• Kokonattsu

IVF våren 2018

8992 skrev 2018-02-16 09:26:38 följande:

Nu är vi igång! Tog min första bemfola igårkväll. Gick superbra & kändes inte alls. Hur snabbt började ni andra känna av hormonerna? :)

Jag tyckte det kändes som ett myggbett, blev sambon som stack mig. Vi kör med gonal-f.
    Azerp skrev 2018-02-16 09:28:52 följande:

Testdag imorgon men jag kunde ju såklart inte hålla mig, drömde natten mot onsdag (alla hjärtans dag) att jag plussade så jag testade faktiskt då och det blev positivt i verkligheten oxå:?) Nu börjar väl nästa olidliga väntan och oro men snälla håll tummarna. Hoppas det ger hopp till er andra nu och att det till slut går vägen för alla kämpar, det är vi värda <3

Grattis :)
  • Kokonattsu
    Sommarhopp skrev 2018-02-16 08:28:47 följande:

Ni som har sprutat/sprutar med gonal f. Hur har ni mått under tiden? Jag har bara tagit 2 sprutor än så länge, men mår illa och tycker att det blir lite värre hela tiden. Det är hanterbart än så länge, men det finns där i bakgrunden. Jag funderar på om det beror på sprutorna eller om det är något annat.

Jag kör med gonal-f. Det är svårt att säga om jag känner något av den nu, när jag har mensvärk. Får väl se sen när den är över om man känner något. Fast för mig blir det nog svårt att avgöra när jag har ont i magen ganska ofta. Har IBS besvär tyvärr. Annars tror jag det är bra om man inte känner efter så mycket utan försöker fokusera på något annat under tiden. Vet dock att det kan vara svårt när det ligger i bakhuvudet hela tiden, men man får försöka. Kanske börja med någon ny hobby eller fortsätta med gammal ;P.
  • Kokonattsu
    Gutterflower1 skrev 2018-02-16 09:42:28 följande:

Ringde mottagningen, frågade en barnmorska om jag kunde vara glad. Hon rådfrågade en läkare. Återkom sedan o sa att det kunde jag vara.

Helt otroligt efter 3 års väntan.

Grattis!
  • Kokonattsu
    Mariana79 skrev 2018-02-16 10:01:42 följande:

Nu kom samtalet! Av 28 ägg var 13 stycken mogna och hela 10 st befruktade! Vi är så lyckliga! Nu hoppas vi på att de delar sig vidare och blir fina blastisar <3 På tisdag är det dags för återinförande <3

Roligt för er. Hoppas på ett bra resultat :)
  • Kokonattsu

Fy fan säger jag för orgalultran sprutan. Första gick rakt in ett blodkärl så det var bara att ta ut och kassera den. Jag har inte så mycket underhudsfett så nästa spruta fick vi tipset att inte sticka in hela sprutan av 1177. Det lyckades men var då inte skönt att spruta in. Nu är jag svullen, röd och det kliar som tusan. Hade ingen samma problem med den spruta?

• Kokonattsu
    8992 skrev 2018-02-19 22:01:51 följande:

Jag tog precis min första spruta fyremadel och fick nästan en chock! Svider som fan! Har inte känt av bemfola sprutorna någonting så var inte riktigt beredd på den här känslan.

Då är det inte bara jag. Stod ju visserligen att man kunde få en allergisk reaktion av den. Gonal-f känns som rena barnleken i jämförelse. Hoppas på många ägg och en tålig krabat i magen så man inte behöver gå i genom detta igen. Har första ultraljudet imorgon så får väl se om det blir samma dos eller inte. Har du också ultraljud imorgon?
  • Kokonattsu
    8992 skrev 2018-02-19 22:13:05 följande:

Håller med! Jag har redan svullen mage som spänner så hoppas inte det blir ännu värre med fyremadelen. Nej jag har mitt första ultraljud på onsdag.

