• Anonym (BaKu)

IVF våren 2018

FrökenBlåklocka skrev 2018-02-08 07:17:30 följande:

Om några timmar ska jag bege mig iväg för VUL nr 2 och få reda på när nästa steg med äggplock inleds. Jag hoppas det blir äggplock måndag och insättning onsdag. Har ändå ca 30 mil att åka enkel väg för äggplock och återförande.

Håll tummarna!

Håller tummarna! Allt kommer att gå bra! Själv sitter jag i bilen på väg till äggplocket... Har också en bra bit att åka så förstår dig verkligen.
  • Anonym (BaKu)

Ligger hemma i soffan och vilar efter dagens äggplock.

Vi kom till kliniken på morgonen och blev väldigt väl omhändertagna. Det kändes riktigt skönt. Mannen fick göra sitt och vi fick glädjande besked att det fanns tillräckligt med spermier så han inte behövde opereras. Efter bedövning och lugnande började proceduren. Det gjorde ganska ont emellanåt, men bara i kortare stunder. Bedövning och lugnande hjälpte bra. Fick också höra att de förstod att jag haft en del smärtor under behandlingen för äggstockarna var fulla med blåsor och ganska så svullna. Men allt såg ut som det skulle.

Efter vi kommit tillbaka till rummet så fick vi beskedet om antal ägg och vi blev väldigt glada. Hela 17 ägg blev det.

Nu är ju nästa väntan på hur många av dessa som faktiskt blir befruktade. Om vi får färre än fem blir återföringen på lördag. Blir det fler än fem så kör de en fem-dagarsodling istället. Besked kommer imorgon.

Så skönt att ha klarat av den här delen. Men nu är det ju det här med väntan igen... Det värsta nu är ju om inget skulle bli befruktat. Hade känts sjukt jobbigt!

• Anonym (BaKu)
    Inalina skrev 2018-02-08 21:00:39 följande:

Vad skönt att det är över , och det lät ju som ett toppen-resultat!

Jag skulle ändå tro att ÄP är den värsta grejen rent fysiskt vid IVF, tog precis min Ovitrelle så blir ÄP på lö morgon kl 8 för mig :)

Håller tummarna för att så många som möjligt blir befruktade för dig! Hur känns det nu efteråt i kroppen?

Ja, skulle ljuga om jag sa att det var behagligt. Men det var ändå inte så illa som man först trott.

Idag har jag varit sjukt trött hela dagen. De sa att jag kanske skulle ha lite ont och att jag fortsatt skulle känna mig uppblåst, men har inte haft särskilt ont och känner mig bättre än jag gjort sen sprutstart. Visst, är fortfarande uppblåst, men det värsta trycket har lättat så det känns otroligt skönt.

Åh, håller tummarna för att det går bra för dig också!
  • Anonym (BaKu)

Fick precis veta att 7 ägg befruktats. Nu gäller de att de överlever till tisdag då återföring sker!

• Anonym (BaKu)
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-09 14:25:40 följande:

Åh vad kul höra!!

Då är jag på tisdag på äggplock och du på återföring!

Håller tummarna för dig på tisdag!

Tack! Då får vi hålla tummarna för varandra! Det kommer gå bra för dig :)
  • Anonym (BaKu)
    Inalina skrev 2018-02-09 14:49:30 följande:

Vad skönt att höra att så många befruktats!:) Var det med ICSI eller vanlig IVF?

Gör de alltid återföringen på dag 5 på din klinik?

Då jag gör detta i Tjeckien och måste åka hem på tisdag får jag göra återföringen på dag 3, men egentligen brukar de tydligen göra den dag 5. undrar om det är mindre chans för mig att det funkar :/

Mannen har näst intill inga spermier så ICSI är enda alternativet för oss.

De har tydligen börjat med nya rutiner. Om det är färre än fem befruktade så kör de 2-3 dagar, men är de fem eller fler kör de 5 dagar.

Har missat lite i tråden det sista, hur ligger du till nu?
  • Anonym (BaKu)
    S91 skrev 2018-02-09 18:13:51 följande:

Ja men säg att vi gjorde utredningen och sen tre tablettstimuleringat (alltså cirka 3 månader), sen pausade nästan ett halvår (höll på med ägglossningsstickor osv) innan vi ringde igen och då tog det 3 månader att få komma på besök hos kliniken, sen fick vi vänta en extra månad innan vi började med sprutorna pga julstängt på kliniken och min mens kom precis då (såklart)..

så om ni får remiss relativt omgående eller till och med gör utredningen på en ivf-klinik så borde det ju gå snabbare än så tänker jag!

