• Inalina

IVF våren 2018

S91 skrev 2018-08-16 10:14:13 följande:
    Ja det gör ju det! :)

Men åh vad skönt! Det är ju så orättvist att vissa aldrig får tilll frys och andra kan ha ett dussin att jobba med efter första behandlingen..

vi har 5 kvar i frysen! Så det är skönt..

Jag fick hög feber inatt, så jag är inne på att det är kört.. blev sjuk sist också men senare i ruvningen och då gick det ju inte. Funderar på om immunförsvaret är lite för piggt på att reagera på förändringar.
    Du får nog helt enkelt snällt vänta ut till testdagen och hålla dig neutral och inte ta ut något i förskott. även om ditt immunförsvar reagerar är det inte säkert det stöter bort embryot. Skulle det inte funka finns det ju saker du kan prova för att 'lugna' immunförsvaret nästa gång Hjärta 
  • Inalina
    anina skrev 2018-08-17 22:56:05 följande:
    Det gick bra, har insättning på torsdag. :) tog min ovitrelle igår. Har mått såå illa av gonal f i veckan trots så liten dos. Min mage har varit paj.

De kollade förresten så att slemhinnan var tjock nog och hur stora folliklar jag hade. Allt är väl så att kroppen är redo när det kommer ett embryo. Så det speglar en vanlig cykel.

I vintras när vi skulle göra ett försök blödde slemhinnan ut och vi fick avbryta. Han sa denna gången att jag skulle höra av mig om jag börjar blöda, lät nästan som att det var en stor risk. Är lite orolig, man blir väl det efter några misslyckade försök. Men det ska nog gå bra. :)

Wow 3 ovitrelle. De kanske är för mer än bara ägglossning? Tar du lutinus eller liknande?
    jag ska också på VUL dag 10 i cykeln, tror de kollar slemhinnan (är det samma som endometrium??) då. Min klinik trodde nog inte att jag skulle ta 3 Ovitrelle (trots att det stod i protokollet) hon skrev bara typ 'ta det med läkaren när du kommer hit', så jag antar att jag inte oroar mig för det :)

har börjat ta östrogentabletter och även låg kortisondos idag, så nu är man igång igen =) kör du återföring dag 18 då eller hur blir det? 
  • Inalina
    anina skrev 2018-08-20 15:23:15 följande:

Förresten ni som har tagit Ovitrelle, har ni haft sex efter?
    De sa att vi inte får det, men jag hade glömt bort att ägglossningen kommer ganska fort efter så vi råkade ha sex dagen efter. Jag tycker att vi lika gärna kan fortsätta försöka i veckan nu då men min sambo tycker det är dumt eftersom de har sagt att man inte ska. 

min klinik har inte sagt något men jag funderade också över det häromdagen. jag tror risken är att det kan bli flera ägg som befruktas i så fall, det är därför man inte ska ha sex.

Jag funderar på att återföra 2 blastocyster så jag kommer nog hålla mig i från sexet efter ÄL, vill ju inte riskera trillingar Förvånad Flört
  • Inalina
    anina skrev 2018-08-20 21:38:23 följande:
    Inalina skrev 2018-08-20 15:26:35 följande:

min klinik har inte sagt något men jag funderade också över det häromdagen. jag tror risken är att det kan bli flera ägg som befruktas i så fall, det är därför man inte ska ha sex.

Jag funderar på att återföra 2 blastocyster så jag kommer nog hålla mig i från sexet efter ÄL, vill ju inte riskera trillingar  

Vad jobbigt med alla magar överallt.

Till mig har de sagt att de aldrig sätter in 2 frysta, eller blastocyster. Endast 2 och 3-dagars. Jag vill också göra det.

Kan du göra det i Prag Inalina?
    jag har hört lite olika bud men att de i Sverige inte vill rucka på reglerna då de anser att risken för flerbörd är stor att sätta in 2 blastocyster. Det är en 'högrisk-graviditet' att bära 2 foster så jag förstår hur de tänker, å andra sidan är det en större chans att få ett barn av 2 embryon än av 1 embryo.

I Prag 'rekommenderar' de inte att sätta in 2 men om patienten vill och det inte ligger några större hinder i vägen rent medicinskt så gör de det ändå. Om man haft flera IVF utan resultat är de också mer öppna för att man ska få göra detta.

Jag skulle nog inte förvänta mig att det blir tvillingar bara för att man sätter in 2 blastocyster. jag är själv lite osäker fortfarande men får vänta till dagen innan FET att bestämma oss, ska läsa på ordentligt först. Speciellt då jag gjorde en konisering för 10 år sedan, där jag är osäker på hur mycket av livmodertappen som togs bort. Har man för kort tapp är det ännu större risk för tidig förlossning och då borde man inte sätta tillbaka 2. 
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-08-21 13:37:53 följande:

Hej allihop. Efter mitt missfall i april har jag tagit en lång paus hela sommaren. Det tog väldigt hårt på mig men nu är jag redo för ett nytt försök. Börjar med sprutor nästa vecka om mensen kommer som den ska. Jag e livrädd men taggad. Hoppas att det ska gå hela vägen den här gången! Lycka till alla

Fy fasen för missfall, förstår att det måste varit tufft Gråter (jag fick ett väldigt tidigt MF i V5 i juni efter andra IVF-omgången) - i alla fall skönt att återhämta sig ett tag efteråt och på sommaren kan man ju normalt sätt slappna av lite mer utan att känna så mkt stress över IVF och allt annat.

