-
hihi ok, min man har inte så bra koll på sånt där med testdagar etc, så jag sa bara att fredag tänkte jag testa. är det negativt så är det ju fortfarande inte kört men man kan ställa sig in på att det kanske inte funkat.. tycker nog det är värre att mensen kommer än att få negativa grav-tester ;) men det är ju givetvis och pest eller kolera vi åker också bort i helgen bara vi två, bra att antingen kunna smälta ett positvt eller negativt besked tillsammans.My102 skrev 2018-06-17 14:49:15 följande:Har lovat sambon att inte tjuvtesta nåt innan den 24 som är TD. Men jag ska nog försöka övertala honom att testa på fredag om inte mensen har kommit :) ska åka bort och det vore skönt att veta! Är det dock negativt så vet jag inte vad jag ska tro, pest eller kolera lixom :/
-
Är på RD 6 nu, precis som du beskriver är jag också väldigt trött vilket jag härleder till mkt progesteron, 400mg per dag tar jag. har också väldigt ömmande bröst, men inget som skulle kunna visa på tecken till graviditet. (och embryot ska ju ha färst vid det här laget...)nuaerdetmintur skrev 2018-06-17 12:28:41 följande:
Hej, hur går det för alla? Själv är jag på ruvardag 10, fick reda på att vårt andra embryo inte klarade sig till frysen, så om detta inte går vägen blir det att starta om hela karusellen till hösten men jag försöker tänka att då har jag ju lite humm om vad vi står inför iallafall. Jag har känt motvärk enda sedan ÄP, sjukt ömmande bröst och jag är konstant trött. Vi har bestämt att testa på midsommarafton, rätt testdag är ju egentligen 24/6. Vågar inte testa än för rädslan av besvikelse samtidigt som jag inte har några förväntningar att det ska fungera, eller så har jag förväntningar och att det är därför jag inte vågar testa än...
ska också testa på midsommarafton! det går ju faktiskt inte påverka i det här läget så försöker fokusera lite på annat just nu, fotbolls-vm bland annat :) -
så spännande med ruvning :) fick ni många till frysen?YKY skrev 2018-06-17 07:39:06 följande:
Igår hade vi vår första insättning, en FET efter en totalfryscykel i april. En jättefin blastocyst son hade börjat kläckas.
Nu är det bara att vänta. Ruvardag 1 idag, och jag har planerat att testa på ruvardag 8.
Någon som har bra tankar om hur jag kan distrahera mig själv under veckan som kommer?
är själv på RD 7 tror jag idag, är helt övertrött och kan sova hur mkt som helst, har hört att progesteronet kan ge den biverkningen tyvärr.
jag distraherar mig med fotbollsVM och jobb ;) tar även en del promenader och njuter av sommaren :) stort lycka till! -
men wow vilket resultat!! vad skönt att inte behöva känna att du behöver gå igenom hela processen med sprutor o äggplock igen :)YKY skrev 2018-06-18 14:16:41 följande:Ja, vi är jätteglada över vårt resultat. Vi fick 8 blastocyster till frysen (6 st 5-dagars och 2 st 6-dagars). Vi fick en fin femdagars tillbaka och har alltså 7 st kvar i frysen.
Jobbigt med lutinus och de biverkningarna! Det är skönt med naturlig cykel, att jag slipper hålla på med det och en massa symtom av det. Lycka till till dig med, när tänker du testa? Var din en färsk 5-dagars?
jag tar Utrogestan 400mg om dagen vaginalt, tror det är typ samma som lutinus. ja det var en färsk 5 dagars, tänkte testa på BIM på fredag :) inga känningar i livmodern alls.. hoppas jag är en av dem helt utan symptom men ändå kan få ett plus.. (vet inte ens hur ett sånt ser ut ;)) -
samma dag här, fast kör en färsk ruvning :) jag gör med Utrogestan 400mg om dagen (tror läkaren hade rekommenderat 600mg men jag tyckte det kändes för mkt :P)frikenfröken skrev 2018-06-18 13:24:17 följande:
Hej! Vi verkar vara några som ruvar, jag är på RD 7 idag. Hur känner ni er? Kör ni med lutinus? Jag ruvar själv på en eskimå så jag kör ingen lutinus och känner ingenting alls. Detta är 3e ruvningen för mig och som tidigare gång med eskimå så är de dåligt med känningar alls. Jag har varken ont i bröst eller molvärk..
