• S91

IVF våren 2018

waldesten16 skrev 2018-02-07 20:58:31 följande:

Tack för omtanken. Det har varit tufft och är tacksam för alla vänliga ord man får här. Ger energi och peppa inför tuffa dagar.

Hoppas du får positiva nyheter efter vul i morgon och att det kanske kan ge dig lite lugn

Ja det är ju skönt att man kan skriva av sig lite och följa andra som går genom liknande även om du fått utstå vääldigt mycket motgångar. Det vänder nu ska du se!

Slängs lite mellan hopp och förtvivlan här. De ringde från rmc och sa att jag måste SÄNKA dosen och ta det vääldigt lugnt. Så jag antar att blodprovet var förhöjt (vet inte om det är amh de tar?). Hon sa bara att det händer väldigt mycket i mina äggstockar. Så nu 75 ie idag och nytt VUL imorgon. Har haft flytningar hela dagen så är lite orolig över att äggen lossnar och inte vill stanna kvar :(. Är jättekänslig och bröt ihop totalt på jobbet ikväll så nu är det iaf inte hemligt nåt mer hahah! Är verkligen jättestabil i vanliga fall så känner inte igen mig själv alls..
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-07 14:06:28 följande:

Jag går på Livio Fertilitetscentrum i Umeå. Du?

Linköping! :)
  • S91
    Regnbågens färger skrev 2018-02-07 14:50:09 följande:

Hej o tack för svar:))

Hon hade 5 st ägg som börjar växa till sig bra, och några mindre ägg på den sidan som chokladcystan sitter. Läkaren sa att växer de äggblåsorna till sig kan de sticka igenom cystan .

Frun tar 250 enheter idag o ska höja till 375 , på fredag skall vi dit igen för nytt VUL.

Det blir långa o många resor, vi har 40 mil tur och retur varje gång.

Förhoppningen är att de växt till sig då annars nytt ultraljud på mån o sedan äggplock under nästa vecka. Vi blev båda positivt överraskade att det gått fort trots långt protokoll.

Det jobbigaste är att försöka förklara på jobbet. Folk som inte varit i denna situation kan enkelt säga.. ?men kan hon inte åka ner själv? ? jag vill kunna stötta min partner så mkt det bara går. Men jag får en liten klump i magen var gång man ska be om ledigt.. så är det bara!

Hur långt har ni kommit? :)

Oj vad långt att åka! Förstår att det är mekigt för er. Dock tycker jag att det är bra att du är med, speciellt eftersom ni har så långt att åka. Dessutom mår man inte direkt som vanligt med alla hormoner.. jag är jättetacksam som har en fantastisk gynekolog i min stad, så behöver bara åka långt vid äggplock och återföring :).

det låter som dina arbetskamrater inte riktigt förstår processen.. Har du en bra chef? Min sambo har liksom jag fantastisk arbetsgivare som förstår och låter oss vara lediga när det behövs. Tryck på att din fru inte kan eller får vara ensam i detta!

Skönt att det gått snabbt för er och spännande att det snart är äggplock :)

Vi var på första VUL i tisdags så ligger en dag "innan" er. Hade många ägg (30 små och 12 lite större) men inga var direkt stora. De ringde från kliniken idag och jag måste sänka dosen då det verkar som jag håller på att bli överstimulerad.. har redan en väldigt liten dos så blev lite besviken då jag gärna vill att mina ägg ska växa till sig men för många är ju heller ingen bra så.. ska nu ta 75 ie istället för 112,5 som innan. Och så nytt VUL och prov imorgon så får vi se sen om det ordnar upp sig..
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 07:17:30 följande:

Om några timmar ska jag bege mig iväg för VUL nr 2 och få reda på när nästa steg med äggplock inleds. Jag hoppas det blir äggplock måndag och insättning onsdag. Har ändå ca 30 mil att åka enkel väg för äggplock och återförande.

Håll tummarna!

Hoppas det går bra för dig! Håller tummarna! :)
  • S91
    waldesten16 skrev 2018-02-08 06:40:56 följande:

Hoppas det blir bra idag på vul. De sa samma sak till mig några gånger att de var rädd att jag skulle sticka iväg för fort och att ägglossningen sker innan. Förstår att du är känslig och det är svårt att hålla masken. Hur kändes det efter nu när jobbet vet? Har spenderat mycket tid inne på toan och gråtit eller instängd i mitt rum. Men jag har endast berättat för två chefer och en kollega.

Vilken sjuksköterska har du pratat med på RMC? De flesta är trevliga men nu hade jag en sist som jag inte alls tycker om, har pratat med henne en gång innan och tycker hon är lite nedlåtande.

Jag hade berättat för några enstaka innan och för mina chefer men igår var det oundvikligt, då jag fick sammanbrott då det var ganska stressigt och det hände en incident kunde jag inte tränga undan det utan stortjöt i vårt beredningsrum och sen tyckte jag väl att mina kollegor hade rätt att veta varför jag beter mig som en galning haha.

Så nu vet nog snart alla på jobbet, vilket jag nu ångrar lite på ett sätt. Men på ett vis skönt att inte behöva låtsas att allt är bra och som vanligt för det är det ju verkligen inte..

Jag vet faktiskt inte, har pratat med flera olika. De flesta har varit jättegulliga men när jag ringde om spänningen så var hon lite syrlig, men har inte lagt några namn på minnet.
  • S91
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-08 07:31:56 följande:

Håller tummarna! Allt kommer att gå bra! Själv sitter jag i bilen på väg till äggplocket... Har också en bra bit att åka så förstår dig verkligen.

