• Ellencassandra

IVF våren 2018

eelinh skrev 2018-03-18 12:22:19 följande:

Vi har gjort ett försök, fick ut 5 ägg, ett till mig och två till frysen. Så det var bra av så få ägg :)

Detta blir första frysförsöket och Gud vilken skillnad det är när man slipper sprutor. Jag glömmer nästan bort att vi snart ska få tillbaka en blastocyst :)

När är din testdag?

Det var ju jättebra resultat :) då har du bra kvalite :)

Jo verkligen jätteskönt att slippa sprutorna. Sista omgången fick jag ta både gonal f och menopur så tog totalt tre sprutor varje kväll sen. Usch det var jobbigt.

Testdag 26/3 men ska testa 24 eller 25e för då är det helg. Vill kunna va hemma å smälta resultatet. Negativt eller positivt.
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-18 18:26:47 följande:

Ja jag tror också jag bör ha det, de har aldrig kommenterat resultatet. Allt går så snabbt när man är på kliniken tycker jag, frågorna kommer efteråt.

Ja det förstår jag att du vill, inte roligt att få ett tråkigt besked på en måndag, om det blir det. Hur känns det när man gör ett FET. Har man några symtom?

Jo jag vet! Det går undan. Man tänker innan att man ska ställa frågor men sen hinner man typ inte eller glömmer.

Jag har inte haft några symptom alls. Tar ju lutinus 2ggr per dag men får bara finnar av dom. Inte ens ömma bröst. Jag har alltid trott att jag verkligen ska veta när jag väl blir gravid. Att det kommer kännas jätteannorlunda. Men nu känns det precis som vanligt.. vet inte om det är positivt eller negativt.. har ju haft massa symptom förut utan å va gravid så det säger ju inte så mycket egentligen xD man kan inte lita på nåt haha.
  • Ellencassandra

Jag vet inte riktigt vad man ska göra.. ligger på botten just nu. Somnar fort, men sover oroligt, vaknar vid tre fyra och bara vrider å vänder på mig. Så lättirriterad, är en rejäl bitch mot mina kollegor. Irriterar mig på skit saker.. nära till tårar hela tiden, har svårt med andningen, måste ta djupa andetag å typ gäspa konstant för at känna att jag tagit ett djupt andetag å mitt minne har försämrats otroligt. Glömmer saker så fort att jag börjar bli orolig.. vet inte om en sjukskrivning är på sin plats? Ska man vända sig till vårdcentralen? Kan man ens bli sjukskriven för att man går igenom ivf? :/ behövde skriva av mig lite.:

• Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-19 10:26:33 följande:

Jag blev sjukskriven när vårt första försök misslyckades. Jag bröt ihop totalt när min blödning kom. Var då hemma ca 3 v, sen tyckte min läkare att jag skulle försöka jobba men komma tillbaka om er blev lika igen. Det var välbehövligt och väldigt skönt att få bara ta hand om sig själv. Detta är otroligt jobbigt psykiskt och är väldigt stressande så jag blev sjukskrivnen för ?svår stress nånting?. Ta hjälp! Det är så viktigt i det ni går igenom, du ska ju faktiskt orka vara en bra mamma också, det är ju därför vi gör detta? Jag blev som sagt sjukskriven i 3 v sen under tiden och fortfarande så går jag till en kurator. Första 3 ggr bara grät jag, men nu kan vi faktiskt prata om annat som är jobbigt också.

Tack för svar <3 gick du till din ivf läkare eller husläkare för att få sjukskrivning?

Jo det är så viktigt att ta hand om sig själv i denna svåra tid. Du har helt rätt. Vad skönt att du har en kurator att prata med. Kanske vore något. Men tycker det är skönt att skriva med den här gruppen :)

Jag har ett väldigt stressigt jobb också. Jobbar inom hemtjänsten. Tungt å mycket spring. Så det gör inte saken bättre..
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-19 11:40:42 följande:

Jag vände mig till vårdcentralen, men vår klinik tyckte jag skulle prata med en kurator på kvinnoklinken då de kanske förstår lite bättre. Så där går jag fortfarande.

Jag förstår, då är det svårt att hitta andrum också och man ska vara trevlig hela tiden. Jag jobbar som frisör och det mentala att alltid behöva vara trevlig mot kunder är fruktansvärt tycker jag. Man vill kunna stänga in sig på ett kontor typ.

