skaffar barn hela tiden, nu kan jag leva med min man i vår lilla bubbla istället :) 
    Visst är det Gonal F du tar för att framkalla ägg? Jag kan säga att den sprutan är HELT LUGN jämfört med Cetrotide som jag varit tvungen att ta i 4 dagar nu så att äggen inte ska lossa, Gonal F är inte ens ett myggbett i jämförelse med vissa andra sprutor :/ Har du lärt dig att ta dem själv än ;)? Min man har total sprutfobi så det hade vart intressant att se hur det hela hade gått om han varit tvungen att ta sprutorna, då hade jag fått se mig om i stjärnorna efter egna barn....
  • Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 07:17:30 följande:

Om några timmar ska jag bege mig iväg för VUL nr 2 och få reda på när nästa steg med äggplock inleds. Jag hoppas det blir äggplock måndag och insättning onsdag. Har ändå ca 30 mil att åka enkel väg för äggplock och återförande.

Håll tummarna!

Lycka till!! :) Herregud vilket avstånd till kliniken :/
  • Inalina
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-08 09:43:15 följande:
    Nej jag skippar det, fattar hon så ska hon ringa och gråta över hur jobbigt det är, och så vet hels släkten om vad vi går igenom innan du ens hinner tänka ordet ?känsligt? - inte ens när jag uttalat ber henne inte sägs saker vidare ringer både mormor och brorsan efter en kvart

Ah då förstår jag att ni väljer Tjeckien, det verkar otroligt vanligt att man åker utomlands hur som

Nej jag kommer nog inte kunna ta sprutan själv, det är för mycket annat som är tufft, så jag vill inte lägga på en grej till. Det hade dock inte gett något effekt nu heller, varken ägg på gång eller slemhinna. Jag fattar inte hur alla stimuleringar kan fungera så dåligt! Vad är det med min kropp?!

Jag är så ledsen nu så jag vet inte hur jag ska orka mig igenom dagen, men måste plugga till en viktig tenta så jag försöker fokusera på det istället..

Vad skönt att ni kunnat välja umgänge, jag bara barn runt mig känns det som, och klumpiga kollegor som inte kan sluta fråga..

nu måste jag ladda om och hitta styrka igen
    Åh vad tufft när man kämpar med sprutor och grejer så blir det sådär :( !!!förstår att du blir ledsen :(
    det brukar dock bli lite bättre när man får perspektiv och även mer hopp när man liksom har en plan på 'nästa steg' hela tiden. Har läkaren sagt något om andra alternativ som du kan prova?

det låter ju märkligt att din kropp inte verkar 'ta upp' hormonerna, har du gjort utredning om ev sköldkörteln är problemet? (ursäkta om jag missat ngt inlägg tidigare..) Jag såg att du har PCO men de verkar ju kunna få bukt med det oftast, men alla kroppar är ju olika och behöver ju lite olika behandling. 
    Styrkekramar till dig, det KOMMER kännas bättre snart men jag vet att man ibland måste få vara jätteledsen och förbannad ett tag, tills man hittar en ny väg..
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-08 19:10:58 följande:

Ligger hemma i soffan och vilar efter dagens äggplock.

Vi kom till kliniken på morgonen och blev väldigt väl omhändertagna. Det kändes riktigt skönt. Mannen fick göra sitt och vi fick glädjande besked att det fanns tillräckligt med spermier så han inte behövde opereras. Efter bedövning och lugnande började proceduren. Det gjorde ganska ont emellanåt, men bara i kortare stunder. Bedövning och lugnande hjälpte bra. Fick också höra att de förstod att jag haft en del smärtor under behandlingen för äggstockarna var fulla med blåsor och ganska så svullna. Men allt såg ut som det skulle.

Efter vi kommit tillbaka till rummet så fick vi beskedet om antal ägg och vi blev väldigt glada. Hela 17 ägg blev det.

Nu är ju nästa väntan på hur många av dessa som faktiskt blir befruktade. Om vi får färre än fem blir återföringen på lördag. Blir det fler än fem så kör de en fem-dagarsodling istället. Besked kommer imorgon.

Så skönt att ha klarat av den här delen. Men nu är det ju det här med väntan igen... Det värsta nu är ju om inget skulle bli befruktat. Hade känts sjukt jobbigt!

Vad skönt att det är över , och det lät ju som ett toppen-resultat!
    Jag skulle ändå tro att ÄP är den värsta grejen rent fysiskt vid IVF, tog precis min Ovitrelle så blir ÄP på lö morgon kl 8 för mig :)

Håller tummarna för att så många som möjligt blir befruktade för dig! Hur känns det nu efteråt i kroppen?
  • Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 20:16:35 följande:
    :D eller hur. Vi borde bli belönade riktigt för detta!