Hoppas det inte är många dagar med orgalultran..Ok, trodde du kanske hade som jag när vi börjat samtidigt. Har ett på fredag också.
    Inalina skrev 2018-02-20 08:19:19 följande:

Ja de där sprutorna var lite ångestskapande för mig också, tur man inte tar lika många såna som Gonal F ;) fick också allergisk reaktion de dagarna jag tog den vilket verkar mer regel än undantag. Lycka till nu! :)

Jag har då tur att min sambo hjälper mig med sprutorna. Blir ju inte mindre nervös av sprutor efter det här. Tog blodprov idag och det tog en stund att hitta ett blodkärl. Var nog mer nervös än vanligt. Känner fortfarande av lite spänningar från igår. Tack :). Hur går det för dig?
  • Kokonattsu
    Inalina skrev 2018-02-20 08:48:01 följande:

Hehe jag skulle aldrig låta någon hjälpa mig med sprutorna, men det är ju så olika vad man känner sig trygg med där. Min man skulle dessutom svimma direkt om han såg den där sprutan så någon vidare hjälp hade det inte vart 

Jag är på ruvardag 7 nu, och har ingen aning hur det går för den lille kämpen därinne.. vet inte hur jag ska göra med att testa heller, ska i väg på en tjejhelg i helgen och egentligen vill jag väl veta om det gått vägen, samtidigt som jag inte vet hur jag reagerar om det är negativt och då har jag inte min man där o hålla handen med..hmm... 

tar du blodprov i samband med ultraljud för att mäta något värde? det gjorde inte jag men har förstått att de göra så vid vissa kliniker.

Eftersom jag är spruträdd så skulle jag inte klara av att ta det själv. Känns som bra stöd när sambon sticker och får mer förståelse vad jag går i genom. Fick tips om att ta orgalultran i låret så vi ska prova det ikväll. Känns bra om man kan skona magen lite.

När är det tänkt att du ska testa? Förstår det. Varje månad man fick mens var ju en besvikelse att gå i genom. Hoppas det blir en trevlig tjejhelg för dig. Kan vara skönt att tänka på något annat en stund.

Jo i Umeå vill de göra det. De trodde på samma mängd jag kör nu. De hade inte hunnit fått svaret på blodprovet när jag gjorde ultraljudet. Såg då bra ut. Hade typ två på 14mm redan, resten vet jag inte. Inteför att jag vet vad som är bra eller dåligt. Vet ju som sagt bara att det går åt rätt håll.
  • Kokonattsu
    Inalina skrev 2018-02-20 08:50:47 följande:

En liten fråga, dricker ni andra kaffe nu under IVF-försök?

Jag håller mig till 1 max 2 koppar om dagen men vet att vissa är otroligt strikta med att undvika all koffein som finns..

Så farligt tror jag inte att det är. Enligt vad jag har läst så är det ok att dricka en kopp kaffe varje dag under ens graviditet, men att många som slutar gör det för att de mår så illa av kaffet och därför slutar helt.
  • Kokonattsu
    Asteria skrev 2018-02-20 11:36:55 följande:

Hej!

Är på sprutdag 5 och ska börja med Orgalutran ikväll. Ser att ni skrivit att den är jobbig. Några tips på hur man kan göra det lättare? Såg t ex i en annan tråd att vissa använt Xylocain på området? Vår barnmorska sa att den skulle tas i magen men i FASS står det låret, vart tar ni den?

På uppstartsmötet upptäckte de att jag hade PCO-äggstockar. Alltså inte syndromet eftersom jag inte har några andra symtom, men många äggblåsor. Någon annan här inne med samma erfarenhet? Tar 125 IE GONAL-f och har första VUL imorgon.

Så fint att följa alla era resor, det ger hopp och styrka <3

Pratade med en barnmorskan idag och det går att ta i låret om man vill. Ungefär en hand nedanför ljumsken och efter det nypa huden i mitten av låret och sticka sedan släppa huden och spruta in. Var så hon sa till mig.

Själva sprutan i sig kände jag inte, känner mer av sticket från gonal-f konstigt nog. Det var när medlet sprutades in som kändes och även efteråt ett tag. Men man skulle inte följa instruktionerna i boken man fick där stod 45 graders vinkel utan att det skulle tas i 90 grader. I magen sa hon att det inte gör något om man kommer åt något blodkärl för de är så små. Bildas det luft i sprutan så gjorde det inget om man sprutade in i det, var inte farligt. Men såg man luftbubblor innan man började kunde man mycket försiktigt spruta ut det innan man stack sig. Hon var dock noga med att säga att man skulle vara försiktig med det så man inte riskerade att spruta ut något av medlet. Det behövs ju så att äggen inte släpper för tidigt.
Svar på tråden IVF våren 2018