• anina

IVF våren 2018

Hej tjejer.

Lider med er som det inte har fungerat för. Och grattis till er som har lyckats. =)
    Min mens lyser med sin frånvaro, som vanligt när det nalkas FET. Nästa vecka blir det semester i fjällen, ska bli så skönt. Dock går mina sista semesterdagar där så får väl ta obetald semester under behandlingen sen.

Jag har en fundering. Jag känner mig både snäll och hemsk som tänker på det. Behöver få ur mig tankarna lite.
    Om min mens kommer inom ett par veckor, och OM det går vägen denna gången och så långt så att jag får ett barn så kommer det isf födas i december. Och jag tänker att det är jättetråkigt för barn som är födda i december som alltid är sist med allting (moppe, körkort, gå ut på krogen) och födelsedag nära jul osv. 

Samtidigt så har vi försökt i 2,5 år (1,5 år med IVF) och varenda dag som går känns som ett år. Jag längtar så jag nästan spricker. Jag vill bara ge upp vissa dagar och skita i allt, för den här resan är så otroligt jobbig. En extra månad känns som en evighet.

Men å andra sidan, när vi har försökt så här länge så kanske man ska vänta en extra månad för ett ev barns skull. Sedan är ju det där "ev" ganska stort, det är ju en stor risk att det inte fungerar denna gången heller eller nästa. 

Min sambo tycker att det är ju såklart tråkigt för barnet som ev får sen födelsedag, men att vi har ju försökt så länge och haft så många motgångar och det kanske blir fler, så vi ska köra på.

Vi har väl bestämt att vi kör så fort mensen kommer, att vänta en extra månad känns "för jobbigt" och onödigt i en sån här process. Samtidigt så känner jag mig elak, som att jag inte tänker på det bästa för mitt framtida barn när vi kan "bestämma" att inte bli gravida just i mars. Å andra sidan kanske jag aldrig blir gravid ändå så tankarna kanske är meningslösa. Suck vilka tankar som snurrar i huvudet på en. Jag vill bli gravid nu. 

Ursäkta för ett väldigt långt inlägg, jag behövde skriva av mig lite. =)

Kram på er

• anina
    Linsi skrev 2018-02-28 14:14:34 följande:

anina skrev 2018-02-28 13:41:43 följande:

Hej tjejer.

Lider med er som det inte har fungerat för. Och grattis till er som har lyckats. =)
    Min mens lyser med sin frånvaro, som vanligt när det nalkas FET. Nästa vecka blir det semester i fjällen, ska bli så skönt. Dock går mina sista semesterdagar där så får väl ta obetald semester under behandlingen sen.

Jag har en fundering. Jag känner mig både snäll och hemsk som tänker på det. Behöver få ur mig tankarna lite.
    Om min mens kommer inom ett par veckor, och OM det går vägen denna gången och så långt så att jag får ett barn så kommer det isf födas i december. Och jag tänker att det är jättetråkigt för barn som är födda i december som alltid är sist med allting (moppe, körkort, gå ut på krogen) och födelsedag nära jul osv. 

Samtidigt så har vi försökt i 2,5 år (1,5 år med IVF) och varenda dag som går känns som ett år. Jag längtar så jag nästan spricker. Jag vill bara ge upp vissa dagar och skita i allt, för den här resan är så otroligt jobbig. En extra månad känns som en evighet.

Men å andra sidan, när vi har försökt så här länge så kanske man ska vänta en extra månad för ett ev barns skull. Sedan är ju det där "ev" ganska stort, det är ju en stor risk att det inte fungerar denna gången heller eller nästa. 

Min sambo tycker att det är ju såklart tråkigt för barnet som ev får sen födelsedag, men att vi har ju försökt så länge och haft så många motgångar och det kanske blir fler, så vi ska köra på.

Vi har väl bestämt att vi kör så fort mensen kommer, att vänta en extra månad känns "för jobbigt" och onödigt i en sån här process. Samtidigt så känner jag mig elak, som att jag inte tänker på det bästa för mitt framtida barn när vi kan "bestämma" att inte bli gravida just i mars. Å andra sidan kanske jag aldrig blir gravid ändå så tankarna kanske är meningslösa. Suck vilka tankar som snurrar i huvudet på en. Jag vill bli gravid nu. 