Nu hoppas vi på vår tur i höst!! ska bli spännande att följa, heja heja! Hjärta
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-08-21 20:11:40 följande:

Så roligt att se att många av er är igång igen. Kan inte låta bli att följa er och hoppas verkligen att ni snart får uppleva magin med ett plus som stannar.

När det gäller insättning av flera embryon så har jag också uppfattat det som att det är vanligare/lättare att få igenom utomlands.

Vi fick frågan vid vårt andra försök om vi ville sätta in i det fallet att vi skulle ha dålig kvalitet på embryona. Det blev dock aldrig aktuellt. Vi fick dock sätta tillbaka på dag 2 trots många befruktade ägg eftersom inga av våra många ägg klarade sig till frysen vid första försöket. Det var nog ett bra val för oss.

Har en släkting som för många år sen och utomlands fick sätta in fler embryon. Fyra av dem tog sig och det slutade med att hon fick göra abort på två för att öka chanserna för de andra samt minska riskerna för henne. Inte heller ett lätt steg så nog klokt att man idag är mer restriktiv.

Vi är nu i vecka 20+1 och på torsdag är det dags för RUL. Har känt rörelser i cirka tre veckor, men dagligen i ungefär en. Det gör att man känner sig lite lugnare än innan. Vi vågar äntligen tänka att vi faktiskt ska bli föräldrar.

Åh vad jag önskar att ni snart får uppleva detta!

Kul att få följa dig också =) - det är ju dit vi alla ska en dag, du ligger bara lite föreSolig!!

Låter läskigt med din släkting som plötsligt hade 4!! foster, jag tror inte att något land gör så längre (hoppas inte det i alla fall..Förvånad!)

har det börjat synas ordentligt att du är gravid nu? mår du ok? väldigt spännande med ultraljud och allt som händer med kroppen vid en graviditet, alla upplever det så olika och man hoppas ju att man kan känna sig som människa fortfarande när den dagen kommer :) 
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-08-22 11:01:33 följande:
    Ja det var en ofostrig graviditet.. så kände mig så lurad. Känt mig gravid å det var jag ju men inget foster?? Så tråkigt :( men man får väl se det som positivt att det kan fästa? Att det går..

åh va tråkigt :( förstår att det kändes tungt. Håller med om att det var skönt å slappa hela sommaren å inte behöva tänka på ivf.

Ja nu är det vår tur!! :) heja heja! När ska du börja med sprutor eller är du redan igång?
    När uppdagades det att det var ofostrig grav? Gjorde du ett tidigt VUL? 

Jag kör FET så inga hormonsprutor för mig, äter Östrogentabletter nu för att slemhinnan ska tjocka till sig och ska in på ett VUL på måndag för att se att allt ser bra ut. Därfefter bestäms när det blir FET men förmodligen dag 18, dvs 4 sep!
  • Inalina
    S91 skrev 2018-08-22 15:37:11 följande:

Jag är så himla ledsen! Det gick inte denna gången heller. Vet inte vart jag ska ta vägen och förstår inte varför det inte fäster. Jag känner mig så galet olycklig, kan inte sluta gråta.. alla bara säger att mina förutsättningar är dom bästa man kan ha för lyckad ivf, blastocysterna är perfekta, slemhinnan är perfekt, min ålder är perfekt, min vikt är perfekt. Allt är så jävla perfekt men ändå går det inte.. jag går sönder

Men vilket jäkla skit rent ut sagt!!! GråterGråterGråter betyder detta att du fått blödning eller att du testat negativt på testet? usch man blir alldeles knäckt och ledsen Rynkar på näsanVarför kan det inte bara FUNKA? varma kramar - men hade inte du testdag typ nästa vecka...?
  • Inalina
    S91 skrev 2018-08-22 16:50:59 följande:
    Börjat blöda och hade BIM igår. Negativt gravtest nu efter att jag börjat blöda så det är kört, var likadant förra gången. Har testdag på måndag. Det känns bara så hopplöst ledsamt..

Det största problemet är att jag inte får stimulera på denna blödningen utan kommer bli tvungen att vänta en månad, och så kommer det bli efter varje misslyckad insättning. Man känner ju redan att tiden bara går och så ska man behöva vänta en extra månad inför varje insättning, det är heller inte fair. :(

Tack för kramen
    Usch så ledsamt :( kanske kan du fråga om det finns några mediciner eller liknande att prova till nästa FET? jag vet att Falun kan ge blodförtunnande och även kortison ibland för att se om det hjälper när ägget inte fäster..? men minns ej vart du går nånstans? kramHjärta
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-08-22 16:46:28 följande:
    Precis! Det var ju en chock kan jag säga. Såg bara ett svart hål ingenting där i... bröt ihop. Men läkaren sa att det var positivt att jag kan bli gravid. Men nojar mycket nu å ränker att det är dåliga ägg osv... hoppas jag bara hade otur :(

Åh spännande! Är det en 5dagars? :) åh håller tummarna!!
    Jag förstår att man blir chockad och ledsen efter en sån grejRynkar på näsan det där med 'positivt att man kan bli gravid i alla fall' blir ju tyvärr en liten klen tröst när man ändå går igenom IVF (och gör ALLT och lite till för att det ska bli en befruktning). Det uttrycket hade man kanske kunnat ta bättre om man blev gravid naturligt - fick MF och det bara var att försöka igen i sänghalmen och inte behövde gå igenom fler cykler med IVF...Obestämd

japp det är 5 dagars! jag har två i frysen - men kvaliteten på dem var inte lika bra som den som sattes in senast så är lite orolig att de inte ska klara upptiningen - men så är det ju i den här processen - precis ALLT oroar man sig för... och lite till! 
Svar på tråden IVF våren 2018