• Inalina

IVF våren 2018

S91 skrev 2018-02-09 14:42:55 följande:
    Ja men det kommer det göra ska du se!

Från utredning till ivf-start ett år ungefär men det var mest för att vi ville fundera lite innan ivf-start. Annars hade det nog gått fortare.

De ringde innan och sa att jag ska fortsätta med samma dos över helgen och nytt VUL på hemorten på måndag.. blev så otroligt besviken och har gråtit floder.. min gyn här hemma sa igår att "jag hoppas verkligen de plockar på måndag och inte senare, isåfall vill jag ringa och prata med dem". Så var helt inställd på ÄP på måndag.. min gyn har stängt fredagar så kan inte ringa till honom heller idag!

Ssk på ivf-kliniken sa att det troligen blir äggplock på onsdag och att äggen inte var tillräckligt stora.. jag hoppas verkligen att de tagit rätt beslut. Är helt ställd och jätteledsen för jag orkar verkligen inte vänta mer, mår inte alls bra av sprutorna. Två extra dagar känns som en evighet.
    jag vet hur besviken man blir när man ställt in sig på en dag och så skjuter det upp sig hela tiden :( du kanske kan maila din gyn, han kikar säkert mailen trots att han har stängt. 

Det är ju viktigt att de inte plockar äggen för tidigt heller så man vill ju egentligen inte skynda den processen och få ut massa omogna ägg, men det gör ju inte att man blir mindre besviken för det :( 

Jag gör min IVF i Tjeckien och hade först tänkt att vara här 5-6 dagar, men kommer bli 10 dagar (!) stället då mina ägg var lite långsamma att mogna, så det är 4-5 dagar EXTRA på hotell och väldigt jobbigt att komma med undanflykter på jobbet!!! En del motgångar får man visst ta under den här perioden, men förhoppningsvis ska det ju leda till ett litet mirakel i slutändan så man står ut med mkt...
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-09 15:52:38 följande:
    Mannen har näst intill inga spermier så ICSI är enda alternativet för oss.

De har tydligen börjat med nya rutiner. Om det är färre än fem befruktade så kör de 2-3 dagar, men är de fem eller fler kör de 5 dagar.

Har missat lite i tråden det sista, hur ligger du till nu?
    ok jag förstår! Roligt att vi både gör återföring på tisdag, då blir det verkligen att följas åt :)

Jag ska på ÄP i morgon bitti kl 8, har haft jätteont i magen hela kvällen och är livrädd att det är äggen som håller på att släppa av sig själva för tidigt, men men, det märker jag väl i morgon bitti.. vi kommer göra något som kallas för PICSI där spermierna som är 'redo' och starka ska simma in i någon lösning och dem väljer man sedan att göra ICSI med. 
  • Inalina
    Hormonkarusellen skrev 2018-02-09 20:15:37 följande:
    Men vad konstigt.. de skickar remissen tillbaks direkt da dem till mig... var var det du bor? Kan det vara olika runt om i landet?

Jag har funderat på att söka sig utomlands.. men vill inte behöva det. Ägg har jag, det är bara att de inte mognar. Och därmed får jag ingen hinna de kan fästa i. Så det ena ska ge det andra, får de bara äggen att mogna sks hinnan hänga med, och då behövs inte ivf...? Säger dem... men det går ju inte! Kroppen är inte med alls!!!
    Jag bor ju inte i Sverige så det kan vara därför, och min IVF gör jag ändå i Tjeckien här finns nog inte de reglerna eftersom man ändå betalar ur egen ficka. Tror det är därför de är hårda i Sverige, skattepengar...

Ok, bra att du har en äggreserv i alla fall :) Hoppas det löser sig för dig och att de börjar växa!!
  • Inalina
    Azerp skrev 2018-02-10 12:00:25 följande:
    Mariana79 skrev 2018-02-10 11:20:10 följande:

Det är planerat att jag oxå ska ta 2 st ovitrelle.. vad tyckte du om att ta 2, fick du mycket ont? Förra gången jag tog 1 ovitrelle ömmade det och värkte det på så dant att bilresan till kliniken var en pina speciellt när man åkte i gupp osv.. undrar hur det då ska bli med 2..

Hur har det gått för dig? Hoppas du fått bra resultat!

Än sålänge har det gått bra, fick ut 15 ägg på äggplocket varav 11 blev befruktade. Gjorde återföring på dag 3 och är nu på ruvardag 8. Fick 4 st till frysen. Men man törs lixom ändå inte ta ut något i förskott. Tar dagen som den kommer och hoppas såklart att detta ska leda till något gott till slut.

Det gick jättebra att ta 2 st, tror det gjorde susen för oss. Var väl lite öm i magen men det var jag i slutet av de andra sprutorna oxå:)
    Det låter ju som jättebra förutsättningar för dig i alla fall :) stort lycka till håller tummarna att det går vägen :)!!!
  • Inalina
    S91 skrev 2018-02-09 17:50:04 följande:
    Jag hoppas verkligen de gör det för att det ska bli så bra som möjligt, men man undrar ju hur länge man kam stimulera utan att de till slut släpper. Jag menar det fanns ju runt 50 ägg och 40 av dem skulle potentiellt kunna hinna mogna, får det plats 40 st 20-mm ägg där inne??