Men ta hjälp, det är nog faktiskt få som klarar att gå igenom detta själva, speciellt om det blir fler försök med ivf. Det är nog något som tyvärr sällan pratas om. Man nämner ju knappt att man har svårt att få barn liksom.

Jag har ringt min vårdcentral nu å väntar på att de ska ringa upp. Ja, precis. Ja då har vi båda jobb där det krävs bra bemötande osv, vilket inte är det lättaste. Bara det tar ju på krafterna. Ja i såna här tider hade det varit skönt att jobba på ett kontor..

Nä precis det är lite sch sch med ivf.. det är lite tabu.. jag har pratat med en del nära vänner å det känns bra men de vet ju inte riktigt hur det känns för dom har inte haft några problem med att få barn.. kan va skönt att prata med nån utomstående.

Men jag ska ta hjälp. Hoppas de ringer snart!
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-19 12:05:03 följande:

Shit vad du är duktig som tar tag i detta!!

Jag kan erkänna att det var min sambo som fick ringa åt mig för jag vågade inte säga att jag mådde dåligt, helt sjukt! När jag väl kom till läkaren så bröt jag ihop totalt och bara grät!

Tack! Men det är svårt faktiskt. Att be om hjälp. Är rädd för att läkaren inte ska ta mig på allvar. Men kan hoppas.

Åh vilken fin sambo du har. Ibland behöver man en liten push!
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-19 17:35:42 följande:

Visa hur du känner, håll inget tillbaka, då kommer de att förstå. Men man har ju lärt sig vid den här tiden att bita ihop och låtsats må bra, så ibland är det svårt att visa hur man verkligen mår. Har du fått någon tid till vårdcentralen?

Ja precis :/ nu fick jag dock en tid först 12 april.. känns ju jättelångt. Vill ju träffa en läkare nu. Får ev gå till öppna mottagningen istället..

i övermorgon är det din tur! Hur känns det?
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-19 21:25:47 följande:

Du kan alltid vara sjukskriven själv i 5 dagar utan läkarintyg, du kan alltid skylla på en influensa om du inte vill berätta för chefen!

Jag har inte funderat nått alls på det denna månad faktiskt, känner mig väldigt lugn på något sätt. Vet dock inte om jag tror det kommer att gå utan mer vill få det överstökat typ. Dock lite orolig om den inte klarar upptining men jag hoppas det.

Ja det kan jag ju men vill ha på papper.. förra året var jag sjuk ofta (många ggr hemma för att jag bröt ihop över att mensen kom) så min chef prata med mig om att jag måste ha förstadagsintyg men nu är det ett nytt år så börjar ju om men aa.. vet inte riktigt hur jag ska göra.

Idag mår jag lite bättre iaf.. men magen börja bubbla å så igår kväll som den gör innan mens. Jag undrar när den ska komma.. tar ju lutinus två ggr per dag å vet att den kan skjuta upp mensen. Imorgon är det iaf två veckor sen ägglossning.

Vad skönt att du känner dig lugn. Hoppas det håller i sig! Jag vet, man e riktigt orolig över att den inte ska överleva men är ju typ 95 procent att den överlever! Håller tummarna iallafall :) när ska du va på kliniken imorgon?
  • Ellencassandra

Känner mig jättemensig idag.. bubblar i magen å känns exakt som innan mens så tror det är kört denna gång med. Den lär väl komma idag eller imorgon.. funderar på å ta ett test när jag kommer hem. Så kan jag sluta med lutinus sen å låta mensen komma igång :/

• Ellencassandra
    eelinh skrev 2018-03-20 12:31:26 följande:

Jag förstår, jag har varit i samma sits jag med.

Känslan av att mensen är på g är så hemsk, fast man vet ju samtidigt inte hur det känns att vara gravid så det kan ju lika gärna vara det.

Ja jag ska försöka hålla mig lugn, man kan ju ändå inte göra något. Vi har iaf haft sex som vanligt vid ägglossning så skulle den lille inte klara sig så är chanserna inte helt borta :) Vi har tid imorgon kl 14.

Nä precis. Man har ju ingen aning hur det känns å va gravid. Kanske har exakt samma symptom som när man ska få mens..

bra där. Vi gjorde samma sak, för att ha gjort allt vi kan liksom, ifall embryot inte skulle klara upptining har man iallafall försökt den månaden! :)

Åh lycka till!
Svar på tråden IVF våren 2018