Har haft väldigt ont i brösten men tror det är lite mildare nu, kanske var det Ovitrellen som skapade detta och inte utrogestanet.. är otrolitgt morgontrött och somnar även mitt på dagen (om jag är ledig). annars ingenting. jag visste inte att man körde utan progesteron vid FET! -
jag gör ivf utomlands, i Tjeckien och där gav de recept på Utrogestan. Tror det är samma som Lutinus ungefär :) jag ska testa på fredag, på BIM. antar att det är lite 'tjuvtestning' men vill gärna veta innan helgen (om inte mensen hinner komma tidigare...)frikenfröken skrev 2018-06-18 20:39:40 följande:Vad är utrogestan? Är de någon skillnad mot vad man brukar köra? Eller har du de av någon specifik anledning?
Tråkigt att man inte bara kan få klara tecken på att nu jädrar gick de denna gången.. får snällt vänta.. Ska du tjuvtesta?
Jag har kört utan vid båda mina FET. Kroppen löser ju ägglossning själv. (Inte min dock, för sekunden har jag tappat namnet på tabletterna jag får ta :p) och då är kroppen redo för bebis på annat sätt med slemhinna o allt. Enligt de i Gbg iaf :)
Ok, låter ju bra om du inte behöver proppa i dig olika hormoner i alla fall, då slipper du ju konstiga biverkningar av dem :) De flesta som blir gravida känner ju ingenting förrän i v 6-7 om man får gravsymptom så att inte känna ngt är nog det normala :) -
Tack för uppdatering, är så ledsen att höra att det inte funkade denna gången Jag hoppas det blir tredje gången gillt för er och att ni får massor till frysen!! Stor kram och försök ändå njuta av sommaruppehållet då din frus kropp får vila upp sig kramRegnbågens färger skrev 2018-06-18 19:54:23 följande:
Hej igen!
Vi testade negativt i lördags efter försök 2, frun fick mens 2 dagar innan test exakt som förra gången *suck*
Tråkigt men sant. Sommaruppehåll. Sen en ny omgång långt protokoll pga endometrios.
Det var inte vår tur denna gång heller. Men man hoppas ju på att det ska ta sig på de landstingsfinansierade försöken för sen blir det riktigt svettigt:( både känslomässigt o i plånboken .
Lycka till ni andra! Kram från oss
-
Jag bor i Schweiz så vi valde Tjeckien för prisbilden och goda resultat vad jag förstått. Trevligt att semestra i Prag och bra prisbild också, de verkar också ligga långt framme i IVF forskningen och är inte så restriktiva med mediciner, att testa olika saker etc.frikenfröken skrev 2018-06-19 08:31:47 följande:Okej, hur är de att göra ivf i Tjeckien? Får man fråga varför du gör de där?
Tack för att du skriver att gravidsymptomen kommer senare!! Så många gånger som man läst de men överallt på familjeliv ser man att folk skriver att de har olika symptom. Då känns de ganska kört.
jag kan inte jämföra med IVF i sverige då jag aldrig gjort det. Jag upplever Tjeckerna som väldigt vänliga, kliniken är proffsig och man får bra uppdateringar på sina embryon i ett mail varje dag efter ÄP vilket jag tycker är spännande. De söver en vid äggplock vilket jag tycker varit väldigt positivt då jag är rädd för att behandlingen ska göra ont.
de erbjuder alltid ICSI och man kan beställa 'embryo glue', assisted hatching, etc. Givetvis kostar alla extra saker extra, men vill man ha ett 'vanligt paket' med ICSI kostar det 2400 euro per försök.
när jag talat med mina vänner som blivit gravida naturligt (och nu är inne på andra, tredje barnet grrr...) så verkar i princip ingen känna något förrän veckan efter BIM.. oj så långt detta blev! -
hej! jag antar att du fick ett starkt plus i helgen? =)lillatrollet85 skrev 2018-06-19 22:25:49 följande:lutinus e hemsk... ligger å gråter av att de gör så ont i underlivet.. torr sprickor... å de som apotekaren rekommendera funkar sådär... sista dagen att ta dom imon... ska bli helt underbart skönt...
