anina skrev 2018-08-20 21:38:23 följande:
Inalina skrev 2018-08-20 15:26:35 följande:
min klinik har inte sagt något men jag funderade också över det häromdagen. jag tror risken är att det kan bli flera ägg som befruktas i så fall, det är därför man inte ska ha sex.
Jag funderar på att återföra 2 blastocyster så jag kommer nog hålla mig i från sexet efter ÄL, vill ju inte riskera trillingar
Vad jobbigt med alla magar överallt.
Till mig har de sagt att de aldrig sätter in 2 frysta, eller blastocyster. Endast 2 och 3-dagars. Jag vill också göra det.
Kan du göra det i Prag Inalina?
jag har hört lite olika bud men att de i Sverige inte vill rucka på reglerna då de anser att risken för flerbörd är stor att sätta in 2 blastocyster. Det är en 'högrisk-graviditet' att bära 2 foster så jag förstår hur de tänker, å andra sidan är det en större chans att få ett barn av 2 embryon än av 1 embryo.
I Prag 'rekommenderar' de inte att sätta in 2 men om patienten vill och det inte ligger några större hinder i vägen rent medicinskt så gör de det ändå. Om man haft flera IVF utan resultat är de också mer öppna för att man ska få göra detta.
Jag skulle nog inte förvänta mig att det blir tvillingar bara för att man sätter in 2 blastocyster. jag är själv lite osäker fortfarande men får vänta till dagen innan FET att bestämma oss, ska läsa på ordentligt först. Speciellt då jag gjorde en konisering för 10 år sedan, där jag är osäker på hur mycket av livmodertappen som togs bort. Har man för kort tapp är det ännu större risk för tidig förlossning och då borde man inte sätta tillbaka 2.