Ja det känns hemskt just nu.. men har bestämt att jobba i helgen så kanske tiden går lite snabbare..

Vi bor i jkpg och åker till Lkpg så ungefär 1.5 h enkel väg. Inte så långt så det är bra.

Jag mådde helt okej i början förutom att det var jobbigt att ta sprutor på sig själv innan man vant sig.

Men cirka 4 dagar in i behandlingen så fick jag molvärk (mensvärk typ) som håller i sig dygnet runt och det värker från magen ner i knäna nästan och blir värre så fort man är igång, har även en hel del huggsmärta från äggstockarna, känns som dom typ "flyttar på sig".

Är svullen och kan inte stänga mina byxor knappt, man till och med ser konturerna på äggstockarna utanpå vilket är helt bisarrt.

Mår illa, är förstoppad och har dålig matlust typ.

Men allt detta ska ju leda till ett mirakel förhoppningsvis så det är ju bara stå ut. Men är så vansinnigt skönt att få spy ur sig allt i detta forum haha!

Hoppas att jag snart kan skriva att jag har ett plus på stickan istället :) men då ska jag väl gnälla och vara nojig en hel graviditet också antar jag haha!

Be att få lergigan. Fick det mot illamåendet och hjälpte ganska bra. Det är samma som ges vid gravidillamående så ingen fara att ta det.
  • Anonym (BaKu)
    Inalina skrev 2018-02-09 22:00:00 följande:

ok jag förstår! Roligt att vi både gör återföring på tisdag, då blir det verkligen att följas åt :)

Jag ska på ÄP i morgon bitti kl 8, har haft jätteont i magen hela kvällen och är livrädd att det är äggen som håller på att släppa av sig själva för tidigt, men men, det märker jag väl i morgon bitti.. vi kommer göra något som kallas för PICSI där spermierna som är 'redo' och starka ska simma in i någon lösning och dem väljer man sedan att göra ICSI med. 

Lycka till imorgon då! Jag hade faktiskt också jätteont, så det ska du nog inte oroa dig för. Håller tummarna för dig. Du får meddela när du vet hur det gick :)
  • Anonym (BaKu)
    EndoS skrev 2018-02-11 10:11:46 följande:

Lite uppdatering från mig.

Har de senaste dagarna börjat få tarmblödningar, vilket alltid varit ett säkert tecken på ankommande mens. Idag har jag dessutom mer "mensvärk" och känsla av att blödningarna är på gång. Har varit ganska nere och ledsen de här dagarna och nu känns det som att det är helt kört. Har testdag på fredag, men tänker vänta tills på lördag för att slippa gå till jobbet med besvikelsen.

Vi får nog ställa in oss på att göra ett nytt försök. Någon som vet hur snabbt man kan försöka igen?

Tråkigt om det inte funkat. Hoppas dock du har fel. Vi har fått info att man måste vänta en cykel. Alltså kommer mensen för att man misslyckas kan man börja nästa mens. Men det kanske varierar mellan olika kliniker och också beroende på orsaken till infertiliteten. Har man väldigt oregelbunden cykel så kan det säkert finnas andra riktlinjer. Likaså kanske det skiljer mellan långt och kort protokoll (vi kör kort och har manlig faktor)
  • Anonym (BaKu)
    Inalina skrev 2018-02-11 18:21:43 följande:

Puh, äggen hade inte släppt, och äggplocket gick bra (var nersövd) och har inte haft några 'men' efter detta.

Dock fick de endast ut 4 ägg som vi gjort ICSI på nu, så i morgon bitti får jag reda på om något överlevt och kan återföras på tisdag! hela tiden finns tydligen något att oroa sig för, men har bestämt att jag själv kan inte styra över detta nu :)

Härligt att det gick bra. Huvudsaken är att det finns ett ägg. Allt annat är plus. Nu hoppas vi på goda besked imorgon!

Man får försöka ha den inställningen. Och allt är ju i rullning så det är ju ändå bra.

Idag har jag haft ganska ont. Ursäkta detaljerna, men är gasig (men får inte riktigt ut något) och förstoppad och samtidigt öm i äggstockarna. Känns inte som en bra kombination. Får hoppas det blir bättre framöver. Hållet bara sikte på att stå ut till på tisdag då återföring sker. Då blir det ju en annan väntan man får fokusera på...
Svar på tråden IVF våren 2018