Jag är så förvirrad och besviken. Det blir ju för mig nu minst 11 sprutdagar menopur totalt och det känns mycket men jag vet inte.. hoppas de vet vad de gör..

Hur många dagar fick du ta hormoner?
    jag fick spruta i 14 dagar och det tyckte jag var JÄTTELÄNGE, sen hade jag ju bara 8 äggblåsor, där de fick ut endast 4 ägg i lördags. I morgon får jag reda på om de överlevt berfruktningen, är ju lagom nervös inför samtalet från dem i morgon... :/

hur känns det för dig nu? jag hade ordentligt ont i magen sista dagen när jag tagit Ovitrellen men jag var ju långt i från överstimulerad så förstår att du har det tungt :(
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-09 22:29:14 följande:
    Lycka till imorgon då! Jag hade faktiskt också jätteont, så det ska du nog inte oroa dig för. Håller tummarna för dig. Du får meddela när du vet hur det gick :)
    Puh, äggen hade inte släppt, och äggplocket gick bra (var nersövd) och har inte haft några 'men' efter detta.

Dock fick de endast ut 4 ägg som vi gjort ICSI på nu, så i morgon bitti får jag reda på om något överlevt och kan återföras på tisdag! hela tiden finns tydligen något att oroa sig för, men har bestämt att jag själv kan inte styra över detta nu :)
  • Inalina
    EndoS skrev 2018-02-11 10:11:46 följande:

Lite uppdatering från mig.

Har de senaste dagarna börjat få tarmblödningar, vilket alltid varit ett säkert tecken på ankommande mens. Idag har jag dessutom mer "mensvärk" och känsla av att blödningarna är på gång. Har varit ganska nere och ledsen de här dagarna och nu känns det som att det är helt kört. Har testdag på fredag, men tänker vänta tills på lördag för att slippa gå till jobbet med besvikelsen.

Vi får nog ställa in oss på att göra ett nytt försök. Någon som vet hur snabbt man kan försöka igen?

jag hoppas och håller tummarna för att ditt embryo klarat sig trots att det verkar som att mensen är på väg. det är ju fortfarande ett mirakel varje gång det lyckas så man ska ju ha en del tur också. Styrkekram till dig!
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-11 18:27:41 följande:
    Härligt att det gick bra. Huvudsaken är att det finns ett ägg. Allt annat är plus. Nu hoppas vi på goda besked imorgon!

Man får försöka ha den inställningen. Och allt är ju i rullning så det är ju ändå bra.

Idag har jag haft ganska ont. Ursäkta detaljerna, men är gasig (men får inte riktigt ut något) och förstoppad och samtidigt öm i äggstockarna. Känns inte som en bra kombination. Får hoppas det blir bättre framöver. Hållet bara sikte på att stå ut till på tisdag då återföring sker. Då blir det ju en annan väntan man får fokusera på...
    Jag tror det är det smärtstillande du fick vid ÄP som gör dig gasig och knäpp i magen.
    Jag blev stenhård och kunde inte gå på toa varken igår eller idag än så länge så det är vanligt. men det blir säkert bättre snart :) jag har redan börjat med Progesterontabletter som man visst ska ta 'vaginalt' också, ja mycket ska man stå ut med :S Har du fått detta med inför embryo transfer? 
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-11 18:45:10 följande:
    Ja, smärtstillande har ju tyvärr den effekten. Sen var jag redan lite svullen innan så gjorde väl inte saken bättre.

Ja, de började jag med samma kväll som plocket. Än så länge inga direkta besvär av dem förutom flytningarna. Men de kan man ju stå ut med :)

Vi har ju för övrigt återföring samma dag :)
    Ok skönt att höra att de flesta saker gör de likadant på klinikerna vare sig man är i Sverige eller Tjeckien :)

Vår återföring görs ju dag 3 och jag ska prova något som heter 'embryo glue' som jag tänkte inte borde kunna skada.. ska få det att fästa enklare, men man famlar ju lite i mörkret med dessa grejer då vi inte vet vad problemet för oss är överhuvudtaget.

Om vi får fler som överlever befruktningen efter transfer dag 3 (av 4 ägg ska vi ju vara nöjda om 2 överlever några dagar) så ska vi odla vidare till dag 5 och sedan frysa in. Ja mkt planer har man trots att man inte har någon kontroll haha!
  • Inalina
    S91 skrev 2018-02-11 18:59:34 följande:
    Ja det låter ju extremt länge! Men läste innan att 11-12 dagar är helt normalt..

högre befruktningsgrad med ICSI! Hoppas alla blir befruktade! När blir det återföring?

Jag har fått ont i brösten sista dagarna men inte lika ont i magen men är lite rädd att äggen släppt istället haha, aldrig nöjd riktigt här inte. Har kunnat jobba i helgen och det har varit skönt. :) nytt UL imorgon, och sen hoppas jag innerligt att det blir äggplock på onsdag!
    Ja eller Gonal F tog jag nog till dag 12 sedan Ovitrelle på dag 13, så jag kanske sa fel där.. men det kändes som jääättelänge ;) Var SÅ glad när jag slapp ta fler av Cetrotiden!(den funkar samma som Oralgutran tror jag!) 

Återföring (om någon överlevt) på tisdag! Får veta mer i morgon bitti, spännande spännande :) lycka till på ditt VUL i morgon och hoppas du får ÄP onsdag :)
Svar på tråden IVF våren 2018