Lycka till på äggpocket! Vad spännande! :)
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 11:06:26 följande:

Efter en timmes väntan på min tur på sjukhuset vart det äntligen klart. Har minst 2 blåsor som är 15 mm i vardera äggstock. Sen har jag ca 3-4 som varierar mellan 12-10 mm och en massa mindre. Fick även reda på att jag tydligen har en 22 mm cysta på vänster äggstock och att äggstockarna ligger snett i mig. 

Cystan har jag hört dem prata om förut men då var den mindre och inget de brydde sig om. Att jag var sne visste jag oxå om men han fick de låta som 10 ggr värre. 

Men nu är de bara vänta på IVF kliniken hör av sig med besked. Antar de blir måndag som äggplock sker, 

De mellan 10-12 fick jag höra hinner ofta växa på sig! Så då plockar dom säkert fler än de 4 större ska du se :) det bästa är ju mellan 5-10 så det blir säkert toppen för dig!

Cystan ska du inte bry dig om, jag har haft cystor på varenda UL jag gjort och ingen vet riktigt varför utan vissa får bara det lättare än andra, och att de är sneda är väl bara en anatomisk grej, det går ju plocka ändå bara att de får anpassa sig lite när de plockar :) mina äggstockar sitter jättelångt ner fick jag veta på mitt förrförra VUL :)
  • S91

Hej alla!

Har idag varit på mitt andra VUL. Fick sänka dosen menopur till 75 ie efter första VUL och blodprov som visade på att det produceras väldigt mycket ägg.

Idag hade 23 st vuxit till sig och ligger mellan 11,5-16 mm. Finns ett 20-tal till kring 9-10 mm och ännu fler mindre än det. Totalt kring 50 äggblåsor som han kunde räkna. Verkar som jag blivit överstimulerad men att ingen riktigt vill säga det rakt ut..

Min gyn här hemma som gör ultraljuden trodde att jag kommer få plocka på måndag men att de inte kommer sätta tillbaka något utan att det blir totalfrys på de ägg som blir befruktade (om det nu blir några befruktade).

Känns jobbigt att behöva vänta ytterligare på återföring men vet att det är för mitt bästa och att det inte är första gången det här händer. Det känns som om jag är extremt lättstimulerad och tänkt vad bra det hade varit om man fick dela med sig till vissa andra här inne så det skulle bli lagom för oss alla!

Jag är trött på karusellen redan, och det är bara min första stimulering :( har fått sjukskriva mig idag då jag har så ont i magen när jag rör på mig.

Förlåt för gnälligt inlägg men var tvungen att skriva av mig.

• S91
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-08 09:43:15 följande:

Nej jag skippar det, fattar hon så ska hon ringa och gråta över hur jobbigt det är, och så vet hels släkten om vad vi går igenom innan du ens hinner tänka ordet ?känsligt? - inte ens när jag uttalat ber henne inte sägs saker vidare ringer både mormor och brorsan efter en kvart

Ah då förstår jag att ni väljer Tjeckien, det verkar otroligt vanligt att man åker utomlands hur som

Nej jag kommer nog inte kunna ta sprutan själv, det är för mycket annat som är tufft, så jag vill inte lägga på en grej till. Det hade dock inte gett något effekt nu heller, varken ägg på gång eller slemhinna. Jag fattar inte hur alla stimuleringar kan fungera så dåligt! Vad är det med min kropp?!

Jag är så ledsen nu så jag vet inte hur jag ska orka mig igenom dagen, men måste plugga till en viktig tenta så jag försöker fokusera på det istället..

Vad skönt att ni kunnat välja umgänge, jag bara barn runt mig känns det som, och klumpiga kollegor som inte kan sluta fråga..

nu måste jag ladda om och hitta styrka igen

Din stackare att stimuleringarna inte hjälper!! Ska de höja dosen nu då eller vad händer här näst? Har också massor barn omkring mig och det är ju jättejobbigt. Massor med styrka till dig och hoppas de snart släpper in er för ivf..
  • S91
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 15:03:24 följande:

De var så jag tänkte men skönt höra att jag är på rätt väg med tankarna. Väntar fortfarande på samtal från kliniken när de vill boka äggplocket.... finns inget värre än vänta på samtal. 

Funderade på om de bara var en ny läkare så han ville vara noga och meddela allt. Min cysta verkar komma och gå så den har väll fått en bost nu av alla sprutor att växa sig extra stor, Men som du säger de är inget att fundera över annars skulle de ju tidigare ha sagt något om det. Tror nog oxå de var därför han var extra noga med att säga att jag är sne då han var ny, kändes som han var extra noga med att meddela allt men oxå mycket trevlig och önskade oss all lycka till! 

De är min första omgång helt men igår ramlade jag ner i samma hål och känner inte för något alls. Ville bara krypa under soffan och inte komma fram alls. Vill bara vara på andra änden av hela karusellen nu så jag vet. Och jag hoppas verkligen det nu flyter på snabbt och bra hela vägen till en frisk liten bebis på första försöket. 

Vi får helt enkelt peppa varandra så mycket det går ! 

Jag var också där igår, under soffan alltså.. idag är jag hemma från jobbet då jag är livrädd för att äggstockarna ska vrida sig. Förstår din känsla helt och hållet.

Det är ju ofta så med lite yngre läkare att de vill vara noggranna och duktiga och då kanske man får lite onödig information som man kanske inte hade behövt.. hoppas de ringer snart så du får veta! Mig ska de ringa imorgon men troligen äggplock måndag för mig också.
Svar på tråden IVF våren 2018