Ursäkta för ett väldigt långt inlägg, jag behövde skriva av mig lite. =)

Kram på er

Hej!
    Har också alltid resonerat så, men hellre ett decemberbarn än inget barn.
    Och som sambon sa, det kan ju hända att det kommer tidigt. Hans syster födde sin son i vecka 26+någonting.
    Så om man planerar till januari och det kommer tidigt så kan det mycket väl komma i december iaf...

Räknar med att min mens kommer nästa vecka så att vi kan dra igång försök nr 2.
    Känns som man vill komma igång, men samtidigt känns det lite nedstämt att starta om - man bär ju med sig känslan av misslyckandet från denna gången.

Men nu ska det väl vara vår tur!!!

8992 skrev 2018-02-28 14:00:03 följande:
    Jag har exakt samma tankar! Har alltid sagt att jag inte vill ha ett december-barn och att det är synd om barn som föds då av olika anledningar. Men som det ser ut nu så kommer det bli ett december-barn om nästa försök lyckas. Självklart är det viktigaste att man får ett barn men det är inte fel, eller konstigt att ha dessa funderingar och känslor.
    "Skönt" att det inte bara är jag. Ja det viktigaste är ju faktiskt att få ett barn. 
    Och det stämmer ju att ett januaribarn kan födas för tidigt. 

Då verkar det som att vi kommer försöka ungefär samtidigt, så hoppas på decemberbarn för oss alla 3, och alla andra som med ska försöka snart igen. =)

• anina
    8992 skrev 2018-02-28 14:00:03 följande:
    Jag har exakt samma tankar! Har alltid sagt att jag inte vill ha ett december-barn och att det är synd om barn som föds då av olika anledningar. Men som det ser ut nu så kommer det bli ett december-barn om nästa försök lyckas. Självklart är det viktigaste att man får ett barn men det är inte fel, eller konstigt att ha dessa funderingar och känslor.
    Inalina skrev 2018-02-28 15:17:21 följande:
    Hej! min man har resonerat på samma sätt som er, men efter att vi har försökt 'tajma in' rätt sida på året i 3 år så tror jag t.o.m. han har lagt ner den tanken. sen tycker jag kanske inte 'synd' om decemberbarn direkt, tänk när de ska fylla 40 då är de glada att de kan kalla sig 39 jääättelänge ;) lycka till och hoppas ni får era efterlängtade bebisar :)
    EndoS skrev 2018-02-28 17:52:03 följande:
    Som december-barn kan jag trösta dig med att det inte är hela världen, och jag fyller ändå den 23e :P Visst, när jag var 14-20 år var det ju lite tråkigt att fylla så sent, men det är väldigt få år det handlar om. Nu är jag mest glad över att vara nästan ett år yngre än mina jämnåriga :)

Vissa tankar blir man tokig på, skönt att få ur sig dem här. =) Skönt att skriva med folk som förstår. De runt omkring kan vara hur gulliga som helst, men de kan inte förstå på samma sätt.

Ja man har ju försökt ett bra tag nu, så ett friskt barn är ju faktiskt viktigast av allt.

Kan tänka mig det EndoS att det är ju den åldern som det är jobbigt, sen som ni säger så blir det ju bara positivt när man blir äldre. =)

• anina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-28 19:43:47 följande:
    Vi fick titta på ultraljudsskärmen samtidigt, men helt ärligt så såg man inte mer än en luftbubbla. Efter insättningen så kollade de igenom slangen för att säkerställa att embryot inte var kvar. Vi fick ingen bild med oss. Hade det lyckats så hade det ju varit fantastiskt, men nu när det med största sannolikhet misslyckats så hade det bara känts konstigt. Hade slitits mellan att spara det och må skit för det eller att slänga det, vilket också hade känts konstigt.

Men visst är det mycket konstigt tankar hela tiden.

