• Akira Öken

IVF våren 2018

minipeach86 skrev 2018-02-03 00:45:14 följande:

Jättejobbigt =( Träffade en annan läkare på kliniken när detta upptäcktes, han sa att han skulle "ta sin kollega i örat" som glömt skicka remissen. Hon hade bara antecknat i journalen att hon SKULLE skicka den, men inte gjort det. Han var jättefin och tröstade mig med att han skulle ordna så den skickades på en gång och ta med utdraget ur journalen där den första läkaren skrivit att den skulle skickats i början av september, så kunde de ta hänsyn till att vi redan väntat några månader osv. Så det kändes lugnande. 

Men när jag kom tillbaka till denna läkare nästa gång så var han som förbytt. Han förvandlades till jordens kallaste översittare, lutade sig tillbaka i stolen, la armarna i kors och upprepade flera gånger "jag förstår inte vad du VILL" med föraktfull blick, när jag undrade över det där han sagt med att de kunde ta hänsyn till att vi väntat. Han blev så härskande mot mig och "kunde inte förstå, vi hade ju fått vår remiss nu". Han betonade också att IVF-klinikerna absolut INTE tar hänsyn till något sådant som att någon läkare lovat eller sagt si eller så. "Det spelar ingen roll vad jag eller min kollega sagt tidigare, de bryr sig inte om sådant." Jag blev helt ställd och försökte hitta olika vägar fram till hans förståelse genom att förklara med försiktiga ord att det ju var han som nämnt det för mig osv, att jag blev förvirrad nu när han istället sa såhär.. men han körde över mig och det slutade med att jag kämpade för att hålla inne gråten, darrade rejält på rösten och sa att vi får konstatera att vi inte förstår varandra helt enkelt. Vi gick in till sköterskan som skulle boka in en ny tid hos mig och tårarna steg i mina ögon. Så fort det var klart skyndade jag mig ut i bilen och släppte ut alla tårarna, de bara forsade. 

Men efter att ha gråtit ihjäl mig den eftermiddagen och kvällen (90% av hans behandling, men också 10% besvikelsen över ytterligare väntan) och fått tröst av min man, så bestämde jag mig för att tänka att det finns en mening med allt. Kanske det är meningen att jag ska testa Letrozol några extra gånger innan IVF. Vad vet jag. Har faktiskt inte känt några särskilda biverkningar av den, lite ont i huvudet och lite trött kanske, men inte alls farligt! Testade enkeldos först som inte gav resultat och har sedan kört på med dubbeldos i tre omgångar som funkat bättre. Nästa BIM är troligtvis 7 feb... så man håller tummarna än en gång :) 

Usch vilket tråkigt bemötande!

Om du orkar, kanske du kan ta kontakt med klinikchefen och berätta om detta?
  • Akira Öken
    zuces skrev 2018-02-03 10:30:51 följande:

Jaa man slits verkligen mellan hopp och förtvivlan! Kommer nog börja testa om några dagar. Egentligen ska jag vänta till 11/2 men det är alldeles för länge.. BIM+4 blir 11/2

Du kan efter att du varit i kön i tre månader åberopa den och får då ställa dig längst bak i något annat landstings kö så deg blir plus minus noll :?) men bor du i Gbg? Annars kan du ju be om att få din ivf remiss till Linköping t.ex och där har dom knappt nån väntetid? Typ 1 månad har jag för mig

Jag har förstått det som att ens klinik ansvarar för att man ska få komma på första besöket inom tre månader och att de ska ordna en tid på en annan klinik (inom samma tre månader) om de inte klarar att uppfylla vårdgarantin. Man ska inte själv behöva ringa runt och söka efter kortare köer, det är helt och hållet klinikens ansvar.

Har även hört att de ibland "hotar" med att man kan hamna vart som helst i landet. I samband med det "glömmer" de att nämna att de ska stå för kostnader för resor, eventuella övernattningar samt förlorad arbetsinkomst.
  • Akira Öken
    Anonym (jenny) skrev 2018-02-05 09:29:37 följande:

Hejsan

Jag och min man gjorde ivf korta protokollet i november, hade få ägg, 5 ägg varav 4 blev befruktade och på dagen vi skulle återföra så ringde de och sa alla slutat utveckla sig och vi fick inte föra in något (såklart)

Det var nästan dödande i själen att inte ens få genomföra hela ivf-behandlingen. men vi är nu inne på långa protokollet, förmodligen för jag hade för få ägg sist.

Inte så illa som man läser, har mått katastrofalt illa av nässprayen och fick huvudvärk innan jag började med Menopur sprutorna.

Sprutorna har jag tagit i 4 dagar och ska in på blodprov imorgon och på torsdag första ultraljudet.

är det någon som haft erfarenhet av långa protokollet om det ökade chanserna? vi har försökt i 21 månader och är inne på ivf 2, vi har "oförklarlig barnlöshet" och har inga barn sedan tidigare. jag är 31 och min man är 34.

Hej!

För oss funkade långa protokollet bättre. Efter två omgångar med korta protokollet som resulterade i ett respektive 7 ägg, fick vi cirka 15 ägg efter att ha kört långa. Jag tyckte dock behandlingen var jobbig och mådde rätt dåligt under behandlingstiden.
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-02-06 09:40:14 följande:

Det vet ingen varför det blev så, min gyn hade aldrig varit med om det, så konstigt och att ena sidan hade släppt alla äggen. Kollade flera gg att inte tagit fel sprutor eller så och det va inte första gg heller med sprutor.