Idag var orgalutranen ingen lek. Ont som tusan. Måste ha satt den på fel ställe i "volangerna" eller träffat ett tidigare ställe jag satt de på. Fy tusan vad de värker och spänner.
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-08 19:10:58 följande:

Ligger hemma i soffan och vilar efter dagens äggplock.

Vi kom till kliniken på morgonen och blev väldigt väl omhändertagna. Det kändes riktigt skönt. Mannen fick göra sitt och vi fick glädjande besked att det fanns tillräckligt med spermier så han inte behövde opereras. Efter bedövning och lugnande började proceduren. Det gjorde ganska ont emellanåt, men bara i kortare stunder. Bedövning och lugnande hjälpte bra. Fick också höra att de förstod att jag haft en del smärtor under behandlingen för äggstockarna var fulla med blåsor och ganska så svullna. Men allt såg ut som det skulle.

Efter vi kommit tillbaka till rummet så fick vi beskedet om antal ägg och vi blev väldigt glada. Hela 17 ägg blev det.

Nu är ju nästa väntan på hur många av dessa som faktiskt blir befruktade. Om vi får färre än fem blir återföringen på lördag. Blir det fler än fem så kör de en fem-dagarsodling istället. Besked kommer imorgon.

Så skönt att ha klarat av den här delen. Men nu är det ju det här med väntan igen... Det värsta nu är ju om inget skulle bli befruktat. Hade känts sjukt jobbigt!

Tisdag är det min tur. Och hoppas på återföring torsdag eller fredag.

Skönt höra att det gick bra!
    Jag kände precis samma sak med Cetrotiden de två sista dagarna blev alldeles rödprickig och kliade och sved flera timmar, man blir ju livrädd att man gjort något fel.. 'skönt' att höra att fler råkar ut för samma sak trots att jag inte vill att andra ska lida också :/

Tog precis Ovitrelle, kändes inget alls, har ju blivit en barnlek med Gonal F/Ovitrelle ;)
  • Inalina
    ZeinabAyoub skrev 2018-02-08 17:58:08 följande:
    Är det här att positivt test eller ser jag fel?!
    Grattis!!! :) Var det på första försöket? 
  • Inalina
    S91 skrev 2018-02-08 22:02:05 följande:
    Lycka till på äggplock på lördag!! :) hur såg de tut på ditt sista VUL?
    tack snälla :)
    jag hade 8 äggblåsor där ena äggstocken verkade lite 'långsam' så jag kör ÄP på dag 15 så alla skulle hinna växa till sig. är lite orolig att de ska lyckas släppa nu innan ÄP i morgon men jag får anta att läkarna vet vad de gör :) 
  • Inalina
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-08 12:59:47 följande:
    Jag vet inte om det finns ett bra nästa steg.. ivf tycker de inte, dels väger jag ett kg för lite för remiss och dels så hjälper det ju inte om jag inte får igång ägg och slemhinna.. så jag vet inte.. högre dos gissar jag. Ska fortsätta till måndag och se om något hänt.

Jag har förstått att jag har lågt östrogen, så det måste upp för att äggen ska mogna och hinnan bli tjock - det ena ger det andra tror jag. Känns så konstigt att kroppen verkar helt obrydd av alla behandlingar - vad ska man tro liksom..
    du kanske får söka dig utomlands om du inte känner att du får hjälp med IVF i Sverige, jag räknade precis på mitt BMI som också ligger på 18 men har inte satt stopp för något.

Det kommer ju kosta en del att göra IVF utomlands, men bland annat i Polen och Tjeckien gör de ju även äggdonation om man själv inte har tillräckligt med ägg eller liknande. det finns nog en hel del trådar här på FL ang. just äggdonation som du kanske ska kika på som ett alternativ, (alltid skönt att veta ATT det finns alternativ även om ni inte skulle gå den vägen). 
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-09 10:51:28 följande:

Fick precis veta att 7 ägg befruktats. Nu gäller de att de överlever till tisdag då återföring sker!

Vad skönt att höra att så många befruktats!:) Var det med ICSI eller vanlig IVF?

Gör de alltid återföringen på dag 5 på din klinik?

Då jag gör detta i Tjeckien och måste åka hem på tisdag får jag göra återföringen på dag 3, men egentligen brukar de tydligen göra den dag 5. undrar om det är mindre chans för mig att det funkar :/
Svar på tråden IVF våren 2018