å sköterskans ord på kliniken "du kan behöva gå med trosskydd under tiden"...... öh.. nja.. binda snarare... har ju kladdat nåt enormt...
ett tips är att lufta så mycket som möjligt... sov naken... på en handduk så huden får en chans till återhämtning..
har du några gravidkänningar förutom torr av Lutinus? så du måste alltså inte fortsätta med progesteron nu när du fått plus?
man kan ju bli galen av alla olika rekommendationer! OM jag får ett plus (tvivlar väldigt starkt på detta...) så ska jag fortsätta till vecka 12 med progesteronet..nu tror jag mina tabletter som jag stoppar upp är lite 'snällare' än lutinus och jag har därför inte blivit så torr som ni beskriver, jag för in 2 små runda tabletter med fingret (ursäkta details...) och jag har förstått att Lutinus har ngn sorts hylsa man ska använda..? -
detta är min andra behandling, gjorde första i februari men fick väldigt få ägg (är tydligen lite svårstimulerad) så fick ruva på ett 3 dagars som inte tog och fick inga till frysen då. Nu har vi däremot 2 i frysen som jag hoppas skulle kunna bli ett syskon till min lilla blastocyst i magen...frikenfröken skrev 2018-06-19 22:19:55 följande:Jaha okej, ja men då förstår jag varför :) väldigt trevligt när de är ett land som ligger i framkant också! Är de din första ivf behandling eller har du gjort fler?
Okej, men vad bra. Önskar de gjorde likadant i Sverige genom att skicka sms och uppdatera en om ens embryon.
Jag har faktiskt inte haft några problem alls vid äggplock. Klart att de gör ont men jag har gått in i mig själv och bara andats igenom de och inte alls uppfattat de som outhärdligt som andra skriver om. Jag har gjort äggplock vid överstimuland och utan och har inte uppfattat någon större skillnad. Tycker även att de är väldigt trevligt att få se de små äggen på en skärm när man ligger där. Men de är tur att de finns något för alla. :)
Okej, kan inte så mycket om varken embryo glue eller assisted hatching. Läst lite smått om de och tycker att de verkar vettigt, har ni valt till något av detta?
Men ändå vad skönt att de säger att de inte känt något fören vecka 6 typ. Blir stressen lite mindre. Jag har en kompis som gjort ivf och vid hennes båda insättningar så sa hon att hon kände att hon var gravid.. stressad much? - japp!! Så att du skriver att de inte kände fören senare känns väldigt skönt :)
Kontrar med ett långt jag med, haha..
Jag är nog väldigt nojig över ÄP då jag gjorde en spolning av äggledarna som var fruktansvärd, har aldrig haft så ont i mitt liv (har ju uppenbarligen inte fött barn dårå..;) så jag är väl lite rädd att jag skulle lyckas bli en av dem som får en mardrömsupplevelse vid ÄP.
Vi valde embryo glue denna gången, men egentligen vet jag inte om chansen blir så mkt större, är det ett bra embryo och kroppen mår bra så fäster det väl antar jag.. Denna gången tar jag även sprutor som heter Clexane som är blodförtunnande. Förstått att det även kan hjälpa embryot att fästa. så tja, vi kör väl 'all-in' skulle man kunna säga ;) har INGA symptom kvar nu varken efter Ovitrelle eller särskilt mkt av progesteronet, jättemärkligt! väntar bara på fredag morgon när jag ska testa, börjar bli lite nervig för det nu.. du har inte tjuvtestat?