Jag kände tydligt att fick ägglosning , på en söndag och vul på måndag , sa till läkaren innan han hann undersöka mig och han först bara skrattade bort det men blev tyst när inte hittade några blåsor sen :D Hahah

Men, det ska typ va omöjligt...

Hände mig med. Två gånger.
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-02-06 20:43:34 följande:

Oj två gånger? På raken?

Jag va så nervös inför äggplock nu sist pga detta så dem gjorde vul innan dem satt igång för att se att allting är i sin ordning :) det va snällt och lugnande.

Vad ändrade dem till nästa gång på din behandling för att undvika spontan Äl ? Jag fick börja med orgalutran en dag tidigare istället.

Ska tillägga att de så att det var väldigt ovanligt.

Båda gångerna hade jag kring 15 ägg vid kontroll innan äggplock. Första gången var det bara ett kvar när de skulle tas ut. Andra gången fick jag menopour istället för puregon och de tidigarelade äggplocket. Då fanns 7 ägg kvar. Tredje gången ändrade de behandlingen till långa protokollet. Då fick jag fortsätta spraya även under behandlingen med sprutor. Det funkade bättre och vi fick ut cirka 15 ägg.
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-02-06 21:13:05 följande:

Ja det sa dem till mig också, att det va ovanligt och händer typ aldrig. Min gyn hade inte varit med om det på sina 30 år. Men så händer det ändå...

Ni måste ha varit extrem frustrerade! Då jag va det bara efter en gg :(

Vilken tur att dem hittade ett sätt det gick bra till slut. Dem första räknades väll inte som ett försök? Så att när ni kunde gå hela vägen räknas det som ett?

Ja, det var jättetufft. Första gången blev det enda ägget befruktat och återfört. Andra gången blev det inget alls. Vi blev lovade att få tillbaka ett försök om det inte blev någon graviditet på de tre behandlingsomgångarna. Nu har vi en blastocyst kvar från tredje omgången. Om det inte blir något av den hoppas jag verkligen att de håller sitt löfte. Jag propsade på att löftet skulle skrivas in journalen och jag hoppas att det blev gjort.
  • Akira Öken
    zuces skrev 2018-02-07 14:08:30 följande:

Idag på ruvardag 11 med ett 2-dagars embryo <3 första försöket, kan inte förstå att vi äntligen har lyckats!!!!

Grattis!
  • Akira Öken
    Cilia 82 skrev 2018-02-13 21:54:04 följande:

Jag satte in ett embryo i måndags nu väntar jag bara på att veckorna ska gå fort.

Spännande!

Är det första återföringen?
  • Akira Öken
    CaroIine86 skrev 2018-02-14 20:19:56 följande:

Vi hade vårt första besök idag.

Vilken miljö och vilka människor ! Ville ta med alla hem. Så varma, snälla, trevliga och fina på alla sätt!

Hade med min sambos tidigare spermaresultat sen ett par år tillbaka.

Han frågade om vår bakgrund, tittade på provsvaren och sa att det är ivf som gäller . Hn gjorde ett vaginalt ul och sa att våra chanser är över 40% utifrån våra förutsättningar, så bra dom kan vara enligt honom..

han tyckte inte att min sambo behöver lämna ett nytt prov förrän dagen för äggplockning. ?Man ska inte krångla till saker och ting? sa han..

Han tog fram papper och penna och började rita .. och gjorde en tidsplan,frågade när jag ska nästa mens , vilket jag ska ha i början på nästa vecka.

Så dag 21 from min mens första dag börjar jag med sprejen..

vi tog prover och jag fick sticka mig själv med spruta..

Helt galet att det kan gå så fort och smidigt ? Känns så underbart!!!

Låter som ett fint första besök! Jag tycker också att vi har blivit mycket fint mottagna och bemötta under de flesta av våra besök på Reproduktipnscentrum i Huddinge! Vart går ni?

Du verkar lite tveksam till att din man inte ska lämna något prov förrän vid äggplock. Har ni båda gått igenom en utredning?
  • Akira Öken
    CaroIine86 skrev 2018-02-14 21:20:01 följande:

Ja men verkligen! :)

Vi går på Carl von linne i Uppsala . Är så nöjd att vi valde den kliniken.. skönt att ni också är nöjda med Huddinge <3

Nejdå.. skulle skriva parantestecken men det blev frågetecken istället.. haha

Jag vet att jag funkar som jag ska då jg har barn sedan tidigare.

Och att detvibte behövdes nåt prov idag på min sambo tycker jag nästan bara skönt. Vi vet ju om att det är manlig faktor.

Läkaren sa att det ända dom vill veta är om det finns spermier i provet och det gör det med råge för ett ivf. Så är nöjd med det :)

Hur långt har ni kommit?

Har hört att de ska vara bra!

Vi har en blastocyst kvar i frysen sedan behandling våren 2017. Inväntar ägglossning för att få den återförd. Förra månaden blev återföringsdatumet på en helg och då har de stängt. Så hoppas att vi prickar in en bättre dag den här gången. Tror tyvärr att det kan bli samma sak denna månad.
Svar på tråden IVF våren 2018