Vi har testdag imorgon. Med tanke på att jag blött i princip en vanlig mens så känns ju hoppet helt ute. Även om man redan vet resultatet så kommer det kännas så tråkigt att få det svart på vitt. Men skönt att dagen är här så vi får börja planera nästa behandling. Vi har ju inget i frysen och det känns så tråkigt.
    Mitt embryo smet ut med slangen igen. Borde förstått redan då att han/hon aldrig ville stanna. =) Läkaren sa dock att det brukar alltid gå bra när embryot smiter ut och sätts in igen. Inte för mig dock.
    Märkligt att man inte använder ultraljud.

Till oss sa de att vi får bilder om det blir en graviditet.

Tråkigt att det inte gick för er. Bryt ihop och kom igen. Kram på dig
  • anina
    Mariana79 skrev 2018-03-01 16:47:50 följande:
    Det kommer gå hur bra som helst. Du kommer gunga på moln av allt lugnande du får intravenöst <3 det bästa med hela alltet är att få lite tralala... ha ha ha. Jag låter som en knarkare kanske, men utan lugnande och smärtstillande skulle det ju inte gå. :)

Så själva pocket är en peace of cake tycker jag <3 Stort lycka till!
    Jag håller med, morfinet var det bästa. Skrattande
  • anina
    Mariana79 skrev 2018-03-02 17:17:21 följande:
    Härliga tider :)) gick allt bra i övrigt?
    Nej det blev inget den gången. Väntar på att mensen ska komma igång snart så vi kan försöka igen. =) Hur går det för dig? Helt sjukt många inlägg som har kommit in efter en veckas semester. =)
  • anina
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-21 14:50:08 följande:

Är det någon av er som inte haft någon ägglossning innan, men där det gått bra med ivf sen? Så orolig att kroppen sks fortsätta strula för mig..../

Jag har ingen egen ägglossning.
    Däremot har vi inte lyckats än. Började jättebra när vi gjorde behandlingen för ett år sen, många ägg och många befruktade, men embryot stannade inte. Men sen dess har kroppen varit emot mig. Mensen försvinner, kommer sent, slemhinnan vill inte växa till sig osv.  
  • anina
    Ellencassandra skrev 2018-03-23 11:29:13 följande:

Jag fattar ingenting. Tog ett test. Jag e gravid. Va???? Eller har jag sett fel. Skakar

Stort grattis. =) Tänkte skriva att det kan ju bero på lutinusen, de färgade flytningarna, men jag börjar bli trött på att alltid vara positiv. Och ibland kan man bli trött när alla andra är det så jag skippade. Men i detta fallet var det ju rätt. =) 
    Som du säger, försök njuta och inte vara alltför orolig för allt. Hjärta
  • anina
    Hormonkarusellen skrev 2018-03-23 20:15:29 följande:
    Usch det låter precis som det varit för mig innan... letrozol och sprutor, men ingen mens , ingen äl och ingen slemhinna.. hur har din resa hittills sett ut? Har du fått hjälp länge? Pco?

Hoppas såklart att alla lyckas men ännu mer eftersom det känns som du har samma kropp som jag skriv ett pm om du vill
    Jag har endometrios. 
    Däremot har jag mens trots att jag inte har ägglossning. Skumt. Men den kommer och går som den vill. Jag skickar ett PM. =)
  • anina
    Asteria skrev 2018-03-27 13:46:54 följande:

Ni som gjort totalfrys efter äggplock, hur har era menscykler sett ut efter det? Jag fick blödning på dag 6 efter äggplock som varade i sju dagar (som min vanliga mens). Nu är jag dock på dag 20 i nya cykeln och det känns inte som att någon ägglossning är eller har varit på g. Min menscykel är väldigt regelbunden och jag får alltid ägglossningsflytningar runt dag 10. Så frustrerande att kroppen inte funkar som normalt när man väntar på FET. Som att den här väntan inte är tuff nog ändå...

Vill inte skrämma upp dig, det är individuellt för alla. 
    Efter äggplock försvann min mens i 4 månader. Men de kan göra nåt för att få igång den, men de gör det inte efter 1 månad bara utan lite senare. Hoppas den kommer igång snart för dig. Hjärta Ring om prata med kliniken annars.
Svar på tråden